Het centrale van Imker tot bijenvolk topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Het centrale van Imker tot bijenvolk topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:40

Zijn er mensen op bokt met een bijenvolk? Of zijn imker geweest?

Wellicht is het leuk om hier met elkaar wat ervaringen uit te wisselen.
Ben een beginner, heb helaas nog geen volk. Heb al wel een nest.

Iemand een tip hoe ik een volk kan lokken (kopen) en hoe ik het nest het beste kan neerzetten?

Groeten

chocobroodje

Re: Het centrale van Imker tot bijenvolk topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:52

Ik ga even mee lezen. Mijn vriend wil straks in het nieuwe his wel een bijenvolk houden :j Ben erg benieuwd naar tips en tricks :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:58

Mijn vader heeft vroeger jarenlang bijen gehad. Erg leuk, al kan ik me er niet meer héél veel van herinneren. Hij ging vaak met een hoop volkeren naar koolzaadvelden waar ze dan enorm veel ophaalden.
Het is wel zwaar werk, vooral dat slingeren, maar dan heb je ook wat. Eigen honing is heerlijk, en veel gezonder dan uit de supermarkt :)

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:59

Hoi Knert.
Vroeger hebben wij altijd bijen gehouden. Ik wil dit weer oppakken maar eerst beginnen met een cursus. Ik wil het wel goed aanpakken om te voorkomen dat het volk gaat zwermen.
In de zomer gaat er toch wel wat tijd inzitten weet ik van vroeger.
Heb jij ook een cursus gevolgd of iemand op wie je terug kunt vallen?
Ik heb hier wel hulp maar diegene is allergisch voor bijensteken dus daar wil ik niet teveel op terug vallen.
Leuk dat ik dit topic tref, hopelijk komen er leuks reacties. Ik lees mee. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 21:45

geen cursus gevolgd, maar zou daar wel voor open staan. Was ook niet van plan honing te winnen. Kan een volk niet zelfvoorzienend en zelfreddend zijn als het een ideaal huis heeft?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:43

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:44

als je nog een volk wilt dan kan je die zo krijgen van mij, weet niet waar je woont knert?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:47

Ik ga dit even volgen, zou graag een volk in de tuin hebben, desnoods zonder er honing van te krijgen al zou dat wel lekker zijn.

Helaas heeft het gevonden volk van vorig jaar het niet overleefd in de winter, er is toen een ervaren imker komen kijken. Het was alleen een volk dat niet verplaatst kon worden, redelijk zeldzaam bijenras bleek. Alleen de te natte winter is funest voor ze geweest. Volgens deze imker zou onze tuin en de omgeving er wel geschikt voor zijn.

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:49

Hoi Knert, volgens mij hoef je de bijen in de winter niet bij te voeren met suikerwater, als je de honing niet afneemt.
Toch moet je de kast in de zomermaanden goed in de gaten houden. Als er meerdere koninginnen uit komen kunnen deze er vandoorgaan met (een deel van ) je bijenvolk. Vooral als je in een woonwijk woont lijkt me dit ongewenst. Bovendien bezorg je dan een andere imker weer werk die jou gevlogen nest moet scheppen.
Ook de darren moet je in toom houden, deze brengen geen honing maar eten wel, extra zwaar werk voor je werksters.
Helaas ben ik zelf ook geen expert dus ik kan je niet optimaal adviseren.
Maar wil je er wel voor behoeden, dat het met een kastje in de tuin niet meteen klaar is. Het zou jammer zijn als het tegen blijkt te vallen.
Als je geen niemand hebt met voldoende kennis waarop je terug kunt vallen, zou ik toch wel een cursus aanraden.
Weet je ook welk bijenras je hebt of is het een mix?

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:55

Floorsil wat een leuke foto's! Ook het artikeltje in je profiel, echt heel leuk :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:02

@watermelon: bedankt! die foto had me wel wat steken op gelevend :P. Ik imker eigenlijk nooit zonder kap maar vond het voor de foto wel een keer leuk.
ben toen ook op het NOS geweest: http://nos.nl/video/408540-imkers-in-op ... teden.html

Idd het zwermen zorgt met name voor overlast. Als je niks doet dan kunnen ze vrij veel zwermen waardoor ze heel klein worden en dan de winter niet overleven.
Ik heb nooit last van de darren. alleen hebben darren vaker varoamijd bij zich waardoor je eerder het broed van de darren weg snijd.

verder vind ik het met name belangrijk als je een bijenvolk neemt dat de buurt geen overlast heeft van de bijen. Zelf probeer ik ook zo veel mogelijk lieve bijen te hebben, die niet zo snel steken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:39

Ik woon in hengelo gld.
Wat een leuke foto's!!! Wat zijn jullie ervaringen met bijen en paarden? Hoeveel tussenruimte moet ik reserveren?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:45

@watermelon. Je hebt gelijk hoor. Had al een gevoel dat het niet makkelijk zou zijn. Maar het blijft me boeien.

Heb al gekeken naar cursussen, maar alles in een straal van 60 -70 km zit vol. Maar mijn korf loopt niet weg...dus heb nog wel tijd.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:33

ik heb nu 1 bijenkast ongeveer zo'n 30 meter van de buitenbak afstaan. maar de bijen hebben hun vliegroute naar de ander zijde. verder verwacht ik geen problemen met de paarden en de bijen. Wel moet je opletten dat bijen soms het gedreun van paardenhoeven niet zo prettig vinden. meestal beginnen de cursussen ergens in de winter.
Hengelo ligt wel wat ver weg helaas.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:06

heb mijn korf voor deze winter opgeborgen.

Besloten een andere plek te gebruiken. Maar die moet eerst opgeruimd worden. En dat kan pas als de renovatie achter de rug is.

Bovendien moet er nog een dode boom weg.

Maar dan is het een mooie rustige plek, grenst aan een grote weide (zonder dieren). Niemand loopt er en het is buiten zicht van derden. Want merk wel dat vele mensen panisch worden bij het woord ' BIJ' .

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:23

Ik heb vorige week nog even de laatste honing eraf gehaald. Nu langzaam gaan inwinteren. Ik hoor meestal wel positieve verhalen als ik het over bijen heb.mensen vinden ze altijd erg interessant en vragen altijd of het idd zo slecht met ze gaat.

Hopelijk straks nog 15 potten honing erbij en dan heb ik rond de 45 potten geoogst.