Konijn heeft schurft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Konijn heeft schurft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 16:43

Hey allemaal!

Heb 2 konijnen die in een binnentuin leven samen met 2 krielkipjes.
Nu begon mijn angora (langhaar) z'n vacht te verliezen. Heb hem gekamd en kwam dit tegen:
Afbeelding
Normaal is z'n vel grijs achtig.
Heb al een staaltje onder de microscoop onderzocht maar geen beestjes gezien zoals mijten ofzo.

Iemand een idee?
Ander konijn heeft ook korter haar en verliest plukken maar daar was het volgens een kenner gewoon verharen (in de zomer? :x )

Heb een product tegen schurft voor konijnen staan maar wil zeker zijn dat ik alle mogelijke bronnen goed uitschakel met hulp van jullie konijnenbokkers!

Thanks!

XstormX

Re: Konijn heeft schurft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:28

Kan eraf geplukt zijn ??
Geef je je konijn brokken of gemengt voer ?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:41

Langharige konijnen hebben wel vaker last van huidmijten, is doordat ze zo'n dikke vacht hebben.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:46

Ik zou ook mijt zeggen. Vind het er niet uit zien als schurft.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:58

Schurft wordt juist veroorzaakt door een mijt (ook wel de schurftmijt genoemd) krabt hij veel?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:02

ik zou zeggen vitamine C erop smeren ongeveer 10 á 14 dagen. Je pakt van een (goedkoop) merk vitamine C tabletjes. In een klein bakje doe je 1 tabletje met een beetje water en maak dat het tabletje daar helemaal kapot in gaat (eventueel met lepel fijn malen). Dit prutje smeer je 1x per dag op die plek en probeer het nijn zo af te leiden dat deze er vanaf blijft.
Vermoedelijk lost het probleem zich zo op. Wil dit niet werken of vertrouw je het niet dan zeker langs de DA gaan om het te laten controleren en waarschijnlijk krijg je dan zalf mee. Persoonlijk kies ik liever voor de natuurlijke manier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:03

overigens als het een mijt is dan helpt stronghold heel goed maar nijnen hebben een andere dosering nodig dan katten daar dus wel even op letten!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:30

XstormX schreef:
Kan eraf geplukt zijn ??
Geef je je konijn brokken of gemengt voer ?

Konijn krijgt voornamelijk hooi en ruwvoer, af en toe wat groentjes en fruit en soms brok.
Heb mijn beide konijnen behandeld met beaphar schurft(mijt) en teatree olie.
Heb ze ook even in een ander hok gezet zodat ik het morgen kan desinfecteren. Zijn er daar ook tips voor?

Bedankt!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:35

Kan ook de rui zijn. Als je konijn aan het verharen is en je plukt/kamt te heftig willen de haren nog wel eens loslaten van de huid.

Als het toch mijt blijkt te zijn zou ik echter er zelf nooit voor kiezen om met dierenwinkel middeltjes als beaphar te werken. Liever 1x goed aanpakken met Stronghold of Advantage, beide zijn veilig voor konijnen en werken een stuk effectiever.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:48

Als het beestje aan het verharen was, dan zou je de nieuwe vacht wel al erdoor zien. Een kaal konijn is niet aan het verharen maar heeft een huidprobleem

We krijgen er wel vaker in de opvang die aan het 'verharen' zijn.
Van deze dame dachten de eigenaren het ook, maar in feit had ze ontzettende last van mijten.
Afbeelding

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 18:39

Bedankt voor de foto laptopmuis!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:44

Ik zou ook niet gaan klieren met beaphar. Goedkoop is vaak duurkoop en wat beaphar niet aan geeft is dat konijnen een heel andere dosering nodig hebben dan katten!!! Dit is echt wel belangrijk want onder dosering werkt niet en over dosering kan dodelijk zijn.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:02

Waarschijnlijk schurft, kale plekken 'hoort' niet en duidt toch als snel op mijt/schurft.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:10

Beste is om eventjes te laten onderzoeken om welke mijt het gaat, dan krijg je ook het juiste middel :).

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:29

komen er losse plukken haar vanaf met grote schilfers? dan is het schurftmijt. Je kan bij de konijenwinkel spul kopen van Beaphar wat goed helpt. is speciaal voor konijnen dus. mijn konijn heeft het helaas ook vandaar dat ik net besteld weer heb

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:03

Heb eens naar dat spul van beaphar gezocht wat er in zit maar ik wordt er niet enthousiast van. De dosering per kg lichaamsgewicht is vaag en dus niet nauwkeurig. Het bevat ivermectine, dat is best een effectief middel maar voor een goede werking kan je beter een injectie ivermectine laten inspuiten door een dierenarts. Of dus een pipet stronghold (selemectine) dat werkt dan wel erg effectief op de huid. Advantage wat ik eerder noemde blijkt trouwens weer niet altijd geschikt te zijn bij bepaalde mijten en zou ik niet gebruiken zonder dat je weet waar je mee te maken hebt.

Wat ik in het geval van TS zou doen is langs de dierenarts, laten testen op mijten en dan gericht behandelen indien nodig. Je hebt anders grote kans dat het gaat sluimeren en steeds weer de kop gaat opsteken bij verminderde weerstand.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 06:26

mijn konijn heeft het ook en de konijenwinkel verkoopt ook anti schurft van Beaphar maar die moet je zelf inspuiten en dat schijnt erg pijnlijk te zijn. Ik ga denk maar zoeken naar spul met selamectine (stronghold) om te gebruiken? mijn konijn heeft het gekregen na zijn castratie een paar weken geleden...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:34

Laptopmuis schreef:
Beste is om eventjes te laten onderzoeken om welke mijt het gaat, dan krijg je ook het juiste middel :).

Precies.

Ben je zelf dierenartsassiste/bioloog of iets aangezien je zegt dat het het zelf al onder de microscoop hebt bekeken?
Heeft je konijn er ook jeuk aan? Mijten geven in de meeste gevallen vaak jeuk. Als je konijn niet echt jeuk heeft zou het ook nog een schimmel kunnen wezen. (Al is de plek wel erg groot en toch vrij "rustig" )