Jonge egel gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Jonge egel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 11:35

Dag Bokkers, vanochtend werd ik wakker met het nieuws dat een medewerkster van mijn vader een jonge egel gevonden heeft en mee zou brengen naar het werk. Ze heeft die egel nu aan mij gegeven aangezien ik vakantie heb en nu toch tijd heb om ervoor te zorgen..

Het egeltje heeft een vochtige neus, oogjes zien er goed uit en ze rolt zich ook meteen op bij aanraking. Ze weegt nu 125g. Maar, er is een grote maar, de mevrouw die het egeltje heeft gevonden heeft het diertje melk gegeven.. Ze zei dat de egel hier toch al een paar slokken van gedronken heeft. Verder heeft ze hem ook nog paté en nat kattenvoer gegeven, en dit heeft de egel met grote eetlust opgegeten.
Het opvangcentrum is een uur rijden en is voor de komende dagen geen optie want beiden ouders hebben het druk, ophalen doen ze niet (we hebben vroeger al eens gebeld voor een gewonde duif).

Maar aangezien ik weet dat hier op Bokt enkele egel-eigenaars zijn kan ik altijd wat tips gebruiken, is het mogelijk om een egel zelf groot te brengen en terug los te laten? Indien dit toch niet het geval blijkt te zijn brengen we haar na het weekend naar het opvangcentrum.
Om de hoeveel tijd moet een jonge egel eten? Of kan ik gewoon een bakje kattenvoer neerzetten?

Alvast bedankt

fleurtjeuh

Re: Jonge egel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:39

Is het geen optie om de dierenambulance te bellen?
Dat die hem ophalen en naar de opvang brengen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:43

Dierenambulance bellen. Die komen hem wel halen en weten er raad mee.
Niet zelf doen en ook niet teveel aanraken ivm parasieten en vlooien.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 11:48

In België hebben we geen dierenambulance, ik raak het uiteraard enkel aan met een handdoek erom heen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:52

Bel anders de opvang en vraag hun om advies.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 12:06

Heb net gebeld naar het natuurhulpcentrum wat een bende zakken zijn dat daar zeg. Ik kon mijn zin nog niet eens afmaken of het was "breng maar naar hier wij zijn open tot 22u", en toen ik dus wilde zeggen dat we dit weekend echt geen tijd hadden om het te komen brengen werd ik steeds onderbroken "we hebben het hier nu ontzettend druk, we verzuipen in het werk, er worden hier continu andere dieren binnengebracht", en toen ben ik even heel onbeleefd geweest en heb gezegd dat ie moest stoppen met mij steeds te onderbreken, en heb ik gezegd dat het voor dit weekend echt niet mogelijk was en wat ik dan toch het beste voor het beestje kon doen, kreeg ik als antwoord "moet je maar moeite doen om het vandaag tot hier te brengen". Dus ik zeg, oké, ik breng het dan wel naar mijn DA, antwoordde hij "neen, je moet je naar ons brengen, komen halen is geen optie voor ons".
Bende zakken, ik ben nu echt aan het koken. Natuurhulpcentrum noemt zich dat, de mensen niet eens laten uitpraten en dan ook nog weigeren van raad te geven.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:09

Ik zou het egeltje gewoon weer terugzetten waar het vandaan kwam :) Jonge egeltjes zijn rond dit tijdstip normaal :) Wij hebben zelf egels in de tuin, enkel geven wij heel af en toe wat pindakaas en voor de rest gewoon water. Desnoods kan je hem ook in je tuin zetten (als je een geschikte tuin hebt met veel schuilmogelijkheden etc.) Als het diertje gewoon gezond oogt gewoon lekker laten zitten en niet aankomen :) Mocht je echter in de herfst nog een jonkie vinden, dan wel wegbrengen. Nu kan je gewoon lekker laten zitten van waar die vandaan kwam :) Wie weet loopt moeder egel daar nog vlakbij ergens rond :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:12

Op de website van het natuurhulpcentrum staat het nummer van de taxidienst die de diertjes komt ophalen en tot daar brengt. We hebben laatst ook wat beestjes naar daar gebracht (ook een uur rijden voor ons), ze verzuipen echt compleet in het werk en zijn gewoon heel begaan met de dieren. Jonge egels zijn met twee maanden al alleen op pad dus grote kans dat "jouw" egel eigenlijk niks mankeert.

Hier vind je het nr van de taxidienst: http://www.natuurhulpcentrum.be/index.p ... -taxi-team

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:15

Geef de egel geen melk, daarvan gaan ze aan de diarree en gaan ze snel dood door uitdroging.
Het beste is gewoon kraanwater en katten voer.
Het zijn eigenlijk insecten eters. Een worm of een slak gaat er vaak zo in!
Contoleer het beest op teken. Het zijn echte ''bosbewoners'' En zitten altijd tussen de planten en struiken. Teken kom je met enige regelmaat tegen op een egel.
Bij heel veel teken krijgt het beest bloedarmoede omdat de teken hem helemaal leegzuigen.
Teken kun je verwijderen met een teken pincet. De teken die er af komen kun je verzuipen in een bakje alcohol.
(Het teken pincet en de alcohol kun je halen bij de apotheek of een drogisterij.)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 12:18

Solleke_Noah schreef:
Op de website van het natuurhulpcentrum staat het nummer van de taxidienst die de diertjes komt ophalen en tot daar brengt. We hebben laatst ook wat beestjes naar daar gebracht (ook een uur rijden voor ons), ze verzuipen echt compleet in het werk en zijn gewoon heel begaan met de dieren. Jonge egels zijn met twee maanden al alleen op pad dus grote kans dat "jouw" egel eigenlijk niks mankeert.

Hier vind je het nr van de taxidienst: http://www.natuurhulpcentrum.be/index.p ... -taxi-team

Dat heb ik ook gevraagd aan hun als ik naar die dienst kon bellen, ze hebben mij gezegd dat dat nu echt geen optie was. Ze mogen nog zo bekommerd zijn als ze willen, je kan altijd beleefd zijn, en dat was deze man écht niet.

Ik denk ook niet dat het beestje iets mankeert, maar nu dat ze die melk gedronken heeft denk ik niet dat het een goed idee is om haar meteen terug los te laten.. Ik denk dat ik d'r nog tot morgen bijhoud en als 't dan nog goed is geef ik haar terug aan de vrouw die haar gevonden heeft zodat zij haar terug kan loslaten in haar tuin.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:20

Klinkt alsof het gewoon een gezonde jonge egel was, ze weegt weinig dus zal wss nog best jong zijn. Grote kans dat ze hem per ongeluk bij de moeder heeft weggehaald, vanaf 3.5/4 weken gaan ze namelijk al op verkenning met moeders het nest uit en ze lopen niet altijd even netjes dicht bij elkaar. Inderdaad geen melk geven, kattenvoer is een betere optie, maar je kan even een egelopvang in NL bellen voor meer informatie.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:20

Snollygoster schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dat heb ik ook gevraagd aan hun als ik naar die dienst kon bellen, ze hebben mij gezegd dat dat nu echt geen optie was. Ze mogen nog zo bekommerd zijn als ze willen, je kan altijd beleefd zijn, en dat was deze man écht niet.

Ik denk ook niet dat het beestje iets mankeert, maar nu dat ze die melk gedronken heeft denk ik niet dat het een goed idee is om haar meteen terug los te laten.. Ik denk dat ik d'r nog tot morgen bijhoud en als 't dan nog goed is geef ik haar terug aan de vrouw die haar gevonden heeft zodat zij haar terug kan loslaten in haar tuin.

Het is wel belangrijk dat het beestje weer op dezelfde plek losgelaten word als het gevangen is :) Dus daar moet je wel even om denken. Is het beestje ergens gevonden waar het niet zo veilig is, zou ik hem idd in een tuin loslaten :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:22

Vroeger hebben mijn ouders een enkele keer een egeltje opgevangen. Wij hadden een oud konijnenhok in de tuin staan, zo'n driehoekig geval, die we vol hebben gelegd met bladeren. Met het deurtje open hebben we de egels daar in gezet, zodat ze vrij waren om te gaan en te staan waar ze wilden, maar eventueel wel terug konden keren naar een veilige schuilplaats. Qua voer gaven we ze natvoer voor katten en meelwormen. Verder heb ik er ook niet zoveel verstand van, maar wie wat dat je hier een eindje mee vooruit kan? Succes! ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 12:36

soloro schreef:
Het is wel belangrijk dat het beestje weer op dezelfde plek losgelaten word als het gevangen is :) Dus daar moet je wel even om denken. Is het beestje ergens gevonden waar het niet zo veilig is, zou ik hem idd in een tuin loslaten :)

Ja ze heeft 'm ook in haar tuin gevonden dus dan geef ik het beestje morgen gewoon terug, nu gewoon even opletten dat het niet verzwakt door die melk ;)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:38

Snollygoster schreef:
soloro schreef:

Ja ze heeft 'm ook in haar tuin gevonden dus dan geef ik het beestje morgen gewoon terug, nu gewoon even opletten dat het niet verzwakt door die melk ;)

+:)+ Pas als je in de herfst/winter een egel ziet, dan kan je er bijna zeker van zijn dat er wat aan de hand is :) Maar nu in de zomer is het geen probleem :) Tenzij je ze heel lang in de zon ziet zitten, dan is er vaak ook wat aan de hand ^^

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:40

Absoluut geen melk geven, wel water en kattenbrokjes. De mensen van de dierenbescherming hebben het inderdaad enorm druk, maar wel jammer dat ze dan ook daadwerkelijk onaardig worden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:11

Beestje heeft nu volop diarree met die melk wat die vrouw haar heeft gegeven.. Ik heb haar nu droge kattenbrokken gegeven, hopelijk vermindert het dan. Als het helemaal gestopt is laten we d'r terug vrij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:13

Kan ook van de stress komen. Is het groenig van kleur? Verstandig om er nog even een oogje op te houden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:16

Ik heb niet de indruk dat het beestje stress heeft, zit gretig te eten en trekt zich niks van mijn aanwezigheid aan :P
Het is inderdaad wit/groenig van kleur..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:16

Melk veroorzaakt inderdaad diarree, maar egels hebben zowiezo al vieze dunne poep, dus diarree is dan echt heel heel dun...

Morgen terug zetten, liefst in de avondschemering klinkt als een goed plan, geef hem tot die tijd kattenvoer, dat mag nat voer en dat kan ook brokjes zijn. Daar overheen eventueel voor snelle energie een geklutst (rauw) ei en wat snippers fruit, appel of aardbei bijvoorbeeld.

Als je hem nu nat kattenvoer geeft, zal hij niet zo veel bij drinken en anders is een laag bakje water voldoende.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:22

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:32

Dat is mijn topic, maar dat is een heel ander soort egel en alhoewel ze natuurlijk in grote lijnen hetzelfde zijn (oa ook lactose intolerant) zijn er wel een aantal grote verschillen (zo maken wilde egels overal een bende van en is hun poep echt smerig :+ )

Maar ik sluit me aan bij Nickeltje, in de avondschemering lijkt me ook het beste.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:39

Dacht al dat ik je naam herkende _O- Nu weet ik waarvan. Volg je topic altijd :D Die fotos zijn zooo leuk :D