Ontworming geiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Ontworming geiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 12:27

Aangezien hier wel meer mensen met geiten zitten, vroeg ik me af wat jullie gebruiken om jullie geiten te ontwormen en waar jullie het halen.
Ook heeft een van mijn dwerggeitjes momenteel problemen met haar vacht. Normaal heeft ze een behoorlijk lange vacht, maar nu zie je op bepaalde plaatsen helemaal de huid door haar vacht heen, ze is er niet kaal, maar wel erg dun behaard. Heeft iemand hier ervaring mee?

Laptopmuis

Re: Ontworming geiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:04

Kan je doen met tabletten of de dierenarts ontworming laten spuiten.
Kale plekken kan wijzen op schurft, kan ook gewoon rui zijn.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 13:13

Laptopmuis schreef:
Kan je doen met tabletten of de dierenarts ontworming laten spuiten.
Kale plekken kan wijzen op schurft, kan ook gewoon rui zijn.

Nu heb ik waarschijnlijk de domste vraag ooit, maar naar wat voor dierenarts ga je eigenlijk voor een geit? :P Vraag je dat dan aan een echte veearts die vooral met grootvee werkt?

Ik twijfel ook of het gewoon de rui is of toch iets meer. Volgens mijn moeder had ze dit vorig jaar in de zomer ook, maar ik vind het nu toch opvallend. Ze heeft geen jeuk op de plaatsen en de huid is gewoon lichtroze zoals normaal verder.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:47

Je hebt dierenarts die ook 'hobbyvee' doen zoals ze dat noemen.
Die komt bij je aan huis.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:58

Je eigen dierenarts zal waarschijnlijk ook wel geiten doen, gewoon even vragen. Zo niet, dan krijg je van hem te horen wie het wel doet.

Winkels waar je veevoer kan kopen (zie bv de site van van Gorp) verkopen ook vaak ontwormingsmiddelen. Vaak verkopen ze de tabletjes los, aangezien ze anders echt duur zijn en je waarschijnlijk geen 50 geiten hoeft te doen.
Ik geef die van ons altijd een handje voer met de pil er in, dat word zo opgegeten. Lukt dit echt niet dan heb je een pillenschieter nodig.

In welke regio zoek je?

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 15:10

Ik zit in België, Oost-Vlaanderen.
Nee ik heb inderdaad maar 2 geitjes. Maakt die dosering dan voor de rest niet echt uit, gewoon 1 pil per geit?

Onze dierenarts voor de huisdieren doet geen geiten, ze heeft daar geen ervaring mee. De dierenarts van mijn paard zal denk ik hetzelfde zijn :P Ik heb overigens nog nooit gehoord van dierenartsen voor hobbyvee, zal eens moeten zoeken.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:35

Misschien dat het in België anders is, bij ons doet een dierenarts in een dorp ook hobbyboerderij dieren.

De dichtsbijzijnde winkel (voor jou) die ik ken zit nog best ver van de Belgische grens af, dus daar heb je niet veel aan.

De dosis ligt aan het gewicht van je geiten, meestal is dit een hele of een halve pil, maar dat kan de verkoper je het beste vertellen.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:15

Wij hebben een kinderboerderij met gemiddeld 5-6 geiten en wij bestellen bij de dierenkliniek (waar ze zowel gezelschapsdieren als vee behandelen) Ivomec en injecteren dit zelf. Overigens heet het niet letterlijk ivomec maar een nieuwe versie hiervan waar de wormen nog niet resistent voor zijn.. Maar ik weet de naam niet meer :). We wisselen regelmatig af in soorten ontwormingsmiddel ook ivm de resistentie. Je hebt ook ontworming in de vorm van pillen en poedertjes bv. Gewoon even een kliniek in de buurt bellen lijkt me dus het handigste :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:23

Je moet het gewicht van je geiten (ongeveer) weten. Er zijn meerdere ontwormingsmiddelen, net als bij paarden.

De avermectinen zoals doramectine, Benzimidazolen zoals panacur en Imidazothiazolen zoals endex.

In eerste instantie wordt vaak met avermectinen ontwormt. (dit zijn wat merknamen: Ivomec, euromec, dectomax, cydectin)

Benzimidazolen is vrij veel resistentie tegen.

En voor de rest even bellen met de dierenarts die je normaal hebt of ze ook geiten doen. Onze kliniek doet alle dieren, maar dat wisselt per kliniek.