Jonge mussen gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Franciee

Jonge mussen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 20:25

Wij hoorde vandaag al de hele dag herrie in de buurt door een paar mussen. Nu was dit over maar zijn we er achter gekomen dat er een mussen nestje in onze tuin zit. We hebben een jong gevonden onder de stuik en deze zag er nogal "duf" uit. Een tweede zat een eindje verderop en was heel levendig en ook (denk ik) wat ouder dan de andere.
Mijn vader heeft vervolgens de trap gepakt en het nestje gevonden. Ik heb de musjes gepakt en terug gezet in het nest (dit omdat wij een hond hebben waarvan ik niet weet wat hij doet en er lopen ook wat katten in de buurt) De vogeltjes zijn er weer uitgesprongen, een roep nu ook naar de ouders (zit bij de buren) en die zijn nog in de buurt. de "duffe" zit nog bij ons.

Wat kan ik nu het beste doen? Die ene die roept redt het wel, maar over die andere maak ik me toch zorgen... Laten zitten en de natuur zijn gang laten gaan, of iets anders...

guenivere

Re: Jonge mussen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:35

Ik zou de natuur zijn gang laten gaan. Hun ouders zijn vast in de buurt.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 20:47

Ik besef me nu dat het helemaal geen mus is maar een merel. De duffe heeft geen veertjes op zn rug en een van z'n oogjes is nog dicht. Ik hoor de ouders de hele tijd dus dat is goed, als ze niet naar de duffe gaan laat hem sws zitten tot morgen en dan onderneem ik actie....

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:48

Waarschijnlijk is hij dan dood.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 21:49

Ik wil wel de ouders toch een kans geven om hem nog te verzorgen en niet nu al meteen gaan stressen
Laatst bijgewerkt door Franciee op 28-06-14 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:52

Voor merels is het normaal dat ze nog een paar dagen op de grond doorbrengen. Worden dan ook gewoon gevoerd.
Dat die kaal is is dan weer minder normaal, maar ik zou het laten gaan. Meestal overleeft er max. toch maar 1 merel uit het nest.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:02

Je kan de dierenambulance ook even een simpel belletje doen. Zij geven je wel advies of komen ze misschien wel ophalen.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 10:36

Hij leeft nog en is nu al veel wakkerder. Hij roept de ouders de hele tijd, dus ik ben iig blij dat ik hem heb laten zitten :)

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 14:20

Hij is net aan gevallen door een grote zwarte-witte vogel. Ben even gaan kijken, hij heeft een kaal stukje op zn hoofdje wat een beetje bloed en ook het oogje wat dicht zat bloedde... Hij opende zn mondje en ik heb hem een vliegje gegeven wat hij op at.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:45

Zeker een ekster? Dat zijn echt brutale beesten. Ziet het vogeltje er gevoed uit? Dan zou je nog een keer kunnen proberen het beestje in het nest terug te zetten. Zo niet, dan hebben ouders hem er gewoon uit gezet omdat 'ie niet helemaal goed is. Ook omdat er dus niet goed opgelet word. Dan de dierenambulance bellen.

Op deze manier gaat het vogeltje het niet overleven.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:48

Ik heb ook wel eens gelezen dat ze er een (draag) wasmand overheen zetten zodat niets m kan pakken maar de ouders nog wel door de openingen voeren?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 15:27

Hij roept de ouders wel de hele tijd maar ik heb ze al een tijdje niet meer in de buurt gezien.. Wat zou ik hem anders nog kunnen voeren? Ik las iets over hard gekookt ei gemengd met beschuit? Onze wasmand heeft niet zo"n grote opening dat er een merel doorheen past, dus ik denk niet dat dat gaat werken.. Maar bedankt voor het mee denken!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:30

Ach gossie. Dan zal het jong waarschijnlijk gewoon niet meer verzorgd worden. Ik zou zeggen de volgende keuzes: nek omdraaien, laten ophalen door de dierenambulance, of zelf opvoeden. Daar staat als het goed is veel over op internet. Ook per ras vogel.

Hoe is het met het andere vogeltje? Is die wel gevlogen of zit die er ook nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:34

Wat is een tijdje?
Het kan ook zijn dat ze niet komen omdat jij in de buurt bent.
Ik zou de vogelopvang bellen en niet zelf dingen gaan proberen, de opvang kan je advies geven wat je het beste kan doen.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 15:41

Het andere vogeltje zit/zat bij de buren, maar die heb ik ook al niet meer gehoord. Misschien is die wel uitgevlogen want die zag er ouder en al meer klaar uit. Ik zie de vogels wel in de buurt maar niet meer echt vlakbij (dus voeren ofzo) Ik wacht nog even af voor ik hem naar binnen haal, om de ouders nog een kans te geven. Bedankt!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:54

Alleen zn snavel hoeft erdoor ;)

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:54

Ik heb hem nu binnen zitten. Ik voer hem nu hardgekookt ei gemengd met beschuit en wat vliegen die ik zelf vang :+ Met een kwastje geef ik hem water en hij begint nu te snappen dat ik eten en water breng :P Morgen ga ik maden kopen bij de dierenwinkel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:05

Sorry maar ik snap niet dat je niet gewoon een vogelopvang belt.. Die hebben er ervaring mee en kunnen je zeggen wat het verstandigst is om te doen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:08

ga met een schop de tuin in en ga wormen vangen. geen beschuit met ei voeren. Dat is niet nodig nu.
Als je een schop de grond in steekt en de steel snel heen en weer beweegt komen er wormen boven. pot aarde en de wormen erin doen... eet smakelijk. Af en toe een besje of ander vruchtje. Bel morgen de vogelopvang en laat lieffie in de tuin zitten en voer hem af en toe. (desnoods in een kooi.als je het niet vertrouwd)