Overmatig hijgen bij hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Overmatig hijgen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 17:09

Ik ben nu twee uurtjes thuis en de hond hijgt ontzettend veel. Ik weet dat het warm is nog, zelfs met de regen, maar zo warm is het nou ook weer niet om zo overmatig te hijgen. Toch ligt hij bij mij op schoot ontzettend te hijgen. Ze is nog wel actief, loopt, kwispelt, schooit om aandacht.. Maar dus wel met heel veel hijgen en ook kwijlen. Net gaapte ze ook twee keer.

Mijn vader zei dat ze vandaag ook de hele dag heeft gelegen en niets heeft gedaan, wat niet heel normaal is voor haar.

Ik ben er niet zo gerust op.

Wat het zou kunnen zijn misschien is de frequentie van mijn komen en gaan wat haar dwars zit. Ze kan er niet goed tegen als ik veel weg ben. Ik neem haar eigenlijk dan ook altijd mee naar Groningen (naar mijn kamers). Soms laat ik haar wel bij mijn vader, in de examenperiode of als ik hele dagen naar school moet. Deze laatste twee weken echter is ze bij mijn vader gebleven en ben ik maar blijven komen en gaan (behoorlijk druk). Vandaag ben ik terug gekomen nadat ik zaterdag ben weg gegaan. Ik dacht misschien heeft het daarmee te maken. Het zijn namelijk verschijnselen van stress. Dus het kan stress zijn..

Dan nog dit.

Ze heeft eergisteren een stukje chocola te pakken gekregen, maar dat hebben we in de gaten gehouden en ondertussen is het al meer dan 12 uur geleden (verschijnselen treden op binnen 4 en 12 uur). 48 uur zelfs. Lijkt me niet dat het daarvan komt. Heb mijn vader gevraagd, weet je het zeker dat ze niks raars heeft gegeten. Hij zegt van niet, maar op zijn woord kan ik niet zo van op aan heb ik ondertussen wel geleerd :+ .

Gisteren liet ze wel haar vleesbrokken laten staan zei die, maar ik denk dat de hitte daarmee te maken heeft gehad.

Ik neem haar zo even mee naar stal, kijken hoe ze zich daar gedraagt. Misschien is een uurtje buiten in de koelte ook wat beter dan binnen. Het is hier in huis warmer dan buiten.

Uitsluitsel is natuurlijk de DA. Ik kijk het tot morgen even aan en ga dan heen, want ze is wel gewoon actief, kwispelt etc, dus het is geen spoed.

Maar misschien dat iemand hier nog ideeën heeft wat het zou kunnen zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:23

Overmatig hijgen en kwijlen zijn ook tekenen van oververhitting. Hond dus even in een koud/lauw bad zetten om af te koelen!

LovingTweety

Re: Overmatig hijgen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:24

Heeft ze genoeg gedronken?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:38

drinkt ze wel genoeg?? dit zijn tekenen bij oververhitting en uitdroging.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:44

Sassol schreef:
Overmatig hijgen en kwijlen zijn ook tekenen van oververhitting. Hond dus even in een koud/lauw bad zetten om af te koelen!

idd en vooral de pootjes/voetkussens onder water laten.

Daarnaast vochtige handdoek even in de diepvries en dan over haar heen leggen en ook 1 op de vloer waar ze op kan liggen.
Als het na 1/ 1,5 uur nog zo is dan ff de da bellen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:07

Ts heb je de mogelijkheid om je hond te temperaturen?

Je hond lijkt namelijk vrij veel symptomen van overhitting te hebben
Citaat:
De hond is hard aan het hijgen en gaat zelfs kwijlen en braken
De hond beweegt traag en lijkt uitgeput
De hond heeft weinig of zelfs geen honger
De binnenkant van de oren en de lippen voelen duidelijk (te) warm aan
De lichaamstemperatuur is hoger dan 39°C (normaal tussen 38 en 39°C)
Slijmvliezen worden bleek

Citaat:
Is de temperatuur boven de 41.0 dan is zeer snelle koeling vereist, indien mogelijk zelfs met ijs of ijskoud water. Bij een temperatuur tussen de 40.5 en 41.0 moet een voorzichtigere koeling worden toegepast. Plaats de hond in de schaduw en maak gebruik van de ventilator cq. airconditioning. Overgiet het dier met koel (dus niet steenkoud) water, zet hem eventueel in het water of onder de tuinslang. Wrijf goed door de vacht zodat het water op de huid komt en niet alleen langs de haren afstroomt. Koelen met alcohol gaat nog sneller. Meestal zal hiervan niet genoeg aanwezig zijn om de hond hiermee kletsnat te maken. Gebruik de alcohol in ieder geval op plaatsen waar de beharing dun is (liezen,oksels, oren). Als de hond wil drinken geef hem dan steeds kleine beetjes koel water liefst met een klein beetje keukenzout erdoor

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:25

Nooit een natte handdoek OP de hond leggen en ook geen emmer water erover heen.
Zo kan door het verschil het bloed letterlijk gaan koken.
Maak een doek nat/vochtig en maak de borst en pootjes nat.
Hond verliest warmte door z'n borst, tong rn voetzolen.
Succes! :(:)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 09:35

Ik heb haar net getemperatuurd, maar dat is gewoon netjes 38,4 (hond hoort tussen 38 en 39 te zitten). Dat is het dus niet. Misschien was ze gisteren wel oververhit, maar dan op dit moment niet. Toen ik thuiskwam was de waterbak ook leeg, dus dat kan het zeker zijn geweest.

Ze hijgt en kwijlt nu ook niet meer.

In ieder geval, ik heb vanmiddag toch al een afspraak met de DA. Een algehele check is nooit verkeerd en ze moet haar inenting toch nog hebben :).

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:42

Is het een hond met een korte neus? Ik heb van de week een zwembadje bij de blokker gekocht voor 10 euro voor mijn hond. Hij had snel door dat als we een rondje hadden gelopen we via de tuin terug gingen en hij ging/gaat hij even in het zwembadje staan bijtanken. Miss kun je ook ziets maken of kopen. Natte handdoek was bij ons geen succes, dat was ' eng en raar ' en als ik hem erop stuurde dan ging hij alleen maar zielig kijken dus die handdoek ligt nu ergens verdwaald in de tuin.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:45

misschien even de nieren laten checken. het kan zijn dat die niet even goed werken. da hoef je normaal niet te merken maar wel ineens met warm weer

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 09:59

har166: Nee ze heeft gewoon een lange snuit. Ik ga even op zoek naar zo'n schelpen zandbakje die je ook met water kunt vullen vanmiddag. Dan kan ze daar in afkoelen als ze het te warm krijgt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:20

tamaramt schreef:
Sassol schreef:

idd en vooral de pootjes/voetkussens onder water laten.

Daarnaast vochtige handdoek even in de diepvries en dan over haar heen leggen en ook 1 op de vloer waar ze op kan liggen.
Als het na 1/ 1,5 uur nog zo is dan ff de da bellen.

Absoluut niet over de hond heen leggen, dat gaat juist broeien. Voetkussentjes, buik/flanken zijn plekken om te koelen, bovenkant absoluut niet.

@Eline: hier hijgen ze ook, gisteren was het ook redelijk benauwd hier, vandaag weer warm.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:21

Oh die zijn er ook vast op marktplaats. Ik heb zo'n opblaasbare maar heb alleen de onderste twee ringen opgeblazen anders durft/wil hij er niet in.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:18

Ik heb hier ook zo'n zwembadje staan voor onze hond, van de wibra, was 5 euro. Hij vindt het geweldig en koelt goed af