Kater krabt zichzelf kapot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Kater krabt zichzelf kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 21:49

Dag bokkers :)

Sinds afgelopen januari hebben wij 2 ontzettend lieve katten mogen verwelkomen in ons huisje. :)
Ze zullen nu rond de 7 á 8 jaar zijn.

Bij de vorige baasjes waren het binnenkatten, maar aangezien wij aan het bos wonen, mogen ze hier lekker naar buiten. Hier genieten ze dan ook volop van. :D

Helaas krabt de kater zichzelf helemaal open. We behandelen hem regelmatig met de pipetjes van Frontline tegen vlooien e.d. ( deze ). Hij heeft een vlooien allergie, maar met het regelmatig behandelen is dit aardig onder controle. :)
Toch krabt hij zichzelf continu open in zijn nek en heeft hier veel wondjes zitten. O.a. vechtwondjes.
Op het moment dat deze beginnen te genezen en er een mooi korstje op komt, krabt hij zichzelf weer open.

Om de jeuk iets te verlichten en de genezing te bevorderen smeren wij de wondjes nu twee maal daags in met honingzalf. De wondjes zijn mooi schoon en droog en hij vertoont verder geen ander gedrag o.i.d.
Maar toch zit het me niet helemaal lekker. :n Hij krabt de korstjes er nog steeds af en op deze manier loopt ie er volgens mij volgend jaar nog mee. :+

Voordat we besluiten hier mee naar de DA te gaan, hoop ik dat er bokkers zijn met een soortgelijke ervaring en/of adviezen/tips. :)

Alvast bedankt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:52

Frontline vind ik bagger; wij hadden altijd advantage bij onze kat met vlooienallergie en dat werkte wel.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:53

Ik heb een dag of twee ook een topic geopend, maar dan over een hond die niet wou stoppen met krabben. Hij bleek zomer allergie te hebben, terwijl wij altijd dachten dat het door de pipetjes van frontline e.d. kwam. Dus mijn tip, die ook vele bokkers mij toen gegeven hebben: Ga het beste toch naar de DA.

Vuurneon, denk dat je advantix bedoelt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:54

Advantage bedoel ik wel :)

Na controle dierenarts overigens, die vond frontline ook echt rommel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:57

Inderdaad, frontline schrappen! Ik ben over op Beaphar, sinds dien geen kapotte kat meer!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:57

Okay, ik dacht het klinkt als... dus wie weet.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 21:58

Bedankt voor de tip vuurneon. :j Dan gaan we dat eens proberen. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:00

Advantage krijg ik ook geadviseerd van een kennis van me die dierenarts is (en die naar mij toe geen bevooroordeeld advies zal geven).

Maar katten kunnen zichzelf ook helemaal tot bloedens toe (en nog verder) openkrabben van stress. Weet je zeker dat jouw kat echt lekker in zijn velletje zit? Dat je niet ergens iets/ iemand hebt zitten die je kat heel veel stress bezorgt?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:00

Mijn kat deed het ook maar ik zou eerst inderdaad een ander vlooienmiddel proberen.
Ik ben uiteindelijk bij een homeopatisch dierenarts terecht gekomen (verhaal in mijn onderschrift)

Silenna

Re: Kater krabt zichzelf kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:04

Even een korte sidenote, toch wel erg belangerijk;
Advantage is ook voor katten, maar ADVANTIX daarentegen is érg giftig voor katten! Let hier goed op :j

Ts; al eens gedacht aan een allergie?
overigens kan een vlooienallergie ook opspelen bij de beet van slechts één vlo om de zoveel tijd, dus probeet eens ontvlooien met een goed middel. Frontline ben ik niet zo'n voorstander van, daar treedt vrij snel resistentie op. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:09

Advantix is voor de honden inderdaad :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 22:12

mick75: Hij heeft voordat hij bij ons kwam wonen erg slecht in zijn vel gezeten. In het begin was hij ook echt geen vrolijke kater en zat hele dagen achter de bank weg te kwijnen. Inmiddels is hij uitgebloeid tot een echt gezelschapsdier welke lekker zijn gangetje gaat. Dus ik ben er vrijwel zeker van dat hij lekker in zijn velletje zit. :j

De rest: Dat hij een vlooienallergie heeft was al duidelijk vanaf het moment dat we in contact kwamen met de vorige baasjes. Zij hebben ook altijd Frontline combo gebruikt en boekten hier goede resultaten mee. Hierom zijn wij hier mee verder gegaan. We hebben hem net toevallig vandaag behandeld, dus over een paar weken gaan we Advantage proberen. :)
Bedankt voor de reacties!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:24

Vergeet je niet om ook je gehele huis te behandelen? Ook al behandel je je kat nog zo goed, als je niets onderneemt in je huis tegen de vlooien is het een beetje dweilen met de kraan open aangezien maar een kleine percentage van de vlooien op het dier zitten en het overgrote deel in de omgeving.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:13

Frontline is resistentie tegen dus dat zal de vlooien niet volledig weghouden, geen wonder dat hij dus nog steeds krabt.
Bij een vlooienallergie moet je echt een goed middel gebruiken wat 100% van de vlooien uitroeit en ook weghoud. Ga naar je dierenarts en koop daar een goed middel, dan weet je zeker dat het geen troep is. (veel middelen van de dierenwinkel/welkoop werken niet goed)
Geef hem een pipet of pil of wat je maar koopt, stop alle textiel waarmee hij in aanraking komt in de wasmachine op minimaal 60 graden (als dat niet kan 3 dagen in de vriezer) en behandel de omgeving met omgevingsspray, goed in de kieren en goed over de banken en ander spul van textiel. Vergeet je stofzuigerzak niet, stukje van een vlooienbandje erin of even een flinke spuit omgevingsspray.
En dan over een week tot max 14 dagen alles weer herhalen, ook je kat een nieuwe pipet geven!
Daarna zou je in principe moeten volstaan met een goed antivlooienmiddel.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:30

Dat is resistentie is tegen frontlinie is nooit wetenschappelijk bewezen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:28

Dat niet maar wij krijgen in de praktijk heeeel veel katten en honden die worden behandeld met frontline (of exil net zulke bagger) en die gewoon nog onder de vlooien zitten.
Advantix is giftig voor katten door de permethrin, dus tenzij je je kat gelijk om zeep wilt hebben moet je m dat niet geven ;-)
Advantage, activyl, comfortis zijn oa. goede producten voor katten, alles met fipronil erin moet je mijden.
Voor je omgeving: stofzuigen (met name kieren, langs de plinten etc) even 10 min wachten en dan weer zuigen. Door de trilling worden ze 'wakker' en kan je ze daarna lekker opzuigen!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:42

Ik behandel mijn katten met frontline combo en er is nooit een vlo te vinden onze hond trouwens ook!
(Kat is 15 jaar en hond is 12) Na lang getobt met andere rommel was hier frontline WEL de uitkomst!

Een kennis van mij heeft ook een kat met allergie voor vlooien en die kat krijgt een pilletje daarvoor (geloof 1 keer per week? Maar dat kan een DA je wel vertellen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:58

annepaardoes schreef:
Dat is resistentie is tegen frontlinie is nooit wetenschappelijk bewezen.

Als het zo duidelijk is als wat hoeft er geen onderzoek naar gedaan te worden.
Ken vele honden die behandeld zijn met frontline en gewoon nog vlooien hadden, heb het zelf jaren terug ook gebruikt en kwam er maar niet vanaf, snapte er niets van, gebruikte bijna elke week een pipet.
Het is niet voor niets dat dierenartsen het niet meer willen verkopen, kliniek in Utrecht zegt zelfs dat er resistentie tegen is.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 22:59

We gaan sowieso veranderen van vlooienmiddel.
Uiteraard behandelen we ook de omgeving. :j
Onwijs bedankt voor de informatie allemaal, anders was ik stug doorgegaan met Frontline in de veronderstelling dat dit goed werkt. :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:09

Hier een kat die zich kapot krabde door vlooien-allergie. Frontline werkte ook niet, Advantage wel (haar moeder is trouwens allergisch van Frontline, dus kan daaraan liggen). Ze zat echter al min of meer in zweren door het extreme krabben, dus heeft toch een inspuiting gehad bij DA (ik denk AB), en is dan snel verbeterd.

Omdat ze een hekel heeft aan die pipetjes en het hele huis op stelten zet, heb ik nu een vlooienbandje geprobeerd dat 6 maand werkt. Helaas, ze blijft toch krabben, ook al is het niet extreem. Met goedkopere vlooienbandjes ging het dan wel goed, raar beest!

Helaas heb ik een kat gehad die een zweer had die maar niet genas (was ook een vechtersbaas). DA raadde aan te laten testen op leucose of katte-aids, en helaas was die test positief, en is ie ingeslapen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 00:25

Ach, wat sneu hwn :(:)

Gelukkig heeft onze kat nog geen zweren oid.
Maar mocht het na verandering van vlooienmiddel niet anders worden, gaan we naar de DA.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 03:25

1. Geen Frontline meer, zoals anderen al hebben gezegd :) we merken binnen onze kattenstichting dat vlooien nu ook al resistent lijken tegen Feliway, voor de geïnteresseerden. Wij gebruiken nu dus Eliminall, een vrij nieuw, betaalbaar en effectief product. Met Advantage geen ervaring.

2. Geen antivlooienmiddel meer op hem doen voordat de wondjes goed dicht zijn! Isobetadine
+ honingzalf is het beste om thuis te doen. Zodra het gaat ontsteken moet je wel naar de DA voor antibiotica!

3. Eenmaal wondjes mooi genezen: vlooienbandje aan. Pipetjes zijn prima, maar bij een kat met vlooienallergie is een vlooienbandje vaak de fijnste oplossing. Aangezien die al van 1 vlo een hele uitbraak van allergiesymptomen kunnen krijgen. Maar ook hier heb je goede en minder goede producten in. Wij hebben voor onze allergische kater na wat zoeken het ideale vlooienbandje gevonden, die kon bijna niks verdragen aan zijn huid. Als je besluit om voor een bandje te gaan, kun je me even pb'en voor de merknaam als je hem wilt hebben :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:56

In eliminall zit precies dezelfde werkzame stof als in frontline, daar schiet je dus niks mee op.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:43

Bedankt voor je verhelderende uitgebreide reactie Letitia1991! :)
Honingzalf gebruiken we al, Isobetadine (nog) niet. Ook maar even naar kijken dus.
Ik wil het zo comfortabel mogelijk voor hem maken, zodat hij de korstjes er niet af krabt.
Als het wondje weer open is, stopt hij met krabben. Begint het te genezen, krabt ie het weer kapot. :n