Kat met blaasruis op vers vlees/brok met veel vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Kat met blaasruis op vers vlees/brok met veel vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:42

Na dit topic [BB] Brokken hond, welk merk! En nadat ik me dus veel meer in het verdiepen ben in voeding voor dieren vroeg ik me af of er ervaringen zijn met blaasruis katten en alternatieve voeding.

Ik voer nu RC Urinary, en dit voer ik maar aan alle 3 de katten omdat ik anders bang ben dat de kater snoept van het andere voer.

Maar na het lezen van dit artikel: http://www.vitalidad.nl/Darf-kvv/specials Denk ik dat ik ook wel een betere brok kan voeren voor hetzelfde geld, een graanvrije brok met 80% gehalte aan vlees bijvoorbeeld, samen met natvoer met dezelfde kwaliteit. (aangezien heel veel katten te weinig vocht binnen krijgen)

Vers ga ik proberen, maar ik heb hele kieskeurige eters, dus ik betwijfel dat ze het eten.
Wie heeft hier ervaringen mee?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:07

Hier een kat die blaasgruis had. Ik heb hem ook op Royal Canine Urinary gezet, maar daar kreeg hij een lelijke vacht van.

Hier toch echt de overstap gemaakt naar vlees. Vanwege het koolhydraatarme aspect, maar vooral vanwege VOCHT. Vocht is zo ontzettend belangrijk bij blaasgruispatienten.
De kat heeft tussendoor ook wel eventjes op brok van Acana gestaan, deed ie het ook goed op.

Je moet dus vooral letten op koolhydraatarm voer. Ook al heb je weinig vriesruimte, kun je met katten prima KVV voeren. Ik ben fan van Tinlo Cattery, maar voer daarnaast ook Smuldier als ik dit niet in huis heb. Je kunt ook Carnibest voeren, maar dan wel de Diabetes variant. Geen rijst in je KVV dus!

y12345

Re: Kat met blaasruis op vers vlees/brok met veel vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:14

mijn kat heeft bijna elke maand blaasontsteking/blaasgruis waarschijnlijk door de sterilisatie want ze heeft daar ook een rare bobbel onder haar buik aan over gehouden...
ik gebruik nu Specific en ze heeft er veel minder last van! (van adult) ik heb dat voer van de dierenarts gekocht

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:35

Je kunt je kat vers gaan voeren, Darf is een goede kwaliteit voer.
Als je brok voert kun je water over de brokjes doen om te zorgen dat ze meer vocht binnen krijgen.
Katten zijn nog meer dan honden echte carnivoren, dus echte vleeseters, waar honden nog wel ander voer verdragen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:38

Mijn blaasgruiskat doet het erg goed op Tinlo, Darf en Haaksbarf. Darf en Tinlo eten ze minder met smaak, maar Haaksbarf bevalt zelfs mijn kieskeurige eter erg goed. De rundvariant staan ze alle 3 grommend op te eten bijvoorbeeld. :))
Eerst laten wennen met blikvoer er doorheen en dan de verhouding blikvoer steeds kleiner maken tot je het niet meer nodig hebt. Dat werkte bij mijn katten erg goed.

Carnibest kreeg mijn kat juist blaasgruis van overigens. Dat durf ik niet meer te voeren.

Ik bestel mijn voer via gezondvers.nl. Volgens mij bezorgen zij ook thuis.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:36

Ik hoop dat mijn katten vers willen eten, ik ga het zeker proberen!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:42

Ik lees even mee met je ervaringen :)

Onze blaasgruiskater willen we op termijn ook overzetten van RC urinary op vers vlees. Het liefst hadden we het nu al geprobeerd, maar hij heeft al genoeg stress doordat we verhuisd zijn. Dus eerst even tot rust komen, en dan overstappen.

Onze dierenarts staat er trouwens ook ontzettend positief tegenover, en gaat ons t.z.t. helpen met het overschakelen op geschikt vers voer.

Geeft vers vlees een kat ook eerder een 'vol' gevoel dan droge Urinary brok? De onze heeft namelijk altijd honger, maar eet (meer dan) genoeg. Op internet staat vaak dat vers vlees meer vult, maar is dat ook jullie ervaring?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:57

Ook de bovenstaande vragen :) Mijne krijgen nu 3 keer per dag een bodempje, en dan liggen er nog brokken in (en toch zeuren om eten :P ) dus ik wil het verse vlees ook over 3 voerbeurten verdelen. Daarbij kun je het wel mengen met de bijvoorbeeld brokken? Want ik weet dat het bij honden niet zo goed is vers te mengen met brok, maar is dat bij katten anders?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:28

Ook bij katten liever niet mengen.

Ik heb het met de overstap wel gedaan, maar daarna niet meer. Overstap heeft hier wel een week geduurd, dus niet te snel opgeven hoor! Zorg wel dat ze steeds iets binnen krijgen, zodat de spijsvertering op gang blijft.
Bied ook steeds vers vlees aan, niet het oude vlees voorschotelen want dan hoeven ze het al helemaal niet!

Sommige katten houden meer van niet zo geurend vlees, anderen willen juist wel geurend vlees. Dus ook in diersoorten kun je wisselen (kip/rund vs fazant/zalm bijvoorbeeld).

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:49

Mijn kat met blaasgruis staat ook op vers (lotgering). In het begin wou hij het niet eten, dus ook gemengd met brokken. Hij heeft nu nog steeds liever brokken, maar bij gebrek aan beter... Hij doet het er overigens wel super op!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:59

Een kat die geen vers lust, daar heb ik serieus mijn bedenkingen bij :P
Ik ben voorstander van ineens overzetten (maar dan moet je wel even testen of ze het lusten), één dag vasten, één dag kip waar je gekookt water over gooit en de dag erna gewoon vlees voeren.
Tot nu toe altijd met veel succes (qua ontlasting enzo) maar ik heb nog nooit lastige eters gehad, ik weet niet of dat gewoon geluk is of een gevolg. (denk het eerste :P)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:57

Hier ook ervaringen met een kater met blaasgruis. Heeft 2 jaar op rc urinary gestaan maar ondanks dat toch steeds prijs met blaasontsteking en gruis.
uiteindelijk geopereerd aan stenen en bij controle 6 weken na operatie was er alweer gruis/steenvorming te zien.
i.o.m dierenarts overgezet op vers vlees (ik voer carnibest, afwisselend alle smaken ) en ik voeg nog wat extra water erbij omdat hij weinig drinkt. Sindsdien gaat het super, in 5 jaar tijd nog maar 1 x klachten gehad maar dat was tijdens verhuizing en dus met veel stress.

hij wilde het overigens niet eten. Ben begonnen met blikvoer geven en dan elke dag 1 theelepel meer carnibest ipv blikvoer. Nu vind hij het hartstikke lekker!