Poes heeft diarree en drinkt veel, maar oogt verder gezond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Poes heeft diarree en drinkt veel, maar oogt verder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 13:13

Onze 12-jarige poes heeft inmiddels al een tijd (aantal weken) last van diarree, varierend van heel slappe drollen tot echt flatsen. Ze drinkt ook veel.

Maar ze oogt gezond, is levendig, eet (erg) goed, plast goed. Af en toe spuugt ze een haarbal.

Heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Het is begonnen - denk ik - toen ik overgeschakeld ben op speciaal voer in verband met door de dierenarts vastgestelde artrose (ze liep toen mank).
Ik ben toen weer teruggegaan naar haar oude voer, maar geen verandering in de ontlasting, die is tot nu toe erg dun gebleven.

Sinds een week krijgt ze nu speciaal voer voor katten met gevoelige spijsvertering (Royal canin Sensible 33), nog wel gemengd met haar oude brokjes (Royal Canin 12+) vanwege overgang van het ene naar het andere voer.
Ze krijgt nu ook al een week geen natvoer (1 blikje Gourmet mousse) 's avonds meer, maar in de plaats ook dezelfde brokjes.

Vroeger kon ik haar alle soorten voer gewoon door elkaar geven, ze at/eet alles en toen had ze ook mooie drollen.

Als het zo blijft bel ik wel de dierenarts om de ontlasting te onderzoeken, maar ben benieuwd of iemand dit herkent.

Cat-info:
Gesteriliseerde poes
12 jaar oud
Binnenkat

Team_Sublime

Re: Poes heeft diarree en drinkt veel, maar oogt verder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:17

staat ze voor haar artrose ook op medicijnen ? of alleen dat speciale voer gedaan?

waar ik aan zat te denken is een voedselgevoeligheid doordat ze gesterriliseerd is. of een worm/parasiet infectie.

zeker in combinatie met het erg goed eten klinkt een worminfectie nog wel het aanemelijkste, in dat geval zou ik haar voor de zekerheid een ontwormingspil/spuit geven .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:20

zijn haar nieren in orde?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:42

Ik denk een virusje, mijn kater heeft ook af en toe dat hij 1 of 2 weekjes ineens diarree heeft en veel drinkt. En dat gaat bij hem vanzelf weer over. Hij komt wel buiten, maar ook binnenkatten kunnen een virusje oplopen (bij voorbeeld via jou, als er op stal katten zijn)

Gourmet is trouwens sowieso rommel, goed dat je dat niet meer voert. Nu ik erover nadenk: ik heb een kat gehad die door Gourmet volledig van de rel raakte qua spijsvertering. Bij haar was het dus net andersom als bij jouw poes, haha.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:47

Sterilisatie speelt geen rol hoor, dat is al 11 jaar geleden gebeurd.

Ze heeft geen medicatie, inmiddels loopt ze ook weer beter dus vraag me ook af of het wel artrose was ....

Misschien heb ik idd iets meegenomen van stal, daar lopen honden en katten.

Kan ze wel ontwormd worden nu de darmen al van slag zijn?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:12

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 16:16

Ik ben nog niet geweest, het zijn nu geen flatsen meer, maar zachte drollen. Kijk het weekend nog aan, als het niet verder verbetert ga ik volgende week naar de DA.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:20

Het vele drinken komt door de diarree, door de dunne ontlasting verliezen ze veel vocht en dat moet aangevuld worden.
Het kan zijn dat de darmen gewoon wat overstuur zijn, maar het kan ook een virus zijn of bv wormen.
Te lang diarree kan uitdroging veroorzaken...dus als het niet echt beter word toch maar weer naar de dierenarts.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:25

Langdurige diarree bij katten is niet normaal, houd het dus in de gaten. Ontwormen is vaak wat ze het eerst doen bij de dierenarts als er een kat met diarree binnenkomt, dus daar zou ik mee beginnen (tenzij dit kortgeleden nog gedaan is). Mocht het even weggaan en dan weer terugkomen, dan zou ik toch ook nog een keer langs de DA gaan, om uit te sluiten dat een parasiet de boosdoener is. Drinken kom denk ik idd doordat hij veel vocht verliest nu.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 16:32

Bedankt voor jullie reacties! Ik zit er ook bovenop hoor! Haal elke keer gelijk de drollen eruit zodat ik precies zie hoe de nieuwe 'productie' eruit ziet.

Ze oogt en doet verder niet ziek, eet goed en is levendig zoals ze altijd is. Qua gedrag zie ik geen verschil en ik kan ook overal goed aankomen aan haar lijfje.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:35

Ik zou haar inderdaad ontwormen, en als het dan niet snel over is meteen naar de dierenarts! Bij mij is het juist andersom: de mijne heeft diarree door de ontworming(Daar loopt ook een topic over). Zou nooit zo lang wachten met de dierenarts, ik vind 4 dagen al (te) lang!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 16:41

Ik ga niet zelf ontwormen zonder overleg, inderdaad omdat er door intwormen ook diaree kan ontstaan.
Ze heeft nu sinds een paar dagen geen diaree meer, maar zachte ontlasting.

Ik ben sinds deze week aan het overschakelen naar voer voor katten met gevoelige darmen (royal canin sensible 33) en dat lijkt dus aan te slaan. Gezien deze verbetering wil ik het nog het weekend aan kijken, temeer omdat ze verder geen klachten laat zien.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:37

Je kunt gerust afwachten. Zolang ze goed eet en drinkt en verder niet ziek is.
Als de darmflora verstoord is...is een wormkuur geven ook niet handig!

Als ze volgende week nog steeds geen goede ontlasting heeft kun je het beste je dierenarts even bellen en vragen of het raadzaam is om haar ontlasting na te kijken?

Daar hoef je de kat niet voor mee te nemen. Dus ook goedkoper.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 21:42

Ok!

Ik zie dat een filiaal van mijn DA praktijk morgenochtend inloopspreekuur heeft, dus ik overweeg om daar anders even heen te gaan ...

Als een kat nierfalen, suikerziekte of schildklierproblemen heeft, kan een DA die dan ter plekke vaststellen of is daarvoor eerst bloed- en/of mestonderzoek voor nodig?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:45

simodi schreef:
Als een kat nierfalen, suikerziekte of schildklierproblemen heeft, kan een DA die dan ter plekke vaststellen of is daarvoor eerst bloed- en/of mestonderzoek voor nodig?

Bloed en urine onderzoek maar daar heb je soms de uitslag al heel snel van als het niet opgestuurd hoeft te worden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:47

Dan idd bloed onderzoek...
Nierfalen is het met zekerheid niet!

Komt de kat ook buiten?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:53

ThreeFingers schreef:

Komt de kat ook buiten?

Hoe kun je nou zeggen dat het met zekerheid geen nierfalen is? Dat kun je zonder onderzoek, alleen op basis van deze gegevens echt niet zeggen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 21:54

Nee, ze is een binnenpoes (al 12 jaar).

Ik heb haar de laatste 2 jaar niet laten enten of ontwormen. Was volgens de DA niet perse nodig voor een binnenkat.
Ik vraag me nu echter wel af of ik misschien toch niet 'iets' van stal mee naar huis heb genomen. Mijn stalschoenen staan binnen op de mat, daar komt zij ook. En op de stal waar ik nu sinds 1 jaar sta met de paarden wonen verschillende (wilde) katten en honden ....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 21:59

Ik vind haar verder niet 'ziek'.

Wel slaapt ze heel veel, maar dat deed ze eigenlijk altijd al wel en ze is inmiddels 12.
Ze lijkt niet uitgedroogd, haar vachtje zakt redelijk snel weer terug als ik het oppak en blijft niet omhoog staan.
Ze eet haar brokjes allemaal op (ze krijgt nu alleen maar brokjes en geen natvoer op dit moment).
Ze plast ook veel, er is echter niet zoveel poep, 1 a 2 hoopjes per dag. Toen ze natvoer kreeg was dat meer (is dat logisch? Poepen ze daar meer van?)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:09

switt schreef:
ThreeFingers schreef:

Komt de kat ook buiten?

Hoe kun je nou zeggen dat het met zekerheid geen nierfalen is? Dat kun je zonder onderzoek, alleen op basis van deze gegevens echt niet zeggen.

Nierfalen....is zeer ernsig. De kat zou dan doodziek zijn. Omdat bij nierfalen de kat zichzelf vergiftigd.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:55

Vanmorgen naar de DA geweest. Die kon zo niks vinden, alles zag en voelde goed en ze kreeg mee 'te zwaar, maar mooie poes'. :D
Dus bloed laten trekken, vanmiddag bellen ze met de uitslag. Wordt getest op suiker, nieren en lever.
Temperatuur was wel wat laag, 37.7 (moet tussen de 38 en 39 liggen).

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:11

Hopelijk komt er niks ernstigs uit!
Ben benieuwd.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 12:52

Toch wel: suikerziekte ... ;(

Volgende week afspraak maken voor behandelplan, 2x per dag insuline spuiten (wat in het begin nog wel uitvogelen is qua hoeveelheid), maar als ik zo snel even lees op internet is het op die manier wel goed behandelbaar.

Balen natuurlijk .... Vooral zielig voor poes, maar we gaan gewoon kijken hoe we dit gaan aanpakken. :j

Ben wel benieuwd of dit erg kostbaar wordt. Niet dat dat uitmaakt, maar vraag het me gewoon af. Poes is niet verzekerd.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:55

Suikerziekte is op zich goed te behandelen! De kosten ja ...... zal de ene duur vinden en de andere niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 14:05

Maakt me niet uit, als het maar goed komt met poes! :-)