Portie vers/portie brok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Portie vers/portie brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 14:56

Ik geef mijn hond 2x per dag een portie van 13 gram brokjes. Ze krijgt dus 26 gram brokjes per dag.
Maar eenzelfde portie aan vers lijkt niet voldoende? Moeten ze van vers meer hebben? Iemand enig idee hoe dit zit?

ponyparadijs

Re: Portie vers/portie brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:05

Voer je op dezelfde dag brok en vers?
Wat geef je aan vers?
Van vers moet je theoretisch ongeveer 2-3% van het lichaamsgewicht geven.
Hoe zwaar is je hondje?
Is het hondje volwassen?
Is je hond actief?
Dat zijn allemaal dingen die je mee moet nemen in het voeren

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 15:07

Meestal alleen vers op een dag, als we dat vergeten eruit te halen krijgt ze brokken. Bijna nooit beide op een dag.
Voor vers geven we ook ongeveer 26gr op een dag, maar dit lijkt heel erg weinig..
Ze is 4 jaar, gesteriliseerd, net weer op gewicht (was wat aan de dikke kant door tussendoortjes etc.), actief en weegt 2,5 kg.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:08

brok geeft 92% voedings waarde van wat je erin doet.(8% vocht)
Vers 40% (dus 60% vocht).
bij puppen van 21 dagen oud begin je met 10% lichaamsgewicht verse voeding, en dan tel je tot ong 12/14 maanden naar beneden naar 2%(huisdier) 2,5 tot 3% werkhond.

http://www.hoefdiertotaal.nl

p.s... Geef nooit brok en verse voeding samen, 2 componenten die elkaar echt bijten.
brok doet er 16 tot 18 uur over om uit de maag naar darmen te gaan.(doet er min. 24 uur over om uit het lichaam te komen, dat wat over is en ontlasting word.)
verse voeding 6 tot 8 uur.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:10

26 gr per dag is wel heel weinig hoor.
Dan geef je nu ongeveer 1%.
Dat is echt te weinig.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 15:11

ponyparadijs schreef:
26 gr per dag is wel heel weinig hoor.
Dan geef je nu ongeveer 1%.
Dat is echt te weinig.

26 gr. brok ook? Want ze kreeg eerst meer en toen was ze veel te dik.. Ze is nu weer op gewicht..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:14

Wat voor vers geef je? En wat voor brok? er zit zoveel verschil in voer, je kan het ene niet met het ander vergelijken, ook brokken onderling al niet ;) Ook is de ene hond de ander niet..

Aan vers voer ik hier carnibest en dan moeten ze 20 tot 30 gram per kilo lichaamsgewicht per dag hebben. Mijn honden kunnen toe met minder dan 20 gr per kilo lichaamsgewicht. Mijn ene teefje bijvoorbeeld (17kg) krijgt 2x een portie van 150gr op een dag.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 15:16

Brok: Applaws Adult Small & Medium Breed - Kip
Vers: Carnibest

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:18

Van brok zou ik het echt niet weten.
Ik voerde met brok altijd op het oog.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 15:20

Ik denk dat ze qua portie brok wel goed zit nu. Ze krijgt al heel lang deze hoeveelheid, is weer op haar goede gewicht, ziet er goed uit en wordt niet magerder.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:20

Een hondje van 2,5 kilo zou van carnibest dus zo'n 50gr per dag moeten hebben ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:28

Donja schreef:
Een hondje van 2,5 kilo zou van carnibest dus zo'n 50gr per dag moeten hebben ;)

En dan als je denkt dat ze dikker wordt weer iets minder iets van 40gr

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:39

Ik heb er 1 van 1500 gram en 1 van 2150 beide krijgen 100 gram vers vlees per dag. Ze zijn alle 2 hieperdepiep nog geen jaar en zijn echt niet te dik. Het is erg lastig als je afwisselt met brok want dan kan je geen vergelijking trekken. Vlees heb je haast geen restproduct (poep) terwijl met brok je een beste hoeveelheid poep heb. Voer op het oog, te dik iets eraf en te smal.. iets erbij.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:41

Als ik door omstandigheden eens vergeten ben om carnibest kvv uit te pakken en dus een dagje brok voer, geef ik de helft van de hoeveelheid vers.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:10

anhighwood schreef:
bij puppen van 21 dagen oud begin je met 10% lichaamsgewicht verse voeding, en dan tel je tot ong 12/14 maanden naar beneden naar 2%(huisdier) 2,5 tot 3% werkhond.

p.s... Geef nooit brok en verse voeding samen, 2 componenten die elkaar echt bijten.
brok doet er 16 tot 18 uur over om uit de maag naar darmen te gaan.(doet er min. 24 uur over om uit het lichaam te komen, dat wat over is en ontlasting word.)

Het duurt echt geen 16-18u voordat de maag leeg is na het voeren van brok hoor ;) Dat is ook rond de 5-6 uur.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:50

Dat brok er net zo lang over doet als vers geloof ik niet.
Brok heeft echt meer tijd nodig om te verteren

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:54

Een vriendin van me geeft het ook gewoon samen, gaat prima. Die hond krijgt elke dag een bakje smuldier en mag de hele dag brokjes knabbelen. Het beestje blaakt van de gezondheid :)

De percentages die genoemd worden zijn ook maar richtlijnen natuurlijk. Wordt je hond makkelijk dik dan moet je natuurlijk wat minder geven ;) En wordt ie te mager dan voer je wat meer. Zo simpel is het.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:58

Als je van brok 26 gram geeft, en hij doet het daar goed op, geef je van vers sowieso meer. Ik zou gevoelsmatig starten met het dubbele, dus 50 gram vers (edit: omdat ze gevoelig is voor overgewicht, misschien toch lager starten, bijv. 2 keer daags 40). Mijn kleine hond van nog geen 3 kg krijgt al 80 gram vers per dag. Zij is wel een stuiterbal, die niet snel dik wordt.

Overigens is het aan te raden dat je, als je brok en vlees combineert, voor een koudgeperste brok gaat. De vertering gaat dan enigszins hetzelfde. Wel de porties dan verdelen, bijv. brok in de ochtend en vers in de avond :)

Magrathea schreef:
Een vriendin van me geeft het ook gewoon samen, gaat prima. Die hond krijgt elke dag een bakje smuldier en mag de hele dag brokjes knabbelen. Het beestje blaakt van de gezondheid :)

Prima dat hij het daar goed op doet. Het doet alleen niet af aan het feit dat de vertering tussen gefermenteerde brok en vers vlees heel anders is. Beide tegelijk voeren is dan ook niet aan te raden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:15

Ook al doet het hondje het hartstikke goed het is net zoiets als na een fijne training een bak koud water serveren aan je paard of jezelf. Gaat 100 X goed en de 101 ste keer is het foute boel. Van brok is het bekend dat het drijft in de maag (de krokante versie) Vlees en geperste brok, zinkt. Als je dus aan de onderkant en aan de bovenkant een vorm van uitzetting krijgt heb. nee kan je een probleem krijgen. Ze waarschuwen niet voor niks. Het kan, hoeft niet.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:32

Careano schreef:
anhighwood schreef:

Het duurt echt geen 16-18u voordat de maag leeg is na het voeren van brok hoor ;) Dat is ook rond de 5-6 uur.

jazeker wel, brok heeft altijd een harde kern(mits je geperste brok voert, dan kan je er 4 uur af halen) en die moet eerst zacht zijn, wil het van de maag een seintje krijgen om het naar de darm te transporteren.
google maar, er zijn rapporten van!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:44

Hier geef ik het dubbele aan vers vlees dan wat ze aan brok eten. Dus 's ochtends is het 100 gram hypo allergeen brok of 200 gram vers vlees en 's middags is het altijd 400 á 500 gram vers vlees en zeer zeldzaam (als ik het echt vergeten ben uit de vriezer te halen) 200 gram brok i.p.v. het vlees. Nooit meer dan dat omdat ze brok niet echt gewend zijn en zeker geen grote porties en als dat uit gaat zetten in de maag die dat niet gewoon is dan kan het wel eens fout gaan.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:46

Inderdaad zou ik het dubbele aanhouden van brok, kan je later altijd nog bijstellen maar vaak zit je hiermee wel goed. 50 gram lijkt me dus prima om mee te beginnen. Verder zou ik nooit minder geven als 1.5% van het lichaamsgewicht aan vlees per dag, anders loop je wel kans op tekorten.

@ anhighwood: ben wel erg benieuwd hoor, naar die rapporten waar je het over hebt, ik ben ze nog niet tegen gekomen. Hoewel ik geen fan ben van brokken voeren,men dus ook niet brok met vers gecombineerd is dit weer zo'n gerucht dat imo nergens op slaat. Alsof de maag 1x in de zoveel tijd een poortje openzet en alles tegelijk doorlaat, verteerd of niet.