Hond loopt mank / stijf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond loopt mank / stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:29

Hoi!

Mijn hond heeft net een tijdje voor de deur gelegen te slapen en nu hij opstaat zie ik dat hij wat stijf of mank loopt, beetje alsof zijn schouder vast zit. Hij heeft vanochtend wel al wat gedolt in zijn zwembadje maar hij liep toen niet mank ofzo. Kan het zijn dat hij gewoon stijf loopt of is het nodig om naar de dierenarts te gaan?

Nu ligt hij gewoon te slapen en toont verder geen pijn..

Eske_B

Re: Hond loopt mank / stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:36

Stijf bij opstaan? Klinkt mij als (beginnende) artrose. Je kan bij de dierenarts langsgaan, die kan je dan adviseren over bijvoorbeeld glucosamine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:40

Hij stond net op en loopt sinds die tijd dus soort van stijf achtig, nu is hij weer gaan liggen en slaapt hij. Kan atrose al voorkomen bij zo'n jonge hond dan? Hij is 8mnd

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:40

Even een paar dagen rust geven. Het kan goed zijn dat de hond spierpijn heeft.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:43

Misschien beetje spierpijn?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:46

Atrose met 8 maanden lijkt me niet nee :=

Kan hij idd niet spierpijn hebben, of per ongeluk wat verrekt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:50

Groeipijn? Toch maar even naar de dierenarts lijkt me..

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:50

Mijn berner heeft dit ook gehad toen ze rond de 8 maanden was. Ik ben toen naar de dierenarts geweest (zelfs een scan laten maken) maar het bleek groeipijn te zijn. De DA adviseerde me om ipv Large brokken, medium brokken te geven. Dit gedaan en na 1 a 2 weken ging het een stuk beter.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:54

EskeGirl schreef:
Stijf bij opstaan? Klinkt mij als (beginnende) artrose. Je kan bij de dierenarts langsgaan, die kan je dan adviseren over bijvoorbeeld glucosamine.

Omdat het dier 1 dag stijf is bij opstaan?

Kan toch zijn dat ie zich een beetje verrekt heeft bij het spelen? Als ie er niet kreupel aan
is en het is echt alleen startpijn, dan zou ik het eerst een paar dagen aankijken.
Als het erger wordt, je ziet dat er iets dik wordt of hij lijkt echt pijn te hebben, dan even DA
raadplegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:52

Ik heb een filmpje gemaakt het lijkt wel wat erger te worden en hij is nu ook erg sloom en slaapt de hele tijd maar dat komt natuurlijk ook door het weer.

Filmpje weet ik zo niet hoe ik die hier moet posten, anders kunnen degene die het filmpje willen zien me even een Whatsapp sturen. Dan stuur ik hem via daar.
Mijn nummer is 0618713863

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:55

wat is het voor ras?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:59

Tja, het kan van alles zijn. Groeipijn, verrekking, ed, hd, losse teennagel etc. Het is lastig om te beoordelen op een filmpje. Maar als je hond de pijn na het opstaan eruit loopt (hij loopt daarna toch weer goed?) denk ik aan een verrekking. Even een weekje lijnrust en als het dan niet b over is naar de dierenarts. Serkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:00

ik vind het wel verontrustend als een hond van 8 mnd in ene pijn heeft en mank loopt en ook nog sloom is.En als het een groot ras is denk ik dan meestal aan OCD...

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:02

Ik zou het ook een paar daagjes aankijken :j Wel even lijnrust voor de hond..
Als het met een paar dagen niet verbeterd is, of juist slechter geworden is even naar een DA.

Hoeft echt niet meteen iets ergs te zijn, kan prima dat hij zich verstapt heeft en spierpijn heeft. Zeker een jonge hond kan nog wel eens lomp zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:12

Damian23 hij loopt daarna niet goed hij mankt nog steeds.

Het is een labrador.
We gaan het nu even aankijken en als het over een paar dagen nog niet over is dan gaan we naar de DA. We gaan dus ook niet wandelen, enkel even naar een veldje hier naast zodat hij z'n behoeftes kan doen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Edit: nu ik even goed nadenk, toen hij vanochtend zo nat was is hij wel even uitgegleden toen hij naar buiten rende. Toen was er daarna niks aan de hand. De mank heid begon ook pas later. Kan die val er mee te maken hebben?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:26

met een labrador naar de da, groeipijnen kan met 8 maanden , maar ws is dat hij last heeft van zijn ellebogen en of heupen dat is een veel voorkomend probleem bij labradors.

ter ondersteuning van spieren, pezen en gewrichten(smering) kan je zalmolie (omega 3 vetzuren) en glucosemine geven, dit kan ook goed zijn onder dat de hond is mankeert (mank of stijf is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:30

Groeipijn zou ook zo kunnen, hij groeit qua gewicht niet erg goed en ook niet echt qua hoogte, maar het kan ook gewoon zijn dat hij een wat kleiner type labrador is.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:47

Believe schreef:
Damian23 hij loopt daarna niet goed hij mankt nog steeds.

Het is een labrador.
We gaan het nu even aankijken en als het over een paar dagen nog niet over is dan gaan we naar de DA. We gaan dus ook niet wandelen, enkel even naar een veldje hier naast zodat hij z'n behoeftes kan doen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Edit: nu ik even goed nadenk, toen hij vanochtend zo nat was is hij wel even uitgegleden toen hij naar buiten rende. Toen was er daarna niks aan de hand. De mank heid begon ook pas later. Kan die val er mee te maken hebben?

Dat zou heel goed kunnen :j

Als hij goed eet en drinkt, gewoon even afwachten.
Groeipijn denk ik niet,omdat dat vaak al begint als ze jonger zijn.
Het komt echt over als een overbelasting/verrekking.
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:52

Gister is hij wel wezen zwemmen in een honden zwembad, kan daar ook van komen maar dat lijkt me juist niet, omdat het een verwarm bad is en daar juist altijd honden komen die net een operatie achter de rug hebben en moeten revalideren.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:09

speurneusc schreef:
met een labrador naar de da, groeipijnen kan met 8 maanden , maar ws is dat hij last heeft van zijn ellebogen en of heupen dat is een veel voorkomend probleem bij labradors.

ter ondersteuning van spieren, pezen en gewrichten(smering) kan je zalmolie (omega 3 vetzuren) en glucosemine geven, dit kan ook goed zijn onder dat de hond is mankeert (mank of stijf is)

Beestje heeft 1 dag last van zijn poot... Maar omdat het een labrador is, heeft ie meteen een afwijking aan elleboog of heup?!
Als jij door je enkel gaat, je hebt pijn maar kan er wel op steunen, ga je dan direct naar de HA of wacht je het een paar dagen af?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:28

Believe schreef:
Gister is hij wel wezen zwemmen in een honden zwembad, kan daar ook van komen maar dat lijkt me juist niet, omdat het een verwarm bad is en daar juist altijd honden komen die net een operatie achter de rug hebben en moeten revalideren.

Je schreef dat hij uitgegleden was. En ik denk dat het daarvan komt. Van spierpijn dus van bv heel veel zwemmen wat hij normaal niet doet, zou ook goed kunnen, maar dan lopen ze meestal niet mank, maar alleen stram en stijf.

Daarbij komt dat een labrador een echte "water" hond is. Die mee gaan op de jacht en ook met koud weer zwemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:36

Hij zwemt best vaak dus hij is het wel gewend, zelf met minder warm water en heeft nog nooit problemen mee gehad.
Ik denk ook dat het ligt aan toen hij uitgegleden was! Wij gaan de komende dagen rustig aan doen en als het woensdag nog niet over is gaan we even naar de DA. :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:46

Rindin schreef:
speurneusc schreef:

Beestje heeft 1 dag last van zijn poot... Maar omdat het een labrador is, heeft ie meteen een afwijking aan elleboog of heup?!

ja juist omdat het een labrador is, is het meeste gefokte ras in nederland, ook het meest gefokte ras wat buiten de vereniging zonder de nodige afstammelingskeuring wat betreft hd en ed gefokt wordt, is het ras dat de meeste hd en ed problemen in nederland heeft op moment, is het ras waar het meeste lukraak teef op reu wordt gezet en verder nergens naar gekeken wordt, is het ras wat het meeste verhandeld wordt bij de puppyfarms (juist daardoor ook mede het ras met de meeste gezondsheids problemen)

kop in het zand steken omdat het maar een x is gebeurt heeft geen zin, beter is naar da en goed na laten kijken, heeft ie het toevallig nu niet dan ben je NU wel gelijk op de hoogte van zijn gewrichten hoe ze er nu uitzien en wat de verwachtingen zijn voor de toekomst!!!!! en dat is heel belangrijk voor wat je verder met het hondje wil, huishond? sport?

van een verhaaltje geschreven op een PAARDENforum wordt ie niet beter van en weet je nog nix

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:53

geerke schreef:
ik vind het wel verontrustend als een hond van 8 mnd in ene pijn heeft en mank loopt en ook nog sloom is.En als het een groot ras is denk ik dan meestal aan OCD...

8 maanden bij grote honden heet 'lompe leeftijd' hierin groeien ze zo snel maar hun hersenen denken nog als kleine hond. vaak zijn ze ook zo lelijk als de nacht omdat ze alle kanten zijn opgeschoten, maar spieren zijn nog achter en opvulling ho maar.. ineens denken ze dat ze alles kunnen door hun grote (of dat ze overal nog inpassen door hun 'kleinheid).

als ze het badje al een tijdje heeft, dan kan het heel goed zijn dat ze een inschattingsfout heeft gemaakt, iets dat een week ervoor nog kan of past, lukt nu net niet, of te goed..

in deze leeftijdsgroep denk ik juist eerder aan een verrekking of een verstuiking door eigen lompheid
(heb ooit zelf mijn (kleinere hond) met 6 maanden oud uit een kattengat moeten zagen.. we zagen dat al weken aankomen.. eerst erdoorheen vliegen, later wurmen, dat moest natuurlijk fout gaan).

gewoon rustig houden, dat kan ook geen kwaad met dit weer en een paar daagjes aankijken.. je zit mooi aan het begin van de week.. is het donderdag niet voldoende hersteld dan DA bellen voor donderdagavond of vrijdag (dan hoeft het ook niet over het weekend getild te worden).

wil je het dier toch koelen, even niet in het badje laten in verband met slippen en glijden.. neem een handdoek en houd die een paar minuten onder de kraan, uitwringen en lekker over het beestje heen leggen.

gebeurd het de komende maanden opnieuw? dan wordt het tijd voor een onderzoekje om te kijken of er niet meer aan de hand is..

maar ik zou nooit bij 1x een hond door de hele mallemolen halen..

Als er reuma in de familie voorkomt en je kind van 10 komt een keer een beetje hinkend binnen na het spelen, dan ga je toch ook niet gelijk naar een dokter? je geeft het wat rust en eventueel laat je het na een paar dagen nakijken. komt het vaak voor, dan ga je verdere onderzoeken doen. Soms lijkt het alsof we dieren belangrijker vinden als mensen.. waar we zelf niet over denken om mee naar een huisarts te gaan, lees ik hier vaak het advies om gelijk een DA in te schakelen of nog liever direct diepgaande onderzoeken..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:04

fototje elleboog, fototje heup en weet je gelijk alles, ook of er groeipijnen zijn

dan weet je ook of de hond balastbaar is of dat je juiste voorzichtiger aan moet doen etc.