Terras afzetten, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Terras afzetten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 13:00

In ons nieuwe huis straks hebben we een groot terras met tuin. Voor mijn katten, die enkel een balkon gewend zijn, is dat natuurlijk feest! Ik durf ze toch niet los te laten in de grote boze wereld (overal poep, kattenhaters, auto's..) Dus na wat wikken en wegen hebben we besloten om het betegelde gedeelte af te zetten.
Een impressie van hoe het nu is (let niet op de rotzooi. Huidige huurders zijn niet erg netjes)
Afbeelding

We willen het gehele betegelde gedeelte afzetten, dus het bovenste en onderste stuk. Aan beide zijden zit een muur (bijna 3m hoog, denk ik).
Ik zat te denken aan een houten frame met gaas, 2 meter hoog. Hierbij bovenaan een stuk naar binnen laten komen, zodat ze het terras niet uit kunnen. Op die manier kan ik er ook een deur in zetten, zodat je ook nog naar de rest van de tuin kunt.
- Maar hoe zorg ik dat dat frame niet omvalt? :+

Ik heb ook nog een vraag over het gaas. Het gaat natuurlijk een flinke muur worden, maar we willen de tuin ook nog blijven zien.
Het liefst heb ik zulk gaas: Afbeelding
Maar kunnen ze daar niet doorheen? Wat is de maximale maaswijdte voor gewone HTK-katten?
Of kan ik beter voor kippengaas of vogeldraad gaan? Dat lijkt me heel claustrofobisch :\

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:02

Ik zou ook meteen aan dit spul denken! Je zou op 2 meter hoogte een stevige ijzerdraad kunnen spannen om het gaas met bijvooreeld tyraps aan vast te maken?!
(wat een prachtig huis troudens!)

Altos

Re: Terras afzetten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:09

Google eens op kattennet. Dan vind je echt hele mooie oplossingen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:16

Dat gaas wat jij laat zien gingen ze bij mij doorheen waardoor ik er alsnog kippengaas tegenaan heb moeten maken.
Ik heb nu schrikdraad op de schutting,staat veel netter en werkt beter.
Waarom geef je ze niet de hele tuin?dan hoef je alleen gaas/schrikdraad op de muur te doen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:33

De palen in van die metalen houders zetten die je in de tegels vastzet. Vast zetten beide kanten aan schutting.
Bij ons vorige huis had ik idd ook geimpregneerde palen alleen dan feplastificeerd gaas van 1x1 cm. Met deur voor onszelf ( volgens mij staat er foto in profiel waarop je principe kan zien).
Succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:39

Klimmen ze niet omhoog in zulk gaas? Ik heb er geen ervaring mee met afzetten (woon op platteland) maar als ik zie waar katten op stal enz in omhoog klimmen zal een stukje gaas ze niet tegenhouden..

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:56

En als je ze eerst een tijdje in huis houd en daarna pas naar buiten laat gaan? Lijkt mij wat praktischer dan een heel hekwerk te plaatsen. Vraag mij ook af of ze daar wel binnen blijven...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:58

Informeer eens voor een kattenren. Bij sommige kan je panelen kopen

Ism ik lees hier dat ze haar katten gewoon in de tuin wil houden en helemaal niet buiten de tuin wil
Laatst bijgewerkt door quera op 27-06-14 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:59

Kun je niet de hele tuin doen en op de schutting/muur iets waardoor ze er niet uitkunnen. Lijkt mij mooier dan zo groot scherm midden in je tuin :).

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:01

Is niet je hele tuin afgesloten met zo'n muur? Dan kun je gaas aan de bovenkant van de muur de tuin in laten steken. Kunnen ze er ook niet uit en hebben ze toch de hele tuin tot hun beschikking :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:36

Als je idd de mogelijkheid hebt om alleen een schuin hek op de muur of schutting te plaatsen, ben je wel en eerder klaar en dan ben je stukken goedkoper uit!
Vriendin van me heeft dat ook zo gedaan, ziet er netjes, niet storend uit en was heel veel goedkoper uit dan ikzelf met mn hele ren!!!
Dan heb je misschien paar rollen gaas van 50cm nodig, paar hangdingen halen bij bouwmarkt ( waar je planten aan muur mee hangt) en tierips, en klaar!!!
Ben benieuwd wat je keuze wordt!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 20:37

Hier de (halve) rest van de tuin:
Afbeelding
Dat is niet goed af te zetten, zonder alles grondig te snoeien (wat sowieso moet gebeuren. Zie dat gras :oo De bosmaaier begaf het halverwege := ). En aan de achterkant is het half open richting een weiland (met ezeltje *\o/* ). Er staan rechts een tuinhuisje en fruitboom, waardoor de buren wel heel makkelijk te bereiken worden natuurlijk. Ik zie alleen maar een bult werk voor me als ik de hele tuin zou afzetten :o

Kunnen ze hun pootjes niet kapot maken als ze in kippengaas klimmen?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:22

Ok, snap dat hele tuin hemniet gaat worden :j
Is groohoot :D

Nou, geplastificeerd kan iig niet verwonden want dat is glad.
Omdat mijn oudje vorig jaar is overleden en de ren niet op klimmende kittens meer was gebouwd, heb ik sinds kort een neje ren. Met draadgaas ruiten van 5 cm ( dacht in het begin dat ze daar doorgeen konden maar niet dus) en het valt me wel op dat het klimmen minder is ( vermoed door ruitvorm). Dus wie weet ook iets om rekening mee te houden..
Succes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:31

wat ook mooi is zijn gaaspanelen, weet niet of er bijvoorbeeld een craenenbroek in de buurt ligt, is ook een stuk steviger

Afbeelding

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:53

Wij hebben zelf kattennet van zooplus. Over de grond hebben wij staaldraad gespannen op de tegels zodat ze niet onder het net doorkunnen. Wij hebben maar een klein stukje bij appartement 7 x 2 m en hebben dit als een ren afgezet, wij hebben overal staaldraad gespannen als een kooi en daaroverheen het net bevestigd. Maar staaldraad is een dure oplossing, dus niet aan te raden als je ook met palen mag werken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 06:09

onzichtbare kattenomheining. Nadeel is dat ze overdag dan wel een band met zender aan hebben maar voordeel is dat je niet zoveel af te zetten hebt. Hier geen kattenluik dus als alles dicht is voor uren dan gaat het bandje af en in de winter wil ze niet echt naar buiten. Overdag in de zomer altijd het bandje aan. Eigenlijk niet meer nodig want ze weet na jaren niet beter of ze kan de tuin niet uit ;) Echter voor mijn gemoedsrust toch aan en zij heeft er geen hekel aan. Nu heb ik een langhaar kat dus zie je het bandje niet zo het is best wel fors als je het aan een kat ziet echter ze heeft er nooit moeilijk mee gedaan.
Stroom draad wil ook wel eens werken en anders zou ik toch voor voliere gaas gaan of een kattenkennel. Volieregaas staat veel netter en krijg je veel strakker dan dat groene gaas het gaat ook veel langer mee ;)