Waarom willen ze geen papa en mama worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom willen ze geen papa en mama worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:18

Hee bokkers!

Ik ken niet echt zebravink fora dus dan maar hier!

Ik heb een koppel zebra vinken, ik heb eigenlijk geen idee hoe oud ze zijn.
Gek genoeg hebben ze nog nooit jongen gehad.
Wel eieren, maar nog nooit jongen.
De kooi is ongeveer 1m lang en 50 cm breed.
Er zit een broedhok in, maar ook een nest.
We hebben er nestmateriaal in, sinds vandaag ook een badje. Dat zat er eerst niet in.
Ze krijgen vitamine voer, gewoon voer en ei voer en natuurlijk drink water.
De kooi staat tegen over een parkietenkooi met 7 drukke parkieten.
De kooi staat trouwens in een schuur.
Er zit nu ook een eitje in, ik weet niet of er meer in zitten, ik kan het moeilijk zien, maar het popje gaat er niet op zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de parkieten is het precies het zelfde, maar die hebben in de winter wel jongen gekregen maar die zijn dood gegaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-14 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:26

Ben je zeker van het geslacht van je vogeltjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:27

Nikass schreef:
Ben je zeker van het geslacht van je vogeltjes?

Ik zal ze even op de foto knippen als het lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:33

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn ze!

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:36

AmoorM schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit zijn ze!

Dat lijken wel gewoon een mannetje en een vrouwtje.

Wij krijgen binnenkort ook zebravinken, dus ik heb er alvast wat over opgezocht :P

Het mannetje kan je herkennen aan de gekleurde wangen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:41

Merula123 schreef:
AmoorM schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit zijn ze!

Dat lijken wel gewoon een mannetje en een vrouwtje.

Wij krijgen binnenkort ook zebravinken, dus ik heb er alvast wat over opgezocht :P

Het mannetje kan je herkennen aan de gekleurde wangen :)

Klopt.
Wat ik misschien denk dat het te druk is. Want in de schuur is verder weinig ruimte, de ruimte staat vol met fietsen, werkbank, enz. En schuin tegen over het hok zitten de parkieten. Misschien vinden ze de parkieten niet leuk?
En in het parkieten hok zit ook 1 zebravinkje, zebravink vindt het totaal niet leuk maar een vogel exper zegt dat het best kan. Maar ja hij zit wel in zijn eentje bij 7 parkieten.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:42

AmoorM schreef:
Klopt.
Wat ik misschien denk dat het te druk is. Want in de schuur is verder weinig ruimte, de ruimte staat vol met fietsen, werkbank, enz. En schuin tegen over het hok zitten de parkieten. Misschien vinden ze de parkieten niet leuk?
En in het parkieten hok zit ook 1 zebravinkje, zebravink vindt het totaal niet leuk maar een vogel exper zegt dat het best kan. Maar ja hij zit wel in zijn eentje bij 7 parkieten.

Waarom zit die dan niet bij de andere zebravinken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:47

Merula123 schreef:
AmoorM schreef:
Klopt.

Waarom zit die dan niet bij de andere zebravinken?

Omdat we met die anderen een nest willen. Of kan die er dan gewoon bij in? We hebben 3 zebravinken

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:57

AmoorM schreef:
Omdat we met die anderen een nest willen. Of kan die er dan gewoon bij in? We hebben 3 zebravinken

Dat weet ik niet zeker, maar zebravinken kiezen volgens mij wel zelf hun partner uit zeg maar, dus misschien vinden ze elkaar gewoon niet leuk die 2 :+

Hoeveel nesten heb je in de kooi hangen?
Want ik hoorde dat zebravinken graag keuze uit nesten willen hebben ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:59

Merula123 schreef:
AmoorM schreef:

Dat weet ik niet zeker, maar zebravinken kiezen volgens mij wel zelf hun partner uit zeg maar, dus misschien vinden ze elkaar gewoon niet leuk die 2 :+

Hoeveel nesten heb je in de kooi hangen?
Want ik hoorde dat zebravinken graag keuze uit nesten willen hebben ofzo.

1 nest en 1 grote broedkooi die er standaard in zit. Ik zal nog een nestje ophangen.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:00

Okee :)

Verder heb ik hier ook niet zo heel veel verstand van hoor, alleen die dingen :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:02

Wij hebben altijd rechtsnavels en kromsnavels bij elkaar in een volière gehad. Als er genoeg ruimte is gaat dat prima. Probleem is wel: rechtsnavels houden van beplanting, kromsnavels slopen alles. Misschien kun je de kooi van de vinkjes wat meer aankleden met beplanting? En meer ruimte (ook voor de parkieten) zou het welzijn van de diertjes ten goede komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:20

Nikass schreef:
Wij hebben altijd rechtsnavels en kromsnavels bij elkaar in een volière gehad. Als er genoeg ruimte is gaat dat prima. Probleem is wel: rechtsnavels houden van beplanting, kromsnavels slopen alles. Misschien kun je de kooi van de vinkjes wat meer aankleden met beplanting? En meer ruimte (ook voor de parkieten) zou het welzijn van de diertjes ten goede komen!

Ruimte hebben ze wel, ze hebben een buitenkooi van 2 meter lang en breed en 5 meter hoog en ze kunnen via een gat in de muur naar binnen waar de kooi 2,5 a 3 lang 1 meter breed en ongeveer 2 meter hoog. is.
In de buiten kooi hebben wij zand met beplanting, verder hangen er touwen, schommels en stokken in.

Maar dit zijn dus de parkieten en die ene zebravink.

Mijn topic ging meer over de zebravinken in het andere hok. Ik heb er een extra nest in gedaan.
Maar voorheen kregen ze geen badwater, nu wel. Zou het daar aan kunnen liggen? Dat ze dat echt nodig zijn voor jongen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:26

Klinkt heel stom maar mijn zus had ze in een kooi in de woonkamer van 1,5 m hoog en een 1 m doorsnee.
Die beesten bleven maar nestjes krijgen.
Ze had 3 koppeltjes er in en heeft uiteindelijk de nestjes incl materiaal er maar uitgehaald wand er kwam geen eind aan.
Mijn idee te kleine kooi oid ??

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:30

rommulus schreef:
Klinkt heel stom maar mijn zus had ze in een kooi in de woonkamer van 1,5 m hoog en een 1 m doorsnee.
Die beesten bleven maar nestjes krijgen.
Ze had 3 koppeltjes er in en heeft uiteindelijk de nestjes incl materiaal er maar uitgehaald wand er kwam geen eind aan.
Mijn idee te kleine kooi oid ??

Zebravinken hebben niet veel ruimte nodig eigenlijk ;)

Als je geen jongen meer wilt, moet je inderdaad het materiaal er uit halen, want zebravinken kunnen heel veel nestjes in een jaar krijgen, maar dat is niet echt gezond, maar ze doen het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit bedoel ik met licht.

Afbeelding

Dit is onze buiten kooi voor de parkieten en die ene zebravink.

Britta31

Re: Waarom willen ze geen papa en mama worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:11

Klink raar,maar kan 1 van de 2 niet onvruchtbaar zijn?Ik heb hier geen verstand van hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:19

AmoorM schreef:
Nikass schreef:

Ruimte hebben ze wel, ze hebben een buitenkooi van 2 meter lang en breed en 5 meter hoog en ze kunnen via een gat in de muur naar binnen waar de kooi 2,5 a 3 lang 1 meter breed en ongeveer 2 meter hoog. is.
In de buiten kooi hebben wij zand met beplanting, verder hangen er touwen, schommels en stokken in.

Maar dit zijn dus de parkieten en die ene zebravink.

Mijn topic ging meer over de zebravinken in het andere hok. Ik heb er een extra nest in gedaan.
Maar voorheen kregen ze geen badwater, nu wel. Zou het daar aan kunnen liggen? Dat ze dat echt nodig zijn voor jongen.

Dan heb ik niets gezegd :o ik wist niet dat ze nog een buiten ruimte hadden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:20

Hoe oud zijn ze?
En paren ze wel? Sommige vogels kunnen het gewoon niet voldoende met elkaar vinden om een koppel te vormen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:12

Cayenne schreef:
Hoe oud zijn ze?
En paren ze wel? Sommige vogels kunnen het gewoon niet voldoende met elkaar vinden om een koppel te vormen.

Dat kan goed zijn, ik had het zelfde met diamantduifjes.
Wel eitjes leggen maar voor de rest niks.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:16

Pfff vroeger had ik meerdere zebravinken in een standaard vogelkooi in mijn slaapkamer, en keer op keer jonkies.
Zal wel met de klik te maken hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:05

Hok is toch echt te klein en ze lijken geen daglicht te hebben. Mogelijk ook te droog, stoffig als ze geen frisse lucht hebben. een schuur/garage zonder ramen waar veel loop is is al snel te stoffig. De grote voliere met parkieten is wel ok, kunnen ze daar niet bij in. En drie vinken is een ongelukkig aantal, tenzij het twee popjes en een man is maar dan nog niet heel fijn. Het zijn fanatieke territoriumgerdedigers.

Vinken moeten kunnen vliegen, meer dus dan van stok naar stok hupsen. En zelfs dat kunnen ze niet bij je omdat er nagenoeg geen stokken inzitten. Helaas houden veel mensen ze in een minihokje waardoor ze zowiezo vaak niet heel oud worden.

Wat hebben vinken nodig, een geschikte partner, vliegruimte, frisse lucht en daglicht, nestruimte, bij voorkeur een "gevangenisje" waar een sisal nestje ingelegd wordt, geschikt nestmateriaal waarmee ze fijn kunnen bouwen. Goed zaad voor vinkachtigen of volierevogels, een vitamineblok/jodiumblok (bij voorkeur een witte), fijn grit, een badgelegenheid en groenvoer en fruit.

In jullie situatie zou ik de ene losse vink overdoen naar een ander en de vinkjes samenvoegen met de grasparkieten. Voor beide vogelsoorten de geschikte nestruimte aanbieden en het eens aankijken hoe het gaat.

Misschien een harde post maar zoals de vinkjes erbij zitten daar word ik verdrietig van, geen diervriendelijke manier

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:19

Ik gok dat TS de vinkjes expres in de garage heeft gezet omdat de kooi in de garage een kweekkooi lijkt. Sommige kwekers zetten de vogels apart in een kleiner verblijf om hen zo te stimuleren om te paren. Ik ben hier zelf ook geen voorstander van, maar het komt vaker voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:25

Ik weet dat het vaker voorkomt, alleen als ze niet willen of kunnen bereik je er toch weinig mee. Alleen ontneem je ze welzijn en een grotere kans op problemen vanwege te kleine ruimte, geen frisse lucht, licht enz.

Ik heb lang vinkjes en grasparkieten gekweekt en eigenlijk nooit problemen gehad. Altijd ze een groot ruim verblijf geboden met voldoene vlieg, zit en schuilmogelijkheid en spannende nieuwe takken waardoor ze ook geestelijk geprikkeld blijven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:41

Ik heb laatst een interessant artikel gelezen over het verschil van broeden tussen koppels die zelf de partner hebben uitgekozen en koppels die door de kweker bij elkaar waren gezet. Koppels die een eigen partner hadden uitgekozen broeden blijkbaar stukken beter en brengen de jongen beter groot. Er was ook minder kans op plukken, verstoting etc. In dit geval zou die theorie dus ook kunnen kloppen.