Ragdolls

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1994

Ragdolls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 20:36

Hoi,

Nadat 1 van ons 2 jonge katjes helaas overleden is, zitten we er al een tijdje over te denken om er weer een jonge kat bij te nemen. Ik heb me ingelezen in verschillende rassen, en de ragdoll spreekt me eigenlijk wel heel erg aan. Nu heb ik al eens op kapaza en marktplaats gekeken en zie ik dat de prijzen heel erg uit elkaar liggen. Zo heb ik al kittens zien staan van €350 met stamboom, maar zie ik er ook staan van €850 zonder stamboom. Nu vraag ik me af wat een eerlijke prijsklasse is voor een kitten?

Alvast bedankt.

maaike1994

Re: Ragdolls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 20:31

Niemand??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:37

Een ragdoll kitten bij een erkende fokker kost afhankelijk van de kleur en kwaliteit tussen de 600 en de 1200. Maar goedkoper heb je ze ook op marktplaats. Wel goed opletten wat je koopt en dat de ouders getest zijn op cin/pkd en hcm.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 20:39

Ja ik zou sowieso kopen bij iemand waarbij de ouders getest. Ik wil achteraf geen zieke kitten...
Er staan ook veel kittens op marktplaats zonder stamboom, waarbij wel bij staat dat de ouders getest zijn. Is dat dan ook te vertrouwen?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:09

Tja wat is te vertrouwen. Het is maar net wat je wilt. Vergelijk het maar met het kopen van een paard. Een met of zonder stamboom. Ras of rasloos. Zonder stamboom hangt er natuurlijk een heel ander prijskaartje aan. Net als bij een paard. Het is maar net wat je wilt. Mijn eerste ragdoll heb ik met 13 maanden verloren aan hcm. Zat wel een stamboom bij, dus dat geeft geen garantie voor een gezond katje.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:23

Ik denk dat je een goed gevoel moet hebben bij de fokker. Wij vonden de 650 euro voor een Britse korthaar (waar wij naar zochten) flink aan de maat maar wilden wel geteste ouders. Uiteindelijk hebben we een Brits korthaar nestje gevonden waarvan mamapoes eerder krols was dan verwacht/niet opgemerkt, waardoor ze eerder zwanger was dan verwacht. (Vader was daar ook).

Zo hebben we dus een stamboomloos Brits korthaar kitten gevonden helemaal naar onze wens (en nog veel meer!) voor een veel kleiner bedrag, waarvan de ouders en voorouders daarvoor allemaal getest waren op ziektes, we konden alles ook inkijken bij hen thuis.

Dus tja.. Als je zoiets tegenkomt en je maalt er niet om dat je kat geen stamboom heeft, zou je ook voor zoiets kunnen kiezen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:26

De meeste mensen die fokken zonder stamboom en bij een advertentie zetten 'getest' bedoelen daarmee de zgn 'snaptest'...De test op FeLV en FIV...En hopen dan dat mensen denken...he ze zijn getest en zich dan niet hebben ingelezen waar ze op getest dienen te worden...

Succes met je zoektocht...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:28

Chichiba schreef:
De meeste mensen die fokken zonder stamboom en bij een advertentie zetten 'getest' bedoelen daarmee de zgn 'snaptest'...De test op FeLV en FIV...En hopen dan dat mensen denken...he ze zijn getest en zich dan niet hebben ingelezen waar ze op getest dienen te worden...

Succes met je zoektocht...

Dat idd goed nakijken. Bij de advertentie van onze kitten stond helemaal niets over de ouders, dat hebben we gewoon gevraagd toen we langs mochten komen :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:23

Ik heb er 2 bij catteryvandelestbest.nl gehaald. Super mensen met een hart voor de dieren. Zelfs na een jaar nog mailcontact . Heb voordat de ragdolls geboren waren contact gehad omdat ik een kitten gevonden had en daar super tips heb gehad

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:06

Een kat zonder stamboom is officieel geen raskat. Deze stamboekloze (halflangharige) katten worden op Marktplaats echter wel als raskat aangeboden. Mijn mening: deze stamboekloze katten hebben dezelfde status als de korthaartjes uit de schuur van boer Biet. Met 50 euro dus betaald, mits ingeënt, gechipt en ontwormt. Echter, meestal wordt er voor deze stamboekloze (halflangharige) katten nog 200-350 euro gevraagd, en betaald! Dit vind ik dus broodfokkers en ik zou daarom nooit voor zo’n stamboekloze te dure kitten gaan.

Toen ik een raskat zocht heb ik naast geteste ouders ook gezocht op kittens van ouders met goede showresultaten. Je kiest voor een bepaald ras, en dan weet je dat je een goede kans hebt op een kitten die uitgroeit tot een kat met de door jouw gewenste rastypische kenmerken.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:19

Ik zou geen ragdoll nemen, die krijgen allemaal nierklachten. Natuurlijk heeft ieder ras zijn dingetjes, maar zou ik er toch om denken.

Ik denk dat je voor jezelf een prijsklasse moet aanhouden, en wil je wel echt een met een stamboom, wil je er echt mee gaan fokken of een keer voor een leuk er een nestje bij? Wij hebben een Britse langhaar, zonder stamboom, er kon wel een stamboom bij, maar dat is veel gedoe etc etc.

En wij willen er ook niet perse mee fokken, ik wil er gewoon een keertje een nestje bij. En dan kan je ook zeggen, oké ik geef niet meer dan 300 euro uit aan een kitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:09

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:08

PrizTwir schreef:
Ik zou geen ragdoll nemen, die krijgen allemaal nierklachten. Natuurlijk heeft ieder ras zijn dingetjes, maar zou ik er toch om denken.
.

Hoe kom je daar nu bij? Ik heb hier vijf bejaarde Ragdolls lopen en geen van hen heeft het aan zijn nieren.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:13

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:48

Thanks voor de reacties :).
PrizTwir, ik heb al een rasloze kat met nierproblemen gehad, denk dat het echt van kat tot kat afhangt en niet van het ras.
Welke testen moeten er dan precies gedaan zijn bij de ouders? En wat testen die testen precies (Ok, rare zin :'))
Moeten de kittens dan ook op die dingen getest zijn?
Stamboom is voor mij denk ik niet zo heel erg belangrijk. Ik schaf er niet een aan om mee te gaan fokken. Misschien later ooit een nestje, als is die kans heel erg klein aangezien ik eigenlijk niet weet wat er allemaal bij komt kijken en de situatie het nu ook niet toe laat om hier een groot aantal katten te hebben.

Iedere kat kan natuurlijk ziek worden, maar als de erfelijke ziektes al zijn uitgesloten ben ik toch al wat gerustgesteld.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:44

Een stamboom kost in de meeste gevallen max. een €12,50...Om de kosten gaat het dus niet.
Het aanvragen doet de fokker en dat begint al met de dekpapieren. Dat is gewoon iets dat er
bij hoort...Helemaal geen gedoe dus. Om zeker te weten dat je een kat van dat ras koopt geeft
alleen de stamboom garantie dat het ook daadwerkelijk dat ras is. Bovendien kun je in de stamboom
terug vinden of er katten vroegtijdig zijn overleden aan bijv. HCM en PKD (en nog meer ziektes
natuurlijk)
Een raskitten is zo duur omdat de ouders verschillende testen ondergaan om zo zoveel mogelijk
de erfelijke ziektes uit te sluiten. Er van vrijwaren is uiteraard niet te doen. Maar je doet er wel
alles aan. De kittens op MP voor €350 euro zonders stamboom omdat het aanvragen zo'n gedoe
is zijn -zo goed als- nooit getest, vaak te vroeg bij de moeder weg...Dus inderdaad hetzelfde als
dat je er een bij de boer op de hoek zou halen. Een heel erg duur 'boerderijkatje' dat alle entingen,
ontwormingen en de chip nog moet krijgen en heel misschien op een raskitten lijkt. Maar ook dat
is niet altijd zo...Mensen proberen anderen vaak ook van alles wijs te maken en blijkt het gewoon
de buurtkater de vader te zijn...Zonder stamboom weet je dat gewoon niet...

Succes...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:01

Ik zou zelf zeker geen 350 voor een stamboomloze ragdoll betalen. Je weet nooit welke lijnen er achter zitten of het misschien wel een inteeltcombinatie is en of er in die lijnen erfelijke afwijkingen voorkomen. Bij de Ragdolls komen helaas vaak erfelijke afwijkingen zoals HCM, PKD en CIN voor. Als je heel graag een Ragdoll wil zou ik bij een serieuze fokker een kitten van geteste ouders en het liefst ook de voorouders uitzoeken.