"Suikerspinner" ... Wie heeft er ook een kat met diabetes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

"Suikerspinner" ... Wie heeft er ook een kat met diabetes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 15:04

Dit is Simmie: :D

Afbeelding

Sinds dit weekend weten we dat onze 12-jarige poes Simmie diabetes heeft.
Ze is een hele lieve binnenpoes.
Per dag krijgt ze 2 maaltijden van 30 gram brokjes Royal Canin Diabetic.

Ze krijgt nu 2x per dag 3 eenheden Caninsulin gespoten.
Bij de eerste DA controle zat ze op 31, bij de tweede 3 dagen later op 27 en vanmiddag heb ik (ruim 4 uur na de insuline van vanochtend) gemeten en kwam op 13,4. Ik prik zelf bloed in het oortje om te meten met zo'n metertje met stripjes.

Ik zie nog geen reacties op de insuline bij haar, maar ze was ook niet ziek. Alleen heel veel drinken, plassen en slapen. Daarom ging ik naar de DA.

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen die ook een suikerpoes hebben!

Hoe lang heeft jouw kat/poes al diabetes?
Hoeveel insuline spuit jij?
Op welke tijden spuit je? (Best wennen, die strakke planning! Ik spuit om 7.30 en 19.30)

Heb je nog handige tips voor mij, dingen waar ik op moet letten?

Hoor graag van jullie! ;)

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:45

Ik heb jarenlang n kat met diabetes gehad, in februari heb ik hem om 16 jarige leeftijd laten inslapen.

Ik spoot lantus ipv caninsulin, dat geeft minder pieken en dalen in de suikerspiegel. Het is handig om brokjes te voeren met zo min mogelijk koolhydraten, wat neerkomt op brokjes zonder granen erin. Goede merken zijn bijvoorbeeld Orijen, Acana, Taste of the Wild en Applaws.

Goed dat je zelf kunt meten! Ik deed dit altijd in t kussentje van een voorpoot, oor heb ik nooit gedaan.

Als je nog vragen hebt hoor ik t wel, heb zelf sinds ruim een jaar ook diabetes dus ik kan mezelf wel n soort van expert noemen.. ;)

Edit: toevallig genoeg heette mijn kat ook Simba!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 10:13

tanec, toevallig! :D

Nou, in het oortje prikken vind ik wel lastig hoor, ging het zooltje goed? Dan zou ik dat kunnen overwegen ....
En deed je dat dan met zo'n humane prikpen of een los naaldje?

Poes krijgt nu Royal Canin Diabetic.

Anoniem14

Re: "Suikerspinner" ... Wie heeft er ook een kat met diabetes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:15

Ik gebruikte een gewone prikpen die mensen ook gebruiken ja, zoeen die schiet als t ware. Ik legde de kat dan neer, gewoon zo dat hij door zn poten zakte zeg maar en dan ging ik over hem heen hangen (op aanrecht hoogte werkt gemakkelijk) en dan pakte ik met mijn linkerhand zijn linker voorpoot zodat ik met rechts kon prikken. Misschien n beetje moeilijk uitgelegd maar dat moet je toch zelf even uitvogelen hoe je dat t fijnste vindt, en niet te vergeten wat de kat het beste accepteert!

Wat brokjes betreft zou je je kunnen verdiepen in het overstappen naar een brok met minder koolhydraten, royal canin diabetic bevat 28% en bijvoorbeeld Applaws maar 15%. Dat is beter voor een stabielere suikerspiegel. Je moet dan ook de insuline aanpassen.

Omdat ik lantus insuline gebruikte en om de suikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden gaf ik mijn kat verschillende keren per etmaal te eten, ook snachts dus (mbv zo'n timer voerbak). Elke 4 uur kreeg hij wat, dus 6 kleine maaltijden per dag.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 15:19

Bedankt voor je info! Fijn om zoveel mogelijk te horen!

Bij bloed prikken in het zooltje neem je het grote kussentje toch?
En waar precies, of komt dat niet zo nauw?
Dan loopt poes wel even rond met een iets bloedend voetje ....?

Het lijkt me nl nog wel een goed alternatief voor het oortje. Daar kun je geen pen gebruiken want dan'schiet' je er doorheen denk ik.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:31

Mijn poest heeft nu alweer bijna 2 jaar diabetes. Ze viel toen in korte tijd veel af, krijg een vette vacht, en dronk en dronk en dronk.... Ze zat rond de 36 bij de dierenarts. Het heeft wel even geduurd voordat we haar ingesteld kregen, maar ze zit nu weer goed in haar en goed met haar waardes. Zelf heb ik van de dierenarts ook een suikermeetapparaatje gekregen met stripjes en prik dan in haar oortje.

We spuiten om 8uur en om 20uur. Gelukkig heb ik partner die me helpt, anders zou ik het niet voor elkaar krijgen om haar dag in dat uit 2x per dag gespoten te krijgen. Nu in de vakantie is zij wel de reden dat we niet op vakantie gaan, ik zou echt niet weten wie ik moet vragen en haar wegbrengen naar een asiel/pension gaat haar heel veel stress opleveren met alle nare gevolgen voor haar suikerspiegel... Dus we slaan over en gaan lekker thuis klussen!

Ik spuit trouwens met Caninsulin, 2x per dag iets minder dan 3 eenheden. Spuitjes bestel ik online via medicanimal, dat scheelt een heleboel met de spuitjes bij de DA. We voeren nog 'gewoon' Felix, ze kan de hele dag bij brokjes en als we haar spuiten krijgt ze een half zakje.

Ze is nu 12 en hoop dat ze nog een paar jaar bij ons van haar leven kan genieten!

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:14

simodi schreef:
Bedankt voor je info! Fijn om zoveel mogelijk te horen!

Bij bloed prikken in het zooltje neem je het grote kussentje toch?
En waar precies, of komt dat niet zo nauw?
Dan loopt poes wel even rond met een iets bloedend voetje ....?

Het lijkt me nl nog wel een goed alternatief voor het oortje. Daar kun je geen pen gebruiken want dan'schiet' je er doorheen denk ik.

Ik prikte altijd n beetje aan de zijkant van het grote kussentje idd. Maar dat gaatje is zo klein joh, als ik bij mezelf moet prikken om te meten komt er ook maar net genoeg uit, dus met n bloedend pootje rondlopen dat valt heel erg mee hoor :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 19:19

Dan hou ik dat zeker in gedachten als alternatief. :j

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:25

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 06:33

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 06:38

Hoi hoi!

Hier heb ik een paar jaar een kater (Mischa) met suikerziekte gehad. Vrijwel direct uit het asiel kwamen wij er achter.

De uitdaging bij ons was dat wij twee katten uit het asiel hadden. Met suikerziekte is het habdig om hem op speciaal voer te hebben en precies te weten hoeveel hij eet... maar met zijn moeder er ook bij is dat geen exacte wetenschap.

Uiteindelijk hebben we beide katten maar op het diabetesvoer gezet. Toch nog lang goed gegaan :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 08:26

Poes staat hier nu ook op Diabetic voer. Omdat ze een binnenkat is kan ik het voer goed managen, dat is een voordeel.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:53

Dit topic ligt al een langere tijd stil, maar ik heb nog niets actuelers gevonden.

Ik heb mijn kat uit het dierenasiel hier en fungeer als 'pleeggezin' voor hem. Nu zijn we een paar weken geleden er achter gekomen dat zijn suikerspiegel veel te hoog was. Waarschijnlijk vanwege de cortisonen die hij kreeg voor zijn chronische ontsteking (inmiddels overgestopt op prednisolon-tabletjes). We proberen nog een beetje uit te vogelen wat nu het beste voor hem werkt en sinds eergisteren heb ik een bloedsuikermeter, maar het is me nog niet gelukt bij Sitt bloed af te nemen. Ik zag hier de tip staan om het met een pootkussentje te proberen, dus dat ga ik zo eens doen :)

Las ook bij MiepprinZ dat ze Felix voert. Is dat natvoer of droogvoer? Ik had natvoer van Felix gehaald, maar daar is suiker aan toegevoegd. Niet heel erg bevorderlijk voor een diabeticus.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:02

Felux nat en droogvoer... Is het enige wat mevrouw eet..

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:44

Dan is het wel lastig ja :=

Net geprobeerd om zijn pootkussentje te prikken, maar ook zonder succes.. Dan moeten we toch nog maar een keer naar de dierenarts, dat ze me daar laat zien hoe ik het in hemelsnaam voor elkaar ga krijgen, want dit kost me alleen maar lancetten zonder überhaupt iets op te leveren.

Voor degene die ook een prikpen gebruiken; op welke steekdiepte hebben jullie hem staan? Hij gaat bij mij van 1 tot 5.