Ik heb 3 lach duifjes die eerst in een omgebouwd mega poppenhuis zaten nu hebben we een voiliere gebouwd en dit hok er in gehangen als nachthok met het deurtje altijd open

We twijfelen al een tijdje wat fijner is voor de duiven:
1. Het nachthok in de voiliere zetten zodat ze snachts daar in kunnen viorderest gebruiken ze hem niet en snacht vliegen ze nooit rond. Ze hebben hierdoor minder ruimte overdag want dat nachthok is ongeveer 1/4 van de voiliere maar kunnen wel wanneer ze willen rondvliegen. (Hoe het nu dus is)
2. Het nachthok aan een schutting ophangen en de voiliere word hierdoor groter en hebben ze meer vliegvrijheid. Elke ochtend als ik naar school ga (7 uur) ze in de voiliere zetten en als het donker word (verschilt met zomer en winter maar wanneer ze uit zichzelf het nachthok in gaan die tijd) ze weer in het nachthok zetten. Ze zitten dan ongeveer even lang buiten maar meer vliegruimte alleen ze kunnen niet zelf het nachthok in gaan. Als we dit doen zetten we wel een klein voederhuisje er in met eten drinken en steentjes waar ze ook wat beschutting hebben tegen wind.
Ze zijn erg tam bij 2/3 bij ons opgevoed en de ander is de moeder maar haast nog tammer dus vastpakken in geen probleem.
Zou handig zijn als je er bij zegt waarom
ik sta voor alle andere optie open.De voiliere met het nachthok er in hier zie je de grote van het nachthok goed:

Het nachthok zit echt dicht bij het gaas 20/30 cm ongeer van voor en het is 1 meter dit zie je alleen niet op de foto