Welke brokken zijn goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Welke brokken zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:43

Ik zit mezelf een beetje te verdiepen in honden- en kattenbrokken, maar er is zoveel aanbod.
Wat vinden jullie Bokkers nu een goed merk brokken en waarom?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:38

Mijn hond krijgt prins.
Begonnen met prins fit. Toen over gegaan op prins sensitive ivm gin seng kruiden. En nu de prins hypoallergenic ivm allergie. Hier doet ze het super op!
American Stafford teefje btw!

Onze cane corso x Mastino krijg smolke. Omdat hij van bijna alle brokken bleef overgeven. Toen is ons smolke aanbevolen en hond doet het geweldig op deze brok! :)

Is natuurlijk wel afhankelijk wat voor hond, welke inspanning enzovoorts!

Magrathea

Re: Welke brokken zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:54

Waar zoek je het voor? Zowel honden als katten?

Hier krijgen ze gewone brokjes van de Bas... de oudste is 12 jaar en die is kerngezond buiten dat hij eigenlijk te dik is (als ik hem vergelijk met andere katten van die leeftijd is hij een jonge god :') ). Zelfde voor de jongste van 7.

Wanneer ik zelf katten heb wil ik ze KVV gaan geven, niet omdat ik een hekel heb aan brokken maar KVV sluit gewoon beter aan bij de natuurlijke behoefte. En het lijkt me ook gewoon lekkerder voor de diertjes :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:03

Er zijn echt al heel veel voertopics en daarnaast ook een lang discussie topic over vers vlees. Daarin kan je heel veel informatie vinden.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:08

Ik vind het een doolhof heel dat hondenvoer aanbod. Zeker als je dan 6 honden hebt die allemaal verschillend zijn en dan bedoel ik heel erg verschillend. Qua leeftijd , beweging , formaat en ga maar door. Hier een gewone brok van Purina Noblesse aangevuld met brood , hard gekookt ei, pasta. Koekjes en kauwdingen voor de tanden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:59

Voor de katten.. Applaws

Graanvrij en hoog vleespercentage en ze doen het er goed op.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:00

Ik ben heel tevreden over Denkadog.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:19

Net ook een klein stukje hierover geschreven op Bokt, maar zie het als deze vergelijking:

In normale HTK supermarktbrokken zoals bijvoorbeeld Pedigree of Royal Canin zit veel graan en weinig vlees. Ik zal even letterlijk te inhoud erbij pakken:

Graan (minstens 10% mais, minstens 4% rijst ), vlees en dierlijke bijproducten (minstens 10% gevogelte ), olie en vetten (o.a. 0,25% visolie, 0,4% zonnebloemolie), plantaardige bijproducten (minstens 2,5% suikerbietenpulver), plantaardige eiwitextracten, mineralen, groenten (minstens 4% wortel in de oranje brokken, minstens 4% bonen in groene brokken).

Zoals je ziet, graan is het hoofdbestandsdeel in dit voer(Pedigree Adult met gevogelte). Aan graan heeft een hond vrijwel niks, dus je betaald voor het grootste deel al voor 'niks'. Dan komt: Vlees en dierlijke bijproducten(minstens 10% gevogelte). Ten eerste: Vlees en dierlijke bijproducten zegt niks. Een dierlijk bijproduct is ook poep, maar ook bijvoorbeeld: hoeven, haar, ogen etc. De voedingswaarde van dit zogenaamde vlees is ook niet bijster hoog. De rest zijn alleen additieven, en als ik deze verpakking mag geloven zit er geen toegevoegd zout in(Dat hebben ze mooi onder het kopje 'mineralen' geduwd), en geen antioxidanten om de oliën die eraan zijn toegevoegd goed te houden. Dus ze hadden vitamine E(Een natuurlijke antioxidant) moeten aangeven op de verpakking, aangenomen dat ze deze gebruikt hebben.

In ieder geval ziet dit voer er niet uit als iets wat een hond dagelijks zou moeten eten, net zoals Mcdonalds voor ons. Maar als wij Mcdonalds iedere dag zouden eten, zouden we waarschijnlijk even oud worden als iemand die op een gezond dieet zit. Alleen zouden we vage -niet relateerbare- klacten krijgen. Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat het niet gezond is om iedere dag Mcdonalds te eten. Waarom voeren we het dan aan onze honden?

Goede merken zijn:
Orijen, Acana(Zelfde fabriek), Taste of the Wild, Almo Nature, Applaws etc. etc.

Even ter vergelijken, de samenstelling van Orijen:
vers kippenvlees (zonder bot) (22%), gedroogd kippenvlees (15%), verse kippenlever (4%), verse hele haring (4%), vers vlees van kalkoenen (zonder bot) (4%), gedroogd kalkoenvlees (4%), verse kalkoen lever (3%), verse hele eieren (3%), verse graatvrije snoekbaars(3%), verse hele zalm (3%), verse pluimvee harten (3%), kippenkraakbeen (3%), gedroogde haring (3%), gedroogd zalm (3%), levertraan van gevogelte (3%), rode linzen, groene erwten, groene linzen, zongerijpte alfalfa, yam, erwtenvezels, kikkererwten, pompoen, pompoen, spinazie, wortelen, rode heerlijke appels, Bartlett peren, veenbessen, kelp, zoethout, engelwortel, venkel, goudsbloem, zoete venkel, pepermunt blad, kamille , paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn.

Hier staat ook onder dat er vitamine E is toegevoegd voor het te conserveren. Als ik Pedigree mag geloven is de vitamine E er in getoverd.

Ik denk dat dit geen verdere uitleg nodig heeft...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:23

ben een tijdje terug ook fel op zoek geweest en zag door het bos ook de bomen niet meer. Blijkbaar is er geen concensus over hoe de percentages uitgedrukt worden. bv een brok gemaakt van -ik zeg maar wat- 75% vers vlees en 25% granen/rijst, tja bij persen en drogen ga je vocht verliezen en blijf je geen brok houden met dezelfde verhouding vlees-graan. graan zal namelijk amper vocht verliezen tov graan. Dus vergelijken is haast onbegonnen werk.

Zelf voer ik kvv in combi met brok, waardoor de voorkeur naar een koud geperste brok ging. Ik ben begonnen met de Persbrok met Kip van Naturis, omdat ik daar ook het "vers" van had. Na een tijd toen er een de hond bij kwam en deze wat huidproblemen kreeg, wilde ik 1 van de kip af en 2 van de granen (gluten). En nu krijgen ze Markus Mühle Black Angus...

Als er een hond op logement komt, dan moet ik altijd heel erg opletten of mijn honden "stelen" de brokken vd logée. En ze weten al van 2 kamers verder of er nog een brokje over is of niet. Dan vraag ik me toch af, wat er bij in deze brokken gedaan wordt dat mijn honden er nog feller op zijn, dan op "snoepjes".

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:29

Ik voer Taste of Wild aan mijn hond, hij kan niet tegen KVV en dergelijke.
Bestel zakken van 13,6 kilo en ik varieer met de smaken. Ze hebben best wat verschillende smaken en we zijn dit nog niet lang aan het voeren (half jaar nu of zo) dus pas twee smaken uit geprobeerd. Eerst één smaak (met bizon en ander wild) twee zakken geprobeerd om zeker te weten dat hij het goed doet op dit voer en nu de eerste zak met een andere smaak. Eend, kalkoen, kwartel. Vindt hij ook erg lekker. Wij blijven dus variëren met de smaken. Ben erg tevreden over ToW! Graanvrij is het ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:38

Cyella schreef:
In ieder geval ziet dit voer er niet uit als iets wat een hond dagelijks zou moeten eten, net zoals Mcdonalds voor ons. Maar als wij Mcdonalds iedere dag zouden eten, zouden we waarschijnlijk even oud worden als iemand die op een gezond dieet zit. Alleen zouden we vage -niet relateerbare- klacten krijgen. Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat het niet gezond is om iedere dag Mcdonalds te eten. Waarom voeren we het dan aan onze honden?

Zou je de documentaire Supersize Me eens moeten kijken, gaat helemaal over mcdonalds en ander fastfood. Echt enorm slecht, daar wordt je geen 80 mee, dan kun je blij zijn als je de 50 haalt := en dat zal idd ook voor dieren gelden.

Mijn hond krijgt vers, en brokken van hills, maar ik wil binnenkort misschien bosch gaan proberen omdat ik daar ook veel goeds over heb gehoord.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:46

8nnemiek schreef:
Cyella schreef:

Zou je de documentaire Supersize Me eens moeten kijken, gaat helemaal over mcdonalds en ander fastfood. Echt enorm slecht, daar wordt je geen 80 mee, dan kun je blij zijn als je de 50 haalt := en dat zal idd ook voor dieren gelden.

Mijn hond krijgt vers, en brokken van hills, maar ik wil binnenkort misschien bosch gaan proberen omdat ik daar ook veel goeds over heb gehoord.

Hahahah, nee, dat snap ik! Maar als ik dat niet had gezegd, dan was weer iemand aan het klagen. Als ik het zo had gezegd:
Een hond die op pedigree leeft, leeft minder lang dan een hond die op Orijen leeft, dan had ik daar commentaar over gekregen :P
Ik had zoiets van: kan beter van het minst gunstige uitgaan, want uiteindelijk is het niet bewezen dat je minder lang kan leven op Mcdonalds.

Hills is trouwens ook een vrij slecht merk ondanks dat het door veel dierenartsen verkocht wordt. Heb even gekeken naar Bosch, maar daar zit ook maar 20% 'vlees' in. Zou dan liever voor een 'echt' merk gaan :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:31

8nnemiek schreef:
Cyella schreef:

Niet dat ik dit onzin vind, maar iets tekort door de bocht. De honden van mijn ouders zijn beide 17+ geworden op blikvoer vd Aldi. Hond van m'n grootouders ook 16jaar op blikvoer, brood met soep of koffie. En ondertussen lees ik overal dat ui, prei en aanverwanten giftig zijn voor honden...
En nee, ik zou het zelf nooit voeren, maar wil alleen nuanceren dat veel van je hond zelf afhangt en dat het allerbelangrijkste is dat je hond het er goed op doet, blinkende vacht (bepaalde rassen uitgezonderd), fris uit de ogen kijken en energie die bij ras en leeftijd hoort.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:35

Dat klopt, maar uit een hamburger haal je in feite ook alles wat je nodig hebt. Neemt niet weg dat het slecht is, je weet nooit wat het van binnen doet..

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:55

Onze rottweilers krijgen tot ze volwasse zijn royal canin.
Anders gewoon eigenmerk welkoop

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:01

Hier krijgen onze friese stabijen farmfood.

Af en toe krijgen ze daar ook pens en hart van.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:06

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:11

CK88 schreef:
En Royal Canin Breed? Is dat ook goed voer? Ik wil onze hond (hij is er nog niet, is een 3e hands hond ;) ) Royal Canin Breed voeren, en in de avond een blikje natvoer van Grau: http://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenvoer_nat/grau

Zou gewoon lekker gaan voor een voer met veel vlees, weinig graan en goede verhoudingen. Zijn duurder in de aankoop maar omdat er meer voedingswaarde aan zit doe je er ook langer mee! Bij Orijen, Acana, taste of the wild etc. Zit je altijd goed! Royal canin breed is net iets beter dan de normale Royal canin, maar daar is de prijs ook naar.. Nog is het enorm duur voor wat je echt krijgt, dan kan je net zo goed meteen goed voer pakken! Als je de kosten wilt drukken kan je een pak smuldier tussendoor voeren (:

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:28

Ik heb even alles nagezocht kwa kosten. Er vanuit gaand dat ik voordeelpakken bestel (2x 12 kg bv) Voer blijft toch lang goed als je het luchtdicht bewaard:
Zo te lezen allemaal veel vlees, en graanvrij:

Applaws: 4,52 per kg
Orijen: 5,38 per kg
Royal Canin Breed: 4,37 per kg
Taste of the wild: 4,04 per kg
Lupo: 3,10 per kg
Burns: 3,33 per kg
Masterydog: 3,70 per kg
Almo Nature: 3,33 per kg
Forza 10: 3,16 per kg
Acana: 4,50 per kg
Bozita: 2,00 per kg
Happy dog: 2,12 per kg

En nu zie ik door de brokken het bos niet meer :P Wat is nu het beste?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:56

In feite verschilt het niet veel, maar de brokken die het hoogst staan aangeschreven zijn Orijen, Acana, Totw en almo nature. Ik zou een van die pakken

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:00

Nou...dat zijn ook gelijk de duurste :P

Scheelt zo 1 of 2 euro de kilo. Na héél lang zoeken kwam ik uit op Nutrivet:

Het "INSTINKT"-concept is simpel. Vlees heeft het grootste aandeel in de receptuur van Nutrivet Instinct hondenvoer en vormt dus de belangrijkste eiwitbron. Hoeveelheden zijn afgestemd op de voedingseisen van de hond met verse kip, kalkoen, wild zwijn, schaap en lam, zalm en eieren, fruit, groente en kruiden, en evenwichtig hoeveelheden dierlijk vet. Het gehalte aan koolhydraten, zoals granen, is geminimaliseerd, aangezien zij geen deel uitmaken van de natuurlijke voeding van de hond.
•80 % vlees
•20 % vruchten, groenten en plantenextracten
•0 % graan
•GGO-vrij
•Geen dierproeven
•Zonder soja
•Zonder zuivelproducten
•Zonder kunstmatige kleurstoffen, aroma's en conserveringsstoffen

Rijk aan vlees
Honden zijn carnivoren. Hierdoor is hun fysiologie genetisch geprogrammeerd om hoofdzakelijk vleesgebaseerde ingrediënten (bekend hondachtig, kort spijsverteringsstelsel)te verteren en geen koolhydraatrijk voer, zoals het graan in traditioneel hondenvoer.
Weinig koolhydraten
Onze honden hebben slechts een zeer beperkte behoefte aan koolhydraten. Hun maaltijd bestaat bijna hoofdzakelijk uit vlees. Dit komt door een groot onderscheid in het metabolisme tussen carni- en omnivore dieren. De energiebalans resulterend uit het gebruik van koolhydraten is zeer laag vergeleken met het metabolisme van dierlijke vetten.

Graanvrij
De fysiologie van de hond is niet ingericht om grote hoeveelheden graan te verwerken. In tegenstelling tot traditioneel hondenvoer is “INSTINCT” daarom hoofdzakelijk gemaakt van verse ingrediënten, grotendeels gebaseerd op vlees, en bevat geen graan. Want het hoge gehalte aan koolhydraten draagt bij tot obesitas, diabetes, verhoogd glucose-aandeel in het bloed en insuline resistentie. Men vermoedt dat dit de basisoorzaak is van de gezondheidsproblemen van onze honden.

Geen plantaardige olie
Honden zijn carnivoren. Daarom hebben zij dierlijk, geen plantaardige, vetten nodig. “INSTINCT” geeft daarom de voorkeur aan dierlijke vetten, omdat deze effectiever verteerd worden dan plantaardige vetten (vetten dienen om het lichaam van de hond energie te leveren). De gezondheid van onze hond hangt af van essentiële vetten, zoals omega 3. Om onze hond gezond en in topvorm te houden is het daarom essentieel ervoor te zorgen, dat hun voeding dierlijk omega 3 bevat in plaats van omega 3 op plantaardige basis, die minder wordt verteerd.

Diverse groenten
Groenten leveren veel vitaminen, mineralen en vezels, die essentieel zijn voor de gezondheid van de hond. Zij zijn een biobeschikbare bron met veel minder koolhydraten dan granen.

Plantenextracten
Honden zoeken instinctief de voordelen uit van bepaalde planten, die hun natuurlijke vitaliteit leveren en die ervoor zorgen schadelijke stoffen uit het lichaam te verwijderen en hun organen te versterken.

Mineralenmix
Traditioneel droog hondenvoer is vaak samengesteld op basis van diermeel. Hierdoor hebben zij een aanzienlijk en ongecontroleerd aandeel mineralen. “INSTINCT” gebruikt in ruime mate ontbot vers vlees als proteïnebron; dit heeft het voordeel, dat natuurlijke mineralen worden geleverd, die precies voldoen aan de behoeften van onze honden en dus een effectieve bevordering van hun gezondheid bewerkstelligen.

Dit is alleen vrij nieuw, maar de samenstelling klinkt goed, en kost 3,95 de kilo. :) Ik ga het proberen!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:03

Graanvrij sluit ik me ook bij aan.
Mijn kat verdraagt geen graan (allergie).
En in de natuur eten katten/honden ook geen granen dus waarom voeren wij dit?
Goedkope opvulling waarschijnlijk?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:29

Klinkt goed! Ben op mijn werk dus kon niet alle merken natrekken. Kan je zeker pakken! Graan is inderdaad vulmiddel..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:38

* Honden zijn geen carnivoren :) Vind het grappig dat ze vertellen hoe dus blijkbaar een hond volledig vlees zou moeten eten terwijl er ook gewoon 20% plantaardige bestanddelen in hun voer zit.

Je zou eigenlijk een rekensommetje moeten maken met de hoeveelheid niet-graan (en dus wat er nuttig is aan het voer) versus de prijs, en dan kom je tenminste op een eerlijke prijs uit :)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:41

Ik heb sinds kort aanbevolen gekregen Planet pets honden voer.
Hier zitten geen granen in, en geeft aandacht voor de gewrichten van je hond.

Heb mijn ene hond op Large breed
Andere hond op Active, hier zitten wat meer vetten en energie in.