Puppy bij angst(bijter) introduceren..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Puppy bij angst(bijter) introduceren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 22:59

Hoi,

donderdag komt, na verlies van ons vorige hondje, er een pupje bij.. Grieks, klein hondje van ongeveer 3 maanden oud. We hebben al een Mechelaar. Naar het gezin een doodbraaf beest, luistert zeer goed en heeft in het verleden al bewezen sociaal te zijn, zolang je hem de kans geeft het dier/persoon in kwestie beter te leren kennen..

Alles is echter begonnen toen hij nog pup was en ik met hem naar onze paarden ging. Plots, uit het niets kwamen er 2 Jack Russels aangelopen en hebben hem behoorlijk toegetakeld. Ik heb, desondanks ze dit afraden, geprobeerd hem uit deze situatie te halen (opgepakt en snel naar de auto gelopen) maar ze bleven opspringen en probeerden nog steeds bijten..
Hier heeft hij een zodanige schrik opgelopen dat het sinds toen moeilijk is om hem te introduceren bij een oudere hond. Wanneer hij plots benaderd wordt door een andere hond, en deze hond reageert dominant, hypernerveus of agressief, dan valt hij uit. Ik kan hem gelukkig snel terugnemen. Als hij andere, meer stabiele honden enkele keren vanop meer afstand en op regelmatige basis heeft gezien, geeft dit geen problemen meer.. Met een pup heb ik dit tot op heden nog niet geprobeerd..

Ik vroeg mij af of er zaken zijn waar ik bij deze introductie best rekening mee kan houden en of jullie tips hebben om deze introductie soepeler te laten verlopen..

Mijn Mechelaar is gewoon van te slapen in een bench, net zoals de pup. Misschien is dat ook een manier om hen op veilige afstand aan mekaars aanwezigheid te laten wennen?

_Anneruth

Re: Puppy bij angst(bijter) introduceren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:05

Kan je de honden eerst bij elkaar laten zonder dat ze echt bij elkaar kunnen komen? Iets van een hek oid? Dan hebben ze ruimte zonder dat ze in elkaars ruimte komen wat sowieso minder bedreigend zal zijn voor de Mechelaar en minder risicvol voor de pup.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:20

Wat ik zelf altijd fijn vind om beide honden samen te laten wandelen, zorg dat je iemand erbij hebt zodat je maar 1 hond tegelijk in de gaten hoeft te houden. Niet laten snuffelen aan de lijn oid maar gewoon een stuk met elkaar oplopen met een zodanige afstand dat de herder zich niet genoodzaakt voelt om uit te vallen. Gaat dit goed de afstand langzaam verkleinen en indien mogelijk daarna op neutraal terrein of in de tuin samen los. Eigenlijk dus net als dat je op wandelingen met vreemde honden omgaat, voorkomen dat de pup in 1x op hem afvliegt en rustig opbouwen. Je zegt dat het met rustige, bekende honden goed gaat dus met de pup zal het ook wel loslopen. Gaat het niet gelijk in 1x is dat ook geen ramp, zou dan inderdaad met benches of hekjes werken en meerdere keren per dag korte momentjes samen wandelen, dat schept een band.

Verder is het ook even kijken hoe de pup op de signalen van je herder reageert. Ik heb hier een hond die ook niet gediend is van druk spul en zeker pups wil ze wel eens een snauw geven als ze te dichtbij komen. Dit corrigeren we niet, ze mag best haar grenzen aangeven. Veel pups hebben dit prima door en gedragen zich in het vervolg beleefder in haar buurt, hoef ik niets te doen. Als een echter pup niet op deze signalen reageert, nemen we altijd onze eigen hond in bescherming door de pup in kwestie wat af te remmen.niet door ze volledig van elkaar af te scheiden, maar even er tussen staan en rust creëren. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ok is om je herder wat te ondersteunen, zoek een mooie balans. Je wilt niet dat ze alles zelf moeten oplossen, maar ook niet teveel ingrijpen. En vergeet vooral niet te genieten ;) heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 01:08

Helaas is de pup nog maar 2 weekjes via de opvang in Nederland. Dus op dit moment kent ze vrijwel niets.. Ook niet meelopen aan de leiband. Om haar dit gelijk te "leren" lijkt me wat stresserend.
Ik ga mijn best doen om te genieten, maar vind het zelf toch behoorlijk spannend! Dus eerst mijn eigen emoties even onder controle hebben en dan pas introductie uitvoeren! :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:06

ik zou toch verwachten dat de pup na 2 weken wel aan de riem kan lopen?? Tja ik zou er dan voor kiezen om de pup nog niet te nemen en te wachten tot ze dat wel kan. Mij lijkt namelijk samen op lopen met afstand er tussen ( NIET toch even kijken of het al gaat....) de allerbeste oplossing om zo min mogelijk spanning te hebben onderling.

Je kan het voor de pup stress vol vinden om te gaan wandelen maar als dat met 3 maanden nog veel stress geeft dan moet je toch erop rekenen dat dit wel eens een heel moeilijk punt kan blijven voor het hondje.

Persoonlijk denk ik dat het voor een angstbijter zeer veel stress geeft opgesloten te zitten in je bench met een vreemde hond in de buurt die ook in een bench zit en zeer waarschijnlijk doordat alles vreemd is nog gaat gillen en janken ook. Daarnaast moet je maar hopen dat het (nog steeds) angstbijter is.... Stel dat die pup opeens in huis hem zoveel stress geeft dat hij door het lint gaat? Als het fout gaat dan gaat hij gewlijk goed fout vrees ik....

ik zou nooit kiezen voor een kennismaking in huis zeker niet bij een (angst)agressieve hond naar andere honden en dan in zijn eigen territorium nog wel...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:53

Als je het zelf zo spannend vindt, overweeg dan ook om er niet bij te zijn maar iemand anders met hondenverstand.

Weet je trouwens wel zeker dat je dit wil/kan? Ik zou het heel zonde vinden als de pup nare ervaringen krijgt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:38

Ik zou zeggen ergens los laten lopen dan... Wel met mensen er bij. Ik vraag me af waarom je eigenlijk voor een pup gaat ipv een stabiele volwassen hond?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:41

In een bench lijkt me absoluut niet slim. Beide kunnen dan niet weg en er bestaat een kans dat die spanning er toch een keer uit moet en dan ben je verder van huis. Om de pup te leren mee te lopen aan de riem, dat is nu niet zo spannend dat je dat niet kan doen. Dat had al gekund in die 2 weken. Maar dat is mijn mening.

Hier een angstagressieve hond en vorig jaar kregen we daar een pup bij die ook niet niet aan een lijntje wilde lopen. (8 weken) Wij hebben een plek opgezocht die voor mijn volwassen hond fijn was, dus niet het neutrale terrein. Op neutraal terrein is zij 100 keer zo angstig en dus valt ze daar veel erger uit. Wij zijn dus naar een plek gegaan die voor haar goede herinneringen had, maar ze niet haar territorium vond. Mijn vriend heeft de volwassen hond opgehaald terwijl ik wachtte met pup. Ik ben er gewoon op hurken boven gaan zitten en een beetje spelen met pup. Volwassen hond mocht zelf kijken wat ze wilde doen en pas toen ze wat meer op haar gemak leek zijn we terug naar huis gelopen. Maar dit hebben we ruim van te voren overlegd met een gedragstherapeut en alle opties bekeken. Je wilt dat ze een goede start maken.

Zoek dus iemand die je kan helpen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:42

weet je hoe je hond zich gedraagt tegen over een pup?Er zijn honden die er niets van moeten hebben,dan heb je dus wel een probleem.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:39

Is het niet mogelijk nu al met je hond op bezoek te gaan bij de pup zodat je een beetje weet hoe jouw hond op de pup reageert? Dan kun je ook beter anticiperen op hoe je ze het beste bij jullie thuis kan introduceren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:45

Pup in een grote bench, en de angstbijter los.. zodat hij de pup kan opzoeken.. en afwachten hoe ze op elkaar reageren..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:00

En dan gaat de angstbijter vol in de aanval op de pup in de bench die vervolgens geen kant op kan?

Eigenlijk zegt mijn gevoel: geen tweede hond bij een angstbijter en ook (zeker) geen pup. Het risico dat de pup onterecht te grazen genomen wordt zou ik te groot vinden en met veel te grote gevolgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:04

_Anneruth schreef:
En dan gaat de angstbijter vol in de aanval op de pup in de bench die vervolgens geen kant op kan?

Eigenlijk zegt mijn gevoel: geen tweede hond bij een angstbijter en ook (zeker) geen pup. Het risico dat de pup onterecht te grazen genomen wordt zou ik te groot vinden en met veel te grote gevolgen.

Kwestie van eigen hond kennen, veel tijd hebben en beide honden in bescherming nemen. Ik kan hier niet makkelijk een volwassen hond bijzetten, een pup juist wel. Dat wist ik, dus ik zal er geen volwassen hond bijzetten, maar juist wel een pup. Maar dat vergt wel een aantal dagen tot weken continu toezicht. En je moet zeker weten dat een hond na het leren kennen het gezelschap wel op prijst stelt.

Hond los en pup in de bench zou ik echt nooit doen om kennis te maken. :n

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:12

_Anneruth schreef:

Daarom zei ik al dat de bench groot moet zijn.. :)*
Een angstbijter gaat niet vol in de aanval, die bijt alleen als hij zich bedreigd voelt.
Maar hij kan weg lopen van die bedreiging, en de pup zit veilig..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:13

Dus even voor de duidelijkheid:

Je bent je ervan bewust dat je een angstbijter hebt bij 'dominant, hypernerveus of agressief' gedrag van andere honden, en je plaatst er een pup bij die over het algemeen vrij actief zijn? :?

Normale -evenwichtige- honden laten zo'n beetje alles toe, van opspringen tot bijten van de pup. Naar mate de pup ouder wordt, zullen de honden hun grens trekken. Zo leert de pup dat dit geen gewenst gedrag is. Jouw hond zal uit angst of frustratie veel sneller over die grens heen zitten, dit is niet gezond voor een pup, mentaal gezien. Zou zelf nooit hiervoor gekozen hebben! Dat is vragen om problemen! Dan heb je straks een pup die 1. Niet stabiel is. 2. Zelf angstig wordt omdat hij te vaak/onterecht gecorrigeerd wordt.

1 niet stabiele hond + 1 niet stabiele hond = niet fraai.

Een pup zal zich optrekken aan het gedrag van de andere hond, het wordt versterkt. Als je nog kan, zou ik het niet door laten gaan. Ga eerst maar eens flink werken aan je andere hond, dat hij sociaal wordt naar andere honden(aangezien je die erbij wilt zetten! En dat is niet even kort ontmoeten, maar voor altijd op een korte afstand van elkaar leven!). Als je dan alsnog een tweede hond wilt, pak dan een stabiele volwassen hond waar híj zich juist aan kan optrekken. Waar hij steun aan heeft, aangezien hij vrij onzeker is zo te lezen. Maar zeker geen pup die zelf al geen goed verleden heeft gehad.. Dan weet je ook meteen of het goed gaat of niet.

Als je ze kennis wilt laten maken: op een neutraal terrein waar ze beide nog nooit zijn geweest. Zorg ervoor dat beide honden zich gesteund voelen en laat ze afstand nemen als ze dat willen. Zorg ook dat beide honden dat van elkaar toelaten! Hou goed zijn lichaamstaal in de gate, hij kan zo omslaan en dan heb je precies hetzelfde probleem als wat met je eigen hond gebeurd is...

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 12:40

dierenfan: Aan deze 2 weken kan ik niets doen, dat is de keuze van de opvang. Zelf heb ik veel ervaring in het africhten van honden, dus dat vormt geen probleem.

MyWishMax: Bedankt! Hier kan ik iets mee!

Sassol: Helaas is het heel ver rijden voor ons, dat doe ik mijn andere hond met heupdysplasie niet aan.. Toch niet voor maar eventjes eruit te zijn.

_Anneruth: Hond gaat niet vol in de aanval gaan ;) Die luistert wel naar hetgeen ik zeg en als die zich niet plots bedreigt voelt, kalmeert die vrijwel onmiddellijk. Eens hij ziet dat de situatie oké is, vormt dit geen probleem meer.

Cyella; actief is geen probleem! Alleen volwassen!! honden die door een bepaald probleem agressief naar hem doen vormen een probleem.. Jeetje, jullie denken precies allemaal dat het een monster is op 4 poten! Eens hij de hond in kwestie kent vormt eender welk gedrag ook geen probleem meer. Hier leeft hij in huis met een kat die hem regelmatig uitdaagt om te spelen, gaat hij elke dag mee naar mijn paarden waar hij geregeld van kop tot staart onder gekwijld wordt door mijn shetlandpony.. Zijn er tal van honden waar hij bij kan en mee samengeleefd heeft zonder enig probleem. Hij is het gewend van thuis met 2 honden te zijn. Zowel bij mijn ex als bij ons hebben/hadden ze/we een hond. Hond kan best wat verdragen en heeft nog nooit iets verkeerd gedaan naar een dier dat hij kent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:56

Ik herken het wel hoor. Bij ons waren het alle vreemde honden, ongeacht de houding van die hond, maar zodra ze die hond kende was het goed. Dat was het ook geen vals monster. Dat een hond een angstbijter / angstagressief is, wil niet zeggen dat ze niet normaal om kunnen gaan met andere honden zodra ze die kennen. Ik kende alle waarschuwingen al dat de pup het gedrag ging overnemen, maar niks is minder waar. Nu heb ik ook gewoon geluk gehad, maar door heel veel met de honden apart te doen, heeft de jongste geen idee wat de volwassen hond tegen andere honden doet. ;)

Het is ook geen vaststaand iets dat een angst agressieve hond niet normaal kan corrigeren. Hier wordt keurig netjes gecorrigeerd en ik ben er zelf altijd bij. Zodra ik merkte dat de volwassen hond het zat begon te worden, haalde ik pup weg. Er is dus pas 1 keer een wondje aan te pas gekomen en dat was na de loopsheid toen de jongste dacht de volwassen hond te kunnen dekken. En ik hoef ze allang niet meer uit elkaar te halen. Een angst agressieve hond is niet meteen een monster die niks meer kan, dat kan wel, maar hoeft niet.

De enige tip die ik ook nog heb, als alles doorgaat en jullie hebben de pup in huis, doe veel met de pup apart, zodat deze het gedrag niet overneemt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:04

Cyella schreef:
Normale -evenwichtige- honden laten zo'n beetje alles toe, van opspringen tot bijten van de pup. Naar mate de pup ouder wordt, zullen de honden hun grens trekken. Zo leert de pup dat dit geen gewenst gedrag is. Jouw hond zal uit angst of frustratie veel sneller over die grens heen zitten, dit is niet gezond voor een pup, mentaal gezien. Zou zelf nooit hiervoor gekozen hebben! Dat is vragen om problemen! Dan heb je straks een pup die 1. Niet stabiel is. 2. Zelf angstig wordt omdat hij te vaak/onterecht gecorrigeerd wordt.

Niet elke 'normale evenwichtige' hond laat evenveel toe van een pup. Dat is gewoon een fabel, want er zijn ook gewoon hele normale honden die niks met puppy's hebben. En niet elke angst angressieve hond laat niks toe. Ik moest mijn volwassen angst agressieve hond in bescherming nemen tegen de pup, omdat zij gewoon niet corrigeerde tijdens de puppy krediet tijd. Het is helemaal geen feit dat een angst agressieve hond sneller aan die grens zit.

Ik wil het helemaal niet promoten om een pup bij een angst agressieve / onstabiele hond te zetten, maar als je je eigen hond kent, en dan écht kent, dan wil dat helemaal niet zeggen dat het beter zal gaan met een volwassen stabiele hond dan met een pup.

EDIT: Ik heb van te voren overlegd met de GT of het een verstandige keuze was om er een pup bij te zetten of dat we moesten kijken naar een volwassen stabiele hond. Onze hond zal nooit gezellig op een losloopveldje kunnen lopen en dat mag. Het enige wat wij geprobeerd hebben met de begeleiding is haar enorme uitvallen weg te krijgen en dat is gelukt. Niet elke hond houdt van vreemde honden, maar dat maakt ze niet meteen ongeschikt voor hondcontact. Maar de keuze voor een pup is hier super uitgepakt, ook dankzij de begeleiding. Ze is er zelfs enorm van opgeknapt.

TS, bijt de hond ook echt, of is het enkel het uitvallen?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:19

Tot nu toe heeft hij nog nooit gebeten, het is eerder echt (agressief) blaffen, maar hij blijft wel bij mij. Ik heb hem nu ook geleerd van andere honden die we op straat tegen te komen te negeren. Wanneer ik merk dat de andere hond agressie of dominantie begint te tonen zeg ik "neen" en dan draait hij zijn hoofd de andere kant op en loopt hij er, iets sneller dan normaal, voorbij. Een stabielere hond op straat passeren geeft probleem. Wat hij zou doen wanneer hij plots echt benaderd wordt door een agressievere hond, durf ik niet helemaal zeggen. Dan denk ik wel dat hij zou bijten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:53

In dat laatste geval zou ik bijten niet eens raar vinden, zelfs niet bij de meest stabiele hond. ;)

En de pup, is dat een open hondje of juist angstig?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:08

Pup is een heel open hondje, zeer sociaal en speels. Verblijft momenteel in een opvanggezin met nog een andere pup (zusje) en een jonge, grote hond.