Ik word een katten mama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyloe

Ik word een katten mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 17:53

Hallo bokkers!

Vanaf morgen word ik een kattenmama. Ik woon nu een tijdje op mezelf en mis het hebben van een beest in huis. Ik woon namelijk alleen. Heb eerst een hond overwogen maar ivm mijn werk leek mij dat nu nog geen goed idee.

Dus na lang wikken en wegen besloten om voor een kat te gaan. Na wat kittens te hebben gezien ben ik verliefd geworden op 2 rode katertjes. Kees & Arie!

Morgen ga ik de jongens ophalen. Heb alle spullen in huis en ik ben er klaar voor.

Maar ik heb nog wel wat vragen en misschien adviezen nodig. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Voorlopig blijven ze natuurlijk binnen aangezien ze 11 weken zijn. Maar het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ze ook lekker naar buiten gaan. Als ik zelf weg ben wil ik ze geen toegang geven tot mijn hele huis. Dus wil ik ze in de keuken en bijkeuken houden. Daar kunnen ze geen schade aanrichten en hebben ze wel lekker de ruimte. De kattenbak staat in de bijkeuken. Ook heb ik een mandje, eten & drinken in de keuken staan. En natuurlijk wat speelgoed. Is het ook verstandig om er een krabpaal bij te zetten? Als ik thuis ben mogen ze ook ze woonkamer in tot ik naar bed ga, dan moeten ze weer naar de keuken/bijkeuken.

Op welke leeftijd kan je ze laten helpen? Ik lees steeds rond de 6 maanden. Zijn er bokkers die het eerder hebben laten doen?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Ik word een katten mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:55

Als eerst, gefeliciteerd! :D

Ik heb mijn kater laten helpen toen hij 6 maand was. Dit werd mij aangeraden, vanwege sproeien en de kans dat hij zijn [***] zou kunnen bevruchten :)

Ik weet niet in hoeverre een krabpaal nodig is als ze naar buiten gaan. Weet alleen dat mijn katten het heerlijk vinden om op de krabpaal te liggen slapen en eventueel nagels bijwerken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:57

Rooie katers zijn tof :D :D :D

Vraag me wel af waarom ze niet in huis mogen? Dat zou betekenen dat ze zowel 's nachts als overdag tijdens je werk enkel in de keuken zitten. Lijkt me niet ideaal voor een kat.

Die van mij is idd ook met 6 maanden gecastreerd. Gewoon even jouw dierenarts bellen en vragen op welke leeftijd hij het doet.

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:59

Heel erg gefeliciteerd!
Wij hebben geen krabpaal omdat ze aan de bank mogen krabben maar als jij dat niet wil zou ik wel een krabpaal nemen. Onze katten komen overigens ook gewoon buiten.
Iniedergeval veel plezier met je kattenvriendjes! :D :D

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:00

Tegenwoordig doen ze het al stukken vroeger, en binnenkort is het belgie zelfs verplicht om je katten (als ze niet bedoeld zijn om later te fokken bij een erkende cattery) steriel te laten maken voor ze naar de nieuwe eigenaar vertrekken.
Zelf heb ik een poes gehad die met 12 weken gesteriliseerd is, dat is helemaal prima verlopen, en ze was er ook een stuk sneller weer bovenop dan mijn vroegere poezen, die met 6 maanden geholpen zijn. Met katers heb ik zelf geen ervaring, maar aangezien dat een iets kleinere ingreep is, zou ik verwachten dat ze daar nog sneller van herstellen.

Krabpaal vonden alle katten hier wel fijn, ook degene die wel naar buiten mochten.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:02

Voor de duidelijkheid ze gaan s'avonds en s'nachts in de keuken.
Overdag ben ik gewoon thuis. Dus het is niet zo dat ze daar steeds zitten. Dat zou zielig zijn.

Misschien later als ze wat ouder en gewend zijn dat ze dan hun gang kunnen gaan, maar voor nu met het wennen en ze nog zo klein zijn wil ik ze graag in de gaten houden als ze in de huiskamer zitten.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:06

Ik zal volgende week eens contact op nemen met m'n dierenarts. Ik wil ze toch ook gewoon even laten checken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:20

Proficiat met je 2 rooie jongetjes ! <3 Die rooie zijn zo leuk....enne...vaak ook lekker ondeugend all the way ! :D

Een krabpaal zou ik toch echt zo snel mogelijk aanschaffen...dat vinden ze echt heel leuk om op en rond te spelen ! En het houdt meestel je meubilair wat in beter toestand :+

Misschien een tip voor als ze in de keuken zitten...check eerst effe goed of er geen mogelijke gaten langs afvoerbuizen of in de muur zitten, want dat kleine grut kan echt overal doorheen en het zou niet de eerste poezel zijn die opeens vermist wordt en vastzit in een spouwmuur... :(

Castreren doen ze tegenwoordig al vanaf 10 weken...dus kan geen probleem zijn om ze met een maand of 3 te laten helpen.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:23

Ik heb al 1 krabpaal, maar dan ga ik er nog een bijhalen voor in de huiskamer :)

Foto's van de advertentie. Zal morgen of van het weekend nog een nieuwe foto plaatsen :)
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:25

Wat een leukerds <3
Is je tuin al katproof? (Dus zodat ze niet de tuin uit kunnen etc).

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:26

Nee nog niet. Dus voorlopig mogen ze ook nog niet naar buiten.
Eerst even lekker wennen.

Ik las trouwens ook iets over meerdere kattenbakken? Ik heb er nu 1 omdat ze nu ook een kattenbak delen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:29

Oh gut, kattenmama worden is zó leuk. :+:

Ik had voor mezelf ook regels, bijvoorbeeld dat ze niet op de slaapkamer mochten komen. Toen de eerste bij ons kwam vond ik het zo sneu om dat hummeltje alleen in de woonkamer achter te laten zonder brusjes en mama, heb ik haar voor een nacht mee naar boven genomen. Je raadt het al.. deze kattenmama kan nu niet meer zonder poekies slapen. :')

Krabpaal heeft m'n vriend aangeschaft, ik wilde gewoon een normale maar hij is met een enorm grote, dure krabpaal thuisgekomen van dierenvilla.nl. Vond het echt veeeeeeel te duur toen, maar wát een investering. Echt. Onze bank én gordijnen zijn nog gewoon heel, perfect.

Rond 6 maanden inderdaad kan je ze laten helpen. Die van ons komen niet buiten (behalve aan een tuigje) dus die laten we steriliseren op het moment dat ze krols worden. Kedi was dat een paar maandjes geleden, dus die is al geholpen, Liara begon vorige week pas dus die zal wel met een maandje ook geholpen worden.

Heeeeel veel plezier met je kereltjes. :+:

Edit: De stelregel wat betreft kattenbakken is voor elke kat 1, plus nog een extra. Wij hebben er gewoon 2, gaat prima.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:38

Ik zou niet weten waar ik dan nog een tweede bak zou moeten zetten?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:38

Wat een snoezeltjes ! <3
Hier 3 kattenbakken voor 3 poezebeesten, maar ze gebruiken er maar 2 :P en gaan overdag naar buiten.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:39

Wij hebben er een beneden staan en een op de kattenkamer. Maar die dames van ons zijn dan ook zo verwend als wat. :+

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:47

Ik hou het nu maar bij 1 en merk ik dat dit niet werkt is er snel genoeg 1 bij gehaald.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:49

Ik heb een extra large kattenbak en daar gaan mijn 2 katten allebei op. Alhoewel 1 het ook wel lekker vind om in de tuin te schijten. }>
Wel elke dag schoon scheppen en belangrijk voor de stank is goed voer(zie zooplus.nl/be). Neem een voer met een hoog waarde aan vlees.
Investeer idd in een goede krabpaal en voldoende speeltjes dan zullen ze van je meubels afblijven.
En laat je katten chippen. Mochten ze ook wegraken dan kunnen ze jou als eigenaar altijd bellen.
Ik heb mijn tuin ook afgezet en ze gaan er niet uit. Ook hier voldoende klimmateriaal neerzetten bv een boomstam of wat ik sinds een week heb een paar gestapelde aardappelkistjes.

Mijn maine coon loopt wel altijd met me mee als ik de afvalbak buiten ga zetten :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:50

Inderdaad, dat van dat chippen is een goeie. Als je voor de inentingen gaat, is een chip ook zo gezet.

En Zooplus.. daar zweer ik bij. :+:
www.zooplus.nl
Als je voer nodig hebt, speeltjes, van alles hebben ze er en het wordt reuzesnel geleverd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:51

Hier ook twee katten en twee bakken. Die bakken staan boven op dezelfde kamer, in elke hoek een.

Haal wat valeriaan in huis en wrijf dat op de krabpaal, dat geeft de krabpaal gewenning echt een kickstart (let op het spul stinkt wel gruwelijk naar zweetvoeten ;) )

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:52

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:01

ik ben al voor de 2e keer katten oma! deze keer zijn het er 3 geworden
ik adviezeer: katenspeeltjes kattenspeeltjes kattenspeeltjes! anders worden je gordijnen mishandeld

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 19:04

Haha gelukkig kunnen ze daar in keuken niet bij :).

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:07

nu ook niet meer bij ons. alleen is mama-kat niet blij mee. de vensterbank en der zon plekkie zijn nu afgenomen :+

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 19:08

EN hoe doen jullie het met voer? Geef je op vaste tijden eten? Of zorg je gewoon dat het bakje altijd gevuld is?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:09

Bij ons hebben ze onbeperkt buffet, wat betreft brokjes. Eenmaal per dag/als we er zin in hebben krijgen ze vlees. :D