Wie heeft er echt verstand van cavia's?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenAp

Wie heeft er echt verstand van cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 11:27

Hallo lieve bokkers,

Het gaat in dit onderwerp even over het eerste nestje van een vrouwtjes cavia.
Ik lees veel op internet, dat het t best is om het eerste nestje voor het eerste jaar van de cavia is. Ik heb dit ook na gevraagd bij een dierenarts, die zei dat dat wel mee viel. Toch hoor ik graag hoe anderen hier over denken. Ook hoor ik graag ervaringen.

Alvast bedankt voor het lezen en (evt) antwoorden.

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Wie heeft er echt verstand van cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:34

Dat heeft met het verzakken van het bekken te maken. Na een jaar verzakt dat en kunnen de jonkies er niet meer door, hierdoor blijven ze vast zitten en zullen de jonge biggen overlijden. Meestal overlijd de zeug ook.
Dus ja, liever voor het eerste jaar een nestje :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:02

Inderdaad voor het eerste jaar om bovengenoemde reden.

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:04

Ja die reden wist ik maar de dierenarts zei dat dat wel wat mee viel. Niemand met ervaring van na het jaar?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:05

wat hierboven gezegd wordt. eenmaal een nestje gehad is er na het jaar geen probleem meer.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:07

Ik heb een keer een opvangzeugje gehad welke zwanger was op dat moment en ouder dan een jaar. Was d'r eerste nestje. Zij heeft t gelukkig overleefd, maar de geboorte ging zeer moeizaam en complete nestje van 4jongen was overleden.
Alle andere nestjes altijd voor eerste levensjaar laten komen, meestal rond de leeftijd van 8-9maanden. Nooit problemen gehad.
Mijn bevindingen in combi met bovenstaande reacties over het bekken maakt dat ik geen eerste nestjes wil na het eerste levensjaar. Als het een tweede of derde nestje is, zie ik geen problemen na d'r eerste verjaardag.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:09

Alleen als de zeug voor dat ze 1 jaar is een nestje heeft gehad is het geen probleem (al zou ik het niet graag doen, de max leeftijd waarmee ik fok voor het eerste nest is 1,5 en soms zitten daar ook moeilijke geboortes bij)
Dus als je echt wilt fokken, neem een jonge zeug.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 14-07-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:09

dit valt wel mee als je ze in je inieminie kooi houd, maar als je ze veel wil laten rennen e.d op een groot stuk geef je ze een nestje gaat om de bekken. (botje wat vergoeit oid :+ daar weet ik het fijne niet van ) maar een nestje veel later als ze voor 1 jaar niet hebben gehad zou ik niet doen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:13

Een cavia moet eigenlijk inderdaad voor haar 1e een nestje krijgen, als je er een nestje van wilt. Het beste is rond de 6-8 maanden, afhankelijk van de grootte/gewicht van de cavia en hoe snel ze groeit :)

Het komt omdat de bekken vergroeid en daardoor kost een bevalling op latere leeftijd veel meer moeite, als ze jong al een nestje hebben gehad vergroeid die bekken niet of anders zodat de baby's er dus 'makkelijker' uitkunnen :)

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:20

Heb op het moment 2 dames van 2 jaar. Daarmee ga ik dus niet meer het risico lopen. Dan toch maar eens kijken voor een 3e vrouw. Bedankt voor jullie meningen bokkers.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:23

Nee daar zou ik inderdaad niet mee gaan fokken als ze nog nooit een nestje hebben gehad :)

Ik heb er zelf ook speciaal daarvoor eentje bij gekocht, zorg dat je een beetje een gemiddelde/grote baby koopt, die zijn het sterkst :) Wil je gewoon voor jezelf een nestje fokken?

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:33

Ja heb als kind (7 t/m 15) altijd cavia's gehad. Hele groep. Helaas dacht een wezel daar anders over en toen had ik nog maar 1tje over. Heb toen destijds 3 nestjes gehad. Begint nu toch weer te kribbelen. Heb er nu weer 3 maar deze 2 dames zijn er te oud voor. Even kijken of ik een leuke kan vinden. 1e nestje zitten er meestal niet veel in.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:38

Vreselijk zeg, als je groep aangevallen wordt..

Woon je toevallig in Brabant? Ik haal ze bij een heel leuke en goede fokker waar die van mij nu ook weer wordt gedekt :) bij haar heb je zekerheid op sterke beestjes dat vind ik echt heel belangrijk als je ermee wilt fokken :j

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 08:01

melody7 schreef:
Vreselijk zeg, als je groep aangevallen wordt..

Woon je toevallig in Brabant? Ik haal ze bij een heel leuke en goede fokker waar die van mij nu ook weer wordt gedekt :) bij haar heb je zekerheid op sterke beestjes dat vind ik echt heel belangrijk als je ermee wilt fokken :j

Ja dat heeft mij echt heel erg geraakt. Heb dagen gehuild. Je past altijd goed op je beestjes en in 1 nacht is alles weg. De enige die nog over is was al gescalpeerd door dat wezen. Wonder dat ie er nog is..

Ik woon in Friesland haha andere kant van het land...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:10

Inderdaad niet verstandig die dames te dekken

Wat wil je gaan fokken kwa keurslag en haartype?
Ik zit zelf in Drenthe en FOK lilac in verschillende kleurslagen zoals lilac saffraan wit en lilac zilvervos

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:34

Wil denk ik het liefst een gladharige er bij voor 1x een nestje. Als ik echt zou gaan fokken zou ik het namelijk veel uitgebreider/professioneler aanpakken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:47

Ook 1 nest nemen is fokken ;)
Het is wel handig dit doordacht te doen kwa combinatie ookal gaat het om knuffels, juist daarin wil je goede karakters en gezondheid net als bij wel ''echte fokkers''
Mocht je evt info willen mag je me altijd pben :D