Slangenvoer rat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Slangenvoer rat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 17:48

Daar zijn we weer klaar mee.

Al maanden zit er een ratje alleen in de dierenwinkel waar wij het voer voor onze dieren halen. Eerst in een nog redelijk formaat glazen bak maar de laatste maand in een bakje van 30x30 cm.

Elke keer als we voer gingen halen ging mijn dochter er even bij kijken. Ze wilde hem opvangen maar ik zag dat niet echt zitten. Weer een beestje er bij en zij alleen de vakantie's en de weekenden thuis dus draai ik er straks voor op en één rat is geen rat dus zit er dan niets anders op dan een ratje er bij te gaan zoeken.

De medelijden won het van mijn rationaliteit en dus zit ratje hier. Het bleek dat het diertje met een grote groep was aangekomen maar op de één of andere manier alleen was achtergebleven en inmiddels te groot was geworden voor waar het diertje voor bedoeld was, namelijk slangenvoer. Dierenwinkel kwam er gewoon niet van af.

Nu ben ik eens op google gaan zoeken en al die rattenfora zijn besloten. Heb niet zo'n zin om me aan te melden dus misschien zijn er hier rattenliefhebbers.

Probleem één bij dit ratje is dat zijn staart is geknakt, Het bloedde vreselijk, dat is nu over en het stuk na de breuk is op dit moment aan het afsterven. Jongen van de dierenwinkel zei dat rattenstaarten terug groeien. Er lijkt ook een stompje tevoorschijn te komen maar verder kan ik daar niets over vinden?

Hier foto's van de staart. Sorry, niet zo smakelijk (vind ik zelf toch)
Afbeelding

Afbeelding

Probleem twee is dat de jongen van de winkel er van overtuigd was dat deze uit de bak met vrouwtjes kwam maar mijn dochter heeft er toch ernstige twijfels over omdat er ballen onder te lijken hangen.
Zie deze foto
Afbeelding

Sorry, niet al te duidelijk. Beestje is ook nog wat schuw, niet zo vreemd natuurlijk.

Diertje zoekt wel toenadering
Afbeelding

Kan je bij deze, iets oudere rat (paar maanden waarschijnlijk) gemakkelijk een vrouwtje c.q. mannetje zetten, uiteraard afhankelijk van het geslacht? Zou graag willen dat het bij 2 blijft :+ Durf er eigenlijk niets bij te zetten nu die staart er zo aan toe is.

Hoop dat er hier mensen zijn die ons een beetje op weg kunnen helpen. Optie kan ook nog zijn een ander plaatsje voor het ratje te vinden natuurlijk.

Azmay

Re: Slangenvoer rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:50

Dit is een mannetje, daar ben ik echt behoorlijk zeker van. Staart groeit ook niet meer aan, hoop dat dat losse stuk er inmiddels af is?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:08

Zou je met dat dier niet even langs de dierenarts gaan? Voor je het weet gaat zo'n staart vreselijk ontsteken en dan zit je echt met de gebakken peren. Nog los van het feit dat het verschrikkelijk pijnlijk moet zijn natuurlijk zo'n flap dood vlees dat meesleept aan een gebroken staart -O-

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:20

Dat is 200% zeker een mannetje. Wat vaag dat een dierenwinkel medewerker beweerd dat het een vrouwtje is en dat de staart zomaar op magische wijze terug groeid en dat ze daar zo'n beest met een half weggerotte staart in z'n eentje in een glazen bakkie laten creperen. Bah. :(

edit:// ratten zijn supersociale dieren dus alleen laten zitten is IMO geen optie. Veel succes met je nieuwe huisdiertje :D

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:24

Wat een dierenwinkel... Weten ze daar zelf wel wat van ratten?

Dit is inderdaad een mannetje, en nee een rattenstaart groeit niet weer aan.
Ik zou er snel mee naar de dierenarts gaan, die staart kan makkelijk gaan ontsteken en het is niet moeilijk om te bedenken dat het arme beestje er enorm veel pijn aan heeft.

En aangezien een rat een groepsdier is en erg doodongelukkig zal zijn in zijn uppie, zal ik kijken voor een mannetje van (ongeveer) dezelfde leeftijd, om bij hem te zetten :j

Edit:
Mag ik vragen hoe groot jullie kooi is?
Een rattenkooi moet (voor 2 ratten) namelijk minimaal 80x50x60cm zijn ;)

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:26

ratten zijn toch altijd mannen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 18:27

Beestje is hier nog maar net. Deel van de staart zit er nog aan. Dierenwinkel medewerker was er van overtuigd dat het dode deel er vanzelf af zou vallen en er iets nieuws voor terug zou komen. Als we goed kijken zien we ook een puntje aan de staart. De rest is aan de kleur te zien eigenlijk al afgestorven en de wond is dicht.

Als hij (neem ik dan even aan) er aan geholpen moet worden bel ik morgen even de dierenarts. Hij geeft geen pijn aan maar ik vraag me af of een ratje dat wel doet. Weet alleen niet of onze dierenarts veel kennis van ratjes heeft.

Dierenwinkel verkoopt alleen ratten en muizen als slangenvoer. Wij hebben hem daar weggehaald omdat we het niet konden aanzien. Laat zo'n diertje nog liever inslapen dan langer creperen maar ik hoop dat hij met een halve staart toe kan? Ze gebruiken de staart toch voor hun evenwicht?

Als hij blijft krijgt hij zeker een vriendje. Ga hem niet nog langer laten vereenzamen, wil alleen wel dat hij dan gezond en sterk is. Nu is hij gewond en ik denk niet dat het verstandig is er dan een ander bij te zetten.

Kan er een oudere rat bij of moet het een jonkie zijn? Heb helaas niet veel verstand van ratten zoals wel blijkt :o

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:28

zillionke schreef:

...wut?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:28

zillionke schreef:

Hoe kom je daarbij?
Een mannetje en een vrouwtje noem je beide rat ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:29

zillionke schreef:

:D :D :D En waar komen dan de kindertjes uit???

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:30

Ik heb ooit een ratje gehad met een vergelijkbare verwonding aan de staart, alleen iets verder naar de punt toe. Het afgebroken stuk staart is toen afgestorven.
De dierenarts wilde toen niet opereren i.v.m. risico's narcose.
We hebben het verblijf en de stomp goed schoon gehouden, de stomp met wondzalf ingevet en goed opgelet of de wond rustig bleef. De staart is toen netjes genezen zonder ingrijpen en het dier kon prima leven met een halve staart. Een staart groeit overigens niet meer terug.

Zolang het beestje tierig is, goed eet en het levende gedeelte van de staart er rustig en schoon uit ziet, niet te veel aan doen. Maar even advies vragen aan een dierenarts is wel aan te raden.

zillionke schreef:
:') :') :') _/-\o_

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:31

Percy schreef:
Beestje is hier nog maar net. Deel van de staart zit er nog aan. Dierenwinkel medewerker was er van overtuigd dat het dode deel er vanzelf af zou vallen en er iets nieuws voor terug zou komen. Als we goed kijken zien we ook een puntje aan de staart. De rest is aan de kleur te zien eigenlijk al afgestorven en de wond is dicht.

Als hij (neem ik dan even aan) er aan geholpen moet worden bel ik morgen even de dierenarts. Hij geeft geen pijn aan maar ik vraag me af of een ratje dat wel doet. Weet alleen niet of onze dierenarts veel kennis van ratjes heeft.

Dierenwinkel verkoopt alleen ratten en muizen als slangenvoer. Wij hebben hem daar weggehaald omdat we het niet konden aanzien. Laat zo'n diertje nog liever inslapen dan langer creperen maar ik hoop dat hij met een halve staart toe kan? Ze gebruiken de staart toch voor hun evenwicht?

Als hij blijft krijgt hij zeker een vriendje. Ga hem niet nog langer laten vereenzamen, wil alleen wel dat hij dan gezond en sterk is. Nu is hij gewond en ik denk niet dat het verstandig is er dan een ander bij te zetten.

Kan er een oudere rat bij of moet het een jonkie zijn? Heb helaas niet veel verstand van ratten zoals wel blijkt :o

Hij zal er in ieder geval veel pijn van gehad hebben.
Ze gebruiken hun staart inderdaad voor hun evenwicht en om mee te klimmen, maar ratten zonder staart of met een deels missende staart, kunnen er gewoon mee leren leven.

Bij een jonge rat kan je beter een jonge rat zetten dan een oude.
Dit, omdat een jonge rat veel energie heeft en ook veel zal en wil spelen.
Oudere ratten doen dat niet of minder, waardoor ze beiden gefrustreerd kunnen raken.
Daardoor kunnen er spanningen komen, stress en kunnen ze zelfs het gevecht met elkaar aan gaan.
Dus je kan er beter eentje bij nemen van zijn eigen leeftijd.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:32

Percy schreef:

Een rattenstaart groeid niet terug, laat je niks wijs maken hoor. Dat puntje wat je ziet is zeer waarschijnlijk een stukje bot wat er uit steekt. Ik zou er ook mee naar de dierenarts gaan, mensen gaan ook met hun hamster en hun konijn dus waarom met een rat niet? Gewoon maar afwachten tot het rotte deel er afvalt en dan dat beestje alsnog ziek laten worden en laten sterven aan een infectie is ook geen optie voor jullie toch? Zeker als jullie hem daar vandaan al gered hebben :D
Dat het beestje hoe schuw ook zelf al (menselijk) contact zoekt zegt mij al genoeg over de nood voor een vriendje voor hem. Ratten hebben echt kameraadjes nodig anders kwijnen ze weg. Eerst de staart laten behandelen (misschien dat de dierenarts er nog een klein stukje vanaf haalt aangezien dat ook al zwart is). Zelfs met een halve staart zijn ratten nog mega handig en kunnen ze prima overleven.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:32

Wat lief van je dat je hem opgevangen hebt!

misschien dacht ze : muis = vrouwelijk en rat = mannelijk?
:P

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:40

En geloof me maar, dat ratje is echt een mannetje :D vrouwtjes hebben zo'n episch klokkenspel niet.

even van google geplukt zodat je het verschil iets beter ziet:

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:44

Het is inderdaad bot wat eruit steekt. Staarten groeien niet terug. Tis een rat, geen salamander. :+

Ik zou naar de da gaan. Erg pijnlijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:47

Oeioei, rat uit de dierenwinkel... Ik snap heel goed dat je het hebt gedaan hoor, daar niet van, maar daarom kun je maar beter niet naar die winkels gaan :o

Ik zou zeggen, neem contact op met een rattery in de buurt (ja die bestaan ;) ) en leg je situatie uit. Ik denk dat ze je graag helpen met het vinden van een vriendje voor rattenmans :)
Snap trouwens best dat je hem nog eventjes alleen wilt laten ivm de wond. Als je iets van betadine in huis hebt kun je het daarmee schoonmaken. En morgen even naar de DA mocht het staartje er nog niet af zijn gevallen, evt krijgt ie dan een pijnstiller en antibiotica.
Ze kunnen er inderdaad prima mee leven, net als katten trouwens. Ze gebruiken het voor evenwicht maar ze zullen er prima mee om leren gaan dat de staart er niet meer (helemaal) is ;)

Heeft ie al een naam?

Succes ermee, ratjes zijn vet leuk +:)+
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 30-06-14 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:47

Koia schreef:
En geloof me maar, dat ratje is echt een mannetje :D vrouwtjes hebben zo'n episch klokkenspel niet.

even van google geplukt zodat je het verschil iets beter ziet:

[ Afbeelding ]

:wow: :oo

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:52

Ach ach, :( Ga opzoek naar een Rattery die willen je altijd verder helpen! Ook kun je je aansluiten bij de Facebook pagina Tamme Ratten! Hele fijne groep, veel mensen uit belgie en zijn altijd mensen met tips voor je! Ik blijf dit topic even volgen.. ben benieuwd hoe het met dit mannetje afloopt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 20:13

Magrathea: ik zal toch ergens voer voor de paarden en kippen vandaan moeten halen. Op weg naar het voer komen we langs de knaagdieren. Als ik een rat had willen hebben was ik daarvoor niet naar de dierenwinkel gegaan maar als we hem daar hadden laten zitten was hij er misschien nooit meer weggekomen. Het is zo'n winkel waar meer voer en spullen verkocht worden dan dieren.

Een stukje bot? Die staart is flexibel, wist niet dat daar bot in zat?

Zo, dat verschil tussen het mannetje en vrouwtje :o Zo'n groot klokkenspel heeft hij niet maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat hij mannelijk is.

De naam die mijn dochter had bedacht was Belle, we moeten dus nog een passende naam verzinnen :D

Het zwarte is de korst die is ontstaan na het bloeden maar de rest van de staart begint vies grijs te worden en is duidelijk aan het afsterven. Ik wil hem inderdaad liever eerst laten genezen voor ik er een ander bij zet. Ben bang dat hij anders nog meer gewond raakt. Ik weet trouwens niet hoe oud hij is. Maakt het wat lastiger om er een leeftijdsgenootje bij te zoeken. Denk dat hij hooguit een half jaar is. Twee/drie maanden daar in de dierenwinkel waarvan in elk geval twee maanden alleen en daarvoor met een groep waarvan de rest in slangen is verdwenen.

Zal morgen eerst de dierenarts contacteren en dan eens op zoek naar een rattery en die facebookpagina opzoeken. Als hij blijft moeten we op zoek naar een vriendje en een rattenkooi. Hij zit nu in een ruime parkietenkooi wat al een hele vooruitgang is voor hem.

Hij gaat in elk geval geen eenzaam leven tegemoet. Zou het een probleem zijn moest hij met een vriendje wel doordeweeks op een aparte kamer doorbrengen? Durf hem niet zo goed in de living te zetten met onze honden. Ze zouden dan doordeweeks wel de verzorging krijgen maar minder menselijke aandacht.
Het is ons niet geheel duidelijk of hij als een kapotte staart had of dat het kwam omdat die jongen hem bij zijn staart probeerde op te tillen. Denk zelf eerder dat zijn staart al stuk was en dat het opnieuw is gaan bloeden omdat hij hem aan zijn staart optilde. Heb dat zelf niet gezien want ik stond bij de kassa met mijn paardenvoer.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:10

Ja hoor, er zitten gewoon werveltjes in de staart net als bij elk ander dier :) Mannetjes ratten hebben echt twee van die 'eitjes' naast elkaar onder de staart, bij de een zijn ze huge en bij de ander iets minder maar vrouwtjes ratten zijn 'glad'.

Als je de kooi gewoon op een veilige plek zet (dus niet op de grond, ratten kunnen slecht tegen tocht) en je honden leert dat ze rustig de kooi moeten benaderen wennen die beestjes vrij snel aan elkaar. Of je moet echt van die rattenkiller terriers hebben dan zou ik het iets doordachter aanpakken. Ratten zijn echt heel sociaal en gezellig bij het 'leven' in de woonkamer betrokken worden vinden ze erg leuk. Ik spreek hier vanuit mijn eigen ervaring met de ratten die ik zelf vroeger had. De ratjes veel aan je handen laten wennen en ze af en toe oppakken helpt ook met ze sneller tam te maken. Ratten bijten over het algemeen niet zo snel (hamsters zullen eerder bijten bijv.) en de meeste houden echt van kroelen, het zijn net minihonden zo moet je ze eigenlijk zien.

Een rat bij de staart pakken is sowieso niet al te best voor het beestje maar daar zal een staart niet zo'n nare breuk van krijgen als bij die van jou. Misschien is hij met z;n staart tussen het deurtje van z'n hok/kooi (waar hij bij de dierenwinkel in zat) gekomen, maar dat zijn speculaties.

Jezelf toch aanmelden op een rattenforum of zoals al eerder is gezegt contact opnemen bij een rattery zal je heel veel handige informatie verschaffen. Veel succes ermee *\o/*

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:22

Ik snap niet dat je dat beestje niet naar de da hebt genomen :o? Z'n staart ligt er half af! Dat kan niet anders dan erge pijn doen. Jij hebt toch ook pijn als je arm er half af ligt en je moet die hele dagen meeslepen zonder steun |o
Ga naar de dierenarts, laat het beestje helpen aan z'n staart en ballen. Dan kan je veel rapper een vriendje erbij zetten dan als je wacht tot dat dooie stuk staart eraf valt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:31

ik heb niet alles gelezen, maar toch even mijn reactie

het is 100 procent zeker een man. als een rat in gewone houding zit zijn de teelballen goed zichtbaar.
ratten kun je over het algemeen gemakkelijk koppelen, 2 vrouwen, 2 mannen of een koppel. hou er rekening mee dat een koppel om de 4 weken jongen produceren. Die jongen zijn op 5 weken ook al weer vruchtbaar.
beste is dus twee mannen.
ik werk al jaren in een dierenwinkel, en bij het koppelen van ratten (zowel verschillende geslachten,leeftijden of groottes ) geven weinig problemen. Al raad ik wel aan om hem zo vlug mogelijk te koppelen.

kwestie van de kooi: hoe groter hoe beter. 80X50X80 is al een prima maat. Voldoende knaag,klim en verstopmateriaal aanbieden.
(ideaal is als je de twee ratten voor het eerst samen zet in een "nieuwe" of heringerichte kooi.

de staart. ik heb dit ook eerder gezien, is meestal ten gevolge van ergens tussen zitten of een ferme beet. De bloedsomloop is afgesloten geweest en daarom sterft het af.
over het algemeen geeft dit weinig problemen. Stompe eens goed ontsmetten met bleekwater, en bij voorkeur een merkje zetten tot waar het "slechte" deel komt. Dit hou je in de gaten en mag niet groter worden, dan zal het netjes genezre.
indien het groter wordt moet je opletten dat het niet verder afsterft. Beste is dan eigenlijk om het kapotte gedeelte te laten verwijderen zodat er er eeen vers stompje/wonde onstaat.
maar normaal met goed te ontsmetten en eventueel wat antibiotica oogzalf (gloveticol oid) er op te doen geneest dit prima.

edit: ratten kun je pria-ma bij e staart optillen, zolang je ze natuurlijk niet knakt. deze staart zou geen probleem mogen zijn om hem te koppelen. Ik zie dat de staart er grotendeels afligt, het zwarte gedeelte is afgestorven, en hebben ze geen gevoel meer in. Je kan met een klein kniptangetje het lgedeelte dat loshangt er beter mee afknippen. (in het reeds zwarte gedeelte, niet in het doorbloede deel uiteraard!)Beter een rechte knip dan dat die vannacht ergens in de kooi blijft hangen en het verder uitscheurt ...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:32

Je moet niet zomaar rommelen met antibiotica. Ik vind dat een heel slecht idee.
Ga dan naar de DA en laat de staart verwijderen en zet m aan de gerichte AB met pijnstilling.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:39

Iris82 schreef:
Je moet niet zomaar rommelen met antibiotica. Ik vind dat een heel slecht idee.
Ga dan naar de DA en laat de staart verwijderen en zet m aan de gerichte AB met pijnstilling.

een antibiotica oogzalf is heel mild en werkt heel lokaal. Dit is prima om de eerste dagen te ontsmetten en eventuele viezigheid uit de wonde te halen. Die oogzalf mag ook vervangen d-worden door een brandwondenzalf (flammazine oid) of een hongingzalf (mesitran)

het zwarte gedeelte is volledig dood, rat voelt daar inmiddels niks meer van. Het verbaasd mij dat hij hem zelf nog niet door geknaagd heeft eigenlijk.