Hond wacht op baasje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Hond wacht op baasje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 12:59

hallo allemaal,

Ik ben toch op zoek naar tips en zocht op Bokt, maar kon er geen topic over vinden :)

Mijn vriend is zee varend en werkt dus veel op zee. Nu heeft hij vakantie al een tijd en volgende week gaat hij weer voor een week of wat op zee.
Nu hebben wij 2 honden, waaronder Luna een 12 jarig trouw teefje. Zij is echt gek op mij en mijn vriend, echt een hele lieve trouwe hond. Een hond uit de boekjes.

Maar altijd als mijn vriend op zee is, en hij is meer op zee dan thuis, gaat zij wachten. Zij ligt bij de voordeur of tussendoor en gaat daar niet meer weg. Ja om te eten of te drinken, wat ze gelukkig gewoon goed blijft doen. Ook als ze even alleen thuis zijn geweest en ik loop de deur binnen, loopt zij langs mij als of zij wilt kijken of mijn vriend weer mee is.

Aan de ene kant natuurlijk erg lief en trouw ( stiekem moet ik altijd aan Hachi denken wanneer ik het zie) maar aan de andere kant vind ik het vreselijk sneu.. Want het duurt soms wel 6 weken voor hij weer thuis is. ( dan slaapt zij dus echt 6 weken hele dagen alleen bij de deur).

Vrienden zeiden dat ik iets met zijn lucht ( trui oid) bij haar kon leggen. Hier reageert zij niet op en ik wil dit gedrag ook niet "voeden" maar ook niet echt afstraffen. Want nogmaals zij eet en drinkt wel en is gewoon vrolijk. Ik vind het alleen ontzettend sneu om het te zien, omdat hij soms écht lang weg is.

Haar afleiden met speeltjes enzo kan wel, maar nogmaals zij is al 12 dus slaapt ook veel. Wanneer ik haar roep komt ze wel bij mij zitten, maar wanneer ik opsta om wat te pakken oid ligt ze alweer bij de deur.

Heeft iemand misschien tips om een hond te laten stoppen met wachten? Of denken jullie dat het geen kwaad kan..

Alvast bedankt, Agnes

Frensie

Re: Hond wacht op baasje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:02

Mijn idee, lekker laten wachten, maar is het mogelijk om haar mand dan ook daar neer te leggen? Zodat ze comfortabel kan wachten?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 13:05

Ja dat zou ik kunnen doen, maar ben bang dat ik het dan dus "voed'. Ik vind het namelijk echt een heel sneu gezicht, omdat ik weet dat hij niet thuis komt na een dag.. Maar dat het weken duurt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:06

Ik zou het ook zo sneu vinden om een van onze honden zo te zien! Je hebt al 2 honden, dus een maatje erbij heeft ze al.
Kledingstuk met geur zou ik ook bedenken, maar dat werkt dus ook niet.
Ik denk dat je er weinig aan kunt doen.
Onze Taro is precies zo, maar gelukkig komt het bij ons haast niet voor (als ik een keer een nachtje met vriendin weg ben of een keer een week in het ziekenhuis lag) Ik herken het dus zeker wel!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:07

Honden hebben geen tijdbesef. Dus voor de hond is het niet sneu of ze daar nu een uur, een dag of een maand ligt. Gewoon een lekker kleedje, kluifje en zo.,

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:07

Ik zou het gewoon zo laten. Zorg inderdaad dat ze fijn kan wachten. Je hond kiest er alleen maar voor om op een andere plek te slapen. Denk niet dat het met voeden te maken heeft. ze wil daar gewoon graag liggen...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:08

rien10 schreef:
Honden hebben geen tijdbesef. Dus voor de hond is het niet sneu of ze daar nu een uur, een dag of een maand ligt. Gewoon een lekker kleedje, kluifje en zo.,

Dat wordt aangenomen, maar dat weet je natuurlijk niet zeker...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 13:08

Onze andere hond wacht niet, hij zal mijn vriend heus ook wel "missen" maar hij gaat niet bij de deur liggen.

Daarnaast is de tv/computer in een andere hoek dan de tussendeur of voordeur.. Dus zij ligt dan ook altijd alleen en dan voel ik mij weer "schuldig" dat ik met Sultan (andere hond) in de woonkamer zit. ( Waar zij ook gewoon kan komen, alles staat open).

En ik voel mij de eerste week ook altijd rot met het afscheid en dan ook nog je hond zo zien, blegh. Arm beessie..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:13

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het een rottig gezicht vindt, maar ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen. "Voeden" zul je het echt niet, immers, de hond vertoont het gedrag toch al. Maak het de hond een beetje comfortabel bij zijn "wachtplekje" maar ga hem niet troosten. De volgende stap is namelijk dat hij gaat liggen janken en dat wil je natuurlijk helemaal niet hebben.
Dit doet me trouwens denken aan de film Hachi. Wat heb ik een potje ongegeneerd zitten janken tijdens die film.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:16

Cyella schreef:
rien10 schreef:

Dat wordt aangenomen, maar dat weet je natuurlijk niet zeker...

Dat is waar, we hebben nog nooit in een hond z'n hoofd gekeken. Maar je kan aan een hond wel zien of ze ongelukkig is of niet. Als de hond in kwestie gewoon lekker ligt te liggen, zou ik haar laten liggen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 23-07-14 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 13:16

Nee troosten doe ik haar niet, ik maak haar juist blij met balletjes en ga lekker veel wandelen ( voor mijzelf ook beter, want ik probeer ook zo minmogelijk te sippen en mezelf een schop onder mijn kont te geven)

Maar oké, ik moet dus mijn eigen gevoel opzij zetten en haar laten wachten.. Bah.. was er al een beetje bang voor. Is echt niet leuk om je hond zo te zien..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:17

Kan me goed voorstellen dat je het rot vind. Sterkte ermee.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:18

Ik ben bang dat er idd niks anders op zit. afleiden doe je al, maar dat helpt tijdelijk. Denk dat je meer dan dat niet kunt doen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:23

Zet er een veldbedje bij en verplaats je tv, ga je er gezellig bij zitten :D

Ahh, sneu voor Luna. Geeft hij haar stiekem biefstuk als hij thuis is? ;-)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:23

Mijn hond doet het ook altijd als ik een paar weken niet thuis ben.
Overdag ligt die bij de voordeur, 's avonds verplaatst die naar mijn kamerdeur. Want hij is het gewend om 's nachts bij mij te slapen.

Je kan er weinig aan doen. Maak het haar comfortabeler. Dat is het beste dat je kan doen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 13:24

Haha ja de hal is een beetje krap voor mijn tv :') En ja volgens mij geeft hij haar inderdaad stiekem biefstuk haha!

bedankt voor de tips! Ik ga me er maar bij neerleggen.. Helaas
Laatst bijgewerkt door Nessah op 23-07-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:24

Ik herken het helaas van onze kleine rat. Als manlief weg is is die echt depressief zowat. Hij laat al een vest achter waar ze op kan liggen maar bij elk geluid buiten veert ze hoopvol op of HIJ het niet is. En ook buiten met wandelen is het heel erg opletten omdat ze bij elke man die in de verte aankomt hoopt dat het manlief is en daar desnoods in volle sprint heenrent. Een van de eerste keren is ze zelfs over 180 schutting geklommen en in blinde paniek gaan rennen in de hoop hem ergens te zien. Ze eet dan ook slecht en is ook niet echt in voor een spelletje of zo. Komt hij thuis verandert ze van een hoopje ellende in een hyperactief overblij manisch hondje.

Het advies dat wij hebben gekregen is het gedrag negeren, zorgen dat ze voldoende eet en drinkt. Met uitlaten erg allert zijn en desnoods aangelijnt houden en voorkomen dat ze kan ontsnappen. Meer konden we er niet aan doen. En helpt ook niks eigenlijk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:42

Eet, drinkt en slaapt ze trouwens wel gewoon goed? Dat het een zielig gezicht is, is natuurlijk heel verdrietig, maar het belangrijkste is dat ze wel om haar eigen gezondheid denkt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Goed dat je wel gewoon de afleiding met haar zoekt, maar geef haar ook de ruimte om op je vriend te liggen wachten. Blijkbaar heeft ze hier behoefte aan.

Toen wij met Renzo (mijn hond) nog als één gezin thuis woonden, had hij nog weleens de neiging om niet te eten wanneer er iemand van het gezin op vakantie was. Zodra diegene dan weer thuiskwam, dook hij vrijwel direct op zijn voerbak af. Inmiddels doet hij dit niet meer omdat iedereen het huis nu uit is en hij bij mij en mijn vriend woont. Hij weet nu dus niet meer beter dan dat we niet meer met z'n allen bij elkaar wonen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:46

Onze taro eet dus helaas niet als ik er niet ben. En hij is al niet de dikste anders zou je nog zeggen er kunnen wel een paar kilo's vanaf :P

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 13:46

Luna eet en drinkt wel gewoon. maar ligt dus de hele dag in haar uppie in de gang. ( uiteraard wandel ik veel en kom ik haar echt wel een aai brengen hoor)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:05

Heeft ze er wel plezier van wanneer je haar mee naar buiten neemt, of wil ze het liefst zo snel mogelijk weer naar huis?
Ik zou haar inderdaad niet gaan negeren, maar laat haar zien dat je het gevoel begrijpt en dat het niet erg is dat ze iemand mist. Ga desnoods een tijdje bij haar zitten met een boek. Is het ook mogelijk om een radio of iets dergelijks bij haar te zetten?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 14:07

Buiten is zij wel gewoon vrolijk, gelukkig!
Radio vind ik nog wel een goed idee! ja ik ga regelmatig bij haar zitten :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:21

Is het een idee om een filmpje of geluidsopname van je vriend te maken waarin hij tegen Luna praat? Klinkt misschien wat bizar, maar op deze manier kan ze wel zijn stem horen.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:25

Als je hond verder net zo blij is, goed eet en normaal ook al veel slaapt vanwege haar leeftijd, denk ik niet dat je het als zielig hoeft te zien maar als een gewoonte die ze zelf aangenomen heeft.

Ik heb bijvoorbeeld een hele oude kat met een vaste routine, ik zit meestal op dezelfde plek en daar ligt ze altijd op schoot, zit ik ergens anders gaat ze meestal net zo tevreden in haar mandje liggen maar niet op schoot....ik denk omdat het dan voor haar niet klopt. Dan is ze niet zielig maar voor die situatie heeft ze een andere gewoonte.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 14:27

ja maar ze ligt nooit in de gang als mijn vriend thuis is hoor, ze is echt gezellig normaal. Komt ze bij mn voeten liggen oid. Ze is normaal altijd gezellig bij ons. Daarom vind ik het ook sneu, omdat ze normaal een grote schoothond is en altijd aandacht komt opzoeken.

En ik ben heus heeeel lief voor haar hoor :D Maar ze was vroeger heel bang voor mannen en mijn vriend heeft na veel pijn en moeite haar vertrouwen gewonnen en sindsdien is ze een beetje te gek op hem :D