Hond 8 jaar valt voor eerste keer aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Hond 8 jaar valt voor eerste keer aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 22:38

Hallo Bokkers
Sorry als ik het niet allemaal goed formuleer, maar ben nog even aan het bij komen van de schrik. Toch wil graag raad van misschien hondenkenners.

Het zit zo:
Wij hebben een Beagle 8 jaar oud en is al zijn hele leven prooi agressief. Het is onze eigen schuld dat wij hier in het begin van zijn jaren niet goed mee zijn omgegaan omdat wij dit niet kennen.
Wanneer onze hond een prooi heeft (egel, konijn, mol of bijv. een schoen wat niet mag) lijkt het of ze een kronkel in haar hoofd heeft. Ze luistert dan nergens naar (wat ze met andere zaken ook al slecht kan).
Maar ik vind agressief zijn iets anders.
Wij kunnen haar dan ook niet bij haar prooi weg krijgen en mw blaft er op los, probeert dan ook ons te bijten als we te dicht bij komen. Het enige wat we altijd deden was een soort lasso maken en deze om het hoofd proberen te doen en dan mee nemen. Na 2 meter liep ze dan gewoon en kon je haar weer rustig aaien.
Nu is het zo dat dit weer gebeurde maar echter liep ze na 2 meter niet rustig mee, nee ze viel me aan. Gelukkig niet gebeten omdat ik de riem op een onhandige manier vast kon weten te houden.
Later heeft mn vader de riem overgenomen en ook hem viel ze aan. Gelukkig ook net niet raak.
Na 5 min was het weer over en kwispelde ze weer en liep mee.

Ik weet echt niet wat we moeten doen, af maken kan ik niet want het is verder wel een lieve hond. Met zo haar gebreken zoals super eigenwijs zijn en niet echt een schoothondje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 05:39

Net wat je zegt, is dit opgebouwd vanuit niet corrigeren in de opvoeding.

Ik zou een jacht traingsband (stroomband) om doen en daarmee trainen onder leiding van een goede jacht instructeur.
Dit is voor de hond een totaal nieuwe correctie en mits goed getimed, duidelijk en consequent om dit gedrag te doorbreken,

Mariska_87

Re: Hond 8 jaar valt voor eerste keer aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 05:42

Ik denk dat er in jullie rangorde al iets niet goed is.. Een hond zal volgens mij niet zomaar een 'meerdere' aanvallen.

Ik zou dus dan ook hier mee aan het werk gaan en als je niet goed weet hoe, bij een gedragstherapeut aankloppen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 05:55

Biegels zijn al niet de best luisterende honden,want ze gaan overal hun neus achterna.jullie hebben dit gedrag altijd getollereerd,en nu word het van kwaad tot erger.goed gaan trainen hier aan,zorgen dat je roedelleidster word.en gewoon niet meer los.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 06:17

hoe straf je hem dan als hij dit doet? ik mag toch aannemen als hij je aanvalt je meer dan duidelijk laat merken dat dit niet de bedoeling is

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 07:46

Dit heeft waarschijnlijk helemaal niets met rangorde te maken. Met dit soort gedrag niet zelf gaan aanrommelen, de kans dat je dit met straffen verergert is heel reeel. Gewoon een goede gedragstherapeut erbij halen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:17

Ik zou zorgen dat ze niet meer bij een prooi kan komen, dus aangelijnd houden. Zo kun je haar leren dat ze niks hoeft/mag met een prooi, zaken in huis die ze als prooi ziet opruimen. Als ze ergens heen wil, haar laten meelopen/volgen en dan is ze natuurlijk de beste hond en krijgt ze daar beloning voor.
En dan werken aan gehoorzaamheid, doe oefeningen met haar, zitten, liggen, bij je roepen en natuurlijk belonen als ze het goed doet. Ook tijdens het wandelen kun je bezig zijn met haar, blijf haar in de gaten houden zodat ze niet zelf dingen gaat verzinnen, neem bijv. een bal mee om mee te spelen.
Eea kun je natuurlijk doen onder begeleiding van een gedragstherapeut of hondeninstructeur.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:06

Als je naar een gedragstherapeut op zoek gaat, zorg dan wel dat je een goede vindt. Iedereen mag zich hondengedragstherapeut noemen dus er zitten ook veel kneusjes tussen die maar wat aanrommelen. Ik denk dat jullie inderdaad begeleiding nodig hebben, omdat jullie vermoedelijk nogal wat signalen gemist hebben en het is fijn als iemand meekijkt en je daarop kan wijzen. Maar zodra een GT begint over zwaar straffen (slaan, schakelketting, gelijk een stroomband) of over positief opvoeden ('nóóit straffen', negeren, trauma van de hond, afleiden) moet je er niet aan beginnen. Wat je zoekt is iemand die jullie een duidelijk stappenplan mee kan geven waar jullie je prettig bij voelen, en die een concrete oplossing biedt die meer inhoudt dan de hond pijn doen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 10:29

Super bedankt voor jullie reacties. Wij zitten ook met de vraag van doen we iets niet goed in zijn hele leven al of is het echt op dat moment dat we iets niet goed doen.
Een gedragstherapeut is indd een slim. Maar ik weet niet wie goed is en wie niet?

Het is gewoon zo raar het lijkt net of een knop omgezet word in zijn hoofd. Ook word de hond is algeheel minder 'gezellig'. hij wil soms niet eens een eind lopen en spelen ging na het pup zijn er ook al gauw vanaf.
Erg jammer.
Onze hond kan wel los lopen op vreemd gebied, ze blijft dan ook wel mee lopen en snuffelt ondertijd hier en daar wat maar valt dan niks aan.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:55

Check in ieder geval of de GT een opleiding heeft gehad. Er zijn twee echt goede opleidingen in Nederland, die worden gegeven door DogVision en Martin Gaus. Via de website van 'Alpha' kun je ook aan een betere GT komen.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:01

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:40

LadyDaily schreef:
Wij hebben een Beagle 8 jaar oud en is al zijn hele leven prooi agressief.
Wanneer onze hond een prooi heeft (egel, konijn, mol of bijv. een schoen wat niet mag) lijkt het of ze een kronkel in haar hoofd heeft.
Ze luistert dan nergens naar (wat ze met andere zaken ook al slecht kan). Maar ik vind agressief zijn iets anders.

Wij kunnen haar dan ook niet bij haar prooi weg krijgen en mw blaft er op los, probeert dan ook ons te bijten als we te dicht bij komen. Het enige wat we altijd deden was een soort lasso maken en deze om het hoofd proberen te doen en dan mee nemen. Na 2 meter liep ze dan gewoon en kon je haar weer rustig aaien.

Ik weet echt niet wat we moeten doen, af maken kan ik niet want het is verder wel een lieve hond.

Deze hond hoeft echt niet afgemaakt hoor, wel opgevoed. De methode die je nu toegepast hebt is op basis van vermijding. Jullie hebben het probleem dus nooit aangepakt. En meestal, hoe langer een probleem bestaat, hoe groter hij wordt.

Als jullie dus op zoek gaan naar een GT, zou ik daar op letten. Iemand die niet het probleem vermijdt.
Want het kan ook zomaar zijn dat het ipv een schoen, een sok wordt of een ander voorwerp waar jullie je niet bewust van zijn. Heb je dan een vermijdende aanpak geleerd, zit je met een probleem. Je doel is uiteindelijk dat de hond zijn prooi loslaat en jou de ruimte geeft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:48

Zoals meerdere al zeggen, niet zelf gaan lopen aanklooien. Je hebt zelf al aangegeven dat er in de basis van de opvoeding iets niet goed is gegaan en dat jullie nu ook niet weten of jullie het goed doen, dus een logische stap is het zoeken van hulp/begeleiding. Dat kan zijn een gedragstherapeut, of naar een hondenschool gaan waar ze ervaring hebben met honden met jachtinstinct.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:12

joyce2 schreef:
Dat kan zijn een gedragstherapeut, of naar een hondenschool gaan waar ze ervaring hebben met honden met jachtinstinct.

Daarom denk ik dat je meer hebt aan een goede jachtinstructeur: daar hebben ze veel meer ervaring met prooidrift.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:36

maar WAT heb je er dan aan gedaan toen hij eerder gromde oid ? helemaal niks, of gestraft of iets anders?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:38

Normaal adviseer ik (met enorme lappen tekst uitleg :Y) ) zelf proberen er iets aan te doen. Maar hier zou ik toch echt een gedrags therapeut voor vragen. Dit kan je niet zelf oplossen en is zéker geen rangorde probleem. Niet naar de onzin luisteren. Hoe je gereageerd hebt boeit ook niet, maar het is jaren toegestaan, en nu is het geëscaleerd. Daar heb je goede begeleiding voor nodig, en daar is alles behalve een stroomschokhalsband voor nodig, wat een onzin... -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:42

Onze kleine heropvoedrat vertoond dit gedrag ook, al zijn we bij haar al een heel eind in het eruit krijgen. Heel soms schiet ze nog in dit gedrag maar over het algemeen laat ze netjes los als nodig.

Als je geen proffesional kunt vinden die je kan helpen is zeker bij een hond als een vreetgrage beatle het ruilspelletje een handige manier om de aandacht van de "prooi" af te leiden. Eerst moet je ervoor zorgen dat ze buiten geen prooi te pakken kan krijgen, desnoods aangelijnt of gemuilkorft.

Voor binnen moet je iets vinden dat ze heel erg aantrekkelijk of lekker vindt. Heeft ze eenmaal iets dat ze niet af wil staan maar wel moet afstaan houdt het aantrekkelijke iets voor haar neus en maak het zo belangrijk dat ze er wel naar moet kijken. Lok haar daarmee een klein stukje weg bij de buit en geef dit haar zodat je de buit kunt afpakken. De truc daarvan is dat ze moeten leren dat als ze de buit loslaten er een feestje en iets leuks of lekkers volgt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:45

karuna schreef:
Onze kleine heropvoedrat vertoond dit gedrag ook, al zijn we bij haar al een heel eind in het eruit krijgen. Heel soms schiet ze nog in dit gedrag maar over het algemeen laat ze netjes los als nodig.

Als je geen proffesional kunt vinden die je kan helpen is zeker bij een hond als een vreetgrage beatle het ruilspelletje een handige manier om de aandacht van de "prooi" af te leiden. Eerst moet je ervoor zorgen dat ze buiten geen prooi te pakken kan krijgen, desnoods aangelijnt of gemuilkorft.

Voor binnen moet je iets vinden dat ze heel erg aantrekkelijk of lekker vindt. Heeft ze eenmaal iets dat ze niet af wil staan maar wel moet afstaan houdt het aantrekkelijke iets voor haar neus en maak het zo belangrijk dat ze er wel naar moet kijken. Lok haar daarmee een klein stukje weg bij de buit en geef dit haat zodat je de buit kunt afpakken.

Denk dat je hier als 'leek'(Niet persoonlijk bedoeld hoor TS! :o ) mee bezig moet gaan. Deze hond is vanaf dat ze daar is jarenlang geconditioneerd om dat wél te doen. Met een snoepje zal je haar niet weg kunnen lokken. Daar heb je consequentie, timing en het goede lokmiddel voor nodig. Bovendien zal een GT ook meer helikoptervisie hebben dan wij nu, misschien is er intern ook iets niet goed(Dan heb ik het niet over rangorde..). De meeste dingen kan men zelf wel aanpakken, maar dit moet goed gebeuren.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:50

LadyDaily schreef:
hij wil soms niet eens een eind lopen

Een hond heeft niks te willen!
Een hond moet naar je luisteren,
vergeet niet dat jij de baas bent en de hond moet luisteren naar jou.

Ook ik denk dat je dit gedrag alleen kan corrigeren met een goede therapeut. Eventueel met stroomband, maar verdiep je daar heel goed in of zoek iemand die daar verstand van heeft.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:52

Het kan ook nog eens zijn dat hij misschien licht dement aan het worden is? Al is 8 natuurlijk een vrij jonge leeftijd voor een Beagle. Ik heb verschillende demente honden gezien die opeens agressief werden, terwijl er nooit kwaad in had gezeten. Maar dan loop ik misschien te hard van stapel natuurlijk. Hoe dan ook: het is gewoon beter als iemand bij je thuis langs komt en alles goed kan beoordelen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:55

Ik ga met Cyella mee! Wij hebben een Dobermann en ik heb serieus met haar getraind (tot mijn grote verdriet moeten stoppen ivm een ongeneeslijke blessure). Wij hebben gelukkig geen problemen met haar, maar toen we als pup met haar naar reguliere puppycursus gingen, werd haar gedrag niet goed geïnterpreteerd. De trainers waren geen Dobers gewend, die dragen hun staart hoog, dus kreeg ze het label "dominant". Daarbij zijn het honden die graag willen werken en wij moesten veel wachten, dus onze hond ging zichzelf vermaken tijdens het wachten (springen, piepen, etc.), waardoor ze ook het label "neurotisch" kreeg en ik zou geen goede begeleider zijn.

Na het afronden van de puppycursus, waarbij we overigens de hoogste punten hadden gehaald met onze "onhandelbare pup", zijn we naar een vereniging gegaan met alleen maar Dobers. Wat een wereld van verschil was dit! Onze hond is er zo erg van opgeknapt en we leerden ook goed met al haar "eigenaardigheden" omgaan, omdat er zo ontzettend veel ervaring met dit ras aanwezig was. We konden het beste uit haar halen, het was heerlijk om zo als team samen te werken!

Hier heb ik dan ook met eigen ogen gezien dat als een hond met zijn of haar taak bezig is, in het geval van de Beagle het jagen, dat een simpel snoepje (of zelfs een hele biefstuk) die hond niet van zijn taak af brengt. Die hond is geboren om dit te doen, zit dan helemaal in zijn eigen wereldje. Waarom zou hij zijn lust en zijn leven, zijn mooiste beloning, dan ruilen voor een voertje? Dat wint het in zo'n geval nooit!
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 25-07-14 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:56

tsja veel honden die een baas hebben die altijd de buit inpikt en daar niets of weinig voor terug geeft worden hebberig en zullen op gegeven moment een houding krijgen wat van mij is is van mij en daar alles voor doen om dat zo te houden.
Veel rassen die nog iets van die zelfstandigheid van het jagen in de genen hebben zullen dat eerder oppakken dan anderen, de beagle is daar bv 1 van. een beagle is prima te trainen want het is een ras dat van oudsher samen werkt met anderen om hun doel te bereiken (met een groep jagen b.v.) maar het zal niet het enige probleem zijn, er zullen in zijn gedrag en de opvoeding nog meer dingen zijn die niet goed gaan.

ik kan wel zeggen dit is op te lossen met op de juiste manier het afgeven van dingen aan te leren, maar daar gaat meer aan vooraf, het zitten etc. dus de basis moet opnieuw en dan pas kan je verder.

zoek eens een goede hondenschool die je verder kan helpen, yvette van veldhuysen b.v. die kan je op google wel vinden

even op wat voorganger verteld, ze laten zich niet afleiden door een snoepje, nee dat klopt dat snoepje is niet belangrijk maar het samenwerken wel, dus als je als baasje je kan verplaatsen als maatje en kan samenwerken met je hond dan kan dit weer wel. immers de neus van de hond is het belangrijkse punt in de hondenwereld.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 25-07-14 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:58

Ik denk dat een GT handig is in dit geval! Wat hiervoor gezegd werd over ruilen.. Ik denk niet dat dit werkt. Als ze eenmaal die kronkel hebben is eten in welke vorm dan ook niet meer interessant weet ik uit ervaring met onze beagle...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:58

joyce2 schreef:
Ik ga met Cyella mee! Wij hebben een Dobermann en ik heb serieus met haar getraind (tot mijn grote verdriet moeten stoppen ivm een ongeneeslijke blessure). Wij hebben gelukkig geen problemen met haar, maar toen we als pup met haar naar reguliere puppycursus gingen, werd haar gedrag niet goed geïnterpreteerd. De trainers waren geen Dobers gewend, die dragen hun staart hoog, dus kreeg ze het label "dominant". Daarbij zijn het honden die graag willen werken en wij moesten veel wachten, dus onze hond ging zichzelf vermaken tijdens het wachten (springen, piepen, etc.), waardoor ze ook het label "neurotisch" kreeg en ik zou geen goede begeleider zijn.

Na het afronden van de puppycursus, waarbij we overigens de hoogste punten hadden gehaald met onze "onhandelbare pup", zijn we naar een vereniging gegaan met alleen maar Dobers. Wat een wereld van verschil was dit! Onze hond is er zo erg van opgeknapt en we leerden ook goed met al haar "eigenaardigheden" omgaan, omdat er zo ontzettend veel ervaring met dit ras aanwezig was. We konden het beste uit haar halen, het was heerlijk om zo als team samen te werken!

Hier heb ik dan ook met eigen ogen gezien dat als een hond met zijn of haar taak bezig is, in het geval van de Beagle het jagen, dat een simpel snoepje (of zelfs een hele biefstuk) die hond niet van zijn taak af brengt. Die hond is geboren om dit te doen, zit dan helemaal in zijn eigen wereldje. Waarom zou hij zijn lust en zijn leven, zijn mooiste beloning, dan ruilen voor een voertje? Dat wint het in zo'n geval nooit!

Precies! Je hebt het beter verwoord dan ik!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:00

Vissy schreef:
Ik denk dat een GT handig is in dit geval! Wat hiervoor gezegd werd over ruilen.. Ik denk niet dat dit werkt. Als ze eenmaal die kronkel hebben is eten in welke vorm dan ook niet meer interessant weet ik uit ervaring met onze beagle...

het gaat niet echt meer over ruilen, maar over het DELEN van de buit, in de jacht gebeurt dat zeker, het aangeschoten wild wordt achtervolgd door de meute, de meutje brengt het wild tot stand waarna de jager het slacht en de pens/maag aan de meute geeft als beloning en de rest zelf houdt.

wil je tot deze samenwerking gaan komen in dit geval zullen andere dingen eerst rechtgezet moeten worden