!!! WAARSCHUWING !!! zwemmen met je hond (of paard)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

!!! WAARSCHUWING !!! zwemmen met je hond (of paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 14:07

Via Facebook kwam ik vandaag deze oproepjes tegen:

Citaat:
19/07/2014: OPGELET MET ZWEMMEN AAN E10-PLAS: MOGELIJKS LEVENSGEVAAR VOOR U EN UW HOND:
Vandaag heb ik een hondje binnengekregen welke vrolijk aant spelen en aant zwemmen is geweest in deze E10- plas. Jammer genoeg is het hondje hier dood aangekomen. Van mijn collega in de buurt heb ik een soortgelijk verhaal vernomen ook vandaag, alleen met iets betere afloop. We denken aan een vergiftiging met de zogenaamde Blauw-alg. Bewijzen en bevestiging zijn er nog niet, maar enige voorzichtigheid is toch geboden. Bij inname kan blauw- alg binnen enkele minuten dodelijk zijn. Na contact met het anti-gif centrum weet ik dat er buiten symptomatische behandeling niet veel extra gedaan kan worden. In samenspraak met het anti-gif centrum werd de gezondheidsinspectie ook ingelicht.

Citaat:
E10-PLAS! Zwemt je hond graag? Pas op met stilstaand water op warme dagen!
Vandaag hebben er al 2 honden zenuwstoornissen gekregen vlak nadat ze hadden gezwommen in deze plas.
Er is geen zekerheid over de preciese oorzaak, maar het zou hier mogelijk om een vergiftiging kunnen gaan door blauwalgen (- plaagalgen - dinoflagellaten). Bij warm weer kunnen deze microorganismen plots flink beginnen woekeren in het water en hierbij worden verschillende gifstoffen gevormd.
Wanneer een hond dit water binnenkrijgt kan hij binnen korte tijd erge klachten ontwikkelen: braken, ademhalingsproblemen en stuipen. Als Uw hond deze klachten vertoont, contacteer dan zo spoedig mogelijk een dierenarts!

Het gaat om een bekende vijver hier bij ons in de buurt. Maar ik kan me degelijk voorstellen dat dit fenomeen ook kan voorvallen op andere plaatsen in België en Nederland. Let dus erg goed op met zwemmen of je hond(/paard) te laten drinken van dit water!

Anoniem

Re: !!! WAARSCHUWING !!! zwemmen met je hond (of paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:08

Het wordt idd nu erg warm, gelukkig wordt er op veel plaatsen getest.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:09

He bah! Gelukkig laat ik mijn paard nooit drinken uit zo'n vennetje/meertje e.d. Goed dat het vermeld is!

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:31

In Nederland worden veel zwemwater (- tjes) regelmatig gecontroleerd door instanties als de waterschappen.
Alle gegevens hierover worden daarna in ieder geval ook op deze site gezet: http://www.zwemwater.nl :j
Hier kan je op provincie en locatie zoeken.

Mocht je (met dit weer) in natuurwater willen zwemmen dan is het verstandig, vooraf te kijken of metingen hebben plaatsgevonden.
Eventueel vind je ook info op de site van je provincie of het waterschap (hoogheemraadschap) waar je onder valt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 14:45

Is dat zo HasjaPoe? Dat is super en zouden ze hier in België ook beter invoeren :j
Hier wordt nergens gecontroleerd volgens mij. Enkel jaarlijkse controles bij zwemvijvers voor mensen, en verder enkel als het nodig wordt geacht.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:48

Ja in NL worden grotere, of drukbezochte zwemplaatsen regelmatig getest op blauwalg :j

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:50

Ja, dat is zo :-) (edit: Anoli postte het al toen ik nog aan het schrijven was :o )
In Nederland hebben we al tientallen eeuwen "waterschappen" die het waterpeil (en de kwaliteit) van al het water in een bepaald gebied bewaken.

Hebben ze in België niet soortgelijke instanties? Ik kan me voorstellen, dat de belangrijkste zwemwateren en riviertjes bij jullie ook gemonitord worden...

Edit2: informatie over alle metingen bij Nederlandse zwemwateren vind je ook op Teletekst pgn 725
http://nos.nl/teletekst/#725_05
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 20-07-14 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 14:52

Ja zoals ik al zei wordt dat bij officiële zwemwateren wel jaarlijks gecontroleerd en een rapport van opgemaakt. Maar het meertje in de OP staat niet geregistreerd als zwemwater voor mensen, vandaar dat er geen controle op wordt gedaan, denk ik zo. Waar ik normaal ga zwemmen met m'n hond hier verderop staat ook niet geregistreerd maar er gaan wel veel mensen zwemmen met hun hond.