wat is een leuke tamme vogel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

wat is een leuke tamme vogel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 07:30

mijn vriend en ik overwegen om een vogel aan te schaffen.
we zijn op zoek naar een vogel die goed tam kan worden en eentje van een beetje redelijk formaat.
uiteraard zouden we er het liefst 2 aanschaffen, want alleen is ook maar alleen, wel zijn we bang dat dit invloed heeft op het tam maken... misschien eerst 1 aanschaffen en tam maken en daarna nr 2?

in het verleden hebben we twee aga's gehad, maar die werden helaas niet goed tam (misschien ook wel iets te weinig mee gedaan, maar waren ook niet tam toen we ze kochten en waren behoorlijke bijters) ook konden deze behoorlijk schreeuwen.

we zijn nu op zoek naar een vogelsoort welke niet al te luidruchtig is (geluid is niet erg, maar echt dat schreeuwen dat door merg en been gaat wel), een vogel die goed tam kan worden.

de volgende vogels lijken mij leuk, maar ik ben er niet bekend mee dus hoor graag jullie ervaringen en tips.
in volgorde van leukst naar iets minder leuk:

- muisparkiet
- halsbandparkiet
- pyrhurra
- forpus
- catharina

welke vogels zijn qua karakter en geluid aan te raden?
catharina lijkt mij ook wel leuk maar deze vallen voor mijn vriend af, die vind het teveel op "gewone parkietjes" lijken en daar heeft hij niks mee, ook grasparkietjes hebben niet zijn voorkeur.

de vogels zullen in een ruime kooi in de huiskamer gehouden worden en zullen veel los mogen.
Laatst bijgewerkt door veneri op 21-06-14 07:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Re: wat is een leuke tamme vogel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:35

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:39

Ik heb twee grasparkietjes, kan je zo speciaak hebnen als je wilt dus niet perse groen, ik heb een grijze en eeen blauwe. Niet supergroot maar ook niet heel klein. Qtam maken ging heel makkelijk ook met twee.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 07:46

grasparkiet spreekt mijn vriend niet aan, hij wil liever een iets groter formaat vogel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:48

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 07:49

lijkt mij wel leuk, alleen vriendlief heeft sterke voorkeur voor een kleine meer papegaaiachtige vogel.
muisparkiet is bij ons beiden favoriet, maar kunnen er niet heel veel ervaringen over terugvinden op internet.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:50

Bourkeparkiet? Of als je meer ruimte hebt in je budget: edelpapegaai?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:51

net even gekeken...valkparkiet is geen parkiet,behoort tot de kakatoes

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:52

Ik heb zelf forpussen, erg leuke vogels en makkelijk tam te maken.
1 kon ik alleen niet zelf rond laten vliegen want die begon dingen te slopen, daar moest ik constant op letten.
De andere laat ik gewoon vliegen en dan kan ik bijv op mn laptop gaan werken, ik hou hem dan wel in de gaten maar hoef er niet constant op te letten.

Het herrie maken valt me mee, af en toe had de ene een bui dat ze herrie maakte. De andere is wat rustiger en maakt eigenlijk nooit echt herrie. Wel leuke geluidjes en hij doet ook een beetje geluiden na.

Met de andere soorten die jij noemt heb ik geen ervaring.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:52

Muisparkieten vind ik ook heel gaaf maar schijnen toch ook veel herrie te maken.
Forpus is ook een dwergpapegaai dus als je die eerder hebt gehad en niks vond zou ik die ook niet doen.
Als ik dan uit je overige opties zou moeten kiezen zou ik voor de halsband gaan.
Maar dat is puur omdat ik die het mooist vind, ik heb er geen ervaring mee.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:19

Halsbandparkieten maken ook echt vreselijk veel herrie. Hier in Amsterdam en Amsteleen leven ze in het 'wild' en geloof me, hun roep is zo hard en schel dat ze de hele buurt wakker maken (toen ik nog in Amsterdam woonde).

Wil je ze graag zien, het vondelpark en het westerpark barst van deze vogels.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:42

Ik zou voor een valkparkiet gaan. Een fijne en makkelijke vogel die erg tam kunnen worden en wel hard kunnen schreeuwen maar dit amper doen als ze tevreden zijn. Heb er 12 en hoor ze zelden.

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:43

catharina's zijn hele rustige vogels, bijten haast niet en zijn net clowns, halsband en forpus kunnen goed herrie maken zou ik niet doen, bourkes zijn ook rustige vogels maar vliegen meer als catharina's.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:44

Valkparkieten! Hier een klein voorbeeld van hoe tam ze kunnen worden :+

Maar neem er aub altijd twee! Een vogel in z'n uppie is verschrikkelijk zielig. Ze hebben echt soortgenootjes nodig en die kunnen wij nooit vervangen.
Twee vogels worden net zo tam als een enkele! Zeker als één van de twee al wat tammig is. Ik heb er vijf en ze zijn allemaal net zo tam als de vogel uit het filmpje :)
Ze kunnen ook praten en zingen en het geluid valt over het algemeen ook heel erg mee. Maar denk er aan dat een vogel die alleen zit wel sneller gaat krijsen omdat hij soortgenootjes gaat zoeken.
Valkparkieten staan trouwens bekend als één van de meest zachtaardige vogelsoorten die er zijn. Daarom word over het algemeen afgeraden om ze samen met andere vogelsoorten te houden, want ze laten nog weleens over zich heen lopen :7

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:50

Ik kan je echt wel valkparkietjes aanraden! Dit zijn kromsnavels en dus geen parkiet haha.
Het zijn gezellige, bijdehante vogeltjes die als je ze van jongs af aan hebt heeel goed tam te maken zijn, maar je moet er wel goed tijd in steken.
En neem er inderdaad alstjeblieft 2! Deze vogels leven in groepen, dus net zoals bijvoorbeeld paarden horen ze gewoon niet alleen te zitten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:33

Ik zou je een valkparkiet aanraden!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:40

Van die twee laatste dwergpapegaaien die jij opnoemt weet ik dat ze heel hard kunnen krijsen, soms wel de hele dag door.:= Nu was het misschien wel omdat die van mijn oma alleen zat (yes, alleen...) dat 'ie daarom zo schreeuwde.
Ik zou inderdaad ook valkparkieten aanraden, heb er zelf twee en zijn echt leuke en tamme beestjes. Allebei hebben ze hun eigen karaktertje zeg maar. De ene is snel op zijn tenen getrapt (als ik hem bijvoorbeeld ergens aanraak waar hij het niet moet hebben, dan vliegt 'ie terug naar zijn kooi en moet ik het niet wagen hem er terug uit te pakken) en de andere is heel rustig en blijft altijd op je hand zitten. Diegene met het kort lontje komt ook wel regelmatig zelf uit zijn kooi gevlogen (we halen het dak eraf als we thuis zijn) en als we frieten, aardappelen, pasta of zo eten komt hij het lekker uit je bord stelen.Een keer heeft 'ie ook serieus een balletje uit de soep van mijn moeder gevist, dat terzijde. :')
Schreeuwen doen ze niet extreem vaak, hoewel ze wel vreselijk hard kunnen schreeuwen. Als ik 's ochtends naar school vertrek hoor ik ze tot op het einde van de straat naar me schreeuwen, best schattig op een manier, maar voor de buren is het waarschijnlijk minder fijn.:'D

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:44

Ik zou ook een valkparkiet aanraden, die van mij schreeuwen bijna nooit en het mannetje fluit allemaal leuke deuntjes. Valkparkieten heb je ook in allemaal mooie kleuren :). Mijn broer heeft 2 pyrhurras, ook erg leuke vogels en heel erg slim! Nadeel vind ik dat die van hem niet fluiten maar mss kunnen ze dat wel. Eerst 1 nemen en een paar maanden later de 2e is een goed idee, zo heb ik het ook gedaan (2e werd bij mij een herplaatser die al tam was). Mijn valkparkiet is trouwens nog net zo tam als toen er nog geen 2e bij kwam

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:43

Let er wel op, hoe groter de vogel... hoe meer ruimte die nodig hebben.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:48

Grotere kooi is inderdaad nodig voor de valkjes met hun lange staart, maar vliegen kunnen ze er toch niet in dus ik vind niet dat dat zo extreem belangrijk is. Ze moeten zich er natuurlijk wel in kunnen bewegen.:') Maar je zal ze sowieso gewoon los moeten laten vliegen voor echte beweging. :))