Karakter siamees vs britse korthaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

Karakter siamees vs britse korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 20:45

Ik weet dat een siamees over het algemeen goed mensgericht is en meer hond dan kat, alhoewel ze blijven personeel hebben natuurlijk :D

Vorig jaar maart is onze gecastreerde brit van 9 jaar overleden ten gevolgen van nierfalen en het helaas door de eerste dierenarts niet goed constateren ervan maar daar is nu helaas niks meer aan te doen..
Dit was echt een kat met karakter, als je die kat op facebook ziet die grumpy cat dan moet ik altijd aan onze John denken. De laatste jaren is hij stukken gezelliger geworden nadat hij 8 weken van huis is geweest :+ Nu mis ik het toch wel en ben weer stiekem rond aan het kijken voor een nieuw katje maar wil zeker geen vervanger zoeken en stuitte ik weer eens op siamezen ook.

Ik zoek kort samengevat een kat, nou ja na mijn trauma van de vorige kat heb ik toch liever een poesje misschien.
Hebben hier een jack russell in huis die voorheen vaak met de kat samen lag en echte vriendjes waren, maar hebben dus geen andere katten.
Zou de bedoeling zijn dat hij/zij in huis blijft en onder toezicht natuurlijk wel lekker kan zonnen in de tuin.
Hebben een gewone eensgezinwoning welke geheel toegankelijk is dus ruimte te kort zeker niet.

Ik zou het leuk vinden om gezelschap op de bank te hebben en een kat die je soms ook wel eens begroet maar mag zeker karakter hebben <3

Nu weet ik dus eigenlijk niet welke van de twee rassen meer iets voor ons is.

Help? :+ :D

paddraigh

Re: Karakter siamees vs britse korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:57

Als je aandacht wilt een siamees !! Wij hebben een thai siamees*birmaan ex kater. nou die is verslaafd aan aandacht haha de kids kunnen er ook alles mee, met mate natuurlijk .hij zal nooit krabben of bijten .geloof dat ie daar te lui voor is...

Onze main coon poes is het omgekeerde. Maar ook een schat

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:34

Ik sta sinds kort op de wachtlijst voor een thai (traditionele siamees) katertje, eigenlijk een beetje om dezelfde redenen als jij.
Het net dat beetje extra aanspraak/aandacht voor elkaar enz

Ik heb al een oudere htk kat van 11, en over een half jaartje ong. komen er dus 2 kittens bij waarvan minimaal 1 een thai (de ander moet ik nog knopen over doorhakken wat ik wil maar er komen iig 2 kittens).
Ik zou je dan ook aanraden een kat niet alleen te nemen, met name een oosters ras niet, van wat ik gelezen/gehoord/gesproken heb (dit wordt nl ook mijn eerste oosterling) kan het aandacht vragen ook omslaan/doorslaan in vervelend/negatief gedrag als ze niet de aandacht krijgen die ze vinden dat ze verdienen :P

succes met de zoektocht iig, en praat/mail/bel ook eens met fokkers/liefhebbers van het ras of andere rassen om te zien of het bij je past

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:36

Siamesen kunnen goed samen zijn met een hond, kunnen echte vrienden worden. Een Siamees als enige dier in huis houden is niet prettig, ze moeten hun aandacht krijgen en afleiding hebben.
Ik vind het fantastische levendige katten met een echt leuk karakter.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:42

ik heb al meerdere siamesen gehad. Zijn super leuke sociale katten. Zijn wel echt gek op maatjes in huis, een kat of een leuke hond. Ze zijn erg aanwezig en houden van aandacht. Wel zijn alle oosterse die ik tot nu toe heb meegemaakt niet makkelijk als je er echt wat van moet (behandelen, dierenarts enz).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:49

Siamese poezen kunnen echt eenkennige secreten zijn hoor! En ze zijn zooooo aandachtsbehoeftig, dat je er soms best wel eens even zat van kan zijn. Maar verder zijn ze zo leuk! :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:19

Ik heb 2 xSiamezen gehad waarvan 1 echt dat loederige felle Oosterse karakter had.
Ontzettend lief voor ons, ook voor bezoek enzo maar ik heb een paar keer maar net kunnen voorkomen dat dierenartsen en assistentes naar de huisartsenpost konden voor hechtingen. :x
Was echt een plakkat, moest altijd contactliggen al was het maar met 1 voetje tegen je been. <3

Nu heb ik een vermoedelijk kwart Brit met Brittenkarakter en wat een verademing met die Oostertjes zeg. :o
Mijn meisje is een ontzettend zacht katje, kan goed met honden en andere katten mits het geen terroristen zijn, wil wel graag bij je zijn maar is niet echt een plakkat, meer een lekker in je buurt zijn kat.
Ze komt geregeld even een kroel halen en als ik de hele dag weg ben geweest staat ze bovenaan de trap met een verwijtend koppie te blèren zo van 'hoe dúrf je, me zoooooo lang alleen laten, ik was helemaal verdrietig en verlaten en ik dacht dat je nooooooit meer terug zou komen'. :')
Daarna negeert ze me ong 10 minuten en dan is het weer goed, terwijl het Oostertje me gewoon 3 dagen niet aankeek als ik pech had. :=

Mijn hart ligt bij de Oostertjes maar ook de Brit kan ik zeer goed waarderen. :j

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 22:40

Dus de siamees is echt heel aandacht behoevend, en van wat ik nu gewend was van mij brit is dat dus wel een heel groot verschil.

Misschien wel een te groot verschil tegenover wat ik gewend ben?.

De brit was vroeger wel een moeilijke kat, 2 keer aaien was leuk en daarna uithalen en andere keer 4 keer leuk en dan uithalen of gewoon uit het niets iemand lastigvallen haha. Die kwam wel niet bij je liggen of iets, pas het laatste jaar deed hij dat en vond het wel leuk als hij op bed kwam liggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:45

Onze siamezen zijn echte Heren.
Een ego van hier tot tokio. Geen aandacht?Dan claimen ze het wel.
De ene siam is iets rustiger, wat bedeesder maar heel knuffelig en ook snel gestressed.
Noem hem als grapje wel eens "autistje", hij kan slecht tegen verandering en is erg gevoelig.

De ander is echt een karakter.
Miauwt veel hard en eist altijd aandacht vooral van mij.
Hem niet gedag zeggen voor het slapen bijvoorbeeld is vragen om een nachtelijk blér concert....
Op dit moment hangt hij op mijn schoot,en oh wee als ik hem op de grond zet.
Ook kan hij dingen als de koelkast openmaken en jat hij alle papiertjes uit de papierbak.

Met onze hond gaat het goed.
Bezoek is wisselend, kinderen vinden ze bv niet zo denderend en erge drukte ook niet.

Voor mij geen ander ras, hoogstens alleen de Oosterse Korthaar(hadden we ook),of de sphynx...

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:56

Siamezen zijn over het algemeen heel aanhankelijk en sociaal, waar Brits Kortharen eigenlijk het tegenovergestelde zijn. Brits Kortharen zijn meestal heel rustig en kunnen wat angstig zijn, meestal hechten zij zich aan 1 persoon. Brits Kortharen en Siamezen gaan om die reden vaak ook niet goed samen, de Brits Kortharen laten zich meestal erg ondersneeuwen.

Is jullie Jack Russel een echte in de zin van dat het een drukke hond is? In dat geval lijkt mij het beter om weer een Siamees te nemen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:06

Neig na jullie verhalen toch steeds weer naar de brit en hopen dat ze in elk geval dan op 1 persoon gericht is en dan maar hopen dat ik de uitverkorene word om haar te bedienen haha ;)

Onze jack is bijna een one of a kind, het is dat zijn knieen niet goed zijn anders zou ik er bij wijze van zo nestjes van willen fokken. Het enige commentaar over Diesel dat we krijgen is altijd dat het geen echte jack russell kan zijn want hij is niet druk :D

Ik ben bang dat ik ga vergelijken met de vorige kat maar dat kan natuurlijk helemaal niet en als poesje er uiteindelijk zou zijn dan word ze natuurlijk gewoon als geheel eigen individu behandelt en maar afwachten of ze net zo rustig en op zichzelf is of misschien wel wat van aandacht houdt. Het ras heeft me echt getrokken, moest altijd zo lachen om wat die kat nu weer uithaalde en hij was gewoon een persoonlijkheid en geen gewone kat.

Ik weet het antwoord zelf denk ik wel al en blijf gok ik zo toch bij mijn vertrouwde ras

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:11

Ik denk dat je zelf al een keuze gemaakt heb, maar ben zelf erg gecharmeerd van de smeesjes, heb zelf een exemplaar rondlopen:

http://i.imgur.com/7vKwuhm.jpg

Een webcamfoto van net, hij bezette zoals je kan zien mijn beeld én laptop, ook nog eisen dat hij geaaid wordt en daarna liet hij ongegeneerd een scheet. -O-

Als je daar niet tegen kan moet je geen smeesje pakken. Ik ben bijna altijd thuis en doe heel veel met hem, daarom (nog) geen tweede smees hier in huis, maar waarschijnlijk in de toekomst komt er wel een maatje! Voor nu ben ik gewoon enorm aan het genieten van mijn karaktertje!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:16

xJurdyWonanx schreef:
Ik ben bang dat ik ga vergelijken met de vorige kat maar dat kan natuurlijk helemaal niet en als poesje er uiteindelijk zou zijn dan word ze natuurlijk gewoon als geheel eigen individu behandelt en maar afwachten of ze net zo rustig en op zichzelf is of misschien wel wat van aandacht houdt.

Gelukkig is de Brit er in vele kleurtjes, de mijne (wsl kwart Brit) is een sealpoint met wit en ooit komt er wsl een blauw-creme Britje.
En toch ligt mijn hart ook bij de Oostertjes, die echt het tegenovergestelde zijn van de Brit.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:43

Ik heb echt hartelijk gelachen om bovenstaande foto haha :D

Ik ben helemaal gek op de sealpoints en chocolatpoint vind ik ook heel mooi maar nu heb ik mijn oog laten vallen op een poes die eigenlijk zo lelijk is en niks aparts dat ze toch juist heel leuk is.

Onze vorige was een sealpoint, alhoewel hij naderhand meer chocolatpoint leek want wit was hij nergens meer.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:45

Hahahha, het is dan ook echt een muppet hoor, heb honderden foto's van hem in rare posities. Vanmiddag was hij helemaal in de tas van het bezoek gekropen én in de koelkast. Nooit saai zo'n smeesje (:

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:46

sealpoints kunnen een donker lijf hebben idd, mijn Mowgli (zie profiel) hangt qua kleur een beetje tussen sealpoint en mink in. :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 06:20

Siamezen worden donkerder naarmate ze ouder worden. Sealpoints worden dan inderdaad helemaal bruin, chocs blijven wat lichter :)

Je moet echt wel tegen het siamezenkarakter kunnen.. Ik heb de mijne destijds overgenomen van iemand die er gek van werd: het luide miauwen midden in de nacht in een lege hal of badkamer waar het lekker galmt, het slopen van allerlei spullen (gordijnen, behang, de bank, knuffels van de kinderen...), het letterlijk over je heen vliegen als ze elkaar achterna zitten... En ze worden pas rustig als ze dood zijn :+
Ik vind ze echter geweldig en wil echt geen ander ras in huis. Ze zijn altijd vrolijk, altijd speels, net als honden kunnen ze apporteren, ze hebben altijd wat te vertellen, als je tegen ze praat krijg je gegarandeerd antwoord, waar je ook bent in huis ze zijn altijd in de buurt en het liefst hangen ze op je lijf.
Ik wil er ook altijd twee, kan de een kindermeisje spelen voor de ander :D

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 07:20

Wij hebben een volle Brits Korthaar en die wilt alleen aandacht wanneer het hem uit komt,
maar een zo een aai over de bol tussen door vind ie prima. :j

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 07:24

heel herkenbaar wat ik allemaal lees kwa aandacht en miauwen hahaha

hij gaat gewoon net zo lang door dat hij zijn zin krijgt, ik vind het wel humor,(behalve als ie besluit naar buiten te gaan en het s`nachts in de ren gaat zitten doen, al gebeurt dat niet zo vaak gelukkig! :7 )

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 07:40

Onze kat miauwt ook alles bij elkaar als je een bepaalde kommetje pakt en wat uit de koelkast pakt..
Want dan weet ie precies dat het voor hem is..

En als je later in de koelkast bent (niet voor hem) dan zit hij tussen je benen
of half in de koelkast dat hij ook wel wilt! _O-

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:10

Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk heel erg gek ben op Brits Kortharig, misschien is dat ook doordat ik bij onze Brit degene ben die ze heeft uitgekozen. Van anderen moet ze niets weten en zij en ik zijn echt gek op elkaar, als ik thuis ben is zij mijn schaduw en volgt mij overal. Ze is naar mij toe ook echt heel aanhankelijk.