Kat heeft jeukend oor, schoonmaken of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibanez

Kat heeft jeukend oor, schoonmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 21:38

Hoi,

Sinds een week heb ik een kat. Hij is iets meer dan drie maanden, hij komt uit het asiel. Net viel het me op dat ie steeds aan z'n oor te krabte en hij vouwt zijn oor naar achteren. Er zit een klein beetje oorsmeer in de oorschelp. Af en toe schudt hij z'n koppie. Aangezien we niet direct de dierenarts kunnen bezoeken vroeg ik me af of ik iets kan doen om te jeuk te verlichten tot die tijd. Is het slim om zijn oorschelp schoon te maken en zo ja hoe?

Groetjes van ons!

ThreeFingers

Re: Kat heeft jeukend oor, schoonmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:41

Schoonmaken mag alleen als je niet in de schelp komt, omdat je eerder aanstampt...
Vaak hebben jonge katten oormijt.
Dus toch even naar de dierenarts!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:47

inderdaad, zeer grote kans dat het oormijt is. Ff naar de dierenarts voor een zalfje.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:49

Zoals hier boven gezegt is zou het oormijt kunnen zijn. Dit kan een dierenarts vaststellen. Aangezien de kat uit het asiel komt zou ik even met hun contact opnemen of het nog via hun kan. Zo gaat dat iig in het asiel waar ik medewerker ben. Als het geen oormijt is maar alleen vuil kan de dierenarts ook daarvoor zalf/druppels volr geven waardoor het schoon word.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 21:57

Ik denk dat ik er nu vanaf blijf, als ik dat beetje oorsmeer weghaal zal de jeuk toch blijven. Ik verwacht dat het inderdaad oormijt is. Dan gaan we samen even naar de dierenarts. En het kan inderdaad via het asiel, heb het meteen nagekeken!
Kan het zijn dat de oormijt opkomt door de verandering van omgeving? Of dat hij het hier in huis heeft opgepikt?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:00

Oormijt is besmettelijk onder dieren, dus denk dat het vanuit het asiel is meegekomen. Je zal mogelijk een zalfje krijgen die je een paar keer moet gebruiken en dan zijn de mijten dood. (1 keer per week in totaal 3 keer)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:09

Daphneeeej schreef:
Oormijt is besmettelijk onder dieren, dus denk dat het vanuit het asiel is meegekomen. Je zal mogelijk een zalfje krijgen die je een paar keer moet gebruiken en dan zijn de mijten dood. (1 keer per week in totaal 3 keer)

Ligt eraan welk product je meekrijgt natuurlijk. Ik had voor de opvangkatten die binnenkwamen met oormijt een zalf die 2x daags moest, 10 dagen lang. Dan 5 dagen niet, en dan weer 5 dagen wel (als ik het me goed herinner, laatste seizoen niks met oormijt in huis gekregen). Ze vinden het trouwens heerlijk wanneer je de zalf erin doet en vervolgens hun oorschelphelften op elkaar duwt en zo wrijft/masseert. Dat verdeelt de zalf binnenin goed en het is puur genieten :D

De oormijt mag je ook een beetje eruit peuteren (komt goed los met zalf) dmv een stukje vochtig keukenpapier over je vinger te doen en zo wat in hun oorschelp wrijven. Nooit met een wattenstaafje! Schiet niet op en je kunt hun oren binnenin beschadigen.

Laat je vooral geen Stronghold aansmeren, dat helpt geen moer tegen mijten ook al zegt het van wel.

Dit allemaal op voorwaarde dat het mijt is natuurlijk. Een oorontsteking kan ook nog.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:14

Ik had Surolan meegekregen tegen oormijt. 1 of 2x per dag drupjes en hij was er heel snel vanaf <3

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 22:24

Wat het is mag de dierenarts bepalen, bedankt voor de tips allemaal. :) En ik zal het onthouden van Stronghold.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:28

Hier werkte stronghold super,gewoon 1 keer een pipetje en het verdwijnt vanzelf.
Werkt ook tegen vlooien en wormen(behalve lintworm)

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 18:59

Oef.. Gisteren leek het een stuk minder te zijn, maandag zouden we langs de DA gaan. Vandaag kreeg hij opeens een waterig oogje, af en toe niesen. Daarna raakte zijn oogje nog meer geïrriteerd, hij wilde niet eten en spelen dus zijn we vandaag naar de DA gegaan. Hij blijkt dus niesziekte te hebben, geen oormijt ;( Daar kwam dus ook het oorsmeer vandaan.
Hij had overigens wel al de eerste vaccinaties gekregen, maar nu dus nog één tegen niesziekte. Hij krijgt één keer per dag pijnstillers. Hopelijk voelt ie zich snel beter!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:14

Och jee. Hopelijk snel weer beter.
Niesziekte komt veel voor.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:07

Ibanez schreef:
Oef.. Gisteren leek het een stuk minder te zijn, maandag zouden we langs de DA gaan. Vandaag kreeg hij opeens een waterig oogje, af en toe niesen. Daarna raakte zijn oogje nog meer geïrriteerd, hij wilde niet eten en spelen dus zijn we vandaag naar de DA gegaan. Hij blijkt dus niesziekte te hebben, geen oormijt ;( Daar kwam dus ook het oorsmeer vandaan.
Hij had overigens wel al de eerste vaccinaties gekregen, maar nu dus nog één tegen niesziekte. Hij krijgt één keer per dag pijnstillers. Hopelijk voelt ie zich snel beter!

hopelijk lees ik dit verkeerd ...maar...kat is al 1x geent, Da constateerd niesziekte (af en toe niesen kan overigens ook door de 1e enting komen) en vaccineert hem nogmaals tegen niesziekte ?

Als dat het geval is zou ik heel snel een andere DA zoeken! Oorsmeer staat overigens in geen enkel verband met niesziekte. Ik heb toch al een 75-125 gedumpte kittens opgevangen in mijn leven, die 9-10 keer juist bij mij kwamen omdat ze niet direct geplaatst konden worden ivm medische problemen, of te jong waren.

edit; deze toevoeging; stronghold is een hele goede oplossing voor oormijt, wat ik gezien je verhaal vermoed.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 22:25

Oh nee, ik heb het echt heel krom getypt. >;) Het prikje vandaag was een pijnstiller, de vaccinatie tegen o.a. niesziekte had hij al eerder gekregen.

Maar het oorsmeer heeft dus volgens jou niks met niesziekte te maken? De DA heeft wel naar z'n oortjes gekeken. Ik neem aan dat die het wel zou hebben gezien als het oormijt zou zijn. Volgende week moet ik terug voor een kennismakingsconsult, dan zal ik het nog eens na laten kijken. Overigens is het nog steeds alleen oorsmeer, geen zwarte puntjes. Het is ook niet meer geworden geloof ik.

Ik neem morgen even contact op met het asiel.