Kat heeft mogelijk longworm, maandag nieuwe kitten ophalen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Kat heeft mogelijk longworm, maandag nieuwe kitten ophalen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 23:20

Nee we gaan haar niet inruilen :+

éen van onze katten (poes, 1 jaar oud) stinkt sinds 2 dagen enorm uit haar bek en maakt af en toe een soort hoest/nies geluidje. Vanochtend is ze naar de DA geweest, die heeft in haar bekje gekeken en niks gevonden, kon ook niks aan de ademhaling of hartslag opmerken. hij denkt dat ze een ofwel een ontsteking in haar keeltje heeft, of misschien longworm.. dat laatste zou wel is kunnen kloppen, ze maakt namelijk in haar slaap soms een piepend geluidje, we dachten altijd dat ze dan aan het dromen was (doet het ook als je haar dan een aai geeft) maar vermoeden nu dat dat misschien wel lichte benauwdheid is..
Ze heeft AB meegekregen, als ze niet verbeterd gaat de DA onder narcose in haar keeltje kijken. Hij achtte zelf de kans dat dat moest niet zo groot.
Daar heb ik zelf ook wel vertrouwen in, we houden haar ook goed in de gaten, ze maakt verder ook geen zieke indruk.

Echter.. we zijn al een tijdje op zoek naar een nieuwe kitten, en zijn echt twee prachtexemplaartjes (redpoints) tegen het lijf gelopen. De meeste kittens zijn al weg uit het nest. Ik was van plan morgen te gaan bellen om een afspraak te maken maandag te gaan kijken, en er gelijk éentje mee te nemen mocht er een klik zijn.
Maar nu maak ik me alleen een beetje zorgen of dat slim is om te doen met die andere. Heb een beetje op internet gezocht maar kon niet zo snel vinden of hartworm besmettelijk is. We hebben verder nog 2 katten, alle drie lopen ze vrij rond en zijn vrij veel buiten (kittens doen we altijd eerst alleen op de bovenverdieping en mag af en toe een paar uurtjes mee naar de woonkamer, waar ze eerst ook rustig en gecontroleerd aan de andere katten kunnen wennen, en ook aangezien ze nog niet door het kattenluik naar buiten mogen)
Is het verstandig om deze kitten op te halen? Aangezien de kittens al oud genoeg zijn en er al een paar naar nieuwe huisjes zijn denk ik niet dat de baasjes lang willen wachten..
Wie kan mij advies geven?

edit: uiteraard zal ik morgen als ik de verkopers bel hun ook even op de hoogste stellen van onze patient!

Catnip

Re: Kat heeft mogelijk longworm, maandag nieuwe kitten ophalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 02:00

Ik zou nog even wachten. Als die fokkers (?) om hun dieren geven vinden ze dat ook echt niet erg.

Aangezien je AB hebt meegekregen van de DA en het vermoeden is er van een onsteking/irritatie in de keel, dan kan dit echt besmettelijk zijn voor andere katten. Kittens zijn ook nog eens gevoeliger hiervoor, hun weerstand is nog niet optimaal, en ze hebben vast ook kortgeleden hun vaccinaties gehad.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 02:31

Het is een opvang/pension. Ik denk op zich dat wat langer geen mega ramp is, alleen is het nu wel bijna vakantie periode en moet er genoeg ruimte zijn voor gasten denk ik.. de mensen daar geven zeker om hun dieren! Onze hond verblijft er regelmatig en vindt het daar prachtig, de kat van mijn zus komt er ook vandaan. Kittens hebben paspoort, gezondheidsverklaring, zijn gechipt en hebben de 1e enting al gehad, 2e moet nog.
Eigenlijk terwijl ik dit typ denk ik al dat ze de kitten best nog op z'n minst een weekje willen houden, zodat we kunnen kijken wat de antibiotica doet. Ik moet zelf ook een beetje proberen mijn enthousiasme in toom te houden, ben echt tot over mijn oren verliefd op de foto. <3 Kan er niet van slapen, haha.

Maar in principe, stel dat ze de kitten toch het liefst eerder mee geven, en we houden die op de bovenverdieping met de gangdeur dicht zodat de poes niet naar boven kan.. zou dat ok zijn? Als we de mogelijkheid krijgen te wachten zal ik dat ook zeker doen. Ga ik morgen ook even bespreken als ik ga bellen. Wil wel al zsm een keer langs om nog te kunnen kiezen tussen de twee mannen.
De poes maakt het overigens nog steeds erg goed, was net nog als een bezetene de trap op en neer aan het rennen. :=

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 03:15

Bambolina schreef:
Het is een opvang/pension. Ik denk op zich dat wat langer geen mega ramp is, alleen is het nu wel bijna vakantie periode en moet er genoeg ruimte zijn voor gasten denk ik.. de mensen daar geven zeker om hun dieren! Onze hond verblijft er regelmatig en vindt het daar prachtig, de kat van mijn zus komt er ook vandaan. Kittens hebben paspoort, gezondheidsverklaring, zijn gechipt en hebben de 1e enting al gehad, 2e moet nog.
Eigenlijk terwijl ik dit typ denk ik al dat ze de kitten best nog op z'n minst een weekje willen houden, zodat we kunnen kijken wat de antibiotica doet. Ik moet zelf ook een beetje proberen mijn enthousiasme in toom te houden, ben echt tot over mijn oren verliefd op de foto. <3 Kan er niet van slapen, haha.

Maar in principe, stel dat ze de kitten toch het liefst eerder mee geven, en we houden die op de bovenverdieping met de gangdeur dicht zodat de poes niet naar boven kan.. zou dat ok zijn? Als we de mogelijkheid krijgen te wachten zal ik dat ook zeker doen. Ga ik morgen ook even bespreken als ik ga bellen. Wil wel al zsm een keer langs om nog te kunnen kiezen tussen de twee mannen.
De poes maakt het overigens nog steeds erg goed, was net nog als een bezetene de trap op en neer aan het rennen. :=

O, een opvang. Daar heb ik zelf ook kittens voor opgevangen en herplaatst. Bij ons is het zo dat we daar altijd begrip voor hebben in zo een situatie, het enige wat we wel vragen is een "dagbetaling" van 1 of 2 euro per extra dag, omdat we natuurlijk van donaties moeten rondkomen en een winstloze stichting zijn, en dat is dan zeg maar een bijdrage aan de voerkosten van die dagen (klinkt mierenneukerig, maar als liefdadige stichting telt elke euro en elk kattenbrokje).

Mocht de mogelijkheid er niet zijn, is het inderdaad een prima idee om het kitten apart te houden tot je kat weer helemaal gezond is of totdat blijkt dat het zeker niets besmettelijks is :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 05:49

Bel je dierenarts en overleg of het verstandig is er een kitten bij te nemen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 06:18

Ik zou idd de da eens vragen wat hij er van vind met de kitten.
Een opvang doet vaak niet moeilijk als een dier langer gereserveerd blijft echter vragen zij hier wel geld voor.
Even overleggen met de opvang ook dus.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 08:15

DA even bellen is ook een goed idee! Ik ga straks eerst naar het pension/opvang bellen.. ben echt té blij :') t' is ook nog is een verassing voor mijn moeder, die weet van niks!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:22

Hartworm is wel wat anders dan longworm hè.. Kreeg je naast de ab niet t advies om er een milbemaxje in te doen? Lijkt me in ieder geval geen kwaad kunnen.
Zou er nu ie ziek is geen kitten bij nemen, als t geen worm is kan ie de ander aansteken.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 08:44

We hebben inderdaad ook ontwormd weer, doen we sowieso regelmatig (met natuurlijk de voorgeschreven tijd ertussen) ivm dat de katten veel buiten komen en ook nog wel is een muisje of vogeltje mee nemen. Ik weet idd dat hartworm iets anders is :) En dat longworm bij katten over het algemeen een stuk minder ernstig is..
Heb voor maandag een afspraak gemaakt nu om naar de kitten te gaan kijken. Volgens de eigenaresse zijn de kittens 2 weken geleden geent, zijn ook al behoorlijk stevig. Ze zag geen direct gevaar. Eer dat het maandag is ben je ook al een paar dagen verder, en aangezien je ze eerst apart houdt ben je zo weer 10 dagen verder voor de eerste ontmoeting.. Ze heeft nog wel gevraagd of onze poes geen blaren op de tong had (ik neem aan dat ze dacht aan niesziekte), maar haar bekje is mooi schoon. DA heeft ook geen niesziekte genoemd voor zover ik weet.. volgens mij kan die van het lijstje. Ik wacht even af wat het weekend doet en mocht onze poes nog niet zijn verbeterd bel ik maandag ochtend ook nog even de DA.
Ik heb haar vannacht 1 keer horen 'hoesten' en ze leek vanochtend haast niet meer uit haar bek te stinken, ook nog altijd heel energiek en speels. Weet niet of AB echt zo snel werkt, misschien was ze het zelf ook al een beetje aan het oplossen. Iig dus maar even goed in de gaten houden dit weekend en aan de hand daarvan de volgende stap :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:45

Wat raar is jij hebt dezelfde symptomen bij je kat als die van kns. Die vam ons hebben gister niesziekte gekregen zei de dierenarts..
zou toch nog eens nagaan of ze wel echt long of hartworm hebben

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 08:59

We weten dus op dit moment nog niet precies wat het is. DA vermoedt een ontsteking wat dieper in de keel, of anders longworm. Hartworm heeft hij niks over gezegd (heb ik dat misschien ergens getypt ipv longworm per ongeluk?). We hebben nu AB mee om te kijken of dat aanslaat, zo niet gaan ze onder narcose nog is kijken. Aan de longen was niks te horen, hartje klonk ook goed, bekje helemaal mooi schoon (wat bij niesziekte meestal niet het geval is). De enige echte symptomen zijn op dit moment de geur, en dat we haar een paar keer hebben horen 'hoesten' (leek niet op echt niezen zoals een kat dat normaal zou doen)

Edit; ohja, ik zie het nu in mijn OP staan :+ Ik bedoel longworm ipv hartworm!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:44

Niesziekte is heel simpel te voorkomen door een jaarlijkse vaccinatie. Ik neem aan dat jouw eigen katten ook gewoon ingeënt zijn TS?

Bij hoesten denk ik idd aan een keelinfectie. Ik heb hier twee hoesters gehad en eentje had een geïrriteerde keel en bij de ander zat het wat dieper, in de luchtpijp. Beide AB gehad. Het was dus besmettelijk en daar doet een inenting niks tegen. Alleen niesziekte en parvovirus (kattenziekte) worden vermeden dankzij de vaccinatie (en eventueel leucose als je daarvoor kiest). Dus andere kwaaltjes kunnen gewoon besmettelijk zijn.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 16:28

Ze krijgen inderdaad hier allemaal braaf hun prikjes!

bedankt voor de info iedereen :)