Koolmeesje uit de bek van de kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Koolmeesje uit de bek van de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 20:18

Hoi bokkers,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik wilde zonet de hond uit laten tot dat ik de kat zag en hij ergens op zat te kauwen. Ik dacht een muis dus ik liep er naar toe maar tot mijn verbazing is het dus een jong koolmeesje. En hij leeft dus nog! Ik heb hem in huis gehaald en in een hoge emmer gezet.

Hij fladdert een beetje maar is dus niet in staat om te vliegen. Zn vleugels hanger er wat slap bij en staat wankel op zn pootjes. Ik durf hem niet naar buiten te doen want de kat is zo slim om hem weer op te zoeken en te pakken. Ik weet verder ook niet waar hij hem dus vandaan heeft gevist want het vogeltje is kurk droog terwijl het hier flink regent.

Wat te doen?
Ik ben bang als ik de dierenambulance bel dat ze zeggen dat ik hem naar buiten moet doen. Maar zoals genoemd hij kan niet vliegen, is nu zwak dus de kat pakt m zo weer.

:=

zoni65

Re: Koolmeesje uit de bek van de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:20

gewoon dierenambulance bellen dan komen ze hem ophalen:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:21

Vogel heeft antibiotica nodig, kattenbeet kan namelijk dodelijk zijn. Dus naar de vogelopvang ermee :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:24

zoni65 schreef:
gewoon dierenambulance bellen dan komen ze hem ophalen:)

Nou echt niet. Wij hebben vaak zat jonge vogeltjes, egels e.d. hier gehad, nou dierenbescherming wilde volgende dag pas komen omdat ze ''nu geen tijd meer hadden''. Beestje heeft het ook maar net gehaald. Vroegen we informatie over de telefoon, nee dat werd ons niet verteld, dat moesten we zelf maar uitzoeken.

Nou eh ik zal me nog is inzetten voor die halfdode beestjes hier. :\

Ontopic: Ehm wat je sowieso al goed doet, uit de buurt houden van je kat, probeer het beestje wat te voeren/wat te laten drinken en ik warm houden. Heb er weinig verstand van maar dit lijkt mij het meest logische wat je nu kunt doen.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 20:25

Er staan 2 nummers op de site, iemand enig idee welk nummer ik precies moet hebben?

Edit: Ik wilde even kijken en het vogeltje fladdert een beetje door de keuken. Wel heel erg onstabiel. Ik ga toch even een gokje wagen dierenambu

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:30

De oma van mijn vriend heeft een vogelopvang, en werkt samen met de dierenambulance.
Helaas kan ik je dus met grote zekerheid zeggen dat deze vogel zal overlijden.
9 van de 10 kattenvogels gaan binnen 2 dagen dood.
Vaak is er intern vanalles stuk, van buiten zijn ze kapot, en vogels kunnen zeer slecht tegen stress.

Dus ik denk dat het beste is om het beestje snel uit zijn lijden te verlossen.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 20:33

Heb toch maar een nummer gepakt en gebeld. Ze hebben gezegd/gevraagd of ik het diertje in huis wil laten tot morgen. Mocht er diertje zich weer sterk voelen mag ik hem los laten, anders opnieuw bellen. Dus met al ze zijn niet van plan om hem nu op te halen...

Maar ik heb het er voor over. :) Ik durf hem nu niet meer bij de kat te hebben. Morgen ga ik toch maar opzoek waar meerdere koolmeesjes zitten. Want dit koolmeesje komt waarschijnlijk wel uit het nest die wij laatst in het vogelhuisje hadden. Die is inmiddels leeg dus ze zijn er uit.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:50

144 kun je ook bellen of inderdaad naar de vogelopvang brengen! Mijn kat vangt ook regelmatig vogeltjes of muizen }> ! Wanneer hij ze opeet kan ik er nog mee leven, maar half/ levend aangevreten laten liggen gaat mij te ver :( . Heb wel eens een vogeltje uit zn lijden verlost..... Heb t daar wel ff slecht mee gehad hoor Y;(

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:54

Is hij echt gebeten? Klinkt namelijk als van wel. In dat geval kun je het beestje beter uit z'n lijden verlossen. De meeste vogels overleven kattenbeten niet of krijgen een infectie en gaan dan alsnog dood. Is gewoon een hel voor het dier om te doorstaan echt zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:54

testes76 schreef:
144 kun je ook bellen of inderdaad naar de vogelopvang brengen! Mijn kat vangt ook regelmatig vogeltjes of muizen }> ! Wanneer hij ze opeet kan ik er nog mee leven, maar half/ levend aangevreten laten liggen gaat mij te ver :( . Heb wel eens een vogeltje uit zn lijden verlost..... Heb t daar wel ff slecht mee gehad hoor Y;(

Waarom zou je hier 144 voor bellen? Die verbinden je door met de Dierenambulance, tenzij TS wil dat haar kat opgepakt word vanwege poging tot moord, anders kunnen zij ook niks doen.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:57

dees_daan schreef:
testes76 schreef:

Waarom zou je hier 144 voor bellen? Die verbinden je door met de Dierenambulance, tenzij TS wil dat haar kat opgepakt word vanwege poging tot moord, anders kunnen zij ook niks doen.

:') :')

OT: Als het beestje erg zwak is, nekje omdraaien?
Laatst bijgewerkt door Fink op 08-07-14 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

144 is de dierenbescherming toch? Hier in de buurt moet je de dierenbescherming voor gewone vogels bellen en de dierenambulance voor watervogels, maar ik weet niet of dat overal zo is.

Imagination

Inderdaad uit zijn lijden verlossen. Grote kans dat ie een ontsteking krijgt etc. Zo'n klein vogeltje is nog te zwak om dit te overleven ben ik bang. :(:)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:59

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:00

Thats_Me schreef:
Is hij echt gebeten? Klinkt namelijk als van wel. In dat geval kun je het beestje beter uit z'n lijden verlossen. De meeste vogels overleven kattenbeten niet of krijgen een infectie en gaan dan alsnog dood. Is gewoon een hel voor het dier om te doorstaan echt zielig.

Ik ga hier in mee, onze kat heeft ze eigenlijk al dusdanig kapot gemaakt (als ze eenmaal in de bek zijn geweest eigenlijk) dat we ze een klap geven met een shop. Klinkt nogal cru, maar ze zijn meteen uit het lijden verlost ipv. infecties en inwendige schade ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:01

Thats_Me schreef:

:j Afmaken is het meest diervriendelijke wat je kunt doen. Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:02

Yessy schreef:
144 is de dierenbescherming toch? Hier in de buurt moet je de dierenbescherming voor gewone vogels bellen en de dierenambulance voor watervogels, maar ik weet niet of dat overal zo is.

144 is de dierenpolitie, als je die belt krijg je dus de politie aan de telefoon, dat is landelijk zo.
Ze kunnen de melding (als die over bijvoorbeeld verwaarlozing gaat) wel doorspelen naar de DB maar dat zijn ze zelf niet.
Als je hier voor 144 belt verbinden zij je dus door met de Dierenambulance, of ze geven zelf de melding door aan de Dierenambulance maar ze kunnen er zelf niks mee.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:05

Helaas zitten wij te ver weg, maar zorgen dat het snel bij een vogelopvang terecht komt. Afhankelijk van de verwonding kan dit diertje het absoluut nog redden, alleen moet het snel op een kuur. Doe je dit niet dan zal hij het niet gaan redden. Ik hoop dat het je lukt. Als je een vogelopvang in de buurt kan vinden op google dan kan je ook rechtstreeks daarheen bellen en het vogeltje brengen. Dierenambulances rijden niet altijd inderdaad.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 21:26

Ik heb het beestje goed bekeken en ik vind geen bijtwonden. Ik vind niks, vleugels zitten gewoon weer normaal op de plaats. Ik heb haar nu in een doos met een handdoek er in, wat vogel voer neer gelegd en wat water. Aan de ene helft een handdoek over de doos gedaan aangezien er 4 gaden inzitten dus dat de ene helft donker is. Het vogeltje is in een warm huis en zo door de gaatjes te zien zit hij er normaal bij.

Mocht dit morgen ook zo gaan laat ik hem los. Want hij vloog net al op de kast toen hij de kans kreeg. Ik durf hem zelf niet "de nek om te draaien" en mij is dus ook gezegd als het het niet druft en niet weet hoe moet je het niet doen.

Inmiddels heeft een andere kat ook een vogeltje te pakken gekregen die is inmiddels wel dood. Aangezien die kat ze meteen door bijt dus dan zijn ze meteen dood. Die andere kat die dit vogeltje te pakken had zat er meer mee te spelen wat die dus vaker doet als hij wat gevangen heeft. De meeste vogeltjes/muisjes kwamen hier goed vanaf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:30

Als je kat z'n klauwen in het vogeltje gezet heeft hoef je daar aan de buitenkant niet veel van te zien. Het zijn kleine gaatjes die je vaak niet door de veren heen kunt zien. Maar katten hebben wel lange, kromme klauwen, waardoor het vuil wat er altijd aan vast zit diep onder de huid van de prooi terechtkomt. En dan gaat het daar voor ontstekingen zorgen, terwijl de wondjes al lang dicht zijn. De ontstekingen kunnen er dus ook niet uit.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 21:35

Rinus (die kat) Speelt voornamelijk met de dingen die hij vangt. Maargoed was er niet bij dus weer niet of hij zn klauwen er helemaal heeft in gezet.

Maar nogmaals, het is niet verstandig als ik het vogeltje afmaakt. Misschien is dat wel verstandig maar ik zou mijn god niet weten hoe. En dan ben ik bang dat ik hem nog meer laat leiden.. Dit is mij dus ook geadviseerd om hem dus niet af te maken

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:38

Als leek zie je ook vaak niet dat er wondjes zijn. Heb vaak genoeg vogeltjes binnen gekregen op de opvang die 'niets' mankeerde en bij de inspectie lagen ze dus helemaal open.. Hoeft ook maar één gaatje te zijn en de bacterie is al binnen.

Je moet wel verdomde snel bij een opvang zijn wil je het beestje nog kunnen redden. Tja, katten vangen nou eenmaal vogeltjes en muizen. Als je die niet durft af te maken als ze half dood naar binnen worden gebracht ben ik van mening dat je toch maar even bij jezelf na moet gaan of je wel buitenkatten moet willen houden. Want écht niet alles wordt gelijk doodgebeten. Niet leuk maar een half kreperend vogeltje is ook niet leuk om te zien.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:40

Jonge koolmeesjes eten geen zaadjes. Je zal het diertje vliegjes of andere insecten moeten voeren.
Dus even de bosjes induiken voor wat ongedierte. :D

Succes. Hoop dat de kleine het gaat halen, maar als er een beschadiging is opgelopen zal de kans helaas klein zijn.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 21:46

@Thats_Me Het is niet mijn huis waar ik in zit ;) Ik zit op een ijslander boerderij en ben aan het oppassen voor een maand. Dus eigenaren zijn niet aan huis voor een maand. Het is inmiddels pikke donker dus kan niks. En het was te laat om ergens heen te gaan waar hier dan ook ergens wat in de buurt zit. Waarschijnlijk zal de dicht bijzijnde opvang een half uur rijden zijn. Dus sorry maar het mag wel een toontje lager. Heb zelf in mijn eigen huis geen katten of geen dieren dus ja wat moet je dan als je in 1x een jong vogeltje vind naast je kat. En dat ik hem niet dood maak is mijn eigen keus want ik zou niet weten hoe ik zo'n beest dood maak om daar mee zitten te kloten om dat beest dood te maken word niemand vrolijk van. ;)

@cam bedankt. Ik zal even rond snuffelen in de kas of daar wat insecten zitten.

Edit: En wat waarschijnlijk niet iedereen heeft gelezen dat ik als de dierenambu heb gebeld. En ze me verteld hebben wat ik moest doen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:53

Lezen is blijkbaar moeilijk want ik veroordeel niet ik geef alleen tips. Ik geef alleen maar aan dat het beestje waarschijnlijk al te veel geleden heeft en het beter is er gelijk een einde aan te maken dan het dier nog de hele nacht pijn te laten hebben. En tips hoe je dat kan doen. Je zou het dier ook op de grond kunnen gooien doet ook het werk maar tja... dan is een steen of schop toch makkelijker voor velen. Al gebruiken wij andere methodes maar voor huis tuin en keukengebruik kun je soms niet anders hoe naar ook. Beter ingrijpen dan laten lijden.

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven overleeft 1 op de 10 vogeltjes het ongeveer. Dat is niet veel en vaak is het nog een hele hel om te overleven.

Grote kans dat er niet eens een opvang in de buurt zit. Nou ja je doet in ieder geval je best maar had beter de kat het werk af kunnen laten maken de volgende keer.

Edit: Tja, dierenambulances weet de kwaliteit niet van die waar jij zit maar hier in Nederland ga ik ze niet eens meer bellen. Slechte kennis, komen nooit als er echt nood aan de man is en komen ook vaak te laat. [en dat kun je de vrijwilligers niet kwalijk nemen]
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 08-07-14 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt