Kitten met vlooien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FrenchFries

Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 16:35

ik heb nu 1 week geleden mijn 9 weken oude kitten behandeld met een vlooienmiddel, dit mag maar om de 4 weken, en ze heeft ze nogsteeds... is er een mogelijkheid om haar met een vlooienshampoo te wassen? of kunnen we er niks aan doen?

Maureen95

Re: Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:35

Kan ze misschien al een kleine vlooienband om?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:37

al naar de dierenarts geweest? ik heb toen ook kittens gehad en die zaten er ook onder,
ik weet niet meer wat we gekregen hebben maar na een bezoek aan de DA was het snel opgelost

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:42

heb je de omgeving al goed behandelt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:42

Even een stronghold kitten pipet halen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:45

Het klopt dat ze dat nog heeft.
De eitjes komen uit en dat zijn dan oude eitjes die het middel nog niet hebben gehad.
Dus nog even geduld en dan gaan die ook dood.
Vlooien band werkt niet zo goed en je moet elke keer je handen wassen als je haar hebt aangeraakt.
De omgeving behandelen is ook een goede optie en elke dag stofzuigen.

Eitjes van vlooien zitten vaak in rust en worden ''wakker'' als de omgeving beweegt. Dus als ze op de grond zitten en door de trillingen van de poes of jullie komen ze uit. Daardoor kan het soms langer duren voordat je ze echt kwijt bent en moet ze over een maand nogmaals.

Wat voor ontvlooings middel heb je gebruikt? (Stronghold is erg goed namelijk, die werkt ook een deel door in de omgeving zelf)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:45

Met de DA bespreken en daar spul vragen. Maar volgens mij duurt het even voor de vlooien allemaal dood gaan. Een goed middel stopt volgens mij de voortplanting van vlooien en maakt een einde aan de levenscyclus van de vlo. Als er later nog vlooieneitjes uitkomen, bijten deze nieuwe vlooien je kitten, waardoor ook deze vlooien worden bestreden. Soms moeten er wel meerdere behandelingen worden uitgevoerd. Wanneer en waarmee zou ik dus met de DA kortsluiten.
Dan kun je ze meteen in laten enten.
Ben geen voorstander van vlooienbanden. Naast het risico dat de kat zich ergens per ongeluk ophangt schijnen ze giftig voor kleine kinderen te zijn. In Frankrijk zijn ze al verboden en andere landen zijn een verbod ook aan het overwegen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:55

Frontline spray is het enige dat veilig op kittens gebruikt mag worden en helpt goed. Paar keer sprayen dus en alles komt goed.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:58

En frontline werkt voor geen meter. Zoals al genoemd een stronghold kitten pipet bij je dierenarts halen! Werkt als een tierelier en ook nog eens tegen oormijt mocht ie daar toevallig ook last van hebben. Overigens mogen de meesten middelen vanaf 8 weken dus je kan m evt ook een advantage of activyl pipet geven.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:58

Amaris schreef:
Frontline spray is het enige dat veilig op kittens gebruikt mag worden en helpt goed. Paar keer sprayen dus en alles komt goed.

Is zeker niet het enige, en werkzaamheid is ook niet meer zo goed tegenwoordig.

Even stronghold halen, werkt prima en is een veilig middel :j

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:41

MalaQ schreef:
Amaris schreef:

Is zeker niet het enige, en werkzaamheid is ook niet meer zo goed tegenwoordig.

Even stronghold halen, werkt prima en is een veilig middel :j

Inderdaad Frontline is achterhaalt en volgens mijn vriendin die in een dierenkliniek werkt, is Frontline nog duurder dan Stronghold.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:20

Frontline spray is het enige middel dat je al vanaf 2 dagen mag gebruiken en dus voor heel jonge kittens geschikt is.

Na 6 tot 8 weken mag je alles gebruiken wat je wilt, en of dat Frontline (combo) is of niet, moet TS zelf maar bedenken.

Dat Frontline per definitie duurder is, is natuurlijk klinkklare onzin. Kwestie van goed uitzoeken wat je wilt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:26

Hier hetzelfde probleem 2 ukjes met vlooien, ik mocht alleen spuiten met exil dit omdat ze nog onder de kilo zitten en de rest dan niet veilig is.

http://www.exil4dieren.nl/portals/7/Ima ... _100ml.jpg

Huis stofzuiger ik nu maar 2 keer per dag en alles lekker wassen en doen, toch een nadeel van die ukjes maar verder zijn het schatjes.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:35

Vergeet niet de stofzuigerzak te behandelen.Anders heb je een zak met vlooien.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:39

Wat je ook nog zou kunnen doen, is ze even goed met de vlooienkam kammen. De levende vlooien die je tegenkomt mik je dan even in een bakje water, die verzuipen dan meteen. Voordeel is dat je gelijk vlooienpoepjes ed uit de vacht kamt. Vooral bij de staartaanzet, in de nek en bij de oksels zitten die vaak. En zo'n kambeurt is gelijk even quality time met je kat!

En inderdaad sluit ik me aan bij de rest qua grondig stofzuigen/ dweilen, mandje en kleedjes goed uitwassen en deze evt. behandelen met een omgevingsspray. Wel na het stofzuigen gelijk de stofzuigerzak in de container mikken! Daar kunnen dan ook eitjes in zitten.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 21-07-14 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:41

Britta31 schreef:
Vergeet niet de stofzuigerzak te behandelen.Anders heb je een zak met vlooien.

Inderdaad. Vlooienbandje kopen, in stukjes knippen en dit voorlopig in de stofzuigerzak(ken) doen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:42

Ik heb een zakloze dus telkens legen en even 2 spuitjes in de opvangbak, of de tip van iemand een vlooienbandje in de zak doen als je een zak hebt.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:44

Stronghold is goed spul,maar hier werkte bolfo gold 40 ook super.
meerdere kittens vol vlooien gehad,na gebruik lag het slaap mandje bezaaid met dode vlooien daarna al 3 jaar vlooien vrij.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:57

Middel bij de DA halen en ook gelijk wat tegen de wormen die het zeker ook heeft! want dat gaat samen met een flinke besmetting van vlooien.
Stronghold kan zeker bij kittens maar werkt niet tegen de lintworm helaas, wel tegen alle stadia van vlooien. Goed je huis aanpakken met omgevingsspray niet vergeten.
Vlooien houden van vochtigheid dus ik zou niet te vaak dweilen wel goed stofzuigen in alle kieren en gaten en mandjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:01

Amaris schreef:
Frontline spray is het enige middel dat je al vanaf 2 dagen mag gebruiken en dus voor heel jonge kittens geschikt is.

Na 6 tot 8 weken mag je alles gebruiken wat je wilt, en of dat Frontline (combo) is of niet, moet TS zelf maar bedenken.

Dat Frontline per definitie duurder is, is natuurlijk klinkklare onzin. Kwestie van goed uitzoeken wat je wilt.

Kitten van ts is die leeftijd allang voorbij en frontline werkt maar heel matig, dikke kans dat ze dat al gebruikt heeft.

Gewoon even bij je dierenarts langsgaan voor een middel dat wel werkt, zijn er al een aantal genoemd hier. En vergeet niet de omgeving goed te behandelen, kussentjes en matjes even heet wassen, bank goed stofzuigen, ff spuiten in de stofzuigerzak enz.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:30

Of het katje in bad doen, waardoor de vlooien naar het hoofd springen en je ze er daar af kan halen. Kittens en gif... ik ben er niet zo happig op.

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 22:00

hallo,ze heeft ze helaas nogsteeds en ook behoorlijk veel.
ik mag haar eigenlijk pas weer over 2 weken ontvlooien, ze heeft er duidelijk last van.
kan het kwaad om het nog een keer te doen?

bedankt voor alle hulp iedereen! :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:31

ik zou een badje maken met dreft en daar het kitten in doen alleen het kopje boven water houden (niet vergeten ;) ) en dan de vlooien van de kop af halen. Daarna goed, heel!!! erg goed!!! uitspoelen en afdrogen. Eventueel een dag later nog een keer ontvlooien.

Gif is niet goed op een kitten maar overvloed aan vlooien is net zo goed dodelijk want ze trekken het kitten gewoon leeg en bloedarmoede geeft nare problemen tot de dood toe.

Echter niet alleen het kitten behandelen ook eventuele andere huisdieren EN de omgeving dus het huis zelf ook.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:39

frontline werkt overigens heel erg goed hoor als je de dosering maar goed aan houd zeker bij de spuitbussen betekend dat in feite gewoon het kitten wassen.

Daarnaast frontline mag bijv. ook maar 1x per maand tegen vlooien gebruikt worden. Echter heeft het kitten luizen (al diverse gehad door de jaren heen in het asiel die onder de luizen op straat gevonden zijn) dan moeten we ze elke week grondig inspuiten tot ze zeiknat zijn en dat 4 weken achter elkaar (dus totaal 4x in een maand tijd). Niet 1 kitten is aan deze behandeling overleden. Er staat ook in de bijsluiter dat 5 voudig overdosering 6 maanden lang achter elkaar bij een kitten van 8 weken á 1 kg er nog geen schadelijke gevolgen waren.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pot-on-kat

Oftewel van een keer extra behandelen (in elk geval met frontline) gaat ze vast niet dood. Wel oppassen met overdosis in 1x geven. Dus nooit een kitten van 2 kg ontvlooien voor een kat/hond van 10 kg. Echter als de vlooien blijven leven kan het geen kwaad ze een keer extra te behandelen zeker niet als de vlooien nog leven en je ze daar voor nog een keer gewassen hebt.