Inspiratieloos inrichting kippenhok. [Help!]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inspiratieloos inrichting kippenhok. [Help!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 00:51

Hai bokkers.

Wij zijn momenteel bezig met een kippen weitje te realiseren. Inmiddels hebben we een mooi groot hok, op de kop kunnen tikken maar voordat deze voldoet als volwaardig kippenhok, moet er nog het een en ander aan geknutseld worden.
Nu hebben wij al zitten denken samen maar we geraken er niet goed uit. Inspiratieloos of gebrek aan kennis wat een kip nu echt prettig vind.
We beseffen dat er een nachthok met zitstokken gecreeerd moet worden, evenals een leghok.
Maar waar gaan we dat realiseren? Hebben jullie misschien leuke ideeen? Heel erg handig zijn we niet, maar we kunnen best een btje knutselen hahaha. Ik zat zelf te denken dat de gaas deurtjes, misschien wel dichte deurtjes moeten worden. Zodat ze voldoende kunnen schuilen en beschermd zijn? Eventueel met een schuifluikje in het deurtje zodat ze daar overdag via een trappetje naar binnen kunnen maar we het snachts kunnen afsluiten? Er zit links van het hok ook een schuifje, aan de kant van de muur. Dat is de orginele ingang van het hok, maar is noet te zien op de foto en ook daar moeten we nog een trapje naartoe maken.

En wat zullen we met het onderste gedeelte doen? Ik heb gelezen dat kippen graag in het zand rollen en liggen. Zal ik dat onder het hok creeeren? Of elders in de kippen wei een zandbakje maken met een afdakje?

De kippen wei zal zo ongeveer 10 meter lang en 2,5 m breed worden. Het hok is ongeveer 2.20 breed en 1m diep. Er komen 2 of 3 grote orpington hennen in.

Graaaag horen wij leuke ideen en tips.
(Waarschuwingen over bloedluis is heel lief maar is niet zo zeer nodig, daar weten we mee om te gaan en het te bestrijden.)

Ook willen wij wat leuke planten/struikjes/boompjes in de wei zetten.
Welke zijn daar het meest geschikt voor?

Nou brand los!

Foto (Inmiddels is het hok geverfd.)
http://i57.tinypic.com/15cj9xk.jpg

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:44

Hai Share ;-). Leuk hokje. Ik zou de gazen deurtjes zeker dichtmaken, kippen hebben graag een beschut donker plekje om te slapen. Zitstokken zul je in jouw geval niet nodig hebben, Orpingtons zijn één van de weinige kippensoorten die niét op stok slapen, dit door hun gewicht, omvang en evenwicht, ze pleuren van een stok af, zeg maar .... :+
Een speciaal leghok hoef je niet te maken denk ik, ik heb gewoon een houten kistje in het kippenhok staan, stro erin en klaar ! Met drie kippen moet dat ook genoeg zijn.
De ruimte onder het hokje is een lekker koel schuilplekje op warme dagen, dus daar zou ik gewoon zand onder laten, zodat ze daar een lekker kuiltje kunnen graven om in te gaan liggen.
Ben benieuwd naar het resultaat én naar je kippies !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:47

Hey hoi!!

Bedankt voor je reactie! Goh ik wist echt niet, dat Orpingons niet op een stok konden hahaha! Vandaag zojuist zitten brainstormen over de positie van de stokken hahaha maar dat is dan niet nodig.
We gaan idd de gaasdeurtjes maar vervangen voor dichte deurtjes, zodat ze lekker donker kunnen zitten en uit de tocht.
Vandaag zijn we begonnen met de binnenkant te "witten". Dan kunnen we van de week de kiertjes afkitten.:j
Dus jij denkt ook om onder het hok de zandbak maken? Is ook wel net zo makkelijk eigenlijk :). Heb je misschien nog leuke ideeen voor in het weitje? Kwa beplanting of attributen waar ze graag gebruik van maken? Een btje aankleding staat ook wel gezellig haha. En waar zouden we het beste de voederbak en waterbak kunnen plaatsen? ( Zijn die plastic torentjes, goed geschikt of kunnen we beter voor iets anders kijken? )
Een houten kistje lees ik idd vaak als legbak. Maar nu las ik ook ergens, dat een plastic bak beter zou zijn, ivm het reinigen? Hoe denk jij daar over?
De omheining van de kippenwei wordt 1.30m hoog. Dat lijkt me voor een zware, niet vliegen kip toch hoog zat?

Een hoop vragen dus ben benieuwd!
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:00

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:33

Zo, mooi groot hok!

Hier slaapt ook maar 1 kip op stok, donderdag komen er twee zijdehoenders bij en volgens mij sliepen die ook graag op de grond :+ Mijn haan zit soms ook wel eens hoger, maar slapen doet ie op de grond.

De kippen hier hebben langere tijd los kunnen lopen op het erf en zo kan je wel ontdekken wat je kippen erg fijn vinden. Ze lagen erg graag in het zand te zonnebaden (en zandbad dus). Ze graven graag een eigen kuil. Ook scharrelen ze graag door het tuinafval van blaadjes etc, op zoek naar een lekkernij. Als de schuur open stond, gingen ze zich ook verstoppen in/achter het hooi en daar legden ze soms ook een eitje.
Met regen wilden ze graag bij elkaar schuilen, zodra de ergste regen over was zag je ze alweer op pad gaan en soms namen ze met zijn allen een tuinstoel in bezit. Dan zaten ze op de armleuningen, rugleuning, op zitvlak en onder de stoel. Dus ook al slaapt je kip niet op stok, ze kunnen verhogingen in hun ruimte (buiten) zeker wel waarderen. Daarin kan je natuurlijk erg creatief zijn. Onze haan komt overigens makkelijk 1.80m hoog, maar is dan ook geen Orpington.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:09

Orpingtons komen echt geen 1.80 hoog, Leon ;-). Zijn echt grote, zware kippen.
Ik zou inderdaad een lekker zandbakje onder het hok maken. Wij hebben zelf weinig beplanting in de kippenren, er stond gras in maar dat is inmiddels helemaal weggescharreld ;-). Hebben langs de ren wel bomen staan zodat de dames lekkere schaduwplekjes hebben, die zoeken ze dan 's middags bij warm weer ook altijd op.
Ik heb zo'n voerkorfje met ruwvoer (Boerenbond/Welkoop) hangen, kan nu even geen foto vinden maar kan er straks thuis wel even eentje maken. Dat is een ijzeren korfje waar de Boerenbond/Welkoop speciaal geperst ruwvoer voor heeft. Zo'n korfje hang je op en daar kunnen de kips lekker aan pikken ;-). Ook heb ik zo'n voerbal in de ren liggen, daar doe je insectenmix of zoiets in (ook allemaal bij BB/Welkoop, je zou bijna zeggen dat ik aandelen had, hé ? :+ ) en dan lopen de kippen achter de bal aan waardoor er steeds wat lekker uitvalt. Kunnen ze uren mee bezig zijn ;-).
Voerbak en waterbak gewoon op een paar stoeptegels zodat er niet zo snel zand in komt. Als je veel "last" van vogels in de tuin hebt (bij ons veel eksters en kraaien/kauwen) zul je je voertorentje wat meer beschut neer moeten zetten, want die vreten dankbaar mee.
Wij hebben een grote, open ren en wonen in het buitengebied, maar gelukkig geen last van roofvogels. Maar dat is wel een puntje om rekening mee te houden.
Houten legkistje is inderdaad wel bloedluis-gevoelig. Als ik bloedluis heb zit het altijd meteen het eerste in het legkistje. Dus wat dat betreft is plastic misschien beter (maar niet zo mooi vind ik). Ik heb nu zelf ijzeren legnesten, die pas via MP gekocht.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:18

Nee idd, daarom zette ik dat er ook bij dat die van ons geen Orp is haha.

Dat van die bal vind ik een leuke!
Eens kijken of dat bij ons een optie is in de winter... de kippen hebben bij ons een mini-bosje omheind als ren nl, denk dat ik die bal kwijtraak haha

Wij hebben overigens onze drinkbak met een ketting opgehangen aan een schuildak. Onder dat dak staat ook hun voerbak.
De waterbak hangt 2 a 3 cm boven de grond, scheelt een hoop zand.

De mussen eten hier ook gretig mee helaas, heb daar nog geen oplossing voor.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:40

Bal is knalgeel, dus die vind je wel terug :D . Zal straks thuis even foto's maken.
Ophangen aan een ketting is ook een goede optie, alleen wat lastiger met bijvullen/schoonmaken vind ik (maar dat kan ook aan mijn onhandige constructie liggen die ik gemaakt had :+ ).

snowdon

Re: Inspiratieloos inrichting kippenhok. [Help!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:20

haha hier gaat het wel heel handig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:03

Ahhh bedankt voor jullie berichtjes! Hele leuke ideeen komen er voorbij.
Ik ben wel benieuwd wat voor voerbakken je bedoeld Keeva. Als je fotos hebt, zie ik ze graag. :j

Vandaag bij de kippenfokker wezen kijken. Hele lastige man om mee te communiceren, kreeg er totaal geen hoogte van. We hadden 2zwartjes en een blauwe gereserveerd. Maar voelde me zo ongemakkelijk bij die man dat ik ze bijna zou annuleren, om niet meer terug te hoeven. Wel goed voor zn dieren enzo hoor maar heb er niet zo een goed gevoel bij...
Maar de grote orpingtons zijn zo lastig te krijgen, dat ik niet verder weet waar ik moet zoeken.
En ben ook bang dat het anders te laat in het jaar wordt om ze gelijk ook naar buiten te kunnen doen en te koud.

Hmmm nog maar even goed overna denken.

Wat ik trouwens heeeeel gek vond... hij vond mijn weide te groot voor maar 3orpingtons. Maar ik wil gewoon dat ze lekker kunnens scharrelen enzo. Maar hij zei dat je op zown groot stuk beter 5 of 7 stuks kon houden. Kan je weide uberhaupt te groot zijn voor kippen? Zo deed hij het wel overkomen namelijk.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:13

Als het hier nog ooit droog wordt, ga ik foto's maken voor je !
Denk dat de fokker je gewoon meer kippen aan wil smeren ... Weide te groot lijkt me erg vreemd ?
In welk deel van het land woon je ? Kan je misschien wel helpen aan een ander adresje. Vrees dat ik al m'n blauwe/zwarte al kwijt ben ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:26

Ja dat zei ik ook al tegen mijn vriend idd. :j Hoewel hij soms ook zo reageerde, alsof niemand goed genoeg was voor zijn kippen. Kan natuurlijk zo zijn, dat die man een btje moeite heeft om zn eigen goed uit te drukken hoor en het allemaal niet zo rot bedoeld... maar hij was écht heel stug. Haha.

Wij wonen in NB nabij bergen op zoom.
Jaaa, je zei al dat je er niet veel zou overhouden. Haha niks aan te doen!
Als je nog adressen weet, always welcome!

Ben wel blij om te horen dat jij ook vind dat een weide niet te groot ka zijn.. Ik dacht echt, dat ik het helemaal fout had bedacht allemaal haha :P

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:13

Haha die probeert je inderdaad er meer aan te smeren!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:22

Nouja 10 bij 2,5 is ook groot zat, daar kun je makkelijk 5 kippen op houden, alleen ligt dat meer aan de grootte van je nachthok dan aan de grootte van de ren.
Qua inrichting hoef je niet zoveel te doen, dat stukje met tegels zou ik zo laten, altijd handig als er veel regen valt, kunnen ze ergens droog zitten. De rest is gras neem ik aan, daar maken ze vanzelf ergens een kuil om in het zand te kunnen badderen. Eventueel is een struik leuk maar neem dan wel iets wat sterk is en hard groeit anders overleeft het niet lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:07

Nou dat was precies mijn idee. Ik heb volgends mij best een groot hok maar vind 3 kippen meer dan zat. Ik wil gwn echt dat ze overal genoeg ruimte hebben en het zo diervriendelijk als mogelijk is.
Bedankt voor al jullie ideeen en tips! :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:10

Keeva schreef:
Hai Share ;-). Leuk hokje. Ik zou de gazen deurtjes zeker dichtmaken, kippen hebben graag een beschut donker plekje om te slapen. Zitstokken zul je in jouw geval niet nodig hebben, Orpingtons zijn één van de weinige kippensoorten die niét op stok slapen, dit door hun gewicht, omvang en evenwicht, ze pleuren van een stok af, zeg maar .... :+
Een speciaal leghok hoef je niet te maken denk ik, ik heb gewoon een houten kistje in het kippenhok staan, stro erin en klaar ! Met drie kippen moet dat ook genoeg zijn.
De ruimte onder het hokje is een lekker koel schuilplekje op warme dagen, dus daar zou ik gewoon zand onder laten, zodat ze daar een lekker kuiltje kunnen graven om in te gaan liggen.
Ben benieuwd naar het resultaat én naar je kippies !

Ik heb hele andere ervaringen met de grote soort qua stokslapen:

Mijn orpington hen sliep naast de orpingtonkrieltjes op een rechtopstaande pallet en zat graag op de rand van bijv de tuintafel die op zijn kant stond. Met het evenwichtgevoel van zo'n grote is helemaal niets mis.

De kuikens van de grote soort die nu zo'n 8 weken oud zijn zitten ook al op de pallet overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:53

Voor het geval dat ze toch op de stok willen, zullen we een paar plekken maken waar ze dat kunnen doen waaronder in het nachthok. Plek genoeg.
Momenteel kunnen wij 1 orpington ophalen door omstandigheden, hier in het dorp. Maar is dat haalbaar, om een kip enkele weken alleen te houden tot de andere 3 komen? Of is een kip alleen not done?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:03

Afbeelding
Afbeelding

Weitje is smaller geworden dan het plan was. We hebben helaas veel puin in de grond en konden op de grotere berekening, geen paal in de grond krijgen. Evt kunnen we nog iets anders verzinnen als blijkt dat dit toch te klein is. En verder mogen ze ook lekker vrij rondscharrelen overdag in de rest van de tuin.

Het hok is van binnen helemaal gewit en álle kieren hebben we afgekit. Hoop dat we zo de bloedluis onder controle kunnen houden. Er is iig geen kiertje waar ze zich nog kunnen nestelen of verstoppen dus als ze er zitten kunnen we ze makkelijk bestrijden/verwijderen. Hok is ook helemaal geisoleerd. We moeten nog wel de deurtjes en het loop-trapje fiksen. En ook de zandbak moeten we nog realiseren maar zijn allemaal kleine klusjes. :) het laatste grotere klusje is dat we nog een poortje moeten verzinnen en maken. Maar we hebben al wel wat ideetjes, dus komt ook vast goed!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:14

Ziet er netjes uit, Share. Lijkt me ook groot genoeg voor een paar Orpjes, zeker als ze regelmatig de rest van de tuin "erbij krijgen". Orpington's zijn hele makkelijke, relaxte kippen dus ik zou het wel aandurven om nu die hen vast te halen en dan later een paar andere erbij te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:55

Thanks Keeva!
We hebben besloten om het andere orpje niet te nemen en het dus bij die 3 te houden. :j