Ervaringen met artrose hond en/of Phen-pred?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Ervaringen met artrose hond en/of Phen-pred?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 13:15

Hallo,

Sinds een maand of 7 weten we dat onze (niet zuivere) duitse herder ernstige artrose heeft aan zijn beide voorpoten. Mijn vriend hebben hem sinds hij ongeveer 3 jaar is en inmiddels is meneer bijna 8.

We hebben nooit iets aan hem gemerkt tot ik begon te zien dat hij na een lange wandeling of een drukkere dag niet helemaal lekker opstartte na het slapen of liggen. Niemand zag iets, alleen ik. Maar, zo eigenwijs als ik ben, toch een foto van z'n poot laten maken. Bij de dierenarts aangekomen zijn rechter voorpoot op de foto gezet (want daar liep hij mank mee) en na een paar minuten kwam de dierenarts terug dat hij toch ook wel erg graag zijn linker voorpoot op de foto wilde hebben.

Oke, prima... Die dan ook maar op de foto...

En toen werd ik erbij geroepen om de foto's te bekijken.

De dierenarts gaf aan dat hij echt heel erg was geschrokken van de foto's en dat het beeld wat de foto's gaven totaal niet klopten bij het beeld wat onze hond liet zien. Namelijk, een mooie soepel bewegende hond welke ruime gangen had en niet te stoppen was zo enthousiast.

Bij deze foto's hoorde een stramme hond, die amper zijn ene poot voor z'n andere kon zetten!

Niet zo vreemd dus, dat hij wat moeite had na een drukke dag of een lange wandeling!

Diagnose; ernstige artrose aan beide voorpoten in de ellebogen. Zeer waarschijnlijk aangeboren en helaas als pup nooit aan geopereerd want dan had de schade beperkt kunnen blijven. Maar, we leven nu, en het is dus NU belangrijk dat hij nog een pijnvrij leven kan hebben.

Want pijn had hij, waarschijnlijk dus al zijn hele leven, en doordat hij daar zo aan gewend is geraakt heeft hij het nooit laten zien. Als je niet beter weet..... Maarja, als de pijn dan te erg wordt, dan krijg je wat moeite met opstaan en opstarten na het slapen, wat ik dus had opgemerkt.

Oke, volgende stap; wat nu? Dierenarts adviseerde om hem tijdelijk op pijnstilling te zetten om te kijken of zijn karakter veranderde om zo te kunnen beoordelen of hij echt veel pijn had.

Zo gezegd zo gedaan en op de pijnstillers gezet. Ik zag hem drukker en vrolijker worden met de dag! maar na 2 weken liep hij langzaam aan verschrikkelijk mank!
Dus meteen terug naar de dierenarts.

Tja, moeilijk geval.... zonder pijnstillers nooit mank gelopen en nu ineens met pijnstillers WEL mank lopen....

Enige wat de dierenarts kon bedenken was dat onze hond nu had gevoeld hoe het is om pijnvrij te zijn en dat deze pijnstilling net niet sterk genoeg was en hij nu dus de pijn weer voelde en daarom mank liep.

Andere pijnstillers geprobeerd. Allemaal hetzelfde beeld, 1 of 2 weken prima en daarna langzaam aan weer manken....

Wel merkte we dat hij een stuk vrolijker en actiever werd, minder ging liggen en af en toe gewoon zelfs vervelend druk was, dus de pijnstilling veranderde zijn karakter wel degelijk en hielp dus wel!

Na nog een paar pijnstillers met obvenstaand effect kwam mijn dierenarts met Phen-Pred aan zetten. Een pijnstiller (prednison) en ontstekingsremmer in 1. Dit is het sterktse middel wat ze kunnen geven voor je over gaat op de opium-achtige middelen. En dat wil ik niet, want daar worden ze suf van.

Phen-pred mag eigenlijk maar maximaal 2 weken worden gegeven om een periode naar een operatie o.i.d. te overbruggen zeg maar. Een vrij heftig goedje dus.... voornamelijk de bijwerkingen kunnen erg ernstig zijn.

Begonnen met de maximale toegestane dosering (voor zijn gewicht 6 pillen per dag) en heeeeeel langzaam afgebouwd naar 2x per dag 1 pil, en daar bleef hij het goed op doen.

Helaas zag ik steeds vaker dat hij rond 4 uur "in elkaar klapte" dus in overleg met de dierenarts 3x per dag pillen gaan geven. In de ochtend 1 hele om op te starten en tussen de middag en in de avond een halve pil.

En dat ging super! Inmiddels krijgt hij ook visolie en glucosamine, chondroitine en MSM en magnesium bijgevoerd.

We hebben zijn dagelijkse ritme aangepast en gaan nu meerdere keren per dag wat korter lopen ipv 4x per dag heel lang. Hij mag niet meer mee rennen naast het paard of de fiets, geen trappen meer lopen, geen ballen meer gooien met de ballenwerper. Allemaal dingen die hij zooooo leuk vindt! Zwemmen mag dan gelukkig (als het water niet te koud is) weer wel. En hij gaat nog wel mee naar de paarden, al is dat ook niet optimaal voor zijn poten omdat hij daar ook alleen maar lopen te rennen, maarja, je kan hem ook niet alles ontnemen. Hij moet wel een hond-waardig leven blijven hebben, toch?

Na een maand of 2 op de Phen-pred is hij gevallen en liep hij zo mank dat ik dacht dat hij zijn schouder had gebroken. Uiteraard precies in het weekend maarja, het is wel je "kind" dus de spoedarts gebeld. We konden in de middag terecht. Wel meteen overgeschakeld op de maximale dosering van zijn pijnstillers!

Ik moest werken, dus huilend en wel afscheid genomen van m'n hond en tegen vriendlief gezegd dat als hij echt z'n schouder had gebroken ik een operatie niet zou willen. Dat vindt ik gewoon niet eerlijk tegenover een hond die al zo veel pijn heeft gehad en die nu een wandelende tijdbom is vanwege zijn medicatie....

Het viel gelukkig mee en het was "maar" een flinke verstuiking. Maar door zijn ernstige artrose was het nog maar de vraag of hij zou herstellen. Hij kreeg een week de tijd.... Ging hij binnen die week nog slechter lopen (al was dat bijna onmogelijk maar oke...) dan was het gewoon einde verhaal....

Ook als hij na die week niet beter was gaan lopen was er geen verder herstel meer mogelijk....
Een spannende week dus, maar hij knapte gelukkig goed op. Na 1,5 week weer rustig aan ijn pijnstillers afgebouwd maar uiteindelijk toch blijven steken op 3x per dag 1 hele pil, op minder deed hij het niet meer zo goed als voor zijn val....

Omdat ik mij bewust ben van de risico's van zijn medicatie heb ik naar alternatieven gezocht en zo kwam ik bij een acupuncturist terecht. Hij durfde de behandeling van mijn hond wel aan. Binnen 5 behandelingen moest ik resultaat zien, anders was het nutteloos om door te gaan.

Helaas... ook de acupunctuur hielp niets...

Een week of 3 geleden merkte ik dat mijn hond weer meer ging liggen en terug viel in zijn oude karakter. Dus de dosering weer ietsje opgevoerd. In de ochtend 2 pillen en tussen de middag en voor het slapen 1 pil...

4 pillen per dag dus... en de maximale dosering is 6.... We zijn dus hard op weg naar de maximale dosering, en daarna is er niets meer..... Dan is het gewoon klaar....

We zijn blij met elke dag die hij pijnvrij en vrolijk bij ons kan zijn maar het is wachten op het moment dat ook 6 pillen Phen-pred niet genoeg meer zijn. Of het moment dat de bijwerkingen de kop op steken (maagbloedingen e.d., ook niet niks dus...), dan is het ook meteen over....

Maar dan nu mijn vraag aan de mensen die ervaring hebben met Phen-pred, want mijn dierenarts wist hier eigenlijk geen antwoord op....

Phen-pred hoort 12 uur werkzaam te zijn in het lichaam, echter zijn wij mijn hond 3 x per dag pijnstilling gaan geven omdat hij na de middag "in elkaar klapte". Maar als ik straks op een dosering van 6 pillen uit kom, wat is dan "beter"?
3x per dag 2 pillen of 2 x per dag 3 pillen?

Phen-pred bouwt een buffer op in het lichaam dus je zou denken dat het niet uit maakt maar ik wil liever niet zelf het wiel opnieuw uit hoeven vinden als iemand hier dat al heeft gedaan. Het duurt namelijk ongeveer 2 weken voor het lichaam van de ene methode op de andere is overgeschakeld (dus van 3x per dag naar 2x per dag of andersom) en als het niet nodig is wil ik hem dat qua pijn en ongemak niet aan doen...

Volgens mij heb ik alles gedaan wat in onze macht ligt om onze hond zo goed mogelijk te helpen maar man wat doet het pijn om te weten dat hij waarschijnlijk geen jaar meer heeft.... Als ik zie hoe hard hij in die paar maanden al achteruit is gegaan (dus ik bedoel dat we meer pijnstilling zijn moeten gaan geven). Wat zou ik nog meer kunnen doen?

en wat zijn jullie ervaringen met artrose honden?

Pffff, sorry, heel verhaal geworden maar wilde het zo compleet mogelijk maken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:19

Ik denk dat je hier verder echt niets mee kan doen.
Hoe erg ook denk ik dat ik er een punt achter zou zetten.
Voor mensen weet ik dat PeaPure nog wel eens wil helpen, maar hoe dat bij honden zit zou je uit moeten zoeken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 13:22

moonfish13 schreef:
Ik denk dat je hier verder echt niets mee kan doen.
Hoe erg ook denk ik dat ik er een punt achter zou zetten.
Voor mensen weet ik dat PeaPure nog wel eens wil helpen, maar hoe dat bij honden zit zou je uit moeten zoeken.

Hij is nu momenteel goed hoor, zit op 4 pillen phen-pred per dag en loopt als een kieviet. We houden hem goed in de gaten en als het niet meer gaat dan is het ook klaar, het is gewoon zo zonde, hij is nog helemaal niet klaar met leven, hij wil nog zo graag, is nog zo vrolijk enzo!

Je ziet ook helemaal niks aan hem! Dat is het moeilijkste, dat hij van binnen kapot is maar van buiten nog helemaal fit is enzo!

Ik wil zeker niet te laat zijn met in laten slapen, maar ook zeker niet te vroeg, en dat is het nu nog wel!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:29

Oh ik bedoel ook niet dat ik het nu zou doen hoor, maar mocht het verslechteren zou ik niet te lang twijfelen. :)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:33

Ik herken je verhaal. Mijn hond had ook "opstart" problemen en ook hij bleek artrose te hebben. Hij had ocd en het langste stuk van zijn elleboog was afgebroken. Wij kwamen er ook pas achter toen hij 7 was en hadden hem al vanaf pup. Nooit 1 moment mank gelopen en dus nooit iets gemerkt.

Hij kreeg in eerste instantie prednison en toen dat niet hielp gingen we voor iets sterkers. Uiteindelijk kreeg hij previcox, omdat dit weinig bijwerkingen heeft. Ook kreeg hij glucosamine, chondroide en msm en uiteraard ook visolie en omega 3-6-9.

Ik moet gevoelsmatig toegeven, dat je naar mijn idee al te lang bezig bent met pijn bestrijden. Ik bedoel het niet verkeerd hoor, iedereen moet zelf de keuze maken. Ik ben 2 weken bezig geweest met pijnstilling, maar omdat het niet werkte heb ik hem in laten slapen.

Persoonlijk zou ik in jou geval, al eerder gestopt zijn. Mede ook, omdat hij al veel niet meer mag doen, net zoals de mijne. Ik wil dat mijn hond kan rennen en gek doen, zonder dat daar consequenties aan kleven.

Nu heb ik nog een hond met in 4 poten artrose, maar zij is pas 4. Bij haar is het veroorzaakt door koorts aanvallen (sharpei met sharpei koorts). Zij heeft hierdoor, door de koorts, ook amyloidose opgelopen en is het voor mij nu ook weer de vraag wat ik ga doen. Zij is nooit druk geweest, rent zelden en altijd korte wandelingen. Ze staat niet op medicatie, behalve previcox bij een aanval. De dierenarts wil haar graag op een levensbedreigende medicatie zetten, wat of goed uitpakt of juist niet. Ik weet dus niet wat ik ga doen.

Ik probeer je dus niet te veroordelen, je moet zelf je keuze maken. Ik hoop dat er iemand reageerde met ervaring met het medicijn. Ik kon je alleen mijn ervaring met hetzelfde ziektebeeld geven

riekie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:38

Wij hebben met onze hond in de zelfde situatie gezeten en komt erg overeen met wat jij allemaal beschrijft. Alleen zat onze hond niet op Phen-pred (dus daar geen ervaring mee) maar op Predonal ook een prednison achtig spulletje... Zo ook kreeg onze hond er een opleving van, meer kan ik er niet van maken en was helaas van korte duur. Maar zo wel goed kunnen zien dat ze zo hoorde te zijn en niet zo als ze al een hele tijd was, dus een eye openener want achteraf kan ik zeggen dat wij haar te lang hebben door laten lopen, maar je raakt er aan gewend omdat het er langzaam in sluipt, maar dat is niet de weg voor een hondwaardig bestaan en hebben haar in laten slapen. Hoe moeilijk ook zal ik een volgende keer eerder ingrijpen met wat ik nu heb mee gemaakt!

Ik wens jou sterkte en wijsheid toe met jullie hond, en denk vooral aan wat hondwaardig is en laat het niet te veel gewoon worden dat hij niet lekker in zijn vel zit.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:41

ik zou ook niet afwachten tot of de bijwerkingen naar boven komen of de pijnstiller te weinig is. vooral om dat hij alles moet laten wat hem lief is.

zelf herken ik het gevoel.mijn hond is ook een zorgenkindje.

verder vind ik het wel goed dat je alles probeert.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:45

Mijn hond heeft op zware pijnstillers gestaan die op een gegeven moment niet genoeg meer hielpen en ik me afvroeg hoe lang dit nog kon duren. Toen ben ik radicaal overgestapt naar duivelsklauwextract (is ontstekingsremmend en pijnstillend), naast vloeibare glucosamine (Dr. Horse). Ze krijgt 's morgens en 's avonds twee capsules van 500mg en ze doet het hier beter op dan ooit. Misschien de moeite waard om eens te proberen, aangezien het snel werkt en niet duur is. Voor een potje van 100 capsules betaal je nog geen 9 euro.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:47

Lastig verhaal he.
Mijn hond (bijna 10 jaar) heeft ook ernstige artrose en ocd in beide spronggewrichten. Ondanks de hele slechte foto's en de flinke schade is ook zij nog topfit en superblij en wil ze de hele dag springen en rennen.
Ik houd heel erg rekening met de beweging die ze krijgt en ze krijg soulmate als supplement bijgevoerd. Dat werkt als een malle en houdt haar goed soepel. Op dagen dat ze mee gaat naar het strand oid geef ik ze 2 dagen metacam om ze op de been te houden en op deze manier is ze ontzetten stabiel en kan ze nog een hoop.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:49

Geen persoonlijke ervaring met Phen-pred, maar informeer eens over het bestralen van de voorpoten tegen de pijn van de artrose. Het geneest het niet, maar kan wel voor een grote vermindering van pijn zorgen! Wil je meer info, stuur me dan even een PB'tje..

Wilawander

Re: Ervaringen met artrose hond en/of Phen-pred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:51

Hier staat de hond op homeopathie en af en toe een hylaronzuur kuur en dat gaat prima.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:57

Ik kan je hydrotherapie en fysiotherapie voor je hond aanraden bij Nanda van Velzen in Gouda. Zij heeft mijn hond heel goed geholpen en ze is ook eerlijk als ze niets kan doen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 16:30

Zoals ik al aangaf, het moet hond waardig blijven. Dus hij mag lekker rennen en spelen enzo maar ik ga niet meer bewust zijn bal 20x per wandeling weg gooien met een ballenwerper, en naast de fiest of het paard is gewoon no-no. Maar een keertje lekker naar het strand of het bos, of spelen met zn maatje mag gewoon! Als dat niet meer kan is het klaar dat vindt ik zielig.

Massage en fysiotherapie deed de man die de acupunctuur gaf ook maar die gaf aan dat dat voor mijn hond absoluut niets kon doen helaas...

duivelsklauw heb ik hem ook een maandje gegeven, als ondersteuning maar dat haalde helaas ook niets uit.

en bestraling van de voorpoten, tja... ik weet het niet, geen goed gevoel bij. Sorry....

de rest, bedankt voor jullie ervaringen en het meedenken!

belangrijkste is nu inderdaad gewoon dat hond nog een fijn leven heeft en we niet te lang rekken...

pffff wat ga je toch veel van die beesten houden!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:33

Moeilijk is dit he je kan zeggen het is alleen maar die artrose maar ja het is vaak alleen maar.... en dat betekend dan uiteindelijk toch hun dood :(

Hier helaas zeer veel ervaring met artrose en idd ook met allerlei middelen enz. Mijn vorige hond (HD en daardoor artrose aan 1 achterpoot) kon maar 10 minuten meer lopen op bijna 6 jarige leeftijd en dan verging hij van de pijn. Uiteindelijk alle zware middelen werkten niet en de poeder van sashas blend (toen nog niet bekend en hij was proefkonijn) die wij mochten uit proberen werkte wel. Zelfs zo goed dat hij uiteindelijk op 9.5 jarige leeftijd aan een hersentumor (boxer) overleden is en toen was hij nog gewoon om wandelingen van 1 á 2 uur te maken!!! Gewoon een homeopatisch middel met ondersteuning van novacam/metacam (hij woog 40 kg en ik gaf onderhoudsdosis voor 7 kg pijnstilling, bij slechter dagen kreeg hij voor 40 kg en bij hele slechte dagen 2x per dag voor 40 kg lichaamsgewicht pijnstilling).

Die hond verdroeg de pijnstilling erg goed en is er nooit suf/duf/misselijk van geweest. Wel moest hij 3x per dag eten maar als hij dat deed was alles goed. Daarom gerust een 100% overdosis als dit nodig was om hem pijn vrij te laten leven.

Mijn huidige honden hebben ook eigenlijk beiden pijnstilling nodig. Mijn kruising omdat hij wel aan ED geopereerd is maar novacam schijnt de groei van artrose te verminderen. Echter na 5 middelen te hebben geprobeerd leeft hij zonder pijnstilling (en schijnbaar ook zonder pijn, hij mankt ook nooit in elk geval). Hij wordt zo enorm suf van zelfs nog maar een kleine dosis dat ik bijna een dode hond heb zeg maar. Daar waar hij normaal overal bij is en zeer actief en waaks is daar ligt hij als een dood vogeltje op zijn kussen door een lage dosis pijnstilling en dat met gemak 6 uur lang......

Mijn andere hond heeft artrose in rug en nek en moet er echt pijnstilling voor hebben. HIj kan op zijn maag niets verdragen dus bij hem is het erg moeilijk. Hij krijgt injectie tolfedine of novacam of metacam of tramadol of norocarp. Net wat voorradig is (momenteel alles thuis liggen......) en wat hij op dat moment het makkelijkste binnen lijkt te houden. HIj heeft ook diverse maagbeschermers maar ook die vallen gerust verkeerd. Het is bij hem veel puzzel werk waar we het beste aan doen en waar niet. Gelukkig momenteel (afkloppen) even in een rustige periode zonder veel kotsen....

Uiteindelijk heb ik nog niet 1 hond in moeten laten slapen vanwege de artrose al heeft mijn huidige boxer de laatste 2 jaar al zeker 6x op het punt gestaan naar de DA gebracht te worden door mij voor de verlossende spuit. Echter elke keer lijkt hij dan weer op te knappen of kunnen we toch weer iets bedenken waardoor hij op knapt (gelukkig maar!!!!!!!!!).
Bij jou hond zou ik ook zolang het goed gaat en de maag e.d. het aan kan lekker door gaan met pijnstilling al zou ik van deze pijnstilling proberen af te stappen of in elk geval maagbescherming er naast te geven!!

In zeer zware periode's krijgt mijn huidige boxer een volle dosis tramadol pijnstilling EN volle dosis novacam of metacam (novacam is de goedkope versie van metacam). Aldus mijn DA kan dit uitstekend samen gegeven worden en werkt het ene middel beter voor de zenuwpijn en de andere voor bijv. spierpijn en ontstekingsremmer. Dit heeft hij afgelopen winter een aantal weken moeten hebben met goed resultaat. Verder beperk ik mijn hond nergens in. Hij is in april dit jaar nog mee geweest op een soort wandel vakantie waar ik in 4 dagen ruim 60 km gelopen heb en de honden (6) zeker te weten veel en veel meer. Geen centje extra pijn gehad voor zover ik kon zien maar genoten dat hij heeft niet normaal. HIj ligt dan na een wandeling van 3 á 4 uur de rest van de dag wel te slapen op een zeer luxe kussen maar staat zonder stramheid weer op.
Als ik iets van mijn vorige hond die ook artrose had geleerd heb dan is het wel dat we beweging moeten aanpassen (idd geen balletjes meer gooien bijv.) maar niet moeten verminderen. Zodra de bespiering weg is komen de problemen helaas.

Succes de komende periode met de hond en hopelijk mogen jullie nog lang van elkaar genieten!!