Overdosis rat...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dolce_gucci

Overdosis rat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:24

Hallo,

Vanavond ben ik heel erg geschrokken... Ik was niet thuis en mijn moeder heeft mijn ratten antibiotica gegeven. (novadox 30 ml flesje). Ik probeerde haar uit te leggen hoeveel ze moest geven 0,10 ml... Ze heeft ze nu alleen 0,50 ml gegeven.. Ik weet niet wat de gevolgen nu zijn en ik kan ook niet naar de dierenarts... Kan iemand mij vertellen wat de bijwerkingen zijn als je ze zo een overdosis geeft?

Hoop dat iemand mij kan helpen want m'n ratten zijn m'n alles en ben behoorlijk bang nu...

Groetjes
Jennifer

Pauline

Re: Overdosis rat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:27

Geen idee, valt dat niet te googlen? Vrees dat je gewoon moet afwachten. Vervelend zeg :(:) sterkte

xJennifx

Voor honden/katten is het gevolg braken, bij ratten, geen idee!

git

Kan je dat in de bijsluiter lezen, of anders zoeken op internet ?.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:32

http://www.astfarma.nl/product/novadox-10-mgml/ hier kun je de bijsluiter lezen. Er zijn geen bijwerkingen over dit middel bekend. En met overdosering op nuchtere maag kan het dier inderdaad gaan braken. Een rat kan alleen niet braken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:34

Oh jeetje... dat is 5 x zoveel. Heb je echt niet de mogelijkheid om naar een dierenarts te gaan? De praktijken hebben ook gewoon een spoedlijn he. Wellicht dat je zo telefonisch ook een inschatting kunt krijgen. Het blijft puur gif natuurlijk, antibiotica. Stel dat je een tegen medicatie nodig hebt dan moet je sowieso een arts hebben. Ik kan op Google niks vinden. Zou zelf de nacht niet erop wagen. Je zou anders ook de Dierenambulance kunnen bellen. Misschien kunnen zij je ook vertellen wat te doen.

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:37

Op Google kan ik het helaas niet vinden.. Dankjewel

Volgens mij kan een rat niet braken maar ik hoop echt dat ik ze morgen niet dood aantref :'(

Ik ben nu helaas niet thuis dus ik heb geen bijsluiter die ik nu kan lezen, op het internet kan ik er helemaal niks over vinden.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:39

Je rat ligt er morgen vast niet spontaan dood van hoor.. Het is vervelend, en het moet ook zeker niet vaker gebeuren, maar ik denk niet dat je ratje er iets aan overhoudt. Misschien kun je de dierenarts gewoon even opbellen om te informeren? Dan kan die je misschien geruststellen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:41

Kan je het laten laxeren evt? Zou mijn eerste gedachte zijn bij een mens. Het is een AB toch? Het hangt af wat de toegestane hoeveelheid is. Ik weet niet of het heel veel kwaad kan, denk het niet. Kan je evt niet een hulp lijn bellen?

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:42

Heel erg bedankt ik ga nu gelijk alles even doorlezen! Ze hebben altijd wel eten staan dus ze hebben wel gegeten.. Hoop dat dat het iets minder erg maakt...

Ja precies daarom is dit ook zo erg.. Het ergste is nog dat mijn moeder bij een dierenarts werkt ook! Ze vind vind het teveel kosten om nu naar een dierenarts te gaan... Ik ga nu ook even bellen naar de dierenarts en dan stap ik maar op de fiets en zelf betalen..

Heel erg fijn dat er trouwens gelijk zoveel reacties zijn!

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:43

Ik heb hier wel laxeermiddel staan voor een hond maar ik durf ze niet nog meer te gaan geven...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:45

Als je geen zekerheid hebt dan niet klieren met laxeermiddel. Alleen gebruiken als je het zeker weet!

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:46

Nee dat ga ik ook zeker niet doen.. Voorlopig even helemaal niks tot ik een dierenarts gesproken heb

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:46

Ik denk dat alleen een belletje naar de DA genoeg is. Even zeggen dat je ratje teveel AB heeft gekregen, dat je je zorgen maakt en wat je nu het beste kan doen. Ik denk dat ze gewoon zeggen dat je je ratje in de gaten moet houden, dat ze gewoon goed blijft eten en drinken en alert blijft. Zij kunnen daar toch ook niks doen, dus ik denk niet dat je er heen hoeft hoor.

NIET zelf laxeermiddelen of wat dan ook gaan geven! Gewoon zo laten. Gaat er vanzelf wel uit.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:47

Ga nou idd niet zelf aan de gang. Even tot 10 tellen, rustig ademen en gewoon even de spoedlijn van je eigen praktijk bellen. Zij kunnen je dan vertellen wat je moet doen. En als dat inhoudt dat er wel een medische verrichting moet plaats vinden dan hoor je dat dan ook.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:48

Een belletje kost geen geld toch??

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:53

dolce_gucci schreef:
Op Google kan ik het helaas niet vinden.. Dankjewel

Volgens mij kan een rat niet braken maar ik hoop echt dat ik ze morgen niet dood aantref :'(

Ik ben nu helaas niet thuis dus ik heb geen bijsluiter die ik nu kan lezen, op het internet kan ik er helemaal niks over vinden.

In de link die ik weggezet had, staat dat de werkzame stof Doxycycline hyclaat is.
Als je daar op verder zoekt kom je ook nog wat info tegen. Er is nog een ander medicijn (ronaxan) dat ook Doxycycline hyclaat bevat. Bij overdosering staat hier dat toxiciteits- en intolerantiestudies hebben aangetoond dat dit middel zeer goed wordt verdragen. Bij een hond zorgt een overdosering van x5 een enkele keer tot braken. En als ik het goed gezien heb is in dit middel (ronaxan) de concentratie Doxycycline hyclaat veel hoger dan in Novadox.
Een rat kan inderdaad niet braken.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 18-ronaxan

Ik zou me er niet te druk over maken. Je zou voor de zekerheid morgenochtend de DA even kunnen bellen. Hiervoor een dierenambulance bellen zou ik niet doen, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat ze daar voor komen.

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:56

Ik ga inderdaad zelf echt niet andere medicatie geven.. Ik ga nu de da bellen en kijken wat die zegt.. Hopen dat het allemaal goed komt

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 00:00

Oke heel erg bedankt voor het opzoeken! Ben nu al een veel meer gerustgesteld! Ik ga sowieso de dierenarts even bellen en kijken wat die zegt. Dierenambulance kan me denk ik ook niet helpen.. Vorige keer deden ze dat ook niet en hebben ze letterlijk gezegd "het is maar een rat"

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:04

Doen ze het nog goed?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:09

Ratten zijn zo sterk, ik denk dat het helemaal goed komt.
Succes.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:15

En, wat zeiden ze van de DA aan de telefoon?

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 00:17

Heb net even de dierenarts gebeld en die zegt hetzelfde als Delphi. Ik moet goed blijven kijken of ze eten en drinken want door die AB kunnen ze minder snel honger of dorst krijgen zeiden ze. Als er iets veranderd aan hun gedrag of ademhaling enz. Moet ik erheen komen. Ze zijn nu nog gewoon normaal en eten hun snoepjes dus ik blijf gewoon bij ze. Hopen dat m'n schatjes niet raar gaan doen!

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:19

Gelukkig!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:19

Precies wat ik ook zei dus, in de gaten houden en verder geen paniek. Komt helemaal goed!