Hoe overtuig ik mijn vriend NIET te gaan fokken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Hoe overtuig ik mijn vriend NIET te gaan fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 08:32

Ja, want ik heb sinds een aantal maanden een stel fretjes, hij werd er ook verliefd op en heeft er dus 4 voor zichzelf aangeschafd. Ze kommen allemaal uit een opvang, de afkomst is niet bekend, er is niet bekend of ze genetische afweikingen oid hebben, er is eigenlijk helemaal niks bekend.

Hij wil dol graag een netje fokken met een van zijn fretjes (een heel, heel klein vrouwtje), omdat hij het zo leuk vindt. Zijn argumenten:
- je moet een dier z'n behoeften niet onthouden
- ik vind het leuk
- ik kan de jongen wel kwijt bij vrienden en anders houden we ze wel

Mijn argumenten:
- je weet de achtergrond niet
- de moeder is jong en klein, de kan er vanalles aan overhouden of zelfs uit de stress de jongen opeten
- het kost je vreselijk veel tijd en geld (dierenarts, zowel voor als tijdens en na de bevalling)
- je weet niet of je ze wel kwijt kan
- er zitten al ZO VEEL fretten in de opvang!

Zijn argumenten vervolgens:
- zoveel tijd kost het niet, moeder kan er zelf voor zorgen
- ik laat de natuur zijn gang gaan, als ze ze op eet zij het zo, dit geld ook voor de dierenarts, voor moeder wel, voor de kinderen is dat niet nodig
- moeder gaat niet dood, daar zorg ik wel voor
- ik wil gewoon mijn eigen gefokte fret zodat er niks mis mee is en ik hem zelf kan opvoeden
- als ik er niemand voor vindt houden we ze zelf

Ik kan er gewoon niet tegenop banketstaaf, ik heb vanalles geprobeerd, kunnen jullie nog iets bedenken?

Leen

Re: Hoe overtuig ik mijn vriend NIET te gaan fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:34

Kan je niet eens langsgaan bij iemand die fretten fokt? Zorgen dat die alles een beetje heel moeilijk uitlegt zodat hij echt ook weet dat het erg veel werk is?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 08:36

Dat wil hij dus niet, hij is niet geinteresseerd in meningen van anderen omdat die het hem toch zullen afraden. Zelfs met mijn vaste dierenarts wil hij niet praten 'omdat ik haar verteld zal hebben het hem af te raden'.

Ik zie het al helemaal fout gaan als hij het doorzet daarbij heeft hij 0,0 ervaring -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:39

Wat naief van hem zeg -O-
Heeft hij een mannetjes fret om mee te dekken?

MaluHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:40

Mijn mening zal ik achterwegen laten aangezien er toch niets zal veranderen in de situatie, ben alleen bang dat hij iets in zijn hoofd heeft wat je er niet uit zal krijgen, jammer.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:43

Molfre schreef:
Dat wil hij dus niet, hij is niet geinteresseerd in meningen van anderen omdat die het hem toch zullen afraden. Zelfs met mijn vaste dierenarts wil hij niet praten 'omdat ik haar verteld zal hebben het hem af te raden'.

Ik zie het al helemaal fout gaan als hij het doorzet daarbij heeft hij 0,0 ervaring -O-

elke fokker is begonnen met 0,0 ervaing :j
ik snap jou punten begrijp me niet verkeerd, sterker nog ik ben het volledig met je eens.
maar als tegen hem tegen houden echt niet lukt, verzoek hem dan zich goed in te lezen over alles van fretten,
het groot brengen, de verzorging, de dracht, en de bevalling.
daar mee is elke fokker ooit begonnen, inlezen en informatie in winnen bij ervaren fokkers.
zeg hem waneer hij echt niet om te draai is, dat je minimaal verwacht dat hij dat ook doet.

al hoop ik heel hard dat je hem wel om krijgt eerlijk gezegt.
ik heb Hobby matig zuivere hangoor konijnen gefokt, maar ben daar mee gestopt omdat de opvangs al zo vol zitten.
ik hoop echt dat je hem om krijgt, want dat is gok ik voor alle partijen beter

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 08:47

Nee die heeft hij niet Joolien, die wil hij speciaal daarvoor aanschaffen, want met vrouwtje naar een fokker brengen wil hij niet, hij wil er zelf zicht op houden.

Hij is inderdaad vreselijk koppig, het enige wat ik nu kan bedenken is net doen of hij het nooit heeft voorgesteld en hopen dat het over waait -O-

Hanny, het gaat mij er om dat hij van niks en niemand hulp wil en niks aanneemt, dan kan het alleen maar fout gaan als je geen ervaring hebt. :n Hij wil niet met fokkers praten, hij wil niet met dierenartsen praten, hij wil alleen lezen en daarmee redt hij het niet want hij acht zichzelf nu al een prof, behalve nu een maand deze fretjes te hebben gehad heeft hij in de rest van zijn leven 1 kat gehad en die loopt altijd op straat.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:48

Goed argument voor jou.
Normaal mag je met dieren uit een opvang helemaal niet fokken... dat is tegen de regels van die opvang.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 08:50

Ik weet het, ik kan het proberen maar volgens mij hebben ze hem niks laten ondertekenen omdat ik daar al vrij lang kom en ze mij wel vertrouwden, doe ik dus NOOIT meer!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:51

Klinkt alsof hij het zelf moet ondervinden. Als het fout gaat heeft hij zijn lesje geleerd, als het goed gaat kan hij er meer en meer over leren en houdt hij er misschien wel een leuke hobby aan over.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 08:53

phormicola schreef:
Klinkt alsof hij het zelf moet ondervinden. Als het fout gaat heeft hij zijn lesje geleerd, als het goed gaat kan hij er meer en meer over leren en houdt hij er misschien wel een leuke hobby aan over.

Het gaat mij er niet eens zo zeer om dat ik geen jongen wil, dat is zijn pakkie aan, het gaat mij er voornamelijk om dat het opvang dieren zijn waarvan niks bekend is en hij is ook niet van plan dat te laten uitzoeken. Straks zit ik met 8 jongen die stuk voor stuk na een jaar allemaal aan kanker door gaan en tegen die tijd zijn daar ook alweer kinderen van gekomen.
Als het om gezonde, geteste dieren ging, had ik hem er zelfs graag mee geholpen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:55

Tja of je blijft je ergeren aan zn koppigheid en je zorgen maken om dingen die mis kunnen gaan. Of je trekt je handen er vanaf en laat hem maar aanmodderen.

Begrijp mij niet verkeerd ik snap jou volledig en vind dit fokken ook dom maar sommige mensen zijn niet om te praten en moeten ervaren hoe moeilijk het is en hoe gruwelijk het mis kan gaan soms.

En misschien waait het wel over als je erover op houdt.
Succes in ieder geval want het is wel lastig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:56

kun je hem niet voortellen een ander vrouwtje aan te schaffen bij een fokker en daar mee aan de slag te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:57

Kun je dat dan voorstellen? Dat je een gezond koppel neemt om mee te fokken waar wel wat van bekend is. Mocht ie echt doorzetten dan he.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:58

Molfre schreef:
Nee die heeft hij niet Joolien, die wil hij speciaal daarvoor aanschaffen, want met vrouwtje naar een fokker brengen wil hij niet, hij wil er zelf zicht op houden.

Hij is inderdaad vreselijk koppig, het enige wat ik nu kan bedenken is net doen of hij het nooit heeft voorgesteld en hopen dat het over waait -O-

Hanny, het gaat mij er om dat hij van niks en niemand hulp wil en niks aanneemt, dan kan het alleen maar fout gaan als je geen ervaring hebt. :n Hij wil niet met fokkers praten, hij wil niet met dierenartsen praten, hij wil alleen lezen en daarmee redt hij het niet want hij acht zichzelf nu al een prof, behalve nu een maand deze fretjes te hebben gehad heeft hij in de rest van zijn leven 1 kat gehad en die loopt altijd op straat.

dan hoop ik heel hard dat je hem er van af krijgt, want dan gaat het inderdaad heel fout, want met alleen inlezen red je het niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:00

En wat als hij het vrouwtje volledig laat testen( mooi veel kosten) zodat jij zekerheid hebt dat het dier goed is, en het hem hopelijk een drempel brengt om het toch niet te doen, omdat het zo'n gedoe is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:00

Misschien dat je hem inderdaad nog aangepraat krijgt om een gezond koppeltje aan te schaffen, maar het klinkt echt alsof hij niet gaat luisteren. Dat is banketstaaf voor de beestjes, maar wil je 'm vastbinden dan?

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:01

Wij hebben 9 jaar fretten gehad. Ons is toen aangeraden om ze te castreren en te steriliseren omdat zo'n bevalling voor het fretje heel erg zwaar is en veel het ook niet overleven. En als je niet met de fret gaat fokken en het is een meisje wordt er ook altijd aangeraden om ze te steriliseren.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:03

Ik houd er nu dus ook mijn mond over, maar ik voel al aankomen dat als het mis gaat, ik ervoor op kan draaien en de rotzooi kan opruimen en ik zit er niet op te wachten dat ik straks halve jongen in de container kan gooien omdat ze ze opgegeten heeft of naar de dierenarts kan rijden als het mis gaat met de bevalling en vervolgens de rekening betalen, omdat hij nog geen werk heeft.

Dan zou je kunnen zeggen, laat maar liggen als het mis gaat en hij zoekt het maar uit, maar dat zou ik echt niet kunnen.

Ook heb ik een ander vrouwtje voor gesteld, maar het moet per se het dier zijn dat hij nu heeft.
Als ik 'm kon vastbinden had ik het gedaan :')
En het laten testen wil hij dus niet, hij wil hooguit voor een algemeen gezondheids onderzoek naar de dierenarts (is al heel wat)

Emily, ik weet het, maar hij wil er niet aan :n

EDIT: door een PB op een idee gekomen, ik wist al hoe een fretten dekking er aan toe gaat, maar hij nog niet. Het vrouwtje wordt eigenlijk gewoon verkracht. Ik denk dat ik daar eens flink wat filmpjes van op zoek en die aan hem laat zien + verhalen en beelden van geboortes en de eventuele gevolgen. Misschien dat dat wat met hem doet.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 26-06-14 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:07

Pff, ik zou gek worden van die mentaliteit.
Zeker omdat hij wil gaan fokken, maar helemaal geen verantwoordelijkheid wil nemen (dierenarts, enz.).
Geen idee wat je er aan kan doen, ik denk dat hij ook gewoon niet wil luisteren, hopelijk komen jullie er samen uit!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:08

Of dreigen met fokken is einde relatie? Als hij het hard speelt kan jij dat ook toch ...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:10

Anoli, daar is hij gauw klaar mee, dan is het per direct over omdat hij het geen stijl vind elkaar in een relatie zo proberen te blackmailen (kan hem daarin ook wel enigs zins gelijk geven). Ik ga sowieso mijn handen er vanaf proberen te houden.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:13

Vrouwtjes fretten op tijd laten steriliseren ivm een beenmerg depressie. als je er mee gaat fokken heb je er geen last van, maar dan zou je elk jaar een nestje moeten hebben om de beenmerg depressie te voorkomen.

Ik vermoed dat hij zich behoorlijk vergist in het fokken ansich.
Misschien moet hij zich eerst goed verdiepen erin en weten dat een nestje hebben ontzettend veel tijd en geld kost.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:16

En als je nou aangeeft dat jij financieel je handen er volledig vanaf trekt?

Als ie werkeloos is en weinig geld te makken heeft zal ie ongetwijfeld andere prioriteiten hebben..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:17

Upendo, heb ik gedaan maar hij onderschat het dus vreselijk en vindt dat het wel uit kan, hij hoeft ten slotte alleen een mannetje aan te schaffen en de rest is onzin.