Citaat:19/07/2014: OPGELET MET ZWEMMEN AAN E10-PLAS: MOGELIJKS LEVENSGEVAAR VOOR U EN UW HOND:
Vandaag heb ik een hondje binnengekregen welke vrolijk aant spelen en aant zwemmen is geweest in deze E10- plas. Jammer genoeg is het hondje hier dood aangekomen. Van mijn collega in de buurt heb ik een soortgelijk verhaal vernomen ook vandaag, alleen met iets betere afloop. We denken aan een vergiftiging met de zogenaamde Blauw-alg. Bewijzen en bevestiging zijn er nog niet, maar enige voorzichtigheid is toch geboden. Bij inname kan blauw- alg binnen enkele minuten dodelijk zijn. Na contact met het anti-gif centrum weet ik dat er buiten symptomatische behandeling niet veel extra gedaan kan worden. In samenspraak met het anti-gif centrum werd de gezondheidsinspectie ook ingelicht.
Citaat:E10-PLAS! Zwemt je hond graag? Pas op met stilstaand water op warme dagen!
Vandaag hebben er al 2 honden zenuwstoornissen gekregen vlak nadat ze hadden gezwommen in deze plas.
Er is geen zekerheid over de preciese oorzaak, maar het zou hier mogelijk om een vergiftiging kunnen gaan door blauwalgen (- plaagalgen - dinoflagellaten). Bij warm weer kunnen deze microorganismen plots flink beginnen woekeren in het water en hierbij worden verschillende gifstoffen gevormd.
Wanneer een hond dit water binnenkrijgt kan hij binnen korte tijd erge klachten ontwikkelen: braken, ademhalingsproblemen en stuipen. Als Uw hond deze klachten vertoont, contacteer dan zo spoedig mogelijk een dierenarts!
Het gaat om een bekende vijver hier bij ons in de buurt. Maar ik kan me degelijk voorstellen dat dit fenomeen ook kan voorvallen op andere plaatsen in België en Nederland. Let dus erg goed op met zwemmen of je hond(/paard) te laten drinken van dit water!
(edit: Anoli postte het al toen ik nog aan het schrijven was
)