Hond langs een moederfiets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Hond langs een moederfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 21:31

Omdat hier toch veel mensen zitten met honden en kinderen, eerst hier maar eens mijn vraag stellen.

Van de week moest ik noodgedwongen een stukje fietsen met onze jonge hond. Ze deed dit super en dit zette me aan het denken om uiteindelijk vaker met haar te gaan fietsen (Is een hond die gemaakt is om kilometers te maken en dit is natuurlijk een mooie manier om dat te doen). Met onze oude hond ging ik voorheen vaak fietsen. Meestal liep ze los naast de fiets (mountainbike) en een enkele keer had ik haar aan de lijn (die ik in mijn handen hield).
Inmiddels is de situatie hier thuis iets veranderd en zijn er kids en heb ik mijn oude vertrouwde mountainbike moeten inruilen voor een moederfiets. Dit "beest" is van zichzelf een heel stuk zwaarder dan de mountainbike en dan heb ik soms ook nog de kids mee. Ik zie het nog even niet gebeuren dat ik dan mijn stuur in een hand heb en in mijn andere hand de riem van de hond.
Nou heb ik me eigenlijk nooit verdiept in een springer aan de fiets, maar dit leek me ergens wel een goede oplossing. Aan de andere kant vind ik het ook wel eng op het moment dat de hond een keer hard zou trekken. Los laten lopen lijkt me nog niet zo'n goed idee met de jonge hond, omdat ze gewoon echt een stuk onstuimiger en een stuk minder baasminded is dan de oude hond.

Zijn hier mensen die hier een mening over hebben of hier ervaring mee hebben? Zou het veilig zijn om met de hond aan een springer te fietsen als ik een kind op de fiets mee heb? Zo ja, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken (sowieso wil ik het eerst een paar keer proberen zonder dat er kids mee gaan, maar hond aan de halsband of liever een tuigje? Alleen aan de springer of ook aan de lijn dat ik haar ook zelf de eerste paar keer kan corrigeren?)? Zo nee, wat zouden dan eventueel veilige opties zijn om te kunnen fietsen als ik ook een keer een van de kids op de fiets mee neem?

caboclo

Re: Hond langs een moederfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:41

ik zelf ben nu sins een week of 3 aant fietsten met onze stafford van 3 jaar
dit doe ik met mijn moeder fiets (terug traprem) mn hond heb een haltie om omdat ze onwijs hard trekt
met haltie nergens geen last van

naast de fiets luister ze super goed is lekker fanatiek na een aantal meter op top snelheid loopt ze netjes in een drafje of rustig gelopje naast me

ik doe dit niet met mn zoontje ik vind hoe dan ook het levens gevaarlijk
hond hoeft maar te schrikken en je ligt al om
dan nog je kind achterop die je ook nog wel eens uit balans wilt halen (zoals ff achterom kijken)
nee niet mijn ding stel dat je ga dan is de kans heel groot op vervelende gebeurtenissen
oa hond onder de fiets
je zelf open en nog t belangrijkste je kind die misschien wel open ligt

natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje en kan je ook vallen zonder hond naast je fiets maar de kans is wel groter..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:32

Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe goed je je hond kunt houden/corrigeren als hij wel een keer weg wilt schieten.
Ik heb alleen een rechterrem op mijn fiets, niet ideaal om de hond dan ook in je rechterhand te houden.
Ik bind dus een touw om m'n middel waar ik de flexriem aan vast heb zitten, met hond aan tuig.
Hond weegt 26 kilo (ik zo'n 67). Ik merk dat ik steviger op de fiets zit als hij weg wilt schieten achter een haas aan dan wanneer ik hem in m'n hand zou hebben. Puur omdat ik nu m'n hele lichaam in kan zetten.

Veiligste voor jou is wel om de hond aan een halsband te hebben, zo kan hij nooit teveel kracht zetten. Ook geen hele lange riem, maar ook niet te kort. 2m riem oid.

Maar een hond aan de fiets vastbinden? Daar moet ik niet aan denken!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:44

Ik fiets bijna dagelijks met onze hond naast de moederfiets, eerst met twee kinderen erop en nu met één. Maar wij hebben een heel klein hondje (kruising, formaat grote kat en zo'n 6 kg) dus dat is natuurlijk een enorm verschil. Ik heb met haar wel heel veel geoefend met ten alle tijde braaf naast de fiets lopen zonder kinderen op de fiets. Ze doet het dan ook erg netjes en braaf maar mocht ze de regels een keertje vergeten heeft ze natuurlijk bijna niks in te brengen en dat vind ik wel een fijn en veilig idee.
Ik fietste vroeger ook veel met onze grotere honden maar ik weet niet of ik dat met kinderen op de fiets zou durven, het risico wordt dan natuurlijk wel groter... Hond aan de fiets vastmaken vind ik gevoelsmatig heel eng en dat zou mijn keus dan ook niet zijn. Met de hond in de hand kun je in geval van echte nood nog loslaten en de fiets met kids overeind houden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:49

Wij hebben een hond van ruim 40 kilo.

Kinderen achterop de fiets doe ik wel, maar voorop de fiets durfde ik ook nooit aan. Wel heb ik altijd de riem in de hand (en hand niet aan het stuur, tenzij ik geen kinderen achterop heb en hij heel braaf naast loopt, maar dan krijg je namelijk een slinger zodra hij opzij trekt). Wij fietsen niet in de stad, maar in het buitengebied. Ben zelf nog nooit onderuit gegaan (we zijn begonnen met 'alleen' fietsen), maar ik denk dat dat ook komt doordat je zelf veel beter kan inspringen op de situatie doordat je de riem in je hand hebt.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 08:02

Hond langs de fiets aan een springer vind ik zelf ook best wel een eng idee, vandaar dat ik eens wilde kijken of er mensen waren met ervaring.

Aan de lijn loopt ze braaf in het tempo wat ik wil, zonder te trekken.

Vind het alleen soms nog wel een uitdaging om die fiets te houden met 1 hand. Ik denk dat ik gewoon meer kilometers moet maken om echt vertrouwd te raken met mijn fiets (heb die fiets ook pas een paar maanden en ben sinds een week of 3 pas fanatiek alles met de fiets aan het doen). Voorlopig nog maar of met de kids fietsen of met de hond fietsen.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:35

Fietsen met een moederfiets en hond moet te doen zijn, het is alleen of je het zou vertrouwen om je kinderen erbij mee te nemen. Ik fiets wel met de hond maar dan zit er geen kind achterop mijn fiets, ik neem daarbij het risico niet en mijn hond luistert redelijk naast de fiets (bijna 2 is hij) maar een noodstop kan altijd gebeuren en als hij zou schrikken en hij springt tussen het fietswiel, zou niet willen dat mijn kind dan op de fiets zit. Maar ik heb ook een vrouw met kind voor en een kind achterop met drie honden zien fietsen én hier vlakbij mij woont een vrouw die met twee kinderen op de fiets fietst en twee pittbulls aan de lijn, gaat tot nu toe goed. Je moet naar je eigen kunnen en hond handelen, waar jij je goed bij voelt, jou keuze en risico ;)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:42

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:08

Ik fiets regelmatig met de hond aan de springer.
Het gaat hier en om een hond die erg snel afgeleid is en dan nog wel eens gekke sprongen die kant op wou maken. Aangezien ik nog wel eens met de hond met de fiets op pad moest en hem gewoon aan de riem niet vertrouwde (bang te vallen) heb ik de springer aangeschaft, beste beslissing ooit.

De hond loopt aan een tuigje aan de springer en wanneer hij gekke sprongen maakt merk ik hier eigenlijk niks van, waardoor de hond ook weer snel gecorrigeerd wordt en weet dat hij gewoon mee moet lopen.
Inmiddels kan de hond ook zonder springer naast de fiets (door die training aan de springer), maar ik ben dan nog steeds bang zelf uit evenwicht getrokken te worden mocht er onverwacht wat gebeuren. Ook kan ik met de springer gewoon veel beter op het overige verkeer letten, dan weet ik dat er met de hond niks gebeurd en ik heb gewoon lekker twee handen aan het stuur.

Qua veiligheid, de springer heeft een plastic 'ringetje' waar de hond met een touw aan vast zit, afhankelijk van het gewicht van de hond maak je hem hieraan vast. Wanneer je dan een paaltje ertussen tegenkomt bijvoorbeeld, breekt dit ringetje. Nog nooit meegemaakt, je let immers met de hond naast de fiets ook extra op en het is ook een hele makkelijke sluiting, dus je hond is ook zo los.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 08:43

Het idee dat ik met een springer twee handen aan mijn stuur heb, vind ik ook een veiliger idee. Maar wat doet de fiets als de hond wel een keer opzij trekt omdat ie wat ziet?
Met wat voor soort hond fiets jij Sylvia_muis? Het gaat hier om een kruising Duitse herder die naar verwacht toch wel richting de 30/35 (en misschien nog wel zwaarder) gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:58

Hier goede ervaringen met een springer, alleen niet langs een moederfiets. ;) In het begin had ik de hond aan een tuig vast aan de springer en met halsband en riem nog in mijn hand. Dan konden we nog een keer corrigeren.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:16

caboclo schreef:
ik zelf ben nu sins een week of 3 aant fietsten met onze stafford van 3 jaar
dit doe ik met mijn moeder fiets (terug traprem) mn hond heb een haltie om omdat ze onwijs hard trekt
met haltie nergens geen last van

naast de fiets luister ze super goed is lekker fanatiek na een aantal meter op top snelheid loopt ze netjes in een drafje of rustig gelopje naast me

ik doe dit niet met mn zoontje ik vind hoe dan ook het levens gevaarlijk
hond hoeft maar te schrikken en je ligt al om
dan nog je kind achterop die je ook nog wel eens uit balans wilt halen (zoals ff achterom kijken)
nee niet mijn ding stel dat je ga dan is de kans heel groot op vervelende gebeurtenissen
oa hond onder de fiets
je zelf open en nog t belangrijkste je kind die misschien wel open ligt

natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje en kan je ook vallen zonder hond naast je fiets maar de kans is wel groter..

Nou! Ik hoop dat je dat nooit meer gaat doen! Enorm onverantwoordelijk _-:(

http://www.laykaby.nl/inhoud/artikelen/ ... judith.htm

Halti is bedoeld om te wandelen, en dan zelfs kan er blijvende schade ontstaan! Een halti is een hulpmiddel om trekken af te leren, niet om langdurig te gebruiken! Is echt heel slecht voor je hond! Zeker op de fiets, stel dat hij ergens achter blijft hangen, schrikt of een andere hond niet mag. Je kan wel zeggen: dat doet hij niet. Maar dat kan je -net zoals bij een paard- nooit van te voren weten. Misschien doet hij het in het algemeen niet, maar kan er toch een uitzondering zijn. Hoop dat je dat ding meteen weg gooit en een tuigje gebruikt voor op de fiets! Zo'n moeite kost het niet om het niet trekken aan te leren |o

Even terug op het onderwerp: ik heb alleen maar goede ervaringen met de springer! Mijn witte herder was toen we hem kregen niet ongevaarlijk tegen andere mensen en dieren. Als hij langs een andere hond liep viel hij altijd uit, ook al rende hij. Was een hond van 75 cm stokmaat, dus een flinke met flink wat kracht. Als hij dat deed en hij zat aan de springer, kon ik gewoon met een beetje kracht doorfietsen. Geen probleem. Later was dat niet meer nodig natuurlijk, maar ik vond het een ideaal ding als je even niet de handen of de kracht had. Zeker voor die paar tientjes dat dat ding kost! Let er wel op dat als je een hond aan de fiets uit laat, hij mentaal niet moe is. Mij hond moest altijd 5 minuten even hijgen en dan was het net alsof ik niet weg was geweest. Juist van het sociale contact en de geurtjes, daar worden honden moe van. Het is in mijn ogen dus een mooie afwisseling, maar zou het om die reden niet te vaak doen. Je zegt dat je hond kilometers moet maken, dus dan zal je hond ook wel anders ingesteld zijn daarin. Zou wel aanraden een fatsoenlijk tuigje te kopen, bijvoorbeeld een Julius K9 IDC tuig.

Omdat die ring extra groot is had ik altijd ook zijn normale riem eraan vast, die was langer dan de lijn van de springer, dus als hij trok stond er geen spanning op. Maar ik kon hem wel corrigeren. Ook kan je de lijn van de springer instellen, die moet zo kort als mogelijk. Anders heeft hij te veel ruimte om vaart te maken of komt hij bijvoorbeeld voor je wiel.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 07-07-14 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:17

Hier een keer onderuitgetrokken met springer. Plus de hond was in het begin wat onzeker, en kon ik hem niet makkelijk voelen/ondersteunen.

Nu heb ik een riem om mijn eigen middel (een simpele broekriem) met het handvat van de hondenlijn ertussen. De hond zit nu vast aan mij, mijn balanspunt is zo veel beter. Als hij trekt kan hij mij niet onderuit trekken. En hij kan ook niet voor mijn voorwiel lopen. Ik heb de riem van zo'n dusdanige lengte dat wanneer hij precies naast mij loopt er nog maar een klein beetje speling in zit. Nu 'voel' ik wat de hond doet en kan ik er ook nog goed op anticiperen. Hij trekt mij in ieder geval zo niet onderuit.
Het is misschien niet de meest charmante manier. Maar voor ons wel de meest veilige.

Edit: wel in combinatie met dit tuig (bevestiging op de borst!!!!) :
http://www.faunalandwebwinkel.com/data/ ... b_5382.jpg

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:27

IndyPascalle schreef:
Het idee dat ik met een springer twee handen aan mijn stuur heb, vind ik ook een veiliger idee. Maar wat doet de fiets als de hond wel een keer opzij trekt omdat ie wat ziet?
Met wat voor soort hond fiets jij Sylvia_muis? Het gaat hier om een kruising Duitse herder die naar verwacht toch wel richting de 30/35 (en misschien nog wel zwaarder) gaat.

Wanneer de hond hier opzij springt gaat mijn fiets heerlijk gewoon rechtdoor waar ik heen wil. Mijn hond is een kruising border collie x Friese stabij, van net geen 20 kg. Ik merk echt amper wat van hem (enige wat ik echt goed kan merken is wanneer hij langzamer gaat om aan te geven dat hij moet plassen of poepen).

Onze buren hebben ook een springer aangeschaft aan de hand van mijn ervaringen, die fietsen nu met een gerust hart met een hond van zeker 30 kg (kruising malamute). Dus ook met grotere honden merk je er niet veel van wanneer de hond een sprongetje maakt. Dit denk ik omdat je de springer echt vlak onder je zadel aan de stang bevestigd, je hebt met je eigen en met het gewicht van de fiets invloed op waar je heen gaat. Daarnaast is de springer natuurlijk ook een soort veer, die de schokken opvangt.

Ik heb trouwens bij mijn hond ook altijd een halsband en riem om naast het tuigje. Eerst om de hond nog een beetje bij te kunnen sturen in de bochten, maar nu hij de commando's kent heb ik hem nog steeds om, gewoon omdat ik dan de hond even sneller los kan klikken van de springer zonder dat hij direct los loopt.

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:28

Ik fiets regelmatig met hond (labrador) en dochter voorop met mama fiets...hond luistert wel prima en trekt niet....als je riem op juiste maat hebt kun je dan toch gewoon twee handen aan stuur houden?? Riem gewoon in de hand....
Persoonlijk vind ik het een prettig idee dat ik hond ten alle tijden zelf los kan laten, mocht dit nodig zijn...

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:39

Hilke schreef:
Ik fiets regelmatig met hond (labrador) en dochter voorop met mama fiets...hond luistert wel prima en trekt niet....als je riem op juiste maat hebt kun je dan toch gewoon twee handen aan stuur houden?? Riem gewoon in de hand....
Persoonlijk vind ik het een prettig idee dat ik hond ten alle tijden zelf los kan laten, mocht dit nodig zijn...

Ik heb hierbij wel gemerkt dat wanneer je hond een keer naar buiten trekt (de mijne doet dat plots wanneer hij moet poepen) je stuur ineens die kant op vliegt. Ook al heb je hem nog zo stevig vast.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:24

Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Wij hebben honden van 30 - 50 kg (die van 50 kg ga ik niet mee fietsen) werkt zo'n springer dan ook nog veilig? Ook wanneer ze bijv. een kat of een andere hond zien waar ze volgens hun achteraan 'moeten'? :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:31

Ik zou er zelf niet voor kiezen om te gaan fietsen met de hond als er ook een kind op de fiets zit. Hond kan altijd trekken omdat hij iets ziet, en omdat je al een kind op de fiets hebt en je balans anders is heb je niks te vertellen, zeker niet als je een springer gebruikt. En ik zou er zelf niet aan moeten denken om te vallen met de fiets als er ook een kind op zit. Hoe oud is/zijn je kind(eren)? Kunnen ze nog mee in de wandelwagen? Dan zou ik er gewoon voor kiezen om je kind/kinderen in de wagen mee te nemen en een lekker stuk te gaan lopen, en het fietsen te bewaren tot er iemand anders thuis is die bij het kind/de kinderen kan blijven.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 10:37

mirkip schreef:
Hilke schreef:

Ik heb hierbij wel gemerkt dat wanneer je hond een keer naar buiten trekt (de mijne doet dat plots wanneer hij moet poepen) je stuur ineens die kant op vliegt. Ook al heb je hem nog zo stevig vast.

Daar ben ik dus ook bang voor. Bij mijn oudere hond gebeurde dat ook wel eens, maar met de mountainbike die ik toen had was dat zo op te vangen. Maar zo'n moederfiets is nogal een tank, dus zal toch iets minder goed op te vangen zijn.

De hond krijgt verschillende uitdagingen en ik dacht dat fietsen daar een mooie aanvulling op zou zijn. Sowieso hebben wij al een tuin van 2200 m2 waar ze de hele dag in loopt, onze andere hond waarmee ze speelt. We gaan regelmatig naar het bos, ik doe hersenwerkjes met haar en zij bedenk hersenwerk voor de baas ;-) Wil straks nog iets van behendigheid oid met haar gaan doen.

Het nadeel is dat ik niet altijd zonder kinderen op pad kan, dus zal manieren moeten vinden om honden en kinderen te combineren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:40

Nogmaals de vraag, kan dit niet met de wandelwagen? Wij hebben zo ook heel veel kilometers afgelegd. Of hond in een fietskar, en fietsen naar een gebied waar je lekker met de hond kan lopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:50

Ik lees hier dat sommige sinds enkele weken gaan fietsen. Met 18°C naast de fiets kan al voldoende zijn voor oververhitting. Het asfalt is warm en de hond blijft rennen waardoor hij ook te warm wordt. Test eerst het asfalt door er enige tijd je platte hand op te houden in de zon. Dat moet comfortabel blijven en zorg dat je voldoende water meeneemt voor de hond.

Fietsen is een behoorlijke belasting voor de gewrichten en hierom moet de hond ook minimaal 1 jaar zijn. Ik weet niet hoe jong een jonge hond is?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:55

Ik fiets met een gewone fiets met onze 2 jarige stuiterbal. Een fiets met handremmen, heb de riem aan de rechterhand vast, en dan niet het stuur. Die heb ik met links vast. Hij trekt gelukkig niet en wij wonen in de buurt van veel zandpaadjes, dus wij hoeven hem alleen vast te doen als we het dorp uitfietsen.

Wij hebben geen springer, vind ik een beetje eng.. :+

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 10:57

De oudste is 2 en de jongste is 3 maanden. Wandelen met de wandelwagen en draagzak doe ik nu al regelmatig (hoewel ik echt verbaasde blikken krijg dat ik alleen met 2 honden en 2 kinderen op pad ga). Helaas hier niet echt leuke wandelgebied en op loopafstand waar de hond los mag (dus daar rij ik vaak met de auto naar toe). En gewoon aan de lijn wandelen heb ik niet echt het idee dat ze moe van wordt.
Fietskar zit nu de jongste nog in, maar die zou binnenkort in het voorzitje kunnen. Maar hoe neem ik de kids dan mee in het bos?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:05

Mizora schreef:
Ik lees hier dat sommige sinds enkele weken gaan fietsen. Met 18°C naast de fiets kan al voldoende zijn voor oververhitting. Het asfalt is warm en de hond blijft rennen waardoor hij ook te warm wordt. Test eerst het asfalt door er enige tijd je platte hand op te houden in de zon. Dat moet comfortabel blijven en zorg dat je voldoende water meeneemt voor de hond.

Fietsen is een behoorlijke belasting voor de gewrichten en hierom moet de hond ook minimaal 1 jaar zijn. Ik weet niet hoe jong een jonge hond is?

Precies! :j

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 11:17

Het was hier noodgedwongen, hond zou eigenlijk met de auto mee gaan. Hond is nog wel aan de jonge kant met haar 11 maanden (maar dit was voorlopig eenmalig, ben alleen vast aan het kijken wat de mogelijkheden zijn als ze straks wat ouder is). In mijn geval was het 's avonds laat toen het al behoorlijk was afgekoeld. Daarbij is de hond niet harder gegaan dan een rustig 'drafje' (hoe noem je dat bij een hond).

Ik ken de gevaren van in zomer gaan fietsen met een hond. Maar ik denk ook dat veel mensen fietsen met de hond verkeerd aanpakken. Hoe vaak ik hier geen mensen voorbij zie racen met een hond langs de fiets. Met mijn oudere hond bleef het ook vaak bij 'draven'. Een enkele keer een sprintje als spelletje, maar alleen als ik het korte uitlaatrondje fietste en niet als we een lange afstand gingen.