wat is beter voor duiven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wat is fijner voor de duiven?

Optie 1
1 (50%)
Optie 2
Geen stemmen
Andere optie...
1 (50%)

Totaal aantal stemmen: 2

matedor

wat is beter voor duiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 16:18

Hallo ik heb een vraag :)

Ik heb 3 lach duifjes die eerst in een omgebouwd mega poppenhuis zaten nu hebben we een voiliere gebouwd en dit hok er in gehangen als nachthok met het deurtje altijd open :)

We twijfelen al een tijdje wat fijner is voor de duiven:

1. Het nachthok in de voiliere zetten zodat ze snachts daar in kunnen viorderest gebruiken ze hem niet en snacht vliegen ze nooit rond. Ze hebben hierdoor minder ruimte overdag want dat nachthok is ongeveer 1/4 van de voiliere maar kunnen wel wanneer ze willen rondvliegen. (Hoe het nu dus is)

2. Het nachthok aan een schutting ophangen en de voiliere word hierdoor groter en hebben ze meer vliegvrijheid. Elke ochtend als ik naar school ga (7 uur) ze in de voiliere zetten en als het donker word (verschilt met zomer en winter maar wanneer ze uit zichzelf het nachthok in gaan die tijd) ze weer in het nachthok zetten. Ze zitten dan ongeveer even lang buiten maar meer vliegruimte alleen ze kunnen niet zelf het nachthok in gaan. Als we dit doen zetten we wel een klein voederhuisje er in met eten drinken en steentjes waar ze ook wat beschutting hebben tegen wind.

Ze zijn erg tam bij 2/3 bij ons opgevoed en de ander is de moeder maar haast nog tammer dus vastpakken in geen probleem.
Zou handig zijn als je er bij zegt waarom :) ik sta voor alle andere optie open.

De voiliere met het nachthok er in hier zie je de grote van het nachthok goed:

Afbeelding

Het nachthok zit echt dicht bij het gaas 20/30 cm ongeer van voor en het is 1 meter dit zie je alleen niet op de foto

Pluttersput

Re: wat is beter voor duiven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:36

Ik zou het nachthok er uit halen en er stokken in hangen. Vogels willen kunnen vliegen, en je ontneemt ze veel ruimte met het hok er in. Is het geen optie om het nachthok aan de buitenkant er aan te hangen? Dat ze zelf naar binnen en naar buiten kunnen?

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 16:44

Pluttersput schreef:
Ik zou het nachthok er uit halen en er stokken in hangen. Vogels willen kunnen vliegen, en je ontneemt ze veel ruimte met het hok er in. Is het geen optie om het nachthok aan de buitenkant er aan te hangen? Dat ze zelf naar binnen en naar buiten kunnen?

hier hebben we met de bouw ook al over gedacht maar helaas kan dat niet en het is niet practies

Pluttersput

Re: wat is beter voor duiven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:47

Dan zou ik het hok er uit halen, of een kleiner hok ophangen wat je in een hoek kan hangen..

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:49

gat in de muur, en het/een nachthok in de schuur?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:59

Ik zou het grote hok eruit halen en zorgen dat er meer beschutting is.

Zoals ik het kan zien heeft het hok een dak. Ik zou beide zijkanten ook dicht maken (een doorzichtige plaat) en de voorkant bovenaan doorzichtig zodat zij bovenin altijd uit de wind en droog kunnen zitten.

Een stok van voor naar achter in beide bovenhoeken. Zo creeer je ruimte en beschutting.