Katten en stress (ervaringen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Katten en stress (ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 20:59

Al weken loop ik hierover te piekeren - ik vind stress bij katten zoiets ongrijpbaars. De aanleiding: mijn asielkater kende toen ik hem uit het asiel haalde de nodige stress en angst. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en hij is in alle opzichten positief veranderd (eet + drinkt weer goed, is weer actief, zijn vacht glanst weer, zijn traanoogjes zijn nagenoeg weg). Wel verhaart hij nog steeds ontzettend veel. Ik weet dat verharen een medische oorzaak kan hebben, maar ook door stress kan komen. Het zette me aan het denken. Ik zoek hier geen oplossing, maar ben slechts nieuwsgierig naar jullie ervaringen met katten en stress.

De meest uiteenlopende lichamelijke problemen bij katten kunnen veroorzaakt worden door stress. Maar ik vraag me af hoe je dan in theorie die stress zou kunnen verminderen. Ik kan me voorstellen dat het per kat verschilt waarom hij/zij gestrest is, en dat het daardoor ook wisselt hoe je die stress kunt wegnemen.

Hebben jullie ooit geconstateerd dat jullie kat (veel) stress had, en zo ja, hoe hebben jullie die stress weggenomen?
Wat veroorzaakte de stress überhaupt? En hoe kwam je daarachter? Gewoon proberen?
Werkte het?
Werden de klachten minder (en wat waren die klachten?)?
Hoeveel tijd ging daar overheen? Weken, of toch maanden?

Zomaar wat vragen, omdat ik overal wel lees dat veel problemen door stress komen, maar ik zo zelden zie hoe mensen de oorzaak van stress achterhalen en hierop anticiperen.
Misschien inspireren we elkaar hiermee :)

_Fleurtjuhh_

Re: Katten en stress (discussie/ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:04

Het kan zomaar dat dit gewoon een veel verharende kat is.
Ik heb een poes van 10, al vanaf kitten af aan bij mij, en altijd het ze als een gek verhaard. Als zij gestresst is gaat ze lopen krabben en doen, is ook snel weer over eigenlijk.

Als je kat echt alleen veel verhaard en er verder geen stresssymptomen meer zijn, zal het vast tot de verhaarbunkers behoren, net als onze poes.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:07

Ik moet zeggen dat ik die van mij eigenlijk nooit betrap op stress, op de keer na dat de jongste bij ons in huis kwam. Onze oudste, normaal een koele kikker, veranderde spontaan in een driftkikker, haha. :D Toen hebben we een Feliway-stekker gekocht en na een paar dagen was de stress dan ook voorbij.

Om eventuele stress te verminderen hebben we ervoor gezorgd dat er een speciale kamer is waar ze zich terug kunnen trekken als ze even geen zin hebben in iets anders, en we hebben een enorme krabpaal staan waar ze zich in terug kunnen trekken als dat nodig is.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 21:10

Misschien niet heel handig geformuleerd van mij, maar ik ga er niet vanuit dat mijn kat nog (veel) stress ervaart (sterker nog, als hij gestrest is houdt hij juist haar vast :+ ). En ik zoek ook geen specifieke oplossing. Mijn idee was meer om een algemeen beeld te krijgen: wat hebben mensen wel eens gedaan tegen stress? En hoe pakte dat uit? Ik kan me er namelijk zo weinig bij voorstellen. Want hoe achterhaal je in hemelsnaam waar die stress vandaan komt? Pure interesse :j

@ Roosch: interessant, ik zit steeds te zoeken naar mogelijkheden om stress weg te nemen. Maar je kunt natuurlijk ook je kat juist iets geven waardoor hij zelf stresssituaties kan ontlopen. Nooit op die manier naar zijn krabpaal en zijn eigen hoek in het huis gekeken :) Klinkt veel makkelijker.

De Feliway stekker kende ik, maar dat hielp hier geen fluit. Maar goed te horen dat het bij anderen wel kan werken +:)+

Roosch

Re: Katten en stress (ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:13

Werkt als een tierelier. :j
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik echt heel relaxte katten heb, ik geloof niet dat ik ze ooit vol stress heb meegemaakt op die ene keer na. :))

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:33

Eén van mijn katten (vrij klein gebleven poesje) kreeg ontzettend stress van 1 van de andere katten (grote kater) toen ik nog bij mijn moeder woonde. Dit uitte zich in onzindelijkheid en vaker dan normaal overgeven. Ik ben zsm na het begin van het "pesten" verhuisd en nu is ze weer helemaal gelukkig en stressvrij, nooit meer ergens anders geplast dan in de kattenbak ook.

Edit: voor de duidelijkheid: ik heb toen haar en haar zusje meegenomen, samen met nog een oude poes. Zij lieten alle drie over zich heen lopen door de katers. Ik heb nu dus alle poezen en mam heeft alle katers, en zo is het prima :)

Verder heb ik bij mijn moeder nog een andere kater die strontonzeker is. Gelukkig geen gedrags- of medische problemen, gewoon erg veel bevestiging nodig. "Praat" ook de hele dag tegen je en zoekt steeds steun. Nu is hij 3, met ouder worden lijkt het vanzelf beter te worden en mams geeft hem natuurlijk altijd geruststelling als hij daar behoefte aan heeft.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:35

De (gecastreerde) kater van mijn ouders is door de DA ook gelabeld als 'zeer stressgevoelig'.
Zo'n 4 jaar geleden is hij begonnen zich overmatig te wassen en te likken met het gevolg dat hij zich zelf kaal werd. Hij is door de DA lichamelijk helemaal binnenstebuiten gekeerd en de DA kon geen lichamelijke oorzaak vinden voor zijn overmatig wassen/likken en de kaalheid. De conclusie was: niks aan te doen en probeer zoveel mogelijk stress te vermijden ( :') ).
Sinds een jaar of 3 krijgt hij nu echter 2x daags 5 druppeltjes Valeriaan en sindsdien gaat het stukken beter. Hij is van zijn hele karakter een stuk ontspanner en rustiger en wast zich niet meer zo overdadig.
Af en toe heeft hij nog even een terugval maar niet meer zo ernstig dat hij zich helemaal kaal wast.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:51

Hier merk ik het ook als ze stressen.
Talú krijgt meer last van z'n niesziekte en Ninja gaat aan dingen knagen :+

Beiden krijgen meer stress als er (veel) onbekenden op bezoek komen. Het zijn vrij bange poepdozen, dus als er mensen op bezoek zijn, zitten ze achter de koelkast.
Ninja heeft ook aanzienlijk meer stress nu ze met z'n drieën minder ruimte hebben dan in mijn vorige huis.
Gelukkig gaan we binnen 2 weken verhuizen naar een gigantisch huis. Dan kunnen ze ook weer naar buiten en gaan ze zich veel beter voelen.

Bij de verhuizing gebruik ik trouwens Bach Bloesems Rescue Remedy. Dat heb ik bij de vorige ook gedaan. De katten lagen tijdens de autorit lekker te spinnen en slapen. En na 2 uurtjes liepen ze al door hun nieuwe thuis alsof ze er al jaren woonden :D
Paar dagen van tevoren beginnen (ook ivm inpakken, dat kan ook al stress geven) en in de nieuwe omgeving gaf ik het nog een weekje. Ideaal spul +:)+