Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
In het begin had ik de hond aan een tuig vast aan de springer en met halsband en riem nog in mijn hand. Dan konden we nog een keer corrigeren. caboclo schreef:ik zelf ben nu sins een week of 3 aant fietsten met onze stafford van 3 jaar
dit doe ik met mijn moeder fiets (terug traprem) mn hond heb een haltie om omdat ze onwijs hard trekt
met haltie nergens geen last van
naast de fiets luister ze super goed is lekker fanatiek na een aantal meter op top snelheid loopt ze netjes in een drafje of rustig gelopje naast me
ik doe dit niet met mn zoontje ik vind hoe dan ook het levens gevaarlijk
hond hoeft maar te schrikken en je ligt al om
dan nog je kind achterop die je ook nog wel eens uit balans wilt halen (zoals ff achterom kijken)
nee niet mijn ding stel dat je ga dan is de kans heel groot op vervelende gebeurtenissen
oa hond onder de fiets
je zelf open en nog t belangrijkste je kind die misschien wel open ligt
natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje en kan je ook vallen zonder hond naast je fiets maar de kans is wel groter..

IndyPascalle schreef:Het idee dat ik met een springer twee handen aan mijn stuur heb, vind ik ook een veiliger idee. Maar wat doet de fiets als de hond wel een keer opzij trekt omdat ie wat ziet?
Met wat voor soort hond fiets jij Sylvia_muis? Het gaat hier om een kruising Duitse herder die naar verwacht toch wel richting de 30/35 (en misschien nog wel zwaarder) gaat.

Hilke schreef:Ik fiets regelmatig met hond (labrador) en dochter voorop met mama fiets...hond luistert wel prima en trekt niet....als je riem op juiste maat hebt kun je dan toch gewoon twee handen aan stuur houden?? Riem gewoon in de hand....
Persoonlijk vind ik het een prettig idee dat ik hond ten alle tijden zelf los kan laten, mocht dit nodig zijn...
mirkip schreef:Hilke schreef:Ik fiets regelmatig met hond (labrador) en dochter voorop met mama fiets...hond luistert wel prima en trekt niet....als je riem op juiste maat hebt kun je dan toch gewoon twee handen aan stuur houden?? Riem gewoon in de hand....
Persoonlijk vind ik het een prettig idee dat ik hond ten alle tijden zelf los kan laten, mocht dit nodig zijn...
Ik heb hierbij wel gemerkt dat wanneer je hond een keer naar buiten trekt (de mijne doet dat plots wanneer hij moet poepen) je stuur ineens die kant op vliegt. Ook al heb je hem nog zo stevig vast.
Wil straks nog iets van behendigheid oid met haar gaan doen.
Mizora schreef:Ik lees hier dat sommige sinds enkele weken gaan fietsen. Met 18°C naast de fiets kan al voldoende zijn voor oververhitting. Het asfalt is warm en de hond blijft rennen waardoor hij ook te warm wordt. Test eerst het asfalt door er enige tijd je platte hand op te houden in de zon. Dat moet comfortabel blijven en zorg dat je voldoende water meeneemt voor de hond.
Fietsen is een behoorlijke belasting voor de gewrichten en hierom moet de hond ook minimaal 1 jaar zijn. Ik weet niet hoe jong een jonge hond is?