Kat leren lopen met tuigje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Globetje

Kat leren lopen met tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 14:40

Beste lezers,

Sinds een jaar heb ik een kat. Ze is nu zo'n 5 jaar oud en ik wil haar graag meenemen naar mijn vakantieadres. Vanwege haar onervarenheid met het verkeer wil ik haar graag met een tuigje om de tuin in laten. Ik weet dat ze bij haar vorige baasje ook altijd mee ging en dan ook soms naar buiten ging, met veel plezier. Maar helaas is er bij mijn adres teveel verkeer en wil ik haar een tuigje om doen.

Nu heb ik een paar keer geoefend met het tuigje maar het is niet echt een succes. Ze durft niet meer normaal te lopen en gaat alleen maar kruipen. En met veel gevoel voor drama op de vloer liggen en dramatisch mauwen. Ik heb haar ook met een speeltje geprobeerd te laten voelen dat ze gewoon alles kan doen, maar ze raakt erg gefrustreerd. Ik doe dit Max. 10 minuten om dan. En haal hem niet eraf als ze gefrustreerd is maar als ze naar me toekomt.

Heeft iemand nog een gouden tip? Ze is niet echt een vreetzakje die het voor eten zou doen dat boeit haar niet zo. Of zal ik het gewoon laten rusten en haar lekker binnen laten?

secricible

Re: Kat leren lopen met tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:36

Tja, ik zou haar gewoon binnen laten, maar als je het per se wilt zou ik gewoon dat tuigje om doen en haar dan lekker laten dreinen. Na een half uur heeft ze echt wel door dat ze niet dood gaat.
Door iedere keer af te dien terwijl ze nig over de zeik is, leert ze dat haar gedrag effect heeft.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:37

Gewoon doorzetten, en niet af doen, want dan heeft het effect wat zij doet en dan weet ze dat..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:38

Inderdaad gewoon even een dagje omlaten. T went vanzelf!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:40

Zet een bakje voer voor haar neus terwijl ze het tuigje opheeft. Zal je zien hoe snel ze vergeten is dat er iets om haar heen zit. Hoe lang ga je weg? Want een kat meenemen naar een vakantieadres kan voor jou heel leuk zijn maar voor een kat is het vaak toch stress.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:00

Zoals Jasmijn ook al zegt, mijn ervaring is dat je het tuigje het beste gewoon een tijd (de hele dag) om kunt laten, zonder het riempje dus, dan gaat ze vanzelf wel bewegen en merkt ze dat de wereld niet vergaat als je een tuigje omhebt :')

Afgelopen winter heb ik dat tenminste zo gedaan bij mijn kat. Deze had tot 1 jaar wel eens sporadisch een tuigje om gehad maar daarna 10 jaar niet meer. En opeens moest ze als binnenkat door het leven (ivm ziekte/evenwichtsstoornissen). Om haar wat afleiding te kunnen geven wilde ik af en toe met haar naar buiten aan een tuigje om er voor te zorgen dat ze dus niet ontsnapte.
Ze heeft eerst een aantal dagen vrijwel de hele dag het tuigje omgehad, puur om te wennen aan het gevoel, wel alleen als ik er ook bij was. Daarna pas het riempje ook eraan geklikt en binnen een paar keer geprobeerd (zodat ze wist dat riempje betekende dat ze niet 'meer' de volledige vrijheid had) en haar daarna pas mee naar buiten genomen.

Met het tuigje zelf heeft ze geen problemen (meer), met de beperkingen van het riempje... ofwel einde riem lol, wel, woest kon ze daar van worden tot blazen aan toe, wat niets voor haar is.
Uiteindelijk daar dan ook maar mee gestopt, zelf erachteraan hollen (als ze een spurtje inzette) zodat er nooit druk op kon staan werkte namelijk niet, zodra ze ergens omheen ging (stoelpoot bijv) kan je daarbij niet snel altijd snel genoeg zijn om te zorgen dat er geen druk op staat.

Het is dus gewoon uitproberen of jouw kat het accepteert, mijn ervaring is minder goed dus, tuigje zelf geen probleem, rechte weg zonder opstakels of alleen door gras... ook geen probleem, maar als ze sprongen gaan maken/spurtje trekken/ergens omheen draaien, dat accepteerde ze dus minder goed omdat ze dan bewegingsbeperking kreeg wat ze niet gewend is en dan werd ze boos lol

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:02

Heb je geoefend met het tuigje alleen of ook met de lijn?

Ik zou namelijk gewoon het tuigje omdoen en verder mijn eigen ding gaan doen. Als je een paard een halster aanleert doe je die toch ook om en laat je hem/haar een tijdje wennen tot ie door heeft dat het ding hem niet op eet? :')

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:06

onze katten accepteren het tuigje allemaal wel wij hebben ze gewoon om gedaan en ze er een aantal daagjes mee laten lopen.
Het meelopen aan het lijntje is een heel ander verhaal :')

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 23:25

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb het geprobeerd alleen tuigje zonder lijn. Zoals ik in mijn OP schreef eten doet haar niks daar geeft ze niet om.

Inderdaad paard doe je ook een halster om en laten wennen dat het dingen hem niet op eet. Maar dit heeft meer weg van een paard die voor het eerst een zadel opheeft :') inclusief achter over latten vallen :')

Ik deed hem juist niet af als ze met haar frustratie aanval bezig was maar als ze bijvoorbeeld naar mij toe kwam tijgeren.

Maar ik ga proberen wat minder tuttig om te gaan met het tutje en het langer om te laten haha :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:31

Hier ook een poes die klagelijk begon te mauwen toen ze het omkreeg. De buren dachten dat we haar aan haar staart aan de kapstok hadden gehangen. :')

Ze is er uiteindelijk aan gewend geraakt en nu doet ze alles ermee, het heeft alleen even geduurd voor het kwartje viel. Ze heeft de eerste 24 uur gezeten alsof ze moest poepen en oren in standje vliegtuig, mar toen ze in de gaten kreeg dat ik het niet ging afdoen heeft ze het maar geprobeerd.

Ik heb overigens wel een luxe tuigje dat zachter is dan zo'n nylon ding. Maar dat heb ik gedaan omdat ze melk gaf/geeft en de melkklieren dus gevoelig zijn.