Kippen broeds, wel of niet laten gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Kippen broeds, wel of niet laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 06:50

Twee van mijn kippen zijn broeds. En ik twijfel nu wat handig is.
De ene zegt op z'n beloop laten, de ander zegt van t nest af halen. Ik kies nu voor een tussenweg. Ik haal ze 's morgens en 's avonds van het nest zodat ze kunnen eten en drinken. Ze zijn dan heel boos trouwens ;) maar gaan idd wel even scharrelen.
Ik heb nog 1 kip (dus 3 in totaal) en die loopt nu in d'r uppie een beetje vertwijfeld rond...

Wat is nu handig? Ze zijn nog jong trouwens, ca 7 mnd

kohtje

Re: Kippen broeds, wel of niet laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 06:53

Ik haal ze ook zo als jij een paar keer van het nest en dan gaat het weer over.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 06:56

Hoe je het nu doet is prima, dan gaat het wel weer over :j controleer ze wel steeds goed want broedse kippen zijn erg gevoelig voor luizen..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 07:02

Het is al wat later in het jaar en om nu nog met kuikens te beginnen zou ik persoonlijk niet zo weg van zijn. In de tijd dat ik regelmatig met kippen fokte had ik 1 stelregel; na de langste dag geen kuikens meer.
Vraagje, waarom haal je ze twee keer per dag van het nets af?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 07:13

Zodat ze eten, drinken en zich kunnen ontlasten. Broeds zijn is best een aanslag.
Ze zitten trouwens niet op eieren en er loopt ook geen haan bij

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 07:17

Ooow, op die manier. Prima oplossing idd door ze van het nest te halen. Net wat je zelf al zegt, het is een aanslag op de conditie van de hennen. Eventueel zou je tabaksbladeren in het nest kunnen leggen als je al wat huiverig bent voor luizen bij je hennen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 07:57

Ik haal de eieren waar ze op zitten er onder vandaan en de kip van het nest. Gaat ze weer terug zitten, dan haal ik ze er later weer vanaf of ik zorg dat ze even niet in de buurt van het nest komen. Meestal gaat het dan vanzelf vlot over.
Nadeel van broedse kippen is dat ze zich ook kunnen doodbroeden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 07:58

Jibbel, ze zitten niet op eieren

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:00

Als ze niet echt kunnen broeden zou ik proberen ze zo snel mogelijk broeds-af te krijgen. Kost een hoop energie en ze slijten er vaak een beetje van.
Als het kan zou ik ze lekker buitenzetten iedere dag en zorgen dat ze iig overdag niet op het nest kunnen gaan zitten

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:04

Het is warm genoeg.
Zoals ik begrijp zitten ze niet op eieren.

Misschien overdag Gewoon het hok dicht doen en zorgen dat zw buiten water + voer hebben en een schuilplek tegen eventuele regen.

Savonds het hok weer open doen.

Wat bij mii ook helpt is het strooisel waar de kip zit eeuit halen en nieuw erin doen, dan gingen mijne ook niet meer zitten. :)

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:24

_lotteeee schreef:
Het is warm genoeg.
Zoals ik begrijp zitten ze niet op eieren.

Misschien overdag Gewoon het hok dicht doen en zorgen dat zw buiten water + voer hebben en een schuilplek tegen eventuele regen.

Savonds het hok weer open doen.

Wat bij mii ook helpt is het strooisel waar de kip zit eeuit halen en nieuw erin doen, dan gingen mijne ook niet meer zitten. :)

dan heb je grote kans dat ze buiten in de beschutting een plekje zoeken om te broeden en komen ze s'avonds ook niet binnen , tabakstelen (word veel in duivennesten gebruikt) helpt inderdaad goed tegen de luis (de tabakslucht jaagt de luis weg)
stef , hou de kleur van de kam in de gaten ,dat is de graadmeter of het goed gaat met de kip ,als die te bleek word dan gaat ze achteruit, verder doe je het op de beste manier

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:00

In principe zou ik inderdaad het deurtje dicht doen. Als ze erg broeds zijn gaan ze inderdaad buiten zitten, maar vaak zijn ze er dan vrij vlot vanaf (wel 's nachts binnen zetten).

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:05

Wij halen ze ook van het nest in de ochtend en evt. (als ze te lang zitten, heb er een gehad die 2mnd heeft gezeten) in een emmer koud water dompelen. Anders vallen ze teveel af en blijft er niets over... Ik heb zijdehoentjes, die broeden nogal wat af.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:12

LadyMadonna schreef:
Jibbel, ze zitten niet op eieren

Dat had ik idd gelezen, ik vertel alleen hoe ik het doe bij onze kippen. Hier gaan ze gewoon op elkaars eieren zitten. Het is altijd een heel gezoek naar waar ze nu weer zitten.. :+