Kat in eigen huis aangevallen door hond buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Kat in eigen huis aangevallen door hond buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:18

Oke, dit wordt een lang verhaal, maar ik wil graag wat meningen horen aangezien mijn vriend en ik het sterk oneens zijn met elkaar.

Even de situatieschets:

Ik woon in een nieuwbouwwijk waar de achtertuinen aan elkaar geschakeld liggen met een laantje ertussen. Dit hofje is afgesloten met hekken en alles (beesten, kinderen etc.) loopt hier vrolijk los rond. We hebben regelmatig andersmans kat of kind in de achtertuin, geen probleem, mijn kat loopt ook buiten. Krijgt vast ook wel eens een plens water naar zijn hoofd, ook geen probleem. Mijn overburen aan de achterkant hebben twee grote honden (Amerikaanse bulls). Dit zijn jonge honden, net uitgegroeid en ze staan niet echt strak onder appèl. Deze honden laten zij ook wel eens loslopen in de achtertuin. Hun tuin heeft geen hek.

Nu een paar maanden geleden was ik thuis. De achterdeur stond open, het was lekker weer. Mijn kat zat in de tuin, op het randje van het pad wat de achtertuinen van elkaar scheidt. Ik was boven aan het werk en hoorde ineens enorm kabaal. Mijn kat komt de trap opgerend met een van de honden in zijn kielzog. Volledig in paniek is deze combinatie drie keer mijn bovenverdieping rondgeraced waarbij de hond mijn kat meerdere keren in de mond heeft genomen. Uiteindelijk klom mijn kat in de slaapkamer in de gordijnen en bleef de hond springen, bijten en aanvallen. Ik heb de hond weg proberen te trekken en op een gegeven moment stond de buurvrouw van de hond ook naast me om de hond eraf te halen. De hond hebben we met twee man buiten de slaapkamer moeten bedwingen en de deur dichtgegooid. Daar bleef de hond, inmiddels versterkt met hond nr 2, de slaapkamerdeur aanvallen. De kat was volledig maar dan ook echt compleet in paniek en verkeerde in shocktoestand.

De buurvrouw begon met excuses maken en zei direct dat zij de rekening van de dierenarts zouden betalen, wat ik een goed idee vond. Toen ze weg wilde gaan is hond nr 1 nog tot tweemaal toe mijn slaapkamer binnengedrongen om de kat aan te vallen. Ik was flink over mn toeren en heb de dierenarts gebeld, ik kon meteen langskomen. Bij de dierenarts is de kat eerst verdoofd omdat hij zo in shocktoestand verkeerde dat de dierenarts bang was dat hij erin zou blijven. De kat is onderzocht en er zijn foto's gemaakt van bekken en rug en een punctie van de buik om interne bloedingen uit te sluiten. Na een middagje mocht hij weer naar huis. Kosten van dit grapje: 160 euro.

De kat heeft thuis nog drie weken voor dood in een hoekje gezeten. Inmiddels is hij weer hersteld en doet zn normale ding. De buren stonden een uur na het gebeuren op de stoep met bloemen en speeltjes voor de kat, wat ik erg netjes vond. Ook hierbij werden weer excuses gemaakt en werd beloofd dat zij de rekening zouden betalen. Ze wisten dat de kat toen bij de dierenarts zat. Een paar dagen erna ben ik de rekening wezen brengen. De buurman heeft deze aangenomen en beloofde het over twee weken (als hij zijn facturen binnen had) te komen langsbrengen.

Dat is inmiddels twee maanden geleden. Taal nog teken van de buren, die ons vermijden op straat. Vandaag zag mijn vriend de buurman dan eindelijk lopen en heeft hem aangesproken. Toen kwam het verhaal dat hij het toch wel veel geld vond en de rekening wou delen. Mijn vriend zei dat hij het met mij zou bespreken en morgen terug komt. De rekening is door ons natuurlijk al betaald inmiddels. Ik ben het absoluut niet eens met het delen van de rekening. Mijn kat bevond zich op openbaar terrein en de hond heeft zich in mijn huis begeven, stond niet onder appèl toen hij werd teruggeroepen en bleef aanvallen. Ik wilde hier in eerste instantie direct al aangifte van doen, aangezien hier ook veel jonge kinderen loslopen. Mijn vriend wilde dit niet omdat de buren het toch netjes (leken te willen) wilden oplossen en hij geen zin had in gedoe. Nu dit hele gebeuren rondom de rekening aan de hand is neig ik nog steeds naar aangifte en heb inmiddels ook de officieële verklaring van mijn dierenarts binnen die hiervoor nodig is.

Nu, wat vinden jullie? Splitten? Voet bij stuk houden tot elke cent terug is? Of niet verder in discussie, verlies nemen en aangifte doen?

Ik ben benieuwd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:21

misschien de buren erop attenderen dat dit onder hun wa verzekering valt en zij dus ip de rekening niet zelf hoeven te betalen,en het zo niet voelen in hun eigen portemonnee...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:22

Kunnen de buren het niet verhalen op hun WA verzekering?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:23

valt het niet onder hun wa verzekering? Verder lijkt het mij ook het meest nette van hun kant dat hun de kosten betalen. als het op staat was zou ik zeggen ja risico dat hij losloopt maar je hebt wel een punt dat hij je huis in wandelt.

edit: hahah was al gezegd

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:24

Voet bij stuk houden en het volledige bedrag eisen. Zijn ze nou helemaal?! Ze hebben nog mazzel dat het bij 160€ gebleven is..

Mochten ze binnen een maand nog niet betaald hebben zou ik zeker aangifte doen :j En dat zou ik ze ook melden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:24

hond hoort ook niet los op de straat te lopen. :)
Zou ook het hele bedrag eisen maar ze idd eventueel wijzen op de verzekering.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:25

Zou ook nog een optie zijn inderdaad. Het gaat me ondertussen eigenlijk niet eens meer om het geld, ik ben gewoon kwaad. :\

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:25

Arme kat.
Je buren aanspreken, vertellen dat ze het of kunnen betalen, danwel verhalen op hun WA verzekering.
Zo niet dat je aangifte gaat doen.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:26

Jeetje, wat een naar voorval.

Ik vind inderdaad dat je voet bij stuk moet houden, dat zou ik zelf ook doen. Ze hebben meerdere malen aangegeven dat ze de rekening wilden betalen en het hele voorval is gebeurd door hun hond. Lijkt me dus niet meer dan normaal dat zij de rekening betalen.

Aangifte zou ik misschien nog wel even mee wachten. Geef de buren aan dat je toch verwacht dat ze de gehele rekening voldoen. Mocht er gezeur uit komen dan kun je altijd nog aangifte doen.

Succes!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:26

Fijn om te lezen dat jullie er ook zo over denken. Bij mij kwam de stoom vanmorgen nog net niet uit mijn oren. "Zijn ze nou helemaal" was ook mijn letterlijke reactie |o . Het feit dat zo'n hond niet los rond zou mogen lopen ben ik het absoluut mee eens en is ook nog meer de reden dat ik melding wil maken dan het geld.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:27

Een goed gesprek aangaan met de buren. Kan je het met hen ook over het onveilige gevoel hebben dat jij hebt/krijgt, nu je weet dat hun honden zo zijn en gewoon je huis binnen kunnen komen rennen.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:27

Ik zou zelf het gesprek nog eens aangaan met je buren, aangifte doen kan altijd nog als ze de rekening niet willen betalen. Jij en jouw kat hebben niks verkeerd gedaan, maar hun honden wel en daar zijn zij verantwoordelijk voor. Als het komt tot een rechtszaak betalen ze uiteindelijk meer, dus lijkt mij dat geen van de partijen daar belang bij heeft?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:28

maar ik zou wel eens op de verzekering wijzen, 160 euro is veel geld, ik weet dat het niet jouw probleem is maar misschien hebben ze het gewoon niet waardoor ze moeilijk doen en als je dan op de verzekering wijst, dat ze geen problemen meer maken. :) Wat je niet hebt kan je natuurlijk ook niet geven en niemand geeft graag toe krap bij kas te zitten...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:28

Volgens mij niet, aangezien de hond los liep...

Wat een verhaal!! Kan me hier echt zo boos over maken!!!! Eerst je kat bijna afgeslacht en dan nu het lef hebben om te vragen de rekening te delen _-:(
Ábsoluut zou ik daar niet mee akkoord gaan!
Ik zou me als hondeneigenaar zo doodschamen dat dit gebeurd was, dat geen haar op m'n hoofd er aan zou denken om het uberhaubt maar voor te stellen!
Ik zou de mensen er nogmaals op aanspreken en aangeven dat als jullie er nu niet op een normale manier uit kunnen komen, je contact met de politie op gaat nemen!
Succes hoor! Moet er niet aan denken......

saarie

Re: Kat in eigen huis aangevallen door hond buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:30

Even voor de goede orde: onze buren zitten niet krap bij kas. Ze hebben een particulier huurhuis van drie verdiepingen in een zeer nette nieuwbouwwijk en een auto waar je u tegen zegt. Dus wat dat betreft geen medelijden :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:30

Dat ze dat hebben betekent nog niet dat ze niet krap bij kas kunnen zitten. Kan juist een reden zijn om krap bij kas te zitten. :')
Maar goed, als dat geen reden is, dan zou ik idd ook even langs gaan en zeggen "u heeft een maand de tijd en anders regelen we het via de rechtbank."

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:31

Hebben ze eigenlijk wel maatregelen getroffen dat die honden nu niet meer bij hun uit de tuin kunnen??

saarie

Re: Kat in eigen huis aangevallen door hond buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:32

@Ayasha: haha das waar, zo had ik het nog niet bekeken.

@Kentaro: ze laten de honden nu niet meer de hele tijd los in de tuin als er niemand bij zit, maar er is nog geen hek.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:33

Ben je lekker mee zeg -O-

Misschien dat ze er het geld gewoon niet voor hebben.
Misschien is het een idee het ze in 2 of 3 x te laten betalen?
Ik zou zeker het hele bedrag terug willen.
De kat kwam binnen en die honden hadden daar niks te zoeken.
Hadden de buren maar beter even op hun honden kunnen letten toch?
Ik weet ook dat ik er voor op draai als mijn katten ergens wat flikken.
Dat is een verantwoording die je dan gewoon te nemen hebt.

Ik zou gewoon met ze in gesprek gaan nog een keer.
Zeggen dat je het lief vind van de bloemen en speeltjes etc etc maar dat het niet helemaal eerlijk is als jij hiervoor op moet draaien.

succes, ik hoop dat het zonder geruzie goed komt

betadine

Sorry maar die factuur is toch wel voor hen. Ik zou aangeven dat je niet akkoord bent met de rekening te delen omdat de honden je huis zijn binnengedrongen om de kat aan te vallen en dat ze dit hadden kunnen voorkomen. Verder zou ik hun ook verzoeken om zo snel mogelijk een hek te plaatsen.
Soms moet je gewoon op je strepen staan. Zou hun ook bang maken met politie, want als ze om hun honden geven zullen ze toch willen vermijden dat hun dieren geregistreerd komen te staan.

Mijn hond zit ook graag achter katten aan, maar wij hebben dan ook een afrastering rond de tuin en ik zou er niet aan willen denken dat die ergens een huis binnen loopt achter de kat, dan zou ik mij echt wel schuldig voelen, maar dan zou mijn hond ook wel wat meemaken zodat hij het niet in zijn hoofd haalt om terug te lopen. Als die mensen hun 2 honden niet onder bedwang kunnen houden dan ga je heir vaker problemen mee krijgen. Laat je niet doen TS, je staat in je recht.

Ojajoh

saarie schreef:
Fijn om te lezen dat jullie er ook zo over denken. Bij mij kwam de stoom vanmorgen nog net niet uit mijn oren. "Zijn ze nou helemaal" was ook mijn letterlijke reactie |o . Het feit dat zo'n hond niet los rond zou mogen lopen ben ik het absoluut mee eens en is ook nog meer de reden dat ik melding wil maken dan het geld.

dit dus

voet bij stuk houden! er onder uit proberen te komen, bah, wat een nare mensen heb je toch op deze planeet :r
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 17-07-14 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Wat een eng idee. Leuk dat ze er bij zijn als de honden los lopen, maar als ze ze niet onder appel hebben, heb je daar ook weinig aan.... :o

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:34

Ik vertrouw dat soort honden nooit en hun baasjes nog minder. Het is altijd een bepaald slag volk dat dat soort honden neemt. Ik zou aangifte doen, maar ik heb geen idee of het daar veel te laat voor is. Die mensen moeten een enorm hekwerk om hun tuin plaatsen zodat die honden nooit meer los rond kunnen lopen door de buurt, maar daar hebben ze natuurlijk ook geen geld voor...
Betalen gaan ze toch niet.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:36

Desnoods in termijnen, maar ik zou ook mijn poot stijf houden!
Zijn ze nou helemaal....
Arme kat.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:36

Sowieso vind ik dat de buren de volledige rekening moeten betalen die ze wellicht op hun WA-verzekering kunnen verhalen, maar dan het punt aangifte doen. Hebben de buren maatregelen genomen m.b.t. hun honden na de aanval op jouw kat of lopen de honden nog steeds zo los als voorheen? Is er een gesprek over geweest? Zijn ze welwillend om mee te denken over een oplossing? Dat zou ik allemaal wel mee laten wegen in mijn beslissing om wel of niet aangifte te gaan doen.