Kattenvoer: wat is het beste voor mij kitten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Kattenvoer: wat is het beste voor mij kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 18:34

Hallo Bokkers.

Ik ben opzoek naar goed kitten/katten voer.
26 juli krijgen wij onze kitten wat een boerderij beestje is en ook een buiten leven gaat krijgen.
[BB] Kat volledig buiten houden.
De discussie hoeft verder niet meer hier gevoerd te worden.

Meneer komt als hij +/- 12 weken is. Tot die tijd woont hij lekker bij zijn mama en zijn broertjes en zusjes zodat hij goed ontwikkeld op dat gebied.

Nu krijgt de kitten op zijn geboorte boerderij Lidl voer.
Wij willen de kitten graag op kittenbrokjes hebben van een kwalitatief goed merk.

Ik zit nu naar Iams te kijken maar vind het persoonlijk erg moeilijk.
Waar moet ik qua voedingstoffen op letten?
Onze hond krijgt Kenner (ja daar doet ze het nou eenmaal goed op en op duurder voer niet...)
Welkoop (kenner) heeft ook kitten brok etc. Is dat ook goed of moet ik echt zoeken tussen de namen Iams, Pro Plan (is dat katten voer :P ) , Royal Canin etc.

Brand maar los.

o ja, vers voer zit er voor ons niet in. Ik heb geen plek om dat op te slaan woon buiten af en kan dus niet heel geregeld kleine porties ophalen en grote porties kan ik niet in de vriezer hebben.

Ps. we zoeken ook nog een leuke naam voor onze rode kater :D

blokje

Re: Kattenvoer: wat is het beste voor mij kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 18:47

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:41

Een kat moet graanvrij voer hebben wil je brokken gaan geven.
Oa applaws,tast of wild enz

xxdooxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:48

Ik had voor Bliksem gewoon brokken die je in de supermarkt koopt, en dan junior. Niks mis mee :)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:50

Ik heb van purina one mijn kat doet het er super op

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 08:33

iams is graan vrij toch?
en die andere die ik liet zien ook bijna graan vrij dacht ik.

zit op me mobiel kan het nu dus ff niet zien.

omdat het een buitenkat is wil ik kwaliteit voer dier moet goede brandstof hebben ;)

iemand die kenner voert en die de samenstelling ff wil delen hier?
heb hier geen welkoop in de buurt dus ff zelf kijken is lastig.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:38

ik ben altijd erg te spreken over royal canin :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:56

Ik over zelf applaws is graanvrij en een hoog vleespercentage

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:47

Ik lees even mee! Ben zelf ook aan het zoeken naar goed voer.
Kom net van de dierenwinkel terug en heb daar even informatie gevraagd.
Zelf neig ik erg naar royal canin maar dat vinden mijn ouders te duur. Hoewel ik eens goed gekeken heb naar de hoeveelheid voer die ze werkelijk nodig hebben en daaruit blijkt dat kwa prijs en verhouding het niks uitmaakt!

Bijvoorbeeld een kat van een jaar heeft 90 gram Iams nodig en 60 gram royal canin. En prijsverschil is minimaal op een grote zak! (24 voor 2 kilo royal canin en 30 voor 3 kilo iams).

Verder heb ik nog de merken Hills en Total Bite in mijn hoofd zitten. Internet is veel belovend maar wil toch even naar een winkel om erover te informeren.

Voor mij valt Whiskas/Tompoes/Felix etc heel snel af omdat de kwaliteit gewoon bagger is. Er zijn veel katten die daarvan nierproblemen krijgen en geloof me, nierdieetvoer is nog eens 10x zo duur als Royal Canin :p

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:15

Royal canin zit veel zout in! Ben ik dus geen voorstander van

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:17

Iams, Hills, Royal Canin e.d zijn NIET graag vrij. Zit veel graan in, veel zout en andere stoffen die je niet in je kitten wil stoppen.

Graanvrij kan je vanaf kitten af aan al voeren. Orijen, Acana, Taste of the wilde, Porta21 bijvoorbeeld.
Op Zooplus vind je veel soorten :)

In aanschaf lijkt het veel duurder, maar omdat er meer vlees in zit = meer voedingswaarde hoef je er minder van te voeren en is het in praktijk niet schrikbarend duurder dan supermarktvoer :D en dan voer je je katje wel iets gezonds ipv elke dag fastfood/snackbar voedsel

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:52

En waarom zou je graanvrij willen voeren? Is dat beter voor de kat? Wat is de gedachtegang erachter?
En hoe zit dat dan met het speciale babyvoer tot 4 maanden van royal canin en met gewoon kittenvoer van 4-12 maanden? Bevat dat ook zoveel ongezonds voor een kitten? Lijkt me niet aangezien dierenartsen zweren bij royal canin

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:56

Ik zou sowieso de eerste tijd ook het Lidl voer blijven geven en dat dan langzaam vervangen door je nieuwe merk. Toen wij onze Dirkie kregen 7 jaar geleden zijn we meteen de fout ingegaan door niet te vragen welk merk brokjes hij kreeg. Gevolg: meteen diarree.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:58

Citaat:
Waarom kiezen voor een graanvrij kattenvoer?
Om te beginnen bij het begin. Bij de mens begint het verteren van granen reeds in de mond, door het kauwen en speeksel worden zetmeelrijke koolhydraten afgebroken. Katten hebben in hun speeksel geen enzym die deze koolhydraten kan afbreken. De rest van het verteringssysteem van de kat kan ook al niet veel met granen. In huidige onderzoeken worden granen en mais in de huisdiervoeding in verband gebracht met tandsteen, suikerziekte en schildklierproblemen. Van nature eten katten kleine prooidieren, naast een hoog gehalte dierlijke ingrdiënten is er ook een hoog vochtgehalte in de kattenvoeding belangrijk.

http://www.eko-pets.nl/c-1953010/graanv ... envoeding/

Over Royal Canin en de slechte stoffen:
http://www.diamondfauna.nl/index.php/al ... en-brokken
Laatst bijgewerkt door Keet op 15-07-14 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:02

Keet schreef:
Citaat:
Waarom kiezen voor een graanvrij kattenvoer?
Om te beginnen bij het begin. Bij de mens begint het verteren van granen reeds in de mond, door het kauwen en speeksel worden zetmeelrijke koolhydraten afgebroken. Katten hebben in hun speeksel geen enzym die deze koolhydraten kan afbreken. De rest van het verteringssysteem van de kat kan ook al niet veel met granen. In huidige onderzoeken worden granen en mais in de huisdiervoeding in verband gebracht met tandsteen, suikerziekte en schildklierproblemen. Van nature eten katten kleine prooidieren, naast een hoog gehalte dierlijke ingrdiënten is er ook een hoog vochtgehalte in de kattenvoeding belangrijk.

http://www.eko-pets.nl/c-1953010/graanv ... envoeding/

Okee bedankt voor je uitleg! Weer iets om over na te denken

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:10

Smolke heeft voor honden een graanvrije variant, weet zo niet of ze dit voor katten ook hebben? Geen schrikbarend dure voer, kwalitatief goed te doen en zeker voor een buitenkat niet te min (die waarschijnlijk zelf zijn voer ook wel zal vangen).

Anders heb je ook Canagan nog, graanvrij en een hoog vleespercentage. Wel iets duurder, maar zeker een goede brok. De leverancier van Canagan komt ook nog met 'first class' en daar ben ik zelf wel weg van(niet graanvrij). Binnenkort veranderen ze van naam ('More') en het vleespercentage gaat aanzienlijk omhoog en de prijs lichtjes. Prijs/kwalitatief gezien een goede brok!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:34

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:39

je kan kijken voor de betere voeding orijen etc. Ja kost wel wat,maar dat is wel 1 van de betere voedingen en graanvrij

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:48

Ik ben mijn kitten na de enting gewoon rauw gaan geven. Sindsdien is zijn voernijd ook over en het is niet duurder dan een willekeurige goede brok.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 18:53

bedankt voor alle nuttige informatie :)