Hond vreet alles op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hond vreet alles op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 22:13

Ik hoop dat bokkers met me mee kunnen denken.

Ik heb mijn jack russel al sinds puppy af aan. Hij is nu 9 jaar.
Hij is zo'n 4 jaar geleden gecastreerd en heb het idee dat toen de 'problemen' zijn begonnen.
Hij heeft periodes dat hij echt alles van de straat vreet. Van zand, steetjes, gras, poep eigenlijk alles wat maar een beetje eetbaar lijkt.
Zo'n twee jaar geleden is het dan ook fout gaat en kon ik met hem naar de kliniek. Hij wilde niet meer eten, lopen en lag heel de dag onder het bed.
Op de echo was te zien dat hij verstopt zat. Ze hebben dan ook getwijfeld of ze hem moesten opereren. Gelukkig hoefde dat niet.
Maar sinds dien ben ik erg voorzichtig. Hij heeft de eerste tijd ook met een muilkorf buiten om gelopen.
Hij vond dat echt vreselijk. Staart tussen zijn pootjes steeds stil staan om dat ding proberen af te doen.
Toen is het een tijdje wat beter gegaan.
En nu doet het weer zo erg.
Corrigeren heeft geen zin want dan slikt ie het nog even gauw door. En hij is gewoon sneller als ik.

Hij krijgt drie keer per dag eten lam en rijst brokken die die echt naar binnen schokt.
Hij krijgt regelmatig een bot van farmfood ( die die ook in een keer op vreet maakt niet uit hoe groot die is).
Hij ziet er verder goed uit en is mooi op gewicht.

Weten jullie waarom die het doet of hebben jullie tips ideeen?

Samblabla

Re: Hond vreet alles op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:14

Al eens gedacht aan eventuele tekorte? Ik zou misschien even bij de dierenarts laten testen. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:18

ik zou ook eerder denken een tekort of irritatie/ontsteking van maag en/of darmen, waardoor hij op zoek gaat naar iets anders om het te verzachten...
Is er iets gebeurd dat veel stress veroorzaakte oid?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 22:35

Ik zat daar inderdaad ook aan te denken of hij iets te kort zou komen of ergens last van zou hebben.
Ik heb zelf ook nog aan wormen zitten denken. Hij krijgt wormtabletjes van exil. Toch maar eens naar de kliniek voor ontworming.

Stress zou ook nog een goede kunnen zijn. Zijn verhuisd kreeg een relatie die hier kwam wonen. En sinds 8 maanden ben ik weer vrijgezel en is het allemaal weer wat rustiger.

Ik heb ook het idee dat het de ene dag meer is als de andere dag.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:58

felicity schreef:
Ik hoop dat bokkers met me mee kunnen denken.

Hij heeft periodes dat hij echt alles van de straat vreet. Van zand, steetjes, gras, poep eigenlijk alles wat maar een beetje eetbaar lijkt.
Hij heeft de eerste tijd ook met een muilkorf buiten om gelopen.
Hij vond dat echt vreselijk. Staart tussen zijn pootjes steeds stil staan om dat ding proberen af te doen.
Hij krijgt drie keer per dag eten lam en rijst brokken die die echt naar binnen schokt.
Hij krijgt regelmatig een bot van farmfood ( die die ook in een keer op vreet maakt niet uit hoe groot die is).

Weten jullie waarom die het doet of hebben jullie tips ideeen?

Als ik dit zo lees, lees ik vooral stress, frustratie. Wat doe je voor werk met de hond? (Wat hem dus zowel fysiek en mentaal uitdaagd?)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 11:59

Dit is voor mij echt even een eye-opener.
Vroeger gingen ze vaak mee naar het bos, strand en deed mijn jack mee aan van die demo races. Ik heb het de laatste tijd erg druk gehad met zieke paardjes en me werk. Mijn andere hond heeft zware atrose waar hij ook medicijnen voor krijgt. Ik wandel dus 3x per dag 10 a 15 min. Meer kan mijn andere hond niet aan. In het begin nam ik de jack russel dan nog apart mee zo dat die zijn ei nog kwijt kon. Maar dat is er door de drukte uitgeslopen. Vanmorgen heb ik het al anders aangepakt het zelfde rondje gelopen met zijn drieen. Op het stuk waar ze los kunnen heb ik met de jack gespeeld en me andere hond loopt op zijn dooie gemakje zijn neus achteraan. Waardoor ik langer ben weg geweest maar wel hetzelfde rondje heb kunnen lopen.
En geen last gehad van een hondje die van de straat loopt te vreten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:15

Nou das toch fijn dat dat zo snel opgelost lijkt te zijn!

Het blijven toch terriers he, die willen wel ravotten/actie!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 17:08

Voel me nu wel een beetje schuldig :(

Arm dier heb hem gewoon echt verwaarloosd de laatse tijd.

Hebben jullie nog leuke tips of ideeen die ik met hem kan doen?

Vroeger gingen we graag naar demo-races. Daar werd hij altijd wild enthousiast van. Zodra we de auto instapten wist hij al hoe laat het was.
Helaas heb ik geen auto meer en zijn de races niet echt meer in de buurt erg jammer.

Ik kom nu niet veel verder dan spelen met de bal en zwemmen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:14

Die van mij is gek op kamperen. Met een tentje in de duinen. Met z'n 2en lekker op stap. Gaat hij heel erg van glimmen

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:15

Zoekspelletjes zijn vaak een leuke uitdaging voor een hond. In de tuin doe ik dat met speeltjes en binnen heb ik een spel waarin ik brokjes kan verstoppen en ze dingen moet verschuiven of de dopjes er af moet tillen. Maar ook het aanleren van stomme trukjes zorgt dat ze daarna rustig wordt, dus rollen, rondjes draaien of een route lopen met een gekookt ei in haar bek. Je hoeft niet perse van huis weg om je hond uit te dagen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:18

Heb je een vriendin die af en toe een keertje richting demo-races gaat en met wie je kan carpoolen? (Je zou kunnen aanbieden een deel van de benzinekosten te betalen)

Voor mentale uitdaging: Is zoekwerk/snuffelen een optie? Ik meen hier op bokt eens gelezen te hebben dat iemand zijn hond een zakje koffie of een sok liet opzoeken, je kunt dus eenvoudig beginnen. (klik hier voor dat bericht, bij foto 15)
Een website over hersenwerk met zelfmaakideetjes: http://hersenwerkvoorhonden.nl/

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:08

als hij graag eet dan zijn brok laten zoeken op je terras als je dat hebt. Wel na een duidelijk en goed aangeleerd commando en niet omdat hij wil gaan zoeken. Dit zal hij dan ook onderscheiden van het van straat eten. Verder kan je oefenen zodat hij ook lekker moe wordt. Je lijnt hem aan zodat je de controle hebt. Je bied een koekje aan in je hand maar zegt 'nee' als je het aan bied. Wil hij het pakken dan trek je je hand weg. Blijft hij afwachten dan beloon je hem met wat heel lekkers uit je andere hand (anders wordt het spelletje te moeilijk en on voorspelbaar). Wil je hem leren dat hij zonder commando overal af moet blijven dan is het steeds aanbieden en wil hij het pakken hand dicht en weg en opnieuw proberen. Dit is al duidelijk genoeg dus dan je mond houden. Blijft hij op een afstandje dan wel uitbundig belonen en wat anders geven met iets erbij van 'voor jack'of 'koekje' o.i.d.

Gaat het goed dat hij het negeert dan op de grond voor hem leggen (dus je zit zelf op de grond en je legt het neer. Doet hij een poging hand over het snoepje. Doet hij geen poging belonen met wat anders. Dit kan je ook doen met op een poot leggen enz. Uiteindelijk moet je het kunnen laten vallen en hij moet er netjes af blijven maar dan ben je wel even verder. In het begin op straat moeilijke situaties altijd belonen als hij er af blijft!!!!

Misschien dat je ook rustig wat kan gaan fietsen met hem? Let dan wel op de temperaturen van het asfalt!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 20:13

Wat een geweldige leuke tips hier kan ik echt wat mee.
Ik ga straks ook even de site bekijken.
Het gekke is dat als ik hem voer hij altijd moet wachten tot dat ik zeg dat hij mag gaan eten. Vind het heel vervelend als ik het voer nog niet neer gezet heb en hij er al half in zit met zijn neus en dat doet hij ook braaf.
Ook als ik iets in de keuken laat vallen dan is een uhhh al genoeg om hem er af te laten blijven.

Helaas heb ik niemand in mijn omgeving die wel naar demo races gaat. Ga toch weer eens googlen of ik iets kan vinden. Hij vond dat altijd zo machtig mooi.
En anders is een hondenschool misschien iets. Flyball ofzo lijkt me ook wel erg leuk voor hem.

Fietsen deden we vroeger ook veel. Dan ging hij mee naar de paarden 3 km verderop. Nu ben ik verhuisd met de paarden en kan hij niet meer.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:15

Dit is ook een aandoening die ze prica/prika (?) Noemen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:12

Wat goed dat je door zo'n kleine verandering zo'n groot verschil merkt.
Mss ook een kijken of er iemand in de buurt samen met jou wil gaan wandelen zodat de honden samen op een grasveldje kunnen ravotten?
Als hij speeltjes en voedsel-minded is, dan kan je nog afwisselen tussen trekspelletje, apporteren, zoeken etc
Mijn jack wil geen spelletjes spelen en vind koekjes ed de helft vd tijd een verplichting ipv eenbeloning. Alleen alles wat loopt, springt of vliegt is interessant. Bijgevolg is ze tegen het vervelende aan qua aandacht vragen als ze verplichte rust moet houden (operatie ed).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 22:38

Hij ligt alweer een uur rustig op de bank te pitten.
Straks nog een ronde wandelen voor het slapen gaan.
Hij is heel erg gericht op eten, ballen, speeltjes eigenlijk alles en hij doet er dan ook alles voor.
Enige nadeel hij word dan zo enthousiast dat hij alles bij elkaar blaft. Ik kan om deze tijdstippen niet te veel meer met hem doen. Morgenochtend word er weer gespeeld.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:55

Vaak als dat gedrag er eenmaal inzit, krijg je het er niet meer zo gemakkelijk uit.
Idd meer leuke dingen doen!
Wat ook wel eens word gedaan ( maar moet je echt consequent volhouden ) is muizenvallen opzetten met dus lekkere dingen erin. Die plaats je, maar ook door iemand anders. Op een stukje route die je gaat lopen.
Het schrikeffect is dermate groot als de hond de fout ingaat. Dat de hond erg argwanend en voorzichtig word.
Maar nogmaals dit moet consequent gedaan worden. En hou er ook rekening mee dat niet perongelijk een andere hond eraan kan komen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:52

Flyball/Behendigheid zijn ook leuke dingen om te doen, maar dat doe je natuurlijk maar 1x per week. Dus het is goed daarnaast ook activiteiten voor thuis te hebben.
Je kunt van alles doen, maar een Jack Russel doe je toch het meeste eer aan door hem zijn neus te laten gebruiken. Als hij gek op z'n bal is kun je hem ook zijn bal laten zoeken bijvoorbeeld. Makkelijk beginnen en steeds moeilijker maken.
En ach, als hij niet meer mee naar de paarden kan fietsen, wellicht nog wel mee naar de supermarkt oid?
Kost het je ook niet echt extra tijd en issie toch weer ff mee.