Starten met een terrarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Starten met een terrarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 19:34

Hallo bokkers :)

Vriendlief en ik gaan ons aquarium opruimen en hebben dus binnenkort plek over in huis. Nu vinden we het toch wel leuk om een diertje te gaan houden op de plek van het aquarium. Al een tijdje kijken we rond naar terraria en de leuke bewonertjes die je daarin kunt houden.

Nu hebben hier beiden geen ervaring mee, maar het leek me wel leuk om wat tips/ervaringen van de bokkers te vragen. Ik heb al begrepen dat een Baardagaam of Luipaardgekko goed te houden zijn voor beginners, maar ik weet niet helemaal of dat is wat we zoeken. Ik ben dus benieuwd wat jullie ons zouden aanraden.
Ik ben zelf totaal verliefd geworden op kameleons, zo'n dier lijkt me te gek om te hebben. Maar uiteraard begin ik er niet zomaar aan als dit veel te hoog gegrepen is.

Wat willen we en wat kunnen we bieden:
- we zoeken een leuk, redelijk actief dier
- ik hou zelf wel van een mooi kleurtje of aparte verschijning
- wat hogere aanschafkosten is geen probleem
- bij voorkeur een dag actief dier
- we hebben plek voor een terrarium van max. 1 meter breed
- hoeft niet tam oid te worden, maar ik wil wel redelijk veilig het terrarium kunnen schoonmaken/opruimen etc :)

Ik sta open voor alle tips en ervaringen. Belang van het dier staat bij ons absoluut voorop, dus wat niet gaat dat gaat niet, we passen ons aan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:36

Over de andere boeg; gerbils?

Mars

Re: Starten met een terrarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 19:43

Die heb ik ooit gehad, leuke beestjes wel , maar ben nu toch echt op zoek naar iets reptiel achtigs :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:44

Ben je echt op zoek naar reptielen of mag het ook wat anders zijn?

Ik vind baardagamen leuke dieren, luipaardgekko's ook maar ik ben zelf meer van de "tropische" terrariums. Zelf heb ik een terra staan met een kortstaartopossum, geweldige dieren maar wel schemer/nachtdieren (overdag komt ze er ook wel af en toe uit, maar niet continu).
Verder vind ik wimpergekko's echt geweldig, heb er sinds kort een. Nachtdieren en je terrarium zit vooral vol met planten maar ze zijn imo erg leuk (en mooi, allerlei prachtige kleuren en patronen!) Maar je hebt uiteraard veel meer mooie gekkosoorten! Madagaskar daggekko bijv. Dat zijn wel dagactieve dieren.

Kameleons zijn ook erg gaaf maar volgens mij wat minder geschikt voor beginners (geen ervaring mee).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:47

Ik heb mijn terrarium nu ook klaar voor een eerste reptiel, maar ben er al uit dat het een baardagaam wordt.
7 juli ga ik naar een reptielen beurs spullen inslaan. Ik zou voor een baardje gaan! :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:49

Ik heb een goed hanteerbare ball python (Python Regius) voor je :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:49

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:03

Hoe groot is je bak?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:28

Als je kameleons leuk vind, zou ik me daar gewoon goed voor inlezen, op fora contact zoeken met kenners, en als je ze dan nog steeds geweldig vind, daar voor gaan.. Er zijn soorten die makkelijker zijn qua huisvesting, en dan heb je wel iets wat je graag wil..