luizen? vlooien? mijten? bij kippen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FrenchFries

luizen? vlooien? mijten? bij kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 14:23

tot mijn verbazing werd ik net compleet aangevallen door een leger van kleine beestjes, overal zaten ze.
nu zat er in dat hok een moederkloek met uitkomende kuikens, deze heb ik halsoverkop naar een ander hok moeten overzetten, net als een andere kip met kuikens.

maar ik heb dus geen idee wat het zijn, ze kwamen meteen op mijn arm en ze zijn makkelijk te pletten springen niet weg oid, ze zijn niet rood zoals bloedluizen, maar de kip zat er ook pas net in.

ze zijn met het blote oog waar te nemen, en beige/grijs/zwartachtig.

iemand een idee wat het zijn? en wat ik moet halen om het hok te ontsmeten, en dat veilig is voor de kuikens?

sanso

Re: luizen? vlooien? mijten? bij kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:27

Misschien een foto plaatsen? Op faceboek is ook een speciale kippengroep, misschien kun je daar ook vragen voor info

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:28

Dat ik ik ook ooit eens gehad! Heb het hok helemaal uitgemest en geschrobd met dettol. En daarna een product erin gespoten van de dierenwinkel. Je moet het op het stro en het hok zelf spuiten vanbinnnen en zodra het witte laagje verdwenen is weer even opnieuw spuiten. Nooit meer last van gehad! :D

Oh ja en de nevel van het product mocht op de kippen komen maar je mocht het er niet rechtstreeks op spuiten.
Laatst bijgewerkt door TrIjNiE__ op 20-07-14 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 14:29

TrIjNiE__ schreef:
Dat ik ik ook ooit eens gehad! Heb het hok helemaal uitgemest en geschrobd met dettol. En daarna een product erin gespoten van de dierenwinkel. Je moet het op het stro en het hok zelf spuiten vanbinnnen en zodra het witte laagje verdwenen is weer even opnieuw spuiten. Nooit meer last van gehad! :D

dankje, niet op de kippen zelf?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:29

Denk toch echt bloedluizen, hoeven lang niet altijd rood te zijn (bij mij zijn ze grijs). Kip verzetten heeft niet veel zin als je de kippen niet behandeld, dat ook even doen dus.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:31

FrenchFries schreef:
TrIjNiE__ schreef:

dankje, niet op de kippen zelf?

Jawel, na een paar dagen waren ze er vanaf!

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:35

volwassen kippen, veerust op spuiten, hok goed leeghalen, en met halmid schoonmaken, en het hele hok ook inspuiten met veerust.

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 14:36

oké dus ik neem aan eerst het hok schoonmaken met een tuinslang, daarna hok + kippen behandelen?
is het verstandig om het hok vantevoren met dettol te behandelen? en is dit veilig voor de kuikens?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:39

Ik zou niet eerst het hok schoonspuiten dab verspreid je ze,beestjes zijn er taai en gaan van water niet dood.
Wat goed helpt is 404 spray,maar ik sfeer bij by myte van bayer(de laatste mag niet op de kippen,de eerste wel.

Succes!!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:43

Het zijn bloedluizen, ze komen met dit weer in hele kuddes los om de aanval opde kippen in te zetten. Zo te lezen heb je een zware besmetting in het hok. Kijk even op http://www.kippenforum.nl en zoek even op bloedluis.
Hok schoonmaken (vooral de kieren en naden langs gaan) met dettol, spuitbus met anti-luizenspul bij de dieren winkel halen is stap 1. Ik gebruik zelf ook preventief bloedluispoeder (niet giftig) in het hok, op de slaapstok en vooral in de legbakjes. Sterkte ermee, het is hardnekkig spul die luizen.

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:29

Wij bestrijden hier de bloedluizen met dutchy's, eigenlijk gewoon roofmijten die op geheel natuurlijke wijze de bloedluizen opruimen. Geheel veilig voor de kippen en jezelf natuurlijk. Zodra de bloedluizen weg zijn zullen de roofmijten ook verdwijnen.
Bij een grote plaag aan bloedluizen zul je ook een groot 'leger' aan roofmijten in moeten zetten. Je kunt ze ook preventief inzetten. Ik ben hier altijd heel tevreden over.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:41

Wij hebben dit ook op het moment dus ik lees even mee.
Kreeg ze niet weg met dettol+poeder en spray dus ben even op zoek maar andere methodes

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:50

als het langwerpige luizen zijn die op de dag op de kip zitten dan zijn het veerluizen ,bloedluis komt alleen in het donker op de kip en verblijft de rest van de dag in kieren en naden en onder zitstokken ,als het goed is kan je in de buurt van de staart van de kip allemaal zwarte puntjes zien dat zijn de uitwerpselen van de luis ,vaak hebben broedse kippen er last van omdat de warmte die de kip opwekt optimaal is voor de luis ,voor veerluis hoef je alleen de kip te behandelen en het nest te reinigen met een spray of druppels (ivermectine maar wel in de juiste verdunning voor de kip) het hok in sprayen kan je doen maar heeft niet veel nut

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:25

vanochtend is een broedse kip al overleden :( en met de andere kippen gaat het ook niet goed.
alles al behandeld de kippen, en het hok.
kippen lopen gelukkig 14 uur buiten bijna, een kilometer van het hok vandaan, maar vooral de broedse kippen in het kuikenhok zijn er slecht aan toe.

ja je ziet ze ook gewoon ook overdag, en komen massaal op je handen als je een kip vastpakt.
toch geen bloedluis?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:28

Kip wassen! Dat heb ik gedaan toen een van mijn hennen onder zat. Het was dat of dood gaan.

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:29

kohtje schreef:
Kip wassen! Dat heb ik gedaan toen een van mijn hennen onder zat. Het was dat of dood gaan.

gewoon met water? of speciaal spul er nog in?

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:30

Sylvia_muis schreef:
Wij bestrijden hier de bloedluizen met dutchy's, eigenlijk gewoon roofmijten die op geheel natuurlijke wijze de bloedluizen opruimen. Geheel veilig voor de kippen en jezelf natuurlijk. Zodra de bloedluizen weg zijn zullen de roofmijten ook verdwijnen.
Bij een grote plaag aan bloedluizen zul je ook een groot 'leger' aan roofmijten in moeten zetten. Je kunt ze ook preventief inzetten. Ik ben hier altijd heel tevreden over.

na, jouw aanraden meteen 5,000 besteld, alles beter dan het hok verbranden.
zag er interessant uit, nog nooit van gehoord.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:31

FrenchFries schreef:
kohtje schreef:

gewoon met water? of speciaal spul er nog in?

Ik deed het met water en shampoo.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:34

Kippen behandelen met 404. En anders met een pipetje frontline.
Hok behandelen met finecto en 404.

Jammer van je kip. Hoop dat de anderen het redden.
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 21-07-14 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:34

Sylvia_muis schreef:

Ik heb zelf een voliere en godzijdank (nog) geen bloedluis, maar dit ga ik ook doen. Na het kweekseizoen kopen wij ook twee buisjes met roofmijten en dan mogen die preventief lekker door de voliere heen marcheren :D Vinden ze niets, dan gaan ze na 6 weken vanzelf dood.
Maar de besmetting bij TS vind ik toch niet als bloedluis klinken.
Kun je geen kip vangen en meenemen naar de dierenarts? Die kunnen dan bekijken wat het is?

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:48

bloedluis komt echt alleen maar in het donker op de kip om bloed te zuigen en kruipt dan weer terug naar de plek waar die de rest van de dag verblijft.

de kippen goed inspuiten ook onder de vleugels helpt het beste ,dan zijn ze echt zo dood.

wat mij verder altijd opgevallen is (vooral bij mijn duiven) is dat een dier wat in goede conditie is vrijwel geen last van luis heeft en dat dieren die ziek zijn zowat opgevreten worden door de luis (dit geld niet voor bloedluis!!)

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:49

N.B. kuikens die nog in de dons zitten mag je niet inspuiten!!!!!!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:10

Als kippen de hele dag op het nest zitten kunnen ze wel degelijk bloedlluis hebben.
bloedluizen reageren op beweging,niet op licht of donker.
ik sfeer bij 404 op de kippen en bye mite voor de omgeving(lijkt duur,maar je hebt maar een paar milliliter nodig op een liter water).
worden die roofmijten niet door de kippen opgegeten?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:14

Niet 100 % vertrouwen op de roofmijten, bij mij in het kippenhok hielpen ze niets. Ik had vorig jaar ook een zware besmetting en heb uiteindelijk met ouderwets gif (van oud boertje) de luizen bestreden. Ik hoop voor je dat de roofmijten in jouw hok wel hun werk gaan doen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:18

Oh wat vervelend!!! En al een dode kip. ships zeg.
Denk dat gif de snelste oplossing is. als je zo'n zware besmetting hebt moet je grof geschut inzetten!