Mijn hond heeft een krulstaart!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Mijn hond heeft een krulstaart!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 18:37

Afbeelding

Niks mis mee, maar ze geeft er verkeerde signalen mee af.
Andere honden zien haar als een dominante of zelfverzekerde hond, wat ze absoluut niet is. Als er een hond zelfverzekerd op haar af loopt, ligt ze direct op haar rug (al dan niet piepend ). Stoeien met andere honden vind ze helemaal niks, samen rennen wel, dat vind ze geweldig, zolang er maar geen fysiek contact is.
Ik krijg meer en meer het idee dat andere honden haar door haar staart verkeerd lezen, maarja, ik kan er moeilijk gewichtjes aan hangen....
Wie heeft hier ervaring mee en herkend dit?

SternPhoto

Re: Mijn hond heeft een krulstaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:41

Dat heb ik niet meegemaakt 4 honden hier hebben een krul en 4 niet een rechte staart.
Maar geen verschil gezien tussen beide met andere honden.
Ligt t niet aan jou zelf ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 18:45

Omdat ik erover las ben ik erop gaan letten en dan kan ik me inbeelden dat ze haar verkeerd interpreteren

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:48

Mmm nee hier niet gemerkt. er lopen prutsmuts aardig dominate honden hier.
Loopt ze los of aan de riem ? Die van mij reageren heel erg als een hond aan de riem zit.
Daarom hou ik ze vast als iemand hond aan een (uitloop)riem heeft

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:50

Ik heb nog nooit gehoord dat een krulstaart iets met lichaamstaal te maken zou hebben.
Mijn hond heeft ook een krulstaart (Akita). Het zou dus betekenen dat alle akita's (en andere krulstaart rassen) dezelfde signalen afgeven. Dat lijkt mij niet, maar ik volg dit topic even, want ik ben wel benieuwd :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:52

En toch moet ik zeggen dat mijn hond er wel op reageert, op honden die hun staart automatisch hoog of op de rug dragen. Ook reageert ze op bijvoorbeeld herders, die ineengezakte types, want het is net of ze aan komen sluipen.
Ze zal niets meteen doen, maar ze kijkt ernaar, is alert en houdt ze zeker beter in de gaten dan andere honden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 18:53

Dat wisselt. Van de week waren we in de kaapse bossen en kwamen we ineens in een lisloopgebied. Dus dan gaat zij ook los

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 18:56

Mjetterd schreef:
Ik heb nog nooit gehoord dat een krulstaart iets met lichaamstaal te maken zou hebben.
Mijn hond heeft ook een krulstaart (Akita). Het zou dus betekenen dat alle akita's (en andere krulstaart rassen) dezelfde signalen afgeven. Dat lijkt mij niet, maar ik volg dit topic even, want ik ben wel benieuwd :D

Grappig ;) juist doordat ik een stuk las over dat akitas door hun staart vaak verkeerd begrepen worden, ben ik eens op die van mij gaan letten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:02

Goof schreef:
En toch moet ik zeggen dat mijn hond er wel op reageert, op honden die hun staart automatisch hoog of op de rug dragen. Ook reageert ze op bijvoorbeeld herders, die ineengezakte types, want het is net of ze aan komen sluipen.
Ze zal niets meteen doen, maar ze kijkt ernaar, is alert en houdt ze zeker beter in de gaten dan andere honden.

Hier hetzelfde, onze reu reageert er alerter op. :j
Aan de andere kant zie ik ook vaak honden alerter op hem reageren wegens het sluipen wat jij ook noemt, dat doet hij.

Gelukkig bestaat lichaamstaal en hondencommunicatie uit veel meer aspecten dan alleen de staart(houding), dus meestal hoeft een krulstaart geen problemen te geven in het contact met andere honden. Het gaat om het totaal van alle signalen bij elkaar. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 19:06

Klopt, maar de staart is wel ontzettend belangrijk (is me geleerd)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:12

Ik heb het o.a. ook gehoord toen we met ons eerste hondje (een shiba) op puppycursus gingen. Maar meneer was zelf ook nogal fel. Nu hebben we een aantal akita's en sommigen van hen zijn van zich zelf ook vrij fel, dus dan is het lastig beoordelen.

Zelf denk ik dat de staart lang niet de gehele houding bepaald. Oren, ogen, nekharen en algehele houding spelen ook zeker mee. Wanneer een hond van mij een dominante/agressieve houding aanneemt herken ik dat direct, ondanks dat ze altijd de staart omhoog hebben.

Bovendien kunnen onze krulstaarten als ze willen de staart prima laten hangen. Kan die van jou dat niet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 19:15

Als ze in slaap valt trilt ie een keer en zakt ie eruit (ja, serieus ;) )
Maar hij hangt eigenlijk nooit. Ook niet als ze iets spannend of vervelend vind

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:17

Mijn hond heeft ook een krul in de staart maar houd ook niet van andere honden of mensen

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:18

Haha dat klinkt best grappig :')

Maar oke, een strakke staart dus? Dat heeft onze Shiba ook. Maar nogmaals, die is zelf nogal fel dus meestal lokt hij zelf al ongewenst gedrag uit.

Ik ken wel meerdere Shiba eigenaren, ik weet dat een heel aantal Shiba's prima met elkaar op kunnen schieten. Maar misschien komt dat omdat dat allemaal krulstaarten bij elkaar zijn. :')

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:27

Een hoog gedragen staart is een teken van zelfverzekerdheid/dominantie. Ik merk het met mijn akita's wel dat honden erop reageren. Maar het is niet alleen de staart die dat bepaald, maar alle andere signalen erbij. Op mijn teef wordt veel feller gereageerd dan op mijn reu. Mijn teef heeft niet alleen een krulstaart (dus hoog gedragen) maar fixeert daarbij ook nog eens.
Maar als er geen vervelende situaties uit voort komen, maakt het toch niet uit dat hij een krulstaart heeft? Het omgaan met andere honden hangt niet van de stand van de staart af.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:29

@akishino, grappig. Onze reu is ook veel makkelijker met alle honden dan onze teven. Maar inderdaad, dat fixeren en soms die gevaarlijk stille houding die ze soms aannemen maakt de reactie van de andere hond. In combinatie met de staart uiteraard.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:35

Ik merk het aan mijn hond (Sharpei) ook. Maar zij wordt sowieso vaak verkeerd begrepen door haar rechtopstaande vacht.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:45

@Thesserd, de teven die ik heb (gehad) zijn idd altijd veel "scherper" dan de reuen. Ik herken die stille houding ook, het fixeren en "jagen".
Maar ik merk omgekeerd ook dat mijn honden heftiger reageren op een hoog gedragen staart en andere dominante signalen. Een amerikaanse stafford bij ons uit de buurt is aartsvijand nummer 1 ;)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:50

Haha er is altijd wel 1 grote aartsvijand ja, in onze vorige buurt was dat een Airedale terriër. Ook een hond met een hoog gedragen staart. Maar blafte ook altijd veel en die meneer ging altijd expres achter ons huis langs lopen en stil staan zodat al onze honden aansloegen... -O- Kan ik ook niet echt conclusies uit trekken :')

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:53

Ja, heel fijn dat soort mensen. Gelukkig weten de mensen bij ons in de buurt dat ze lekker uit de buurt moeten blijven.
Maar bij een goede introductie kunnen ze met veel andere honden. Mijn ouders hebben twee teven waarvan 1 erg dominant (met hoge staart) en een reutje en dat gaat prima.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:58

Vuilnisbak hondje van mijn zus had ook een krulstaart.
Hondje werd ook vaak verkeerd begrepen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:07

Ik herken het ook! Mijn jack heeft een krulstaart die alleen met slapen en doodsangst recht is :+

Veel honden denken dat hij dominant is en hij is mede daardoor al 3x gepakt zonder aanleiding. Ja echt zonder aanleiding, in twee van de gevallen had hij de hond niet eens gezien of kunnen zien want deze kwam achter ons aan en 1x in de lift toen de deur nog niet eens geheel open was en meneer naar mij keek want hij moet altijd achterin wachten. Heel vervelend :( hier nog geen oplossing gevonden helaas :(

Wel gaat hij nu steeds liggen als er een hond op hem af rent. Dit lijkt de dominantie van de andere hond te remmen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:21

ik heb 4 honden met een krul staat waarvan er 3 een giga vacht hebben en deze worden nooit verkeerd gelezen door hun uiterlijke kenmerken. Dit ook omdat honden het totaal plaatje bekijken en niet de staart of oren individueel. Maar neem bijvoorbeeld de extremere rassen zoals de sharpei, deze heeft naar voren weizende platte oren met een gekke krulstaart en ook nog eens die zanderige staande vacht. Dit zijn meerdere gekke kenmerken waardoor deze wel sneller verkeerd gelezen worden.
Ook in het dierenasiel waar ik merk merk ik ook niet dat honden met een krulstaart anders geinterpeteerd worden door de andere honden.