1ste nest gerbils & hamster help..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

1ste nest gerbils & hamster help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 22:13

Hallo,
Ik heb weer een zwak gehad om een sneue hamster op te halen en alsof het zo geweest moest zijn heb ik ook een gerbil zwanger (?) Natuurlijk aan kooien verzorging etc is gedacht..het is ook niet bij mij gebeurt maartoe maar tis gebeurt
Enige wat op Internet enorm afwijkt is wat ik ongeveer kan verwachten aam aantal jongen..
Het zijn redelijk jonge vrouwtjes en eerste keer

Danku

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 02:00

En wat wil je precies weten? :')
Je hebt dus dieren in huis gehaald waar je niets van af weet, tenminste dat neem ik hieruit op.
Ik weet zelf niets van gerbils dus daar kan ik je niet mee helpen.
Hamsters heb ik echter al jaren (syrische) dus daar kan ik wel mee helpen.

Ten eerste dan, syrische hamsters zijn solitaire dieren, dus zet er aub geen ander diertje bij, tenzij je kans wilt op een dode hamster (ja ze kunnen vechten tot de dood aan toe).
Ten tweede...hoe groot is het hok voor de hamster en wat voor loopwiel, speelgoed etc heb je?
Een loopwiel mag geen spijlen hebben en voor een syrtje (goudhamster), is een loopwiel van 27cm doorsnede lekker om in te kunnen lopen :)
Wat is de bodembedekking die je hebt en hoeveel zit erin? (ze houden namelijk van graven, eten verstoppen, holletjes maken etc :D ).

Voor een dwerghamster geldt hetzelfde alleen dan is een loopwiel van 18/21cm doorsnede al een fijn formaat :)

Ik neem aan dat je ze apart hebt en niet "vrolijk" samen in 1 hok.

Het noodzakelijke is natuurlijk elke dag schoon water en eten, als je geen eten ziet, betekend het niet perse dat het op is...het is een hamster, die hamstert :P

Misschien dat het handig is om een foto te nemen van wat je hebt, dan heeft de rest die hier gaat reageren (en ikzelf) een beter beeld van wat je wel en niet hebt etc ^_^

Elin_

Re: 1ste nest gerbils & hamster help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 03:32

He helaas toch niet goed geformuleerd. Ik was al "bang" voor deze reactie maargoed verkeerd geformuleerd dat geeft direct kans het nogmaals uit te leggen, toch? :)!
Heb al jaren hamsters (de eerste van hobbyfokker later via hamsterforum paar "kneusjes" met veel te kleine hokken,te lange tanden etc opgevangen.
Gerbils sinds een halfjaar.
Ik fok zelf niet (zijn er al genoeg dacht ik zo) ,dus weet wel wat "hoofdregels" ervan.. (duur draagtijd etcmaar wil graag meer erover weten..
Hoeveel gerbilpups kan ik verwachten? Hoeveel hamsters (syren).. moet ik nog andere bodembedekking erin doen etc

Ik hoop dat het nu wel goed uitgelegd is..hopelijk zitten hier wat hobbyfokkers bijv.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:39

Een syr kan een nestgrootte van rond de 10/15 hebben. Russen zit dat veelal rond de 5/8

Lekker brinta geven of bruin brood in kattenmelk. Rust geven, voldoende eten en nest materiaal.

En wat wil.je nog meer weten?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:41

Welke bodembedekking heb je nu?
Ik kan zelf niet goed tegen t stof dat zaagsel geeft, dus heb ik kleine beukesnippers.
Wat mensen vaak doen om de ukkies binnen te houden (als ze een hok hebben met spijlen), is placemats vastmaken, zodat de kleintjes er niet door kunnen ontsnappen :)

Voor alle hamster vragen is er sowieso het hamsterforum :D
Heel gezellig en denk dat je daar meer nuttige info kan krijgen dan hier op bokt (geen idee of hier veel hobbyfokkers zitten, vriendinnen van mij die hobby fokkers zijn van hamsters zitten op t hamsterforum :P ).

Trouwens wat je NIET moet kopen is dat zogenaamd leuke gekleurde wattenspul wat ze verkopen als nestmateriaal! Hier hebben hamsters pootjes door verloren en zelfs zijn er hamsters in gestikt :(
Dan kan je beter inktloos wc papier in reepjes scheuren en dat in het hok doen, vinden ze ook heerlijk.
Of fleece snippers als nestmateriaal :)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:43

Spannend. Stoer hoor dat je hamsters en gerbils red.

Kan je helaas geen tips geven.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 00:20

xDenies schreef:
Een syr kan een nestgrootte van rond de 10/15 hebben. Russen zit dat veelal rond de 5/8

Lekker brinta geven of bruin brood in kattenmelk. Rust geven, voldoende eten en nest materiaal.

En wat wil.je nog meer weten?

Dankjewel allereerst
Zulke grote nestjes? Moeder is nog wel vrij jong (5 maand) en is eerste nest

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 00:28

Ik heb ook een lange tijd hamsters gefokt,
Ik gebruikte een duna bak.
Wanneer de jongen waren geboren, haalde ik het staande wieltje eruit en verving die voor een hangende..
Als nestmateriaal heb ik gewoon een halve wc rol neergelegd, heeft de hamster ook nog wat te doen ;-
)
tip: maak wel even een beginnetje los haha!
Ik had dan in de duna bak, eerst een soort lage onderbak, bv die van kleine oude tralie kooitjes, zo konden de eerste jongen niet weg komen, en hoefde ik ze ook niet te zoeken wanneer ze gaan lopen.
Zodra ze dan gingen lopen haalde ik de binnenbak eruit.

Flesjes ophangen ipv een bakje water is ook erg verstandig, meerdere malen moeten mee maken dat er een jong verdronk. (nee niet die van mij!)

Verder .. de eerste 2 a 3 dagen even met rust laten, mocht ze gaan slepen met jongen, laat dat even..
de een zegt, van terug, leggen, de ander zegt met rust laten, ..
maar mijn mening is: kijk het even aan, soms wil de moeder de ziekere jongen weg halen, of als er te veel zijn. ook nog wel eens 1 nemen als ontbijt...
en .. stress ook een grote factor.

Maar mocht je er nou zeker van zijn dat er 1 buiten de boot valt, pak dan een teelepel, en haal die even door haar kooi heen, zodat die geur eraan zit.. en lepel hem dan rustig op ;)

Ik zal nu vast een boel kritiek krijgen, maar in de 5 jaren dat ik ze heb gefokt, ... heb ik zelf nog geen ernstige problemen gehad.. door het op een eigen manier te doen.

Owja! ook goed voor de mam.. Wormen,en insecten.
Even informeren bij je dierenwinkel...
Niet geven als de jongen geboren zijn..

Een vriendin van me deed dat wel,, en tja.. sommige wormen en insecten lusten ook graaaag jonge onschuldige diertjes... al was het heeeeeul sporadisch hoor ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:12

Ik snap het niet... Je hebt je gerbil laten dekken of je hebt een zwangere gerbil gekocht?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 09:17

YamaSaki schreef:
Welke bodembedekking heb je nu?
Ik kan zelf niet goed tegen t stof dat zaagsel geeft, dus heb ik kleine beukesnippers.
Wat mensen vaak doen om de ukkies binnen te houden (als ze een hok hebben met spijlen), is placemats vastmaken, zodat de kleintjes er niet door kunnen ontsnappen :)

Voor alle hamster vragen is er sowieso het hamsterforum :D
Heel gezellig en denk dat je daar meer nuttige info kan krijgen dan hier op bokt (geen idee of hier veel hobbyfokkers zitten, vriendinnen van mij die hobby fokkers zijn van hamsters zitten op t hamsterforum :P ).

Trouwens wat je NIET moet kopen is dat zogenaamd leuke gekleurde wattenspul wat ze verkopen als nestmateriaal! Hier hebben hamsters pootjes door verloren en zelfs zijn er hamsters in gestikt :(
Dan kan je beter inktloos wc papier in reepjes scheuren en dat in het hok doen, vinden ze ook heerlijk.
Of fleece snippers als nestmateriaal :)

Wattenspul zal er nooit komen. .ken de verhalen :n
Ik heb zelf zaagsel..en geen tralies maar terra.
Dankjewel!

Nimfee: nee overgenomen. .ik fok zelf niet :)
Hoeveel gerbils zou ik kunnen verwachten. .?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:00