144 bellen hoe pak je dat aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

144 bellen hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:17

Regelmatig zie ik hier voorbij komen; '144 bellen'. Onlangs heb ik zelf een melding gedaan bij 144 en ik verbaasde me wat ik allemaal moest weten en moest doorgeven voordat ze überhaupt een melding gaan aanmaken. Daarom dacht ik ik deel het even met jullie zodat je goed voorbereid bent als je gaat bellen.

* om welk dier (of dieren) het gaat. Heb je de situatie van het dier/ de dieren zelf gezien. Informatie welke via via gegeven is ontvangen wordt niet aangemeld.

* de exacte locatie van het dier.

* wat er precies aan de hand is. Heeft u zelf de eigenaar al aangesproken? Kan het zo zijn dat het paard (of ander dier) ziek is of herstellende van een ziekte? Zijn er duidelijke foto's/ video's die doorgestuurd kunnen worden. Zijn er andere ooggetuigen?

* Je Naam, adres, woonplaats, emailadres en telefoonnummer. Anoniem een melding doorgeven is niet mogelijk. Je kunt wel aangeven dat je niet wilt dat je naam genoemd wordt bij de eigenaar van de dieren maar bij de KLPD (144) hebben ze je gegevens nodig.

De man die ik sprak gaf ook aan dat ze veel tijd kwijt zijn met loze meldingen en daarom zoveel informatie vooraf vragen om de situatie goed in te kunnen schatten. Ondanks dat je natuurlijk gelijk moet bellen in geval van mishandeling besef wel dat je goede informatie moet hebben voordat je een melding door kunt geven.

Hopelijk hoeven jullie nooit te bellen maar als het toch nodig is zijn jullie voorbereid en kan het snel ingevoerd worden en kunnen ze naar de locatie. :)

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... 144-bellen

love_wiepke

Re: 144 bellen hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:29

beetje de informatie die je ook moet kunnen verstrekken als je 112 belt..
Geen enkele verbazing...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:31

Ik wil al heel lang ergens voor bellen. Maar ik doe het niet omdat het niet anoniem kan.
En ik wil absoluut NIET in beeld komen.

knap dat je gebeld hebt !

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:44

Marjo89 schreef:
Ik wil al heel lang ergens voor bellen. Maar ik doe het niet omdat het niet anoniem kan.

Als ik het goed begrijp kom je dan ook helemaal niet in beeld.
Voor zo ver ik weet wilt 114 jouw gegevens hebben mochten ze bijvoorbeeld in het proces nog tegen vragen oplopen. Wanneer iemand dan anoniem een melding heeft gemaakt kunnen hun hier vervolgens niets meer mee doen, wat erg zonde zou zijn voor het dier in kwestie..

Ik denk dat het voor 114 gewoon onder beroepsgeheim valt. Als ik naar de huisarts ga kan ik ook aangeven dat ik niet wil dat mijn ouders bijvoorbeeld ingelicht worden. Ze hebben dan de gegevens wel, maar mogen deze niet doorgeven aan derden.

Verder heb ik geen studie of iets dergelijks, dus het zou goed kunnen dat het niet helemaal klopt. Maar dit is wat mij verteld is toen ik een melding bij de politie heb gemaakt. En ik verwacht dat dat wel ongeveer gelijk zal zijn

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:50

Mooblie schreef:
Marjo89 schreef:

Voor zo ver ik weet wilt 114144 jouw gegevens hebben mochten ze bijvoorbeeld in het proces nog tegen vragen oplopen. Wanneer iemand dan anoniem een melding heeft gemaakt kunnen hun hier vervolgens niets meer mee doen, wat erg zonde zou zijn voor het dier in kwestie..

Ik denk dat het voor 114 144 gewoon onder beroepsgeheim valt. Als ik naar de huisarts ga kan ik ook aangeven dat ik niet wil dat mijn ouders bijvoorbeeld ingelicht worden. Ze hebben dan de gegevens wel, maar mogen deze niet doorgeven aan derden.

Verder heb ik geen studie of iets dergelijks, dus het zou goed kunnen dat het niet helemaal klopt. Maar dit is wat mij verteld is toen ik een melding bij de politie heb gemaakt. En ik verwacht dat dat wel ongeveer gelijk zal zijn

144

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:52

144 is anoniem hoor Marjo89. Het zou een heel erg kwalijke zaak zijn als dit niet het geval is.

Wel hebben zij voor mij afgedaan. Ik vroeg de telefoniste of ik bewijsmateriaal moest leveren (foto's, filmpjes) en nee dit was niet nodig. Komt de inspecteur terug met de mededeling dat dit handig was geweest.. Ook noemde de inspecteur het paard in kwestie een jong dier (paard is 20+) ook wist hij niet hoe die dingen bij die benen heten en kreupel kon je toch niet zien? Nee het zou vast wel goedkomen hoor met het paard......

Volgens mij heeft die beste man nog nooit een paard van dichtbij gezien. Het was gewoon schrijnend. Ik heb goed doorgevraagd en de meest gekke dingen werden genoemd en woorden die ik gebruikte begreep hij niet eens.

144, wat een aanfluiting!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:53

Marjo89 schreef:

De politie neemt jouw gegevens wel op, maar die komen niet bij de 3e partij terecht uiteraard ;)
Je melding blijft in dat opzicht dus anoniem, alleen de politie weet wie de melding gemaakt heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:57

Marjo89 schreef:

Dus even heel cru gesteld, omdat jij je naam aan de politie kenbaar moet maken en ook al kun je duidelijk aan geven dat je niet genoemd mag worden wegens eventuele represailles laat jij een dier verrekken!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:39

bigone schreef:
Marjo89 schreef:

Dus even heel cru gesteld, omdat jij je naam aan de politie kenbaar moet maken en ook al kun je duidelijk aan geven dat je niet genoemd mag worden wegens eventuele represailles laat jij een dier verrekken!

Als jij het zo bekijkt.
Maar ligt iets ingewikkelder. Ik wil het gerust via PB uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:50

144 heb je geen reet aan, sorry dat ik het zeg.
Ze haddrn mensen met verstand van dieren aan moeten nemen. Niet omscholen met een cursus.
Ik heb ze eens gebeld voor een veulen wat half uit elkaar gescheurd lag. 3 rn half uur gewacht bij het dier met 30 graden... hadden ze de BRANDWEER gestuurd... ipv de DA.
Duidelijk gevraagd om een DA die m kon laten inslapen! !
Was er meteen klaar mee. De pijn van dat dier en die moeder die er omheen bleef rennen.. kan er nog steeds kwaad om worden.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:25

Polly schreef:
Mooblie schreef:
Voor zo ver ik weet wilt 114144 jouw gegevens hebben mochten ze bijvoorbeeld in het proces nog tegen vragen oplopen. Wanneer iemand dan anoniem een melding heeft gemaakt kunnen hun hier vervolgens niets meer mee doen, wat erg zonde zou zijn voor het dier in kwestie..

Ik denk dat het voor 114 144 gewoon onder beroepsgeheim valt. Als ik naar de huisarts ga kan ik ook aangeven dat ik niet wil dat mijn ouders bijvoorbeeld ingelicht worden. Ze hebben dan de gegevens wel, maar mogen deze niet doorgeven aan derden.

144

Zo, das duidelijk! :roll:
Ik heb nog geen ervaring met 144, maar als ik dit zo lees is het dus verstandiger om de dierenambulance/dierenbescherming te contacteren in geval van nood?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:27

Schei uit.. Heb ze ook al eens gebeld over paarden met VEEEEEEEEEEL te lange hoeven.. Tijdje terug kwam ik weer langs die wei (na maanden) en weer hetzelfde verhaal..

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 19:50

Je gegevens hebben ze inderdaad nodig mocht er een proces komen dan kunnen ze verdere informatie van je nodig hebben. Ze gaan deze niet aan de gedaagde partij geven. Maar het is ook ter voorkoming van onzin meldingen. Stel je hebt ruzie met de oude eigenaar van je verzorgpony dat je dan een melding anoniem maakt van mishandeling alleen om die eigenaar te treiteren.

Voor zover ik het (via via) heb begrepen hebben ze met mijn melding wel wat gedaan. Alleen zou ik een terugkoppeling krijgen welke ik nooit gehad heb. De eerste telefoniste kwam niet over als paardenkenner maar de tweede man wel en toen ik alles had doorgestuurd werd meteen een melding aangemaakt.

Ik las ergens dat je beter de dierenambulance kon bellen ofzo maar die komen niet voor groot-vee zoals paarden. Daarvoor moet je echt bij 144 zijn. Dat is de dierenbescherming voor paarden, koeien etc

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:41

Ik heb overigens alleen maar goede ervaringen met 144.
1x gebeld voor een schaap in de sloot, voor ik met mn ogen kon knipperen stond de brandweer er (bij wijze van) en 1x gebeld voor een stal naast een stal waar ik stond met mijn toenmalige paard. Op die stal stonden de paarden de hele dag op een paar vierkante meter buiten tot hun knieën in de prut, als tegenmoetkoming hadden ze dan een stukje bestraat waar ze op konden staan maar niet bewegen, daarnaast hadden ze droes en reden ze daarmee vrolijk buiten langs alle andere stallen.
Nou vind ik dat prima verder maar de hele manier van paarden houden was gewoon niet haalbaar daar.

Heb van beide meldingen terugkoppeling gehad.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:04

NM -> BB