Mereltje gevonden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Mereltje gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 18:08

Beste bokkers,

Ik weet dat er heel veel topics zijn over gevonden vogeltjes.
Ook weet ik dat ik hem beter in de bosjes kon zetten, maar er waren geen bosjes. Hij zat midden op de weg.

Ik heb hem dus meegenomen, we hadden nog universeel voer, en we hebben hondenbrokjes geweekt.

We wouden hem even tot rust laten komen, en hebben dus net de dierenambulance gebeld.
Die komen hem dus NIET ophalen.
Ze halen hem morgen pas op als die nog leeft.

Nu is mijn vraag, hoevaak geef je zo'n kleintje 's nachts te eten.
Tot 22.00 geef ik hem elk uur vocht en eten.
Maar vannacht??

Hoop dat jullie antwoord hebben.

Solleke_Noah

Re: Mereltje gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:11

Ik moest bij de jonge musjes om het halfuur voeren. Snachts geloof ik dat de ouders ook niet voeren en dat dus geen probleem is. Succes!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:14

Solleke_Noah schreef:
Ik moest bij de jonge musjes om het halfuur voeren. Snachts geloof ik dat de ouders ook niet voeren en dat dus geen probleem is. Succes!

voor zover ik weet slapen vogels niet hele nachten, en wisselen bij sommige soorten man en vrouw elkaar af qua dag/nacht en voeren.

heb je enig idee hoe oud het mereltje is? of een foto zodat vogelkenners een schatting kunnen maken?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:15

Ik heb hier ook een jonge merel zitten en die gaat als het donker wordt zelf in z'n handdoek nestje zitten of op het stokje (zo lief haha) en dan slaapt hij de hele nacht gewoon door. Ik geef hem dan rond 6 uur 's ochtends pas weer eten. Meneer laat dan ook duidelijk merken dat het weer etenstijd is en maakt zo gerust de halve familie wakker met z'n gepiep :') Veel succes!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 18:59

Ik denk dat die zo'n 3weken is.

Hij doet niet zijn mondje open met eten, dus moet het er echt induwen.
Hij loopt wel zo afentoe te gillen, maar ik denk niet dat die dat om de honger doet.
Hij heeft net weer gegeten.

Ik denk dat ik om de 2u mn wekker zet vannacht.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:07

Merels zijn nestvlieders. Ze verlaten het nest al vóórdat ze kunnen vliegen (na ongeveer 2 weken).
Oudervogels zijn in de buurt en voederen hun jongen regelmatig; nog 3 weken lang.
Een volgende keer kun je de merel dus beter laten zitten. Mama en papa merel zijn echt in de buurt.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 19:21

senna21 schreef:
Merels zijn nestvlieders. Ze verlaten het nest al vóórdat ze kunnen vliegen (na ongeveer 2 weken).
Oudervogels zijn in de buurt en voederen hun jongen regelmatig; nog 3 weken lang.
Een volgende keer kun je de merel dus beter laten zitten. Mama en papa merel zijn echt in de buurt.

Lees wat er in de OP staat...

Hij lag midden op een 50km weg op zijn rug te spartelen. Geen bosjes in de buurt. Alleen maar huizen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 04:04

Merel heeft heel de nacht doorgeslapen. Ik heb ongeveer 6x gecontroleerd of die nog leefde.
Heb het idee dat die zelf wat gegeten heeft, had een beetje voer in zijn kooi gedaan.
Heb hem net nog wat eten gegeven en nu slaapt die weer.
Hij zit er in ieder geval stukken beter bij dan gisteren!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:32

Is hij inmiddels opgehaald of heb je al gebeld met de dierenambulance? Raar dat de dierenambulance niet komt, ik had laatst ook een jong koolmeesje gevonden en de dierenambulance gebeld en zij kwamen op zondagmiddag gewoon langs..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:43

Bij ons komen ze ook niet, omdat het risico heel groot is dat ze "voor niets" rijden (uit ervaring blijkt dat ze meeste vogels binnen zoveel uur dood zijn). Wij hebben op 20 a 25 min. rijden een vogelopvang zitten, dus ze willen liever dat je vogels daarheen brengt.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 07:43

We hebben hem zelf weggebracht.
De dierenambulance had geen tijd..
Echt te ziek voor woorden.