Ex-kater dekt kitten?! Hulp gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Ex-kater dekt kitten?! Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:55

Hallo allemaal,

Ik zou graag even een geruststelling, of juist een alarmering willen.
Wij hebben sinds 2 weken een kitten erbij, Lyla. Wij hadden al een blauwe rus Luca, die nu bijna anderhalf is.
Luca is enorm vriendelijk, heeft haar ook goed ontvangen (op wat kattenbakjaloezie na) en ze spelen samen de hele dag door. Soms is hij een beetje te ruw en houd hij haar in zo'n killergreep, met van die trappelende achterpootjes. Dan gilt zij het uit (ze mauwt en krijst om het minste geringste, en hard ook) en als het te lang duurt geven wij een waarschuwing, waarna hij loslaat. Lyla gaat dan gelijk weer vrolijk achter m aan om hem weer een pets te geven, dus veel indruk zal het niet maken.

Nu zie ik net terwijl ik aan het koken ben, dat Luca Lyla in dr nekvel vast had, en achter/op haar zat in een dekhouding, tot 2 keer toe (beide keren uit elkaar gehaald).
Nu spelen ze gewoon weer, ookal is Lyla wel voorzichtiger en blijft ze onder een stoel liggen zodat hij haar niet kan pakken.
Luca is gecastreerd en Lyla is nog maar 14 weken, dus die kan, lijkt me, onmogelijk krols zijn.

Is dit dominantiegedrag? Moet ik het laten gaan of juist bestraffen?

Extra: Luca maakt sinds Lyla er is andere geluiden. Hij heeft zelf een hoge mauw, en nu maakt hij eeen rrrrrrrrr-auw geluid. Een hele lange rollende rrrrrrr en dan soms een lage, klaaglijke mauw. Wij weten niet wat het betekent, ookal kunnen we natuurlijk wel gissen (roepen van lyla, zijn verstoorde leefomgeving door komst nieuwe kitten enz).

Edit: Het is mijn eerste kat, ik heb nooit geen kat gehad. Ik lees me enorm veel in, so don't shoot me als ik iets over het hoofd zie of ergens helemaal geen aandacht aan heb besteed terwijl dat wel zou moeten.

picobello

Re: Ex-kater dekt kitten?! Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:13

Het is best een hele verandering voor Luca dat er nu een poes bij is. Als hij gecastreerd is zou het dekken een manier kunnen zijn te laten zien wie de baas is. Als er bij ons een kitten bij komt wordt er soms ook tot gillens toe gespeeld met de oudere katten. Dit is ook rangorde bepaling. Ik laat ze ook altijd zelf het uitzoeken. Zo leren de kittens snel wie er de baas in huis is.

Zo lang er geen bloed vloeit en de plukken haar niet in het rond vliegen komt het vanzelf goed. Het zal best even duren voordat de nieuwe situatie geheel normaal is. En een kitten wil veel spelen natuurlijk. Soms zal de oudere kat dat leuk vinden, soms moet hij even zijn grens aangeven als hij geen zin heeft

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 18:30

Luca is zo'n 4 maanden alleen geweest, hij is bij mijn vriend en zijn ex opgegroeid met de kat van zijn ex, die er al was. Hij heeft dus al wel ervaring met een andere vrouwelijke kat erbij, alleen was die ouder dan hij zelf was.
Het is eerder andersom, hij wil vaker spelen als Lyla :')

Ik las zonet dat dominantie bij katten niet bestaat. Op wat voor manier is het dekgedrag nog meer te verklaren als dominantie geen rol speelt, vraag ik me dan af.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:50

Eerste vraag die opkomt: Is hij met zekerheid goed gecastreerd?
Als dat zo is, dan is er dus een andere oorzaak dan normaal seksueel gedrag. Aangezien hij ook nog niet sociaal volwassen is, zou het nog kunnen horen bij ontdekken, leren hoe het hoort. Maar er kunnen nog allerlei andere verklaringen en oorzaken voor zijn. Dit is nou net een onderwerp waar veel discussie over is en weinig feiten over zijn. Ik weet er persoonlijk ook vrij weinig over zo uit mn hoofd. Toevallig kreeg ik laatst een soortgelijke vraag dus ik ga de literatuur even induiken.
Dominantie is het idd niet, dat soort gedrag vertonen katten niet. Ze hebben geen vaste hierarchie maar maken onderling afspraken wie wat wanneer en waar mag.

Heb je zelf iets kunnen ontdekken wat zijn gedrag triggert? Misschien een bepaalde houding of actie van haar? Of nadat hij net geschrokken is? Een bepaald moment in hun spel?
Als je kan achterhalen wat de exacte prikkel is voor zijn gedrag, dan kan je beter begrijpen waarom hij dit doet, maar dat kan erg lastig zijn.
Sowieso is het verstandig om ze uit elkaar te halen als hij dit doet. Mooiste is als je hem kan afleiden, dat is het minst stressvol voor beiden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:33

Dan blijf ik in ieder geval ze uit elkaar halen als ik het zie. Hij reageert nauwelijks op mijn stem of dat ik op hem af stamp, terwijl dat normaal meer dan afdoende is om hem ergens van te laten wegrennen of opkijken, zowel een waarschuwende toon als een liefroepende toon. Ik geef hem nu een por en dan schiet hij er als een speer vandoor. Hij lijkt dus wel door te hebben dat het ongewenst gedrag is.
Ik heb nog geen trigger kunnen vinden, behalve dat zij vaak ligt als ze spelen, maar dat is meestal op haar rug of zij, niet op een typische dekhouding. Hij is verder ook heel relaxed en normaal.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:28

Mijn gecastreerde kater dekt ook poezen die krols waren hoor, en als ik het zo lees is Lyla toch wel (bijna) krols, dus ik denk dat de verstofte hormonen weer even opspelen, niks om je druk over te maken :)
Ruinen dekken vaak ook nog hengstige merries, en mijn gecastreerde konijn zit ook nog regelmatig op het vrouwtje, bij castratie is het gevoel er niet helemaal uit, dat denken mensen vaak :P