Konijnendeskundigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaartje23

Konijnendeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:49

Hoi allemaal!
Ik heb een vraagje over konijnengedrag. Ik zal eerst even de situatie beschrijven.

7 jaar geleden een koppeltje (toen jonge) konijnen uit het asiel gehaald (gecastreerde ram en voedster). Helaas is een paar weken geleden de voedster overleden. Het mannetje werd gelijk eenzaam... :(:) Nu hebben we het rammetje gekoppeld aan een voedster (ook een ouder konijntje uit het asiel). Dat koppelde gebeurde daar in een kleine afgezette ruimte en ging goed. Even rondjes rennen en wat rijden (zij op hem), maar ook daarna lief tegen elkaar aan zitten. Thuis ook gelijk bij elkaar gezet (grote ruime ren met hok (2 verdiepingen) dat altijd openstaat). Thuis vond ik het ook goed gaan (niet vechten, ook niet rijden). Ik heb ze zelfs betrapt dat het rammetje haar zat te wassen <3 . Alleen als hij naar haar toe hupt dan rent zij weg. Als zij naar hem toe gaat is het goed (maar blijft ook niet lang zitten).

Over een paar weken gaan wij op vakantie en wij hadden al vakantieopvang voor de konijntjes geregeld. Hier zitten ze samen in een kooi en mogen ze elke dag even los huppen. Ik dacht dus vast te oefenen met ze samen in ons hok te zetten met het deurtje dicht. Helaas toen het voer op was en zij door had dat het deurtje dicht was flipte ze best wel ;( . Rond rennen, mannetje mocht echt niet bij haar komen, boos worden, stampen. Uiteindelijk werd ze weer rustig en ging eten, daarna heb ik ze weer los gelaten (toen bleef ze zelfs nog even binnen zitten).

Lang verhaal maar de vraag is nu, hoe ik dit verder aanpak. Over een paar weken moeten ze natuurlijk wel het liefst relaxt samen in een hok kunnen zitten. Ze blijft alleen voor hem weg rennen. Is dat normaal? Moet ik verder oefenen met het hok? Of weer koppelen in een kleinere ruimte op neutraal terrein? Of even niks met het hok maar wachten tot ze in de grote ruimte closer worden met elkaar en dan weer het hok proberen?

Cchanny

Re: Konijnendeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:54

Ik denk dat ze gewoon boos word omdat ze van veel ruimte naar een kleine ruimte moet.
Daarvan zou ik ook even boos worden haha :)

Misschien is ze niet zo sociaal en moet ze nog even aan hem wennen :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:06

Geen idee of dat gaat lukken, en vraag me ook af of je dit wel moet willen. Hier moet ik mijn ene koppeltje ook echt niet samen opsluiten dat wordt sowieso ruzie terwijl ze nu al een jaar het heel gezellig met elkaar hebben. Heb je niet de mogelijkheid om een panelen rennetje mee te geven zodat ze ook op het vakantieadres 24/7 lekker wat ruimte hebben?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 06:01

Oké bedankt voor de reacties! Helaas kan je bij deze vakantieopvang geen rennetje meenemen (en andere vakantieopvangen zaten al vol). Ik ga nog even contact opnemen met het asiel om te horen wat zij zeggen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 06:09

Mijn konijnen worden ook reuze chaggi als ik ze opsluit. Tazz is mijn dominante, Mickey de onderdanige en laatstgenoemde krijgt dan behoorlijk vaak op haar donder. Frustraties afreageren. Dat doen we dus maar niet.
Niet dat Tazz dan nooit Mickey op haar donder geeft, maar in de ren heeft dat meestal te maken met Mick's houding...

En mijn konijnen zitten al bijna 6,5 jaar samen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:17

Klinkt als mijn voedster haha. Ik zou mijn koppel echt niet in een klein hokje kunnen plaatsen, dat zou mijn ram niet overleven (mijn voedster is nog al chagrijnig als het aan komt op ruimte en eten). Mijn voedster kan absoluut niet in een kleine ruimte. We hebben best een ruime ren, maar deze is niet voldoende voor haar dus de konijnen moeten echt regelmatig los lopen. Als ze namelijk een paar dage niet heeft los gelopen is ze echt stik chagrijnig en moet mijn ram het ontgelden. Die pikt godzijdank alles (het verbaasd me niets dat mijn voedster 10 maanden in de opvang heeft gezeten, ze vocht met elk konijn).

Is er niet iets mogelijk, dat mensen bij jullie thuis komen? Of dat de konijnen ergens naartoe gaan maar wel met ren?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 18:24

Even een update. Inmiddels gaat het goed. Ze liggen lief samen in een hok!