hond wettelijk verplicht rechts met fietsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hond wettelijk verplicht rechts met fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:30

Hallo,

Op een aantal websites las ik dat het verplicht is volgens de wet, dat je hond rechts naast de fiets loopt. Alleen kan ik het nergens vinden dat het ook daadwerkelijk verplicht is.

Aangezien ik al een poosje fiets met mijn hond. En hij altijd links loopt. Komen ook bijna nooit verkeer tegen. Hooguit 5 auto's.

Ik heb al meerdere keren rechts geoefend met de fiets. Lopen gaat prima. Maar zodra ik ga fietsen begint hij te slingeren. Dus loopt hij altijd netjes links naast.

En aangezien ik 5 juli op vakantie ga met de hond. Zal hij een aantal keren mee moeten met de fiets. En ik denk dat hij voor die tijd nog niet rechts loopt.

Dus weet iemand antwoord op mijn vraag?

Pluttersput

Re: hond wettelijk verplicht rechts met fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:52

Ik kan me niet voorstellen dat het verplicht is, maar ik zou het zelf altijd doen.. Al kom je maar 5 auto's tegen, je hond hoeft maar net ergens van te schrikken of zich te verstappen...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:54

Volgens mij is dat niet wettelijk verplicht, maar wel verstandig om te doen. Net zoals kleine kinderen.

Honden en kleine kinderen verdwijnen bij de auto namelijk achter de motorkap als je inhaalt. Ik kan dan niet meer zien wat de hond doet, dus ik kan ook niet reageren als de hond evt mijn kant op zou komen.
Ik zou proberen hem toch te leren rechts van de fiets te lopen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:58

Laatst bijgewerkt door Kidde op 27-06-14 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:59

Ik weet ook niet of het verplicht is, maar rechts is veel veiliger in mijn ogen. Mijn hond loopt ook altijd rechts. Mensen die je tegen komt letten niet automatisch op honden, zeker mensen in auto s niet. Ik fiets ook door de stad met mijn hoofd dus ik ben er direct consequent in geweest haar rechts te laten lopen.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:01

Rechts is de berm dus daar loopt de hond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:03

Enigste vraag was als het ook wettelijk verplicht is.

Rest is dus niet van toepassing. Aangezien ik zelf ook weet dat rechts veiliger is. Maar het is ook niet fijn voor de hond dat hij tegen trapper/band oploopt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:03

Ik weet dat het in Belgie gewoon is(of wellicht was, oude informatie) om de hond links te laten lopen, maar het lijkt mij veel veiliger om niet te gokken op het feit dat de automobilist je hond genoeg ruimte wil geven..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:05

love_western schreef:

Rest is dus niet van toepassing. Aangezien ik zelf ook weet dat rechts veiliger is. Maar het is ook niet fijn voor de hond dat hij tegen trapper/band oploopt.

Onder een auto lijkt me nog minder fijn ;) Gewoon even in investeren en dan is alles aan te leren ;)
Als hj rechts naast je kan lopen, kan hij daar natuurlijk ook lopen als je fietst, maar dit moet je dan wel even opbouwen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:07

love_western schreef:

Blijkbaar is het dus niet wettelijk verplicht:
Citaat:
Je ziet het geregeld op straat: een hond die naast zijn fietsende baasje mee rent. Soms heeft de fietser de riem in zijn hand. Of de riem is aan de fiets vastgemaakt. Maar mag dat eigenlijk wel, fietsen met een hond? Freelance journalist Karin Broer zocht het uit. Mevrouw Andeweg-Timmer stuurde haar vraag naar ons, maar ook naar Veilig Verkeer Nederland (VVN). VVN antwoordt: ‘Nergens staat in de wet dat je zo niet mag fietsen. Wel staat in de Wegenverkeerswet (art. 5) dat je geen gevaar of hinder mag veroorzaken. Mocht door de hond wat gebeuren, dan kan dat in de schuld- en aansprakelijkheidsvraag een rol spelen.’ Ook Theo Zeegers, juridisch medewerker van de Fietsersbond, weet van geen wetsartikelen specifiek op honden gericht. ‘De enige dieren in de verkeerswetgeving zijn paarden en last- en trekdieren.’ - See more at: http://www.vogelvrijefietser.nl/vragen/ ... NQ7oj.dpuf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:11

Mijn hond liep ook altijd links, hij was gewend om links te lopen, ik ben zelf links dus vond dat zelf ook fijner.
Wij hoefden niet over de weg in principe, als dat wel eens gebeurde was het in de wijk zelf het laatste stukje, verder waren het alleen fietspaden en stukken waar hij los kon lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:15

Eigenlijk mag een hond niet naast de fiets want je valt dan onder de trekhondenwet .Trekhonden zijn verboden sinds 1912.Maar fietsen met een hond word wel gedoogd mits het veilig is.
Dat een hond links naast je fiets niet veilig is, kan je zelf denk ik wel verzinnen.

Mijn honden lopen tijdens de wandeling en tijdens het werken links ,naast de fiets lopen ze rechts.Als ik de fiets pak gaan ze er zelf al netjes rechts naast staan en anders geef ik het commando rechts. Dat kan je oefenen tijdens het wandelen, je laat je hond links volgen en geef het commando rechts en lijd hem met een snoepje voor zijn neus naar de rechterkant.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:17

Naast het stukje veiligheid, wat dacht je van de warmte in de zomer? ze moeten over het asfalt als ze links lopen, dat is gloeiend heet en gaan de poten kapot van.
Sowieso ben ik niet zo'n voorstander van over het asfalt lopen. Dus lekker rechts en zoveel mogelijk in de berm.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:18

Kijk naar je eigen onderschrift...
Ik snap eigenlijk niet dat links naast lopen wel te leren is voor je maar rechts niet...
Mi is het hetzelfde kunstje, en als je dat een paar keer gedaan hebt, snapt hij dat heus wel....
Als je op vakantie gaat kom je vast meer auto's tegen dan 5, dus ik zou toch m'n best maar doen om je hond om te scholen. Zo moeilijk is dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:21

cp112 schreef:
Naast het stukje veiligheid, wat dacht je van de warmte in de zomer? ze moeten over het asfalt als ze links lopen, dat is gloeiend heet en gaan de poten kapot van.
Sowieso ben ik niet zo'n voorstander van over het asfalt lopen. Dus lekker rechts en zoveel mogelijk in de berm.

Dat hangt er vanaf waar je fietst, hier zijn genoeg schelpenpaadjes met gras aan beide zijkanten, daar fietste ik dan ook altijd, voor de hond maakte het dan ook niet uit aan welke kant hij liep.
Als je door een wijk fietst heb je geen berm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:54

Ik heb iig mijn antwoorden gekregen.

Dus rest is niet van toepassing. Hoe en maar klein stukje over de weg. Rest is fietspad of zandpad. Door de berm laten lopen vind ik niet veilig ivm met glas. En met warm weer loop/fiets ik sowieso niet.

Daarnaast ben ik ook links. Dus rechts is voor mijzelf ook lastiger.

Maar ik ontstip dit topic. Want kan gelukkig zelf heel goed bepalen hoe ik mijn hond train en opvoed. Daarnaast loopt mijn hond naast de fiets. En trekt dus niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:09

Hier lopen ze rechts en heb ik tegenwoordig 2 grote (vroeger nog 1 kleine erbij) honden tegelijk naast de fiets. Geen enkel probleem ondanks dat men ook zegt dat 2 (of 3) niet mag tegelijk naast de fiets. Politie rijd vaak zat langs.. Hier lopen ze overigens wel dus netjes rechts maar ze lopen zelden in de berm. Ze kiezen zelf voor het asfalt denk omdat die voor hun veel beter loopt als ze draven dat is immers vlak. Ik fiets dan ook nooit in de warmte.