Ik heb een vraagje over konijnengedrag. Ik zal eerst even de situatie beschrijven.
7 jaar geleden een koppeltje (toen jonge) konijnen uit het asiel gehaald (gecastreerde ram en voedster). Helaas is een paar weken geleden de voedster overleden. Het mannetje werd gelijk eenzaam...
Nu hebben we het rammetje gekoppeld aan een voedster (ook een ouder konijntje uit het asiel). Dat koppelde gebeurde daar in een kleine afgezette ruimte en ging goed. Even rondjes rennen en wat rijden (zij op hem), maar ook daarna lief tegen elkaar aan zitten. Thuis ook gelijk bij elkaar gezet (grote ruime ren met hok (2 verdiepingen) dat altijd openstaat). Thuis vond ik het ook goed gaan (niet vechten, ook niet rijden). Ik heb ze zelfs betrapt dat het rammetje haar zat te wassen
. Alleen als hij naar haar toe hupt dan rent zij weg. Als zij naar hem toe gaat is het goed (maar blijft ook niet lang zitten). Over een paar weken gaan wij op vakantie en wij hadden al vakantieopvang voor de konijntjes geregeld. Hier zitten ze samen in een kooi en mogen ze elke dag even los huppen. Ik dacht dus vast te oefenen met ze samen in ons hok te zetten met het deurtje dicht. Helaas toen het voer op was en zij door had dat het deurtje dicht was flipte ze best wel
. Rond rennen, mannetje mocht echt niet bij haar komen, boos worden, stampen. Uiteindelijk werd ze weer rustig en ging eten, daarna heb ik ze weer los gelaten (toen bleef ze zelfs nog even binnen zitten). Lang verhaal maar de vraag is nu, hoe ik dit verder aanpak. Over een paar weken moeten ze natuurlijk wel het liefst relaxt samen in een hok kunnen zitten. Ze blijft alleen voor hem weg rennen. Is dat normaal? Moet ik verder oefenen met het hok? Of weer koppelen in een kleinere ruimte op neutraal terrein? Of even niks met het hok maar wachten tot ze in de grote ruimte closer worden met elkaar en dan weer het hok proberen?